Medelålder på Faktiskt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur gammal är du?

1: Född före 60
45
22%
2: Född på 60 talet
63
30%
3: Född på 70 talet
56
27%
4: Född på 80 talet
37
18%
5: Född på 90 talet
8
4%
6 Född efter 2000
0
Inga röster

Antal röster : 209

roon

Re: Medelålder på Faktiskt?

Inläggav roon » 2019-12-29 00:53

Född i den gyllene årgången - 59 med Impala och vingar och George Harrison " Here comes the sun " samt med en tandberg rullbandare som i stort gick dygnet runt

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-29 01:45

Vilken kul läsning, fortsätt att fylla på!
The World's Mine Oyster

48IDA

Inläggav 48IDA » 2019-12-29 23:25

Knappt könsmogen 56-åring född sent 1963. Har gillat musik och teknik så länge jag kan minnas.
Mitt första minne av Beatles var när vi sjöng med i Tjolatjo jä jä jä. :D
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-12-31 10:11

Född 63. Sålde, som nybakad tonåring, Märklin-tåget (stor anläggning, sämsta affären någonsin) för att köpa en rökskadad Luxor Dirigent 3000. Tweakade med en 3-vägs högtalarbyggsats från Josefssons postorder - och fastnade i DIY-träsket i ständig jakt på det perfekta ljudet... :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-31 10:39

Ted_B skrev:Vilken kul läsning, fortsätt att fylla på!

Av siffrorna att döma finns det många aktiva i 50-60 års ålder och däromkring. :)
Men ingen född efter -2000. Och bara några procent som är födda -90.

Forumet skulle behöva en föryngring, för det kan väl inte vara så illa att yngre ( 30 år och mindre ) inte är intresserade av Hifi ?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-12-31 10:54

Tangband skrev:

Av siffrorna att döma finns det många aktiva i 50-60 års ålder och däromkring. :)

Forumet skulle behöva en föryngring, för det kan väl inte vara så illa att yngre ( 30 år och mindre ) inte är intresserade av Hifi ?

Onekligen behöver de yngre generationerna ett kvalitetsorienterat musik-uppvaknande. De man pratar musik och sådant relaterat till musik med är dock av den bestämda uppfattningen att hifi inte har med musik att göra utan är något som snarare har någon form av tekniknörderikoppling. Med tanke på hur flertalet lyssnar och vad man är uppväxt med (low-bit rate mp3:or, oftast loudness-mastrade så det sprakar, uppspelade med tveksamma bärbara apparater...). Rätt avlägset från hifi och även om man spelar sådana inspelningar på bra utrustning så blir det inte per automatik fantastiskt mycket bättre.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-31 10:56

Tangband skrev:

Kan det vara så att yngre inte alls hänger på forum utan andra märkliga "flöden" som jag inte alls förstår mig på, så som facebook och liknande. Flytande dataströmmar utan avgränsningar och väldigt svårt att gå tillbaka till något specifikt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-31 15:06

De är förlorade om de inte förses med entusiastiska morfäder som inspirerar dem :)
Mitt barnbarn är inte helt ointresserat av god återgivning, hon fascineras alltid när hon lyssnar i mitt lyssningsrum, men dessemellan verkar det inte ha så stor prioritet i hennes liv o det kanske är rätt när man just ska fylla 12, eller det kanske är precis nu hon ska starta sina första forskningsprojekt ;)
Hon har tingat mina ESL (dottern har bokat OA52), fast skulle de av någon anledning ersättas av t ex Apogee skulle hon stå ut med det också.

Borde jag bjuda in henne till Faktiskt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-31 15:22

Har en son som visserligen är rejält musikintresserad och lyssnar nästan jämt. Sedan han flyttade till lägenhet blir det nästan enbart hörlurslyssning. Tror detta är rätt vanligt, att man inte kan spela som i villa/radhus. Inte heller hans saxofonspelanade var godkänt av grannarna. Akustisk gitarr och elpiano gick bättre. Sedan är det det där med att sitta i sweetspot och lyssna, det gör bara nördarna, sådana som vi. Nu hänger ungdomen inte länge på Facebook, det är mest äldre numera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-31 15:25

RogerGustavsson skrev:Har en son som visserligen är rejält musikintresserad och lyssnar nästan jämt. Sedan han flyttade till lägenhet blir det nästan enbart hörlurslyssning. Tror detta är rätt vanligt, att man inte kan spela som i villa/radhus. Inte heller hans saxofonspelanade var godkänt av grannarna. Akustisk gitarr och elpiano gick bättre. Sedan är det det där med att sitta i sweetspot och lyssna, det gör bara nördarna, sådana som vi. Nu hänger ungdomen inte länge på Facebook, det är mest äldre numera.

Facebook, finns det ens kvar!? Klart de lyssnar i lurar. Är de riktigt nördiga så lyssnar de i två, annars delar de med sin polare :)
Jag inledde också mitt musikintresse med hörlurslyssning då jag delade rum med mina båda brorsor som inte var lika intresserade. Ett Sonab C500 kassettdäck med inbyggd hörlursförstärkning, Hallelujah!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-31 15:33

hcl skrev:
Tangband skrev:

Onekligen behöver de yngre generationerna ett kvalitetsorienterat musik-uppvaknande. De man pratar musik och sådant relaterat till musik med är dock av den bestämda uppfattningen att hifi inte har med musik att göra ..

Sanna ord. Ett problem, för Hifi'n, om man nu till äventyrs är intresserad av den komersiella Hifi'n, är att det förknippas nästan helt med musik som symfonisk musik samt annan "klassisk musik" och jazz. Visst, det finns folk som lyssnar på den men dom flesta gör det inte. Dom flesta lyssnar mest/enbart på rock/pop/italo disco och liknande. Så, man ser helt enkelt inte Hifi som något relevant.
Jag själv ser inte dagens "komersiella Hifi" som relevant heller, men på helt andra grunder (kvaliteten är helt enkelt för låg ofta i kombination med för lång prislapp orsakt av diverse prioriteringar som passar mig dåligt).
Riktig Hifi är dock en förutsättning för såväl punk som ny och klassisk rock 'n' roll. Men i marknadsföringen (det lilla jag har sett) så är det tunnt med det.
Ett annat problem är att HiFin idag mest blivit en livsstils-grej med livsstils produkter. Speceillt illa är det på högtalar sidan där det mest är för smått och/elller för smalt för att fungera bra i ett vanligt bostadsrum. Dom flesta har inte rena lyssningsrum, så att anpassa produkterna för att fungera i vanlig hemmiljö är en god idé.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-31 15:53

Frisk skrev:Kan det vara så att yngre inte alls hänger på forum utan andra märkliga "flöden" som jag inte alls förstår mig på, så som facebook och liknande. Flytande dataströmmar utan avgränsningar och väldigt svårt att gå tillbaka till något specifikt.

Det handlar nog inte så mycket var de yngre hänger utan på vari deras intressen ligger. Väldigt ofta finns det bara en bluetooth-högtalare i huset, typ en Marshall eller Sonos, och den ställer man där den behövs för stunden. Stereo, ljudbild, anpassning till rummet och krav på källa är underordnat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-31 16:20

Max_Headroom skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:

Onekligen behöver de yngre generationerna ett kvalitetsorienterat musik-uppvaknande. De man pratar musik och sådant relaterat till musik med är dock av den bestämda uppfattningen att hifi inte har med musik att göra ..

Sanna ord. Ett problem, för Hifi'n, om man nu till äventyrs är intresserad av den komersiella Hifi'n, är att det förknippas nästan helt med musik som symfonisk musik samt annan "klassisk musik" och jazz. Visst, det finns folk som lyssnar på den men dom flesta gör det inte. Dom flesta lyssnar mest/enbart på rock/pop/italo disco och liknande. Så, man ser helt enkelt inte Hifi som något relevant.
Jag själv ser inte dagens "komersiella Hifi" som relevant heller, men på helt andra grunder (kvaliteten är helt enkelt för låg ofta i kombination med för lång prislapp orsakt av diverse prioriteringar som passar mig dåligt).
Riktig Hifi är dock en förutsättning för såväl punk som ny och klassisk rock 'n' roll. Men i marknadsföringen (det lilla jag har sett) så är det tunnt med det.
Ett annat problem är att HiFin idag mest blivit en livsstils-grej med livsstils produkter. Speceillt illa är det på högtalar sidan där det mest är för smått och/elller för smalt för att fungera bra i ett vanligt bostadsrum. Dom flesta har inte rena lyssningsrum, så att anpassa produkterna för att fungera i vanlig hemmiljö är en god idé.

italo disco :D

Precis som du säger så är det väldigt viktigt för HIFIns överlevnad att högtalarna passar bra in i ett vanligt vardagsrum och smälta in i resterande möblering. Jag tror att den traditionella hifi-branschen behöver följa den vägen IKEA har börjat staka upp där ljudkomponenter inte så framhävande syns i rummet, inbyggda eller följer trender vad gäller utseende på övrig inredning. Förhoppningsvis kan de bästa i branschen göra det hela klart bättre än IKEA rent ljudmässigt.

Högtalare som kräver en massa extrem akustikreglering är dödsdömt i längden och kommer knappast någonsin mer att bli en accepterad pryl i vardagsrummen, och mancaves anses nog redan ligga på samma nivå som en tortyrkammare i allmänhetens syn. :)

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-31 18:36

Jag tror att de yngre är så vana vid så mycket input så att bara sitta still i sweetspot och lyssna, utan att göra en massa annat samtidigt, är helt otänkbart för dem.
De blir stressade av att inte få den ständiga inputen som tex mobilen ger.
Därför är det helt ointressant med musik och hifi på det sättet som vi lyssnar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-12-31 19:02

Tangband skrev:

Så illa är det Faktiskt. Forumet och HiFi-nörderi lever och dör med oss!
Spela utav helvete! Skål och putår!
Gott Nytt År! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-31 19:29

sprudel skrev:
Tangband skrev:

Så illa är det Faktiskt. Forumet och HiFi-nörderi lever och dör med oss!
Spela utav helvete! Skål och putår!
Gott Nytt År! :mrgreen:

Gott nytt år ! :D :mrgreen:

48IDA

Inläggav 48IDA » 2019-12-31 21:15

Att Hifi inte har med musik att göra fick jag höra redan på 80-talet så det är inget nytt fenomen. Dock brukar de ändra uppfattning när man spelar upp något och de hör saker i musiken de aldrig hört förut.
Jag anser nog att radion har ett ansvar att leverera bra kvalité men jag anser att de kommersiella kanalerna missbrukar sin ställning och även SR har prioriterat ner just det.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-12-31 21:22

Som en av de yngre här kan jag säga att jag halkade in hit via hembio. Hade det inte varit för sådan hade det inte blivit något hifiaktigt alls för min del. Jag tror att de musikintresserade mest håller sig till hörlurar.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-01-01 15:39

Alltså det finns nog en del yngre som är intresserade..men det finns intresse och så finns det faktiskt.io-nivå av intresse.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-01-01 16:26

Konstateras kan ju att ca 3/4 av dom som röstat är närmare döden än sin ungdom, att intresset verkade ha börjat i ungdomen och att tjejer lyser med sin frånvaro. Viket intresse för tonåringar till dryga tjugoåringar idag kommer finnas kvar när dom närmar sig / är i panscho-åldern?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-01 16:34

Adhoc skrev:Konstateras kan ju att ca 3/4 av dom som röstat är närmare döden än sin ungdom, att intresset verkade ha börjat i ungdomen och att tjejer lyser med sin frånvaro.

Säger inte emot - bara lite nyfiken på hur du konstaterat tjejernas frånvaro ur i tråden given data?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-01-01 17:14

Hifi kan framstå som löjligt dyrt om man går in till en high-end handlare. Snubblar en ung dalmas in till Lasse i Borlänge så får hen välja försteg bland dessa, kan vara lite avskräckande, för att inte tala om "behovet" av trälådor, kablar o kanske både slutsteg och högtalare dessutom. Och då har vi inte ens hittat en ljudkälla än...
Bilagor
Skärmavbild 2020-01-01 kl. 16.01.54.png
Skärmavbild 2020-01-01 kl. 16.01.54.png (274.28 KiB) Visad 4823 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-01-01 17:58

Nattlorden skrev:
Adhoc skrev:Konstateras kan ju att ca 3/4 av dom som röstat är närmare döden än sin ungdom, att intresset verkade ha börjat i ungdomen och att tjejer lyser med sin frånvaro.

Säger inte emot - bara lite nyfiken på hur du konstaterat tjejernas frånvaro ur i tråden given data?

Plättlätt. -Jag kollade in avarbilderna och nicken. Den enda som känns något tveksam m.a.p. kön är 48Ida, om man går på nicken.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-01 18:13

Adhoc skrev:
Nattlorden skrev:

Plättlätt. -Jag kollade in avarbilderna och nicken. Den enda som känns något tveksam m.a.p. kön är 48Ida, om man går på nicken.

136 röster relativt 53 inlägg. Kan alltså teoretiskt vara en majoritet tjejer som röstat. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-01 21:05

Finns såklart många yngre hifi-intresserade människor i världen, men det ska ändå rätt mycket till för att man ska hitta till ett sånt här forum där dom väldigt många har anläggningar för uppåt 100kkr. Jag menar det är ju inte så många kids som har råd med, så det tar ju några år innan dom kommer upp i den här "klassen".
O så är det ju också så som andra har påpekat att dom antagligen hänger på andra ställen. Reddit finns det en rätt stor audiofilavdelning med yngre människor som köper lite finare (om än rätt billig) anläggning med målet att få bättre ljud. O hörlurshifi är ju också extremt populärt. Har också hängt på torrent-sidor (en t ex där man kan få nästan tag på mer musik än vad Spotify o Tidal erbjuder, och i vilken nästan utgåva o bitrate man nu skulle vilja ha) med forumdelar där det är yngre folk som gillar ljud mycket. För övrigt forum där många har konstaterat att v0 mp3or i dom allra flesta fall är transparenta (vilket jag antar ni kommer tolka på lite olika sätt ;) ).

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-01-01 23:14

Adhoc skrev:Den enda som känns något tveksam m.a.p. kön är 48Ida, om man går på nicken.

En förgasare till Chevamotor som nick känns som någonting en man har kommit på. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-01 23:31

Vad jag minns så är talibankocken en tjej :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2020-01-01 23:53

gopnik skrev:
Adhoc skrev:Den enda som känns något tveksam m.a.p. kön är 48Ida, om man går på nicken.

En förgasare till Chevamotor som nick känns som någonting en man har kommit på. :D

48Ida används väl med fördel på vw-motorer?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-01-02 03:00

gopnik skrev:

Åh fan. 48Ida är alltså ingen dam född 1948 och jag står med skammen att ha avslöjat mitt klena intresse för motorer och bilar ...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-01-02 07:25

Weber IDA är stående förgasare som passar många olika motorer. Speciellt boxer- och v-motorer.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi