Infektion i hifivärlden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-16 12:36

Det absolut roligaste med t.ex. kabelfanatiker, är att de mycket mycket sällan har riktigt bra referenser till live musik. Snarare tvärt om, man tar t.ex. en CD och utifrån denna utvecklar man en uppfattning om att "så här skall det låta". Någon annan som inser hur j*vla tokfel det då blir ???

Om folk som t.ex. Rydberg inte inser att alla har olika referenser och inte klarar av att acceptera att andra har annorlunda åsikter - ja då blir det svårt att föra en konstruktiv diskution. Det blir skyttegravskrig direkt.

Jag har sagt det förut, man måste klara av att acceptera att andra inte delar ens uppfattning.

Således har jag inget problem med att Rydberg köper kablar för 22.000 sek / styck. Personligen anser jag det vansinne, men det är inte mina pengar och Rydberg anser sig gjort rätt. Då är det okej för mig. Men samtidigt skall inte Rydberg komma och köra ned i min hals att jag skall göra likadant. Bara för att Rydberg anser att defacto gör en skillnad i hans öron innebär inte automatiskt att de defacto gör det i mina.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-16 12:51

Bamsefar: Jag tycker inte Rydberg försöker packa folk sin uppfattning, tvärtom! Tillskillnad från andra forum så tycker jag att man är mer öppen för andras idéer och uppfattningar här.

Levande musik ja... Mycket av det jag lyssnar på har aldrig varit i närheten av en mikrofon. Vad ska man gå efter då? Hur syntarna lär i studion? En framkomlig väg, enligt mig då, är att helt enkelt räkna ut hur en kabel bör vara skaffad för minsta signalpåverkan i området 20-20kHz. Sen gör man en sån så gott man kan. Om man har möjlighetn kan man ju prova att se (mäta och lyssna) på skillnaden mellan signal in och signal ut.

Däremot när jag varit runt och provlyssnat lite på högtalare blir jag i dom flesta fall sittande funderades på att "så här låter det väl inte på riktigt?". Just akustiksa gitarrer, slagverk och andra pling-iga ljud tycks vara svårt. Dom högtalare jag byggt själv har inte varit bättre dom, utom det senaste paret som låter häpnadsväckande bra.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 13:27

Bamsefar> Jag försöker inte pracka på dig något alls, du får ha armeringsjärn som högtalarkablar om du vill. Det enda jag säger att jag har på ett så vetenskapligt och objektivt sätt som möjligt (inkl BT test) försökt att lista ut kablars inverkan i stereoanläggningar, det var inte länge sedan jag körde billiga kablar och kablar var också det sista jag uppgarderade i min anläggning var just kablarna. Jag (som skeptiker och teknolog) var överraskad hur stor ljudförtjänst det var att hämta. Jag tycker man bör prova bättre kablar än RG62 i sitt system, låna hem från affären och prova, kostar ingenting.

Det är inte natt och dag (men stor) skillnad mellan olika kablar, jämförbart t.ex. med att byta till ett par fina Telefunken NOS i ett rörförsteg.

22000 är mycket pengar för ett par signalkablar och man bör ha en riktigt bra anläggning annars är det lite overkill. Likväl öppnas en helt annan dimension i ljudet, man kommer närmare verkligheten och illusionen tar ett steg närmare det optimala.

För mig personligen har jag alltid försökt lägga pengar där det gör störst skillnad, då det inte var länge sen jag flyttade så har jag inte hunnit göra iordning rummet ännu. Jag vet att det är en enorm potential att hämta där och den ska hämtas. Hög pris/prestanda faktor

Om jag upplevs som påprakande tycker jag verkligen är synd, jag försköker bara delge mina erfarenheter (som jag delar med många andra)

Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara då de är öppna.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 15:38

Rydberg skrev:...
Skitsnack! Lyssna, prova, hör du ingen skillnad kan du fundera på att byta hobby.

...
Hade en forum träff i Norrköping här om helgen då vi jämförde bland annat Meridian 588 och Wadia 6, hör man inte skillnad på dessa så är det bara att lägga ner det där med hifi och då till öronläkaren.

...
Ni som säger att det inte är någon skillnad mellan olika kablar måste har grymt dåliga anläggningar eller också en urusel hörsel, hmm kan det tom vara placebo? ni vill inte höra skillnad.
...

Rydberg, din attityd är klart aggresiv. Varför!?

Jag har sysslat med hifi i 10 år, och länge försökt hitta skillnader mellan diverse kablar och cd-spelare (med mera). De är enligt mig varierande mellan små till oväsentliga, ungefär.

Enligt dig ska jag gå till öronläkaren och lägga ner det där med hifi.

Klart osympatiskt... bäste Rydberg, det är inget fel på min hörsel. Jag betraktar inte heller min anläggning som "urusel".

Jag tycker faktiskt du ska tagga ner lite.

Jag kan respektera att du använder kablar för tiotusentals kronor och köper dyra cd-spelare, även om jag tycker det är tokigt. Jag kan INTE acceptera att du påstår att alla med en annan uppfattning har dålig hörsel, skitanläggningar och borde byta hobby.

Men istället för att traggla föreslår jag att vi gräver ner (strids-)yxan, sträcker ut handen och är överens om att vi inte är överens. Ok?

(Att vi sen tycker att motparten verkar lite tokig gör väl inget :wink: :D )

mvh
Jonas Persson

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-16 15:41

"Hade en forum träff i Norrköping här om helgen då vi jämförde bland annat Meridian 588 och Wadia 6, hör man inte skillnad på dessa så är det bara att lägga ner det där med hifi och då till öronläkaren."

Ja, wadian lär ju särskilja sig utifall att den har sånt där skumt filter som dom hade förr i tiden. Har inte så bra koll på wadia, men dom filter dom hade förr skapade en massa skräp så nog lär det höras allt.

Om kabel tester genrellt: Ju mer kontrollerat man testar, destom mindre skillnader brukar det bli...

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 16:01

Inte för att jag ska försöka övertyga någon att jag har rätt, men det har definitiv hänt att kablarna har varit det som givigt störst skillnad av allt i hela riggen.

Ett bra exempel är för mer en tio årsedan när jag hade en Van den Hul kabel för 100kr/m och av samma märke för 240kr/m

I det här fallet så lätt den dyrare helt samslöst dåligt.
Det var som att linda en madrass runt högtalaren (Dali 800) 8O 8O 8O

Samma kabel på en kamrats Klipsch Forte lät kanon bra, men helt förskräckligt vasst med den billigare dito.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 16:10

VelociRaptor skrev:Inte för att jag ska försöka övertyga någon att jag har rätt, men det har definitiv hänt att kablarna har varit det som givigt störst skillnad av allt i hela riggen.

Ett bra exempel är för mer en tio årsedan när jag hade en Van den Hul kabel för 100kr/m och av samma märke för 240kr/m

VR, jag är helt övertygad att om jag vill kan jag konstruera en kabel som är fatalt olämplig för all normal hifianvändning! Det skulle inte förvåna mig om det säljs flera sådana kablar. Jag har dock lite svårt att förstå hur en stackars kabel ska kunna bidra med någonting...

Hehe, det här kanske är en affärsidé.

Man säljer högtalare, helt utan delningsfilter! Det låter förfärligt, det går inte att spela högt, etc.

Sedan säljer man en kabel till varje element (bi- eller triwiring) och denna kabel innehåller en liten låda med ett lämpligt delningsfilter till det specifika elementet... jag tror ni fattar!

:D 8) :oops:

/JP, seg i bollen

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 16:41

jonasp
Man säljer högtalare, helt utan delningsfilter! Det låter förfärligt, det går inte att spela högt, etc

Finns redan i form av Kharma där mellanregistret drivs direkt utan delnings filter. 8O

Har aldrig hört dem men jag tvivlar på att de låter särskilt dåligt. :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 16:48

VelociRaptor skrev:jonasp
Finns redan i form av Kharma där mellanregistret drivs direkt utan delnings filter. 8O

Har aldrig hört dem men jag tvivlar på att de låter särskilt dåligt. :D

Jag tvivlar på att det blir sådär jättebra! :wink:

Elementet får hantera onödigt mycket effekt och drivningen till det kan inte optimeras, ingen bra idé alltså.

