Fast det beror ju på det... just den där mätningen är ju gynnsam om man relaterar den till direktljudet som har en tämligen extremt dipp mellan 2-3 kHz.
Då är det ju positivt att denna dip är lite mindre besvärande vinkel. Man behöver titta på ALLA egenskaper en högtalare har, enskilda mätningar kan förvisso säga något om enskilda egenskaper, men väldigt lite om helheten. Den där sortens mätning som enskildhet säger faktiskt nästan ingenting dock ensam, eftersom samtliga kurvor du ser i kurvskaran visar skillnaden från direktljudskurvan.
För denna rätt så extremt tonkurveojämna högtalare hade jag definitivt hellre sett att kurvskaran som visar de olika klangerna i horisontalplanet INTE hade varit normerade runt direktljudkurvan och vara visat skillnaden.
Nu kan man ju få intrycket att högtalare är för stark 2-3 kHz åt sidorna, när det på riktigt faktiskt kan vara tvärtom - att dippen finns även åt sidorna, bara mindre så än den gör det rakt fram.
goat76 skrev:Jag har aldrig gjort någon mätning på någon högtalare förut och äger ingen riktig mätmikrofon, tog bara en av mina mikrofoner för inspelning som hade ett omni läge och laddade ner REW.
Linn Majik är en högtalare som
inte ska lyssnas på
on axis så jag har ingen aning om i vilken vinkel den egentligen bör mätas på?
Mätningen här nedanför är iallafall on axis med cirka 1 meters avstånd och med mikrofonens kapsel i ungefärlig öronhöjd när man sitter och lyssnar i soffan.
Smoothing 1/24 och väldigt grann-vänlig nivå eftersom det är sent på kvällen.
Kanske gör jag fler mätningar och kanske köper jag en riktig mätmikrofon någon gång, men personligen bryr jag mig faktiskt inte speciellt mycket hur det mätmässigt ser ut så länge det låter bra, och kommer aldrig basera valet av högtalare på mätresultat före lyssnings-intryck.
Tyck till, skratta eller gråt...
Nybörjar-mätning:

- 35203E78-5145-49BF-9761-D86248900C03.jpeg (146.24 KiB) Visad 3753 gånger
goat76 skrev:P.S. Posta gärna era egna eller vänners mätningar av Majik 140 om ni har sådana, mätningen från Stereophile har vi redan sett så många gånger här på Faktiskt och används ofta med avsikt att smutskasta högtalaren, så vänligen men bestämt önskar jag hålla den utanför just denna tråd för en gångs skull.

Jag tror nog mätningen är rimlig och att den mikrofon du användt har beskedliga fel jämfört ned högtalarna. Det som brister är presentationen. Man brukar som mer eller mindre standard för högtalarmätningar ha 50 dB på Y-axeln. Inte ~120 dB!
Justerar man presentationen således att man töjer axeln så den blir 50 dB hög får man denna kurva:

- 34746D70-D7AD-425D-9291-E8C5C2F97305.png (224.26 KiB) Visad 3753 gånger
Mer än 15 dB mera mellan 60-95 Hz än vid 2-3 kHz är förvisso en osedvanligt ojämn tonkurva, men bara artefakterna mellan 2-3 kHz kommer med stor säkerhet från högtalarna. Överbetoningen i värmeområdet (strax under 100 Hz) kan bero på rum/placering m m. Det är ändå oväntat mycket med tanke på att mätningen är gjord på vara en meters avstånd.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).