Ingen toe-in:
Ett exempel på toe-in:
Ingen toe-in trots att väggarna bakom högtalarna inte är parallella med högtalarna:
Ingen toe-in trots avsaknaden av väggar. Väggarnas vara eller icke vara har ingen betydelse för toe-in:
Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Absurda bortförklaringar. Om man frågar 100 st på en hifimässa vad 0% toe-in betyder så kommer alla säga att högtalarna inte är invinklade alls mot mittpostitionen, utan står "rakt" ut.
Att framföra toe-in rekommendationer och sen hävda att det inte finns någon definition av det är störtlöjligt.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Apogee Duettorna står toe-in-zero, dvs helt vinkelrätt mot väggarna, men någon natt ska jag busa till det o vinkla dem av bara f-n
Börjar bli dags nu, för nu börjar den internationella marknaden få upp ögonen för dem.
Står högtalarna parallellt med väggarna eller vinkelrät mot väggarna? Hur definierar du det?
eljulio skrev:Apropå det här med tå in. Eller ut. Eller rakt. Jag har trevägaren, LTS. Jag hittar rekommenderat avstånd från vägg, men inte om högtalaren skall vara invinklad. Prova kan man ju göra, men vad rekommenderas?
Tell skrev:eljulio skrev:Apropå det här med tå in. Eller ut. Eller rakt. Jag har trevägaren, LTS. Jag hittar rekommenderat avstånd från vägg, men inte om högtalaren skall vara invinklad. Prova kan man ju göra, men vad rekommenderas?
Herr Öhman brukar väl rekommendera 22.5 grader på alla sina högtalare, och det är väl han som designat även LTS-högtalarna?
petersteindl skrev:Morello skrev:Gissa.
Du menar att man måste gissa sig till hur det är. Ok.
Istället för att gissa, så kan den som förmedlar informationen ges ett utmärkt tillfälle att fundera på saken.
Bill50x skrev:Tell skrev:eljulio skrev:Apropå det här med tå in. Eller ut. Eller rakt. Jag har trevägaren, LTS. Jag hittar rekommenderat avstånd från vägg, men inte om högtalaren skall vara invinklad. Prova kan man ju göra, men vad rekommenderas?
Herr Öhman brukar väl rekommendera 22.5 grader på alla sina högtalare, och det är väl han som designat även LTS-högtalarna?
Men det bör väl styras av lyssningsavståndet också?
/ B
Tell skrev:Bill50x skrev:Tell skrev:Herr Öhman brukar väl rekommendera 22.5 grader på alla sina högtalare, och det är väl han som designat även LTS-högtalarna?
Men det bör väl styras av lyssningsavståndet också?
/ B
Den rekommendationen brukar väl också komma med att högtalarna och lyssnaren skall sitta som i en liksidig triangel. Men visst, gör man inte det så bör vinklingen kanske vara annorlunda.
goat76 skrev:I går laborerade jag lite med placeringen av mina högtalare efter att jag hade varit och lyssnat på Linn 530 hos min lokala handlare. De lät riktigt bra men det som stod ut mest ljudmässigt över mina Majik 140 var den klart bättre fokuseringen på allt som var panorerat i mitten i ljudmixen, som sång, basgitarr och baskagge oftast är.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Gissa.
Du menar att man måste gissa sig till hur det är. Ok.
Istället för att gissa, så kan den som förmedlar informationen ges ett utmärkt tillfälle att fundera på saken.
Jag menade att det är tämligen självklart att hifikg inte placerat högtalarna så att membranen är parallella med sidoväggarna.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:I går laborerade jag lite med placeringen av mina högtalare efter att jag hade varit och lyssnat på Linn 530 hos min lokala handlare. De lät riktigt bra men det som stod ut mest ljudmässigt över mina Majik 140 var den klart bättre fokuseringen på allt som var panorerat i mitten i ljudmixen, som sång, basgitarr och baskagge oftast är.
Har du funderat på om den där svackan vid 2-3 kHz kan ha med saken att göra?
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:I går laborerade jag lite med placeringen av mina högtalare efter att jag hade varit och lyssnat på Linn 530 hos min lokala handlare. De lät riktigt bra men det som stod ut mest ljudmässigt över mina Majik 140 var den klart bättre fokuseringen på allt som var panorerat i mitten i ljudmixen, som sång, basgitarr och baskagge oftast är.
Har du funderat på om den där svackan vid 2-3 kHz kan ha med saken att göra?
Det har ingenting med någon svacka att göra eftersom ljud panorerat till mitten i ljudbilden kan bestå av vilka frekvenser som helst.
Redan när jag satt och lyssnade på högtalarna i butiken och uppmärksammade den bättre fokuseringen av de mitt-paronerade ljuden så misstänkte jag att det var just p.g.a av det närmare avståndet mellan högtalarna vilket också visade sig stämma när jag justerade detta hemma. Jag återfick samma fokus.
Orsaken vilket jag även nämnde som du valde bort i citeringen var att min soffa av andra skäl än det ljudliga hade flyttats fram men jag hade glömt att justera högtalarnas placering.
For optimal stereo imaging and timbre, aim the loudspeakers directly
toward the primary listening position as shown in the illustration
above. If you wish to widen the stereo soundstage you can reduce
this toe-in angle, even to the point at which the loudspeakers are
pointing straight forward.
gopnik skrev:Har inte Harman upptäckt TIT?
Kraniet skrev:Vad får dig att tro det?
Morello skrev:Kraniet, direktljud har ingenting med nollgradersaxeln att göra - direktljud är det ljud som anländer först. Huruvida det är ljudet på nollgradersaxeln eller ej beror på hur högtalarna är uppställda.
gopnik skrev:Kraniet skrev:Vad får dig att tro det?
Att man rekommenderar att man vinklar högtalarna ut från lyssnaren, snarare än in framför.
hifikg skrev:Jag har följt manualen näst intill slaviskt, hittills
Förutom den tydliga skissen skriver man även:
"Speakers should be placed with virtually no toe-in. Should you insist in a gentle toe-in, this should not exceed more than 3/8 inch."
och för att verkligen hamra in budskapet lägger man till:
"The Duetta Signature Series has exceptional dispersion and focus; stage and imaging is at its best with no toe-in or very gentle toe-in"
Så bara för det ska jag prova en rejäl toe-in
Tell skrev:eljulio skrev:Apropå det här med tå in. Eller ut. Eller rakt. Jag har trevägaren, LTS. Jag hittar rekommenderat avstånd från vägg, men inte om högtalaren skall vara invinklad. Prova kan man ju göra, men vad rekommenderas?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Har du funderat på om den där svackan vid 2-3 kHz kan ha med saken att göra?
Det har ingenting med någon svacka att göra eftersom ljud panorerat till mitten i ljudbilden kan bestå av vilka frekvenser som helst.
Redan när jag satt och lyssnade på högtalarna i butiken och uppmärksammade den bättre fokuseringen av de mitt-paronerade ljuden så misstänkte jag att det var just p.g.a av det närmare avståndet mellan högtalarna vilket också visade sig stämma när jag justerade detta hemma. Jag återfick samma fokus.
Orsaken vilket jag även nämnde som du valde bort i citeringen var att min soffa av andra skäl än det ljudliga hade flyttats fram men jag hade glömt att justera högtalarnas placering.
Om jag inför en svacka i det registret så upplever jag sämre fokus och ett hål i ljudbilden och det handlar till stor del om "mitten". Men det gäller kanske inte dig.
Vad gäller soffans placering så är det lite konstigt att en så liten flytt (som jag uppfattade att det rörde sig om) skulle ge stora effekter. Jag utelämnade denna del eftersom jag tyckte det var ointressant att ta upp med tanke på tidigare uttalanden i sweetspotfrågan.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 35 gäster