Om det nu menas mellanregistret i en trevägare är det extra illa, naturligtvis...

Lovar dock att lyssna noga på en sådan högtalare om jag kommer i närheten av en... :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 17:21

jonasp> Ok, gick på lite! sorry! MEN skulle du varit med på träffen hade du nog varit beredd att hålla med mig, det är jag iallafall övertygad om ty större skillnad i spelstil har jag aldrig varit med om mellan 2 cdspelare. Verkligen amerikan way mot den engelska stilen.

Jag har jämfört många cdspelare i mina dagar och hört skillnad i blindtest mellan 2st Denon cdspelare som skiljde 500 emellan, Denon 625 och 725 där den senare lät bättre 8O

Jag upplever stora skillnader mellan olika cdspelare. Jag vet att jag hör klar tydliga skillnader mellan olika kablar. Jag har provat så många gånger i så många anläggningar så det VET jag, om inte ni hör skillnad, ja då hör jag väl bättre då. Alla är inte duktiga på att springa hundra meter, alla har inte fallenhet för språk, alla hör inte skillnad mellan cdspelare. Vi är individer och bara för att jag säger att man kan inte springa under 10 sekunder på 100 meter finns det bevisligen folk som gör det, enda skillnaden är att det är kantifierabart.

Ju mer kontrollerat man testar, destom mindre skillnader brukar det bli...
Snarare: Ju mer komplicerade testförfarnde man har dessto mer förvilla man. Gör man bara testet tillrcäkligt virrigt hör du inte skillnad på ett par Cerwin Vega och ett par Ino pi60s.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 17:33

Rydberg skrev:jonasp> Ok, gick på lite! sorry! MEN skulle du varit med på träffen hade du nog varit beredd att hålla med mig, det är jag iallafall övertygad om ty större skillnad i spelstil har jag aldrig varit med om mellan 2 cdspelare. Verkligen amerikan way mot den engelska stilen.

Ok, bra! Ursäkten accepteras givetvis! :D Jag tvivlar inte alls på att skillnaden mellan Meridian och Wadia är påtaglig, det finns nämligen goda skäl för det, men det är en annan historia... (Flera Wadior, kanske inte alla, är exceptionella. Jag räknar inte den som en "normal" cd-spelare).

Jag upplever stora skillnader mellan olika cdspelare. Jag vet att jag hör klar tydliga skillnader mellan olika kablar. Jag har provat så många gånger i så många anläggningar så det VET jag, om inte ni hör skillnad, ja då hör jag väl bättre då.

Återigen: här nöjer jag mig helt enkelt med att inte hålla med!

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 17:39

Jonasp> Hmm, som sagt vart lite upprörd innan (men nu är jag glad igen 8)

När du säger att du inte håller med så undrar jag vad du testat för kablar, under hur lång tid och vilka.

Wadias filter känner jag också till :?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 17:53

Rydberg:
För många år sedan, diverse modeller från Tara Labs och Audioquest, någon Supra, noname-kabel från hififörsäljare, lampsladd, EKK. Några år senare en tidig Nordost-modell, innan de började bli hypade. Kommer inte ihåg modellen, det var dock den dyraste kabel jag provat dittills.

Testerna har skett i egna och andras system, det var huvudsakligen högtalarkablar.

Jag har dock roat mig med att (subjektivt) prova digitalkablar, Denon optisk, noname optisk, och en koaxial. Har också roat mig med jämförelser mellan biwiring, biamping och normal inkoppling.

Alla mina tester gjorde att jag totalt tappade intresset för kablar. Jag anser att det är lika tokigt att förändra sin anläggning med kablar som det är att trimma bilen genom att måla om den.

Min genom åren ökade tekniska kunskap har inte "gjort det lättare" för kablarna så att säga.

Du ska också veta att jag verkligen ville höra skillnad när jag t ex provade biwiring för första gången. Det gjorde jag också, men inte till det bättre, och inte någon kvalitativ upplevelseförbättring.

De skillnader jag har hört mellan olika cd-spelare har ofta varit små också, även om det finns fler undantag där.

Men uttalanden av typen att biltemas rosa kabel har en bollformad ljudbild (sic) avfärdar jag som rent nonsens!

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 17:57

Prova lite nyare kablar är mitt tips, signalkablar från 5000 och uppåt.

Hmm, det tekniska kunnandet? Nu blev jag intresserad!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-16 18:04

Generellt verkar det som att man måste upp på 3000 kr klassen och uppåt för att det ska börja "hända" lite med kablar verkar det som faktiskt, tyvärr.

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 18:04

Just det där med tekniskt kunnande verkar vara en broms för att höra välljud.

Av de människor jag mött som har ett stort tekniskt kunnande i elektrofysiska området. Allt går bra till vi kommer tilll kablaget.
"Nä det där du grabben det funkar inte"

Så jag sällar mig till den lyckligt ovetande skaran som bara njuter av att det faktiskt funkar utan att veta varför.

Humlan kan inte flyga men gör det ändå.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-16 18:08

Hej!

Även A* har velat höra skillnader på hifikablar och lyckades i början
tillräckligt bra med självsuggestionen för o sporrats vidare men blev nog
alltmer tveksam och när sedan 2st "olyckshändelser" inträffade rätt så
nära inpå varandra insåg A* slutligen att det hela (i stort sett) är en bluff,
som dessutom vissa kan sko sig ekonomiskt på, o blev faktiskt förbannad!

( Ber om ursäkt i fall denna A*rghet kan bli lite väl missriktad ibland :oops: !! )

PS Humlan både kan flyga samt gör detta rätt så ofta! Den kan även flyga
rent matematiskt, det som hände var ett de forskare som räknat på detta
inte varit tillräckligt begåvade för att kunna räkna rätt, därav skrönan om
"Humlan som inte kan flyga ", detta är dock numer rätt uträknat! (o humlan
visade sig då kunna flyga trots allt (även strikt matematiskt :wink: ))

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-16 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 18:12

Jo stor bluff då alla personer jag testat med hört skillnad mellan kablar, grannen, pappa, mamma, syster, diverse kompisar, sambon etc JÄTTE BLUFF, jag blir också SUPER SUR!!! Stackas oss A* :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 18:28

Hmm, det tekniska kunnandet? Nu blev jag intresserad!

Verkligen? Min erfarenhet från Hififorum är att personer med tekniska kunskaper från elektriker till teoretiska fysiker, hånas.
Kanske ett paradigmskifte, förhoppningsvis.
Dimitri

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 18:30

Jag är själv civ.ing. och har läst kurser i signalteori, kretsteori och reglerteori själv så varför skulle jag håna en tekniker?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-16 18:31

Hej R!

Dig är det inte synd om då du verkar ha fått ut mkt glädje av dyyrHifikablar,
precis som vissa människor tror på horoskop o magiska stenar o blir glada
utav det! Kostar ett halvårs personligt esoterisktHoroskop/MagiskMånSten
40,000 kr och personen i fråga har råd med detta samt görs lycklig av den så
får ju denna person göra precis vad den vill! (förutsatt att hon/han är myndig
o mentalt stabil) Med detta har inte A* ett j...la dugg att göra! Dock skulle de
magiskaMånSten´sFörespråkarna börja propagera för att MM-stenarna skall
upphöjas till sanning & fakta o ex börja ersätta sjukhusbehandlingar (samtidigt
som de då fortfarande kostar 40,000kr) då skulle nog A* känna sig manad att
höja 1st kritisk stämma! Jo!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-16 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-16 18:31

Rydberg, du har fallit för det klassiska Grupptrycket alltså :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 18:32

Jo stor bluff då alla personer jag testat med hört skillnad mellan kablar, grannen, pappa, mamma, syster, diverse kompisar, sambon etc

Och samtidigt till personer som har hifi som hobby och stora intresse: (fritt citerat)
"hör du inte skillnad mellan x och y då ska du lämna hifi som hobby"
Fattas bara hunden och katten i uppräkningen ovan.
Dimitri
Ja, jag vet, det var spydigt. Men välförtjänt.

Edit: en komisk felsägning
Senast redigerad av dimitri 2003-10-16 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-16 18:34

Måste faktiskt säga att det var en enormt dålig liknelse. 8O

Edit: gäller "humlan"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 18:39

Jag är tekniker och skeptiker. Blanda inte ihop vodoo med fysik nu A*. Dessutom tycker jag att du ska tagga ner lite hör du inte skillnad är det bara att beklaga eller gratullera, välj själv!

Anklaga oss inte för vodooanhängare, skillnader på kablar går att mäta så de finns (kolla elektronikvärden 5/96)

En sak jag lärt mig:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 18:40

VelociRaptor skrev:Just det där med tekniskt kunnande verkar vara en broms för att höra välljud.

Av de människor jag mött som har ett stort tekniskt kunnande i elektrofysiska området. Allt går bra till vi kommer tilll kablaget.
"Nä det där du grabben det funkar inte"

Så jag sällar mig till den lyckligt ovetande skaran som bara njuter av att det faktiskt funkar utan att veta varför.

Humlan kan inte flyga men gör det ändå.

Ja du, när jag började med hifi var mitt tekniska kunnande ytterst begränsat... jag kan lugnt säga dig att okunskap inte hjälper.

Och det är väl skönt att det finns fler människor än jag som vågar ifrågasätta det där med kablar! (din referens till tekniskt kunnande i elektrofysik) :mrgreen: :wink:

Angående "lyckligt lottad": jag skrattar hela vägen till banken. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 18:44

Dimitri> Jag försöker var objektiv, alla ovan uppräknade personer har testats. De hörde alla väsentliga skillnader, om du tycker det är spydigt att redovisa dessa iaktagelser är ju upp till dig.

Vänta nu, pappa som är övertygan sedan artikeln i Elektronikvärlden 5/1996, hörde inte skillnad mellan AQ Topaz och AQ Python. Däremot hörde han i en andra omgång skillnad mellan Nordost Quattro Fil och AQ Topaz. Samtliga andra hörde skillnad mellan AQ Topaz och AQ Python.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-16 18:48

Rydberg skrev:En sak jag lärt mig:

Skall bli intressant och se när du börjar praktisera det bara....

PS! Såg just din presentation på hififorum - måste säga att akustiken i ditt rum är under all kritik, varför prioriterade du kablarna före akustiken ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 18:53

Bamsefar> Är ganska nyinflyttad, håller just nu på att skissa på absorbenter och diffusorer. Rummet är extremt viktigt för att nå välljud, jag är väl medveten om det och det ena utesluter inte det andra.

Ska lägga massa pengar på akustiken då den som sagt inte är optimal.

"Skall bli intressant och se när du börjar praktisera det bara.... "

Praktiserar det redan till skillnad från andra...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-16 19:01

Hej R!

"Anklaga oss inte för vodooanhängare,
skillnader på kablar går att mäta så de finns
"

-Du A*nklagar ju rätt friskt själv, hur var det nu med konsekvens & Co :wink: !?
- Jo, men inte skillnader på kablar av samma konstruktionsprincip samt
samma kvalitet**! Att ej skärmad samt felkonstruerad sytråds-hifikabel ej
mäta lika som grov dyrhifikabel av annan fysik är väl varken ngn större
överraskning och ju inte heller det vi diskuterar (debatterar??

** Ex då "dyra" specialkablar/esoteriskaHifikablar (samma (kvalitet, v.s))

Mvh A*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi