rajapruk skrev:petersteindl skrev:I princip är det helt korrekt det du säger. All musik från början av låten till slutet är enkom transienta förlopp. Inget är Steady State. I princip alla mätningar som görs inom ljudåtergivning är dock med Steady State signaler.
Om musik bara i princip är transienter, så borde det vara stort fokus på att återge transienter korrekt om man vill optimera musikåtergivning. Men fokus ligger som jag uppfattar det mycket på steady-state grejer i mätningar och i den allmäna diskursen.
Man riktar in sig på att jobba med det som är enklare att fixa till konstruktionsmässigt, och som kan göras inom "vettig" kostnad. Nu talar jag om högtaleri.
Att göra högtalare som beter sig "bra" med sinussvep och brus som testsgnaler är relatvit enkelt . Att göra högtalare som klarar transienta förlopp bra är rent ingenjörmässigt mycket svårare (kräver mer kunnskap, tar mer tid, kräver mer special (du kan troligen inte använda standardelement utan måste ha special = dyrt). Plus att det vid en snabb demo i en butik kanske inte märks så tydligt, särskilt inte om konkurenternas produkter som kunden jämför med har samma problem som burkarna du själv säljer...
Jag själv slutade med mina högtalarbyggar-försäk när jag insåg detta. Probelemn blev för komplexa. Jag övergick istället till att gnälla om alla undermåliga produkter på marknaden, ofta med väl tilltagen prislapp. Jag hade också turen att komma över ett par högtalare som klarar detta med transienter bra, så det löste sig det också. Men gnäller gör jag fortfarande, och kommer att fortsätta med.
Så, skall man sälja en högtalare kommesiellt så räcker det att den är "tillräckligt bra". Priset måste dessutom vara sådant att kunden tycker att det är värt att betala. Så utvecklingskostnad och materialkostand måste hållas nede. Och då blir resultatet därefter. Man ägnar sig åt det som är relativt enkelt att få till. Sedan finns det förståss tillverkar som helt enkelt inte kan bygga bra högtalare. Dom har helt enkelt inte den kompetens som krävs.