Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
rajapruk skrev:Jag vill förstå hur saker fungerar, innan jag köper dem.
Som ett exempel har jag funderat på att köpa Ino Ambiens högtalare som surrounds. Men jag hittar ingen info om hur de fungerar. Hur de sprider ljudet. Jag har frågat. Inget svar. Då går jag vidare med något annat.
Harryup skrev:rajapruk skrev:Jag vill förstå hur saker fungerar, innan jag köper dem.
Som ett exempel har jag funderat på att köpa Ino Ambiens högtalare som surrounds. Men jag hittar ingen info om hur de fungerar. Hur de sprider ljudet. Jag har frågat. Inget svar. Då går jag vidare med något annat.
Har du kikat på Synthesis S4?
rajapruk skrev:petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Som konsument vill man veta hur den fungerar, och om den har några större inbyggda fel, innan man köper den.
Så att man kan göra medvetna val, baserat på objektiv data.
Provlyssning är ofta alldeles för många okända variabler. Jag själv litar inte på min egen hörsel t.ex. Dagsform varierar mycket.
rajapruk skrev:Harryup skrev:rajapruk skrev:Jag vill förstå hur saker fungerar, innan jag köper dem.
Har du kikat på Synthesis S4?
Du som brukar klaga på OT....
Harryup skrev:På faktiskt så är det ju vanligt med Ino och många har idéer om hur en frekvenskurva skall se ut ändå så ser man i princip aldrig mätningar på deras egna anläggningar.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Ställer mig samma frågor. Mätningar är till för de som konstruerar högtalare och/eller lyssningsmiljö. det krävs ganska stora kunskaper för att tolka/analysera mätningar.
Visst kan man mäta högtalare och presentera dessa mätningar, men till vilken nytta?
/ B
Harryup skrev:Frakta högtalare i USA är snorbilligt när man får vanliga rabatter som företag.
philipbtz skrev:Japp, ganska lite mätningar här..jag har dock lagt ut mängder på mitt system och jag kör med Ino i32s + Ino Infra Y-6 om det hjälperJag har alltid tyckt det varit intressant att försöka se samband med mätningarna och upplevda ljudet. Min slutsats är att det är väldigt svårtolkat och omöjligt att se in en kurva om det låter riktigt bra. Man kan dock ganska ofta se ifall det antagligen låter dåligt.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Frakta högtalare i USA är snorbilligt när man får vanliga rabatter som företag.
Som privatperson blir det inga rabatter. En gubbe skickade just ett par vägandes 52 kg. 24 US-Dollar från södra till norra Kalifornien. Hade själv mina skeppade från Chicago till New Jersey, gick på 300 US-Dollar.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Frakta högtalare i USA är snorbilligt när man får vanliga rabatter som företag.
Som privatperson blir det inga rabatter. En gubbe skickade just ett par vägandes 52 kg. 24 US-Dollar från södra till norra Kalifornien. Hade själv mina skeppade från Chicago till New Jersey, gick på 300 US-Dollar.
Jo, om man skickar mycket så. Amerikaner är förtjusta i mängdrabatter. Men nu pratar vi väl ändå om att firmor skall skicka saker. Däremot kanske firmor gärna lägger på 50-100$ på frakten för att tjäna pengar. Men som princip är det hyfsat billigt att skicka om man gör det ofta.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:På faktiskt så är det ju vanligt med Ino och många har idéer om hur en frekvenskurva skall se ut ändå så ser man i princip aldrig mätningar på deras egna anläggningar.
Tror nog att piP och pi60(s) tillhör de modeller som det förekommit flest mätningar på hemma hos folk än några andra högtalarmodeller... Så där tycker jag nog du har rejält fel.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:
Jo, om man skickar mycket så. Amerikaner är förtjusta i mängdrabatter. Men nu pratar vi väl ändå om att firmor skall skicka saker. Däremot kanske firmor gärna lägger på 50-100$ på frakten för att tjäna pengar. Men som princip är det hyfsat billigt att skicka om man gör det ofta.
Varför skulle företagen skicka in sina produkter? De har väl redan mätt på dem som jag antar alla producenter gör?
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:
Varför skulle företagen skicka in sina produkter? De har väl redan mätt på dem som jag antar alla producenter gör?
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:
Har man en bra produkt vore väl det fin reklam? D.v.s. folk vill ju se Sybarite mätt på och då räknar väl folk med att det är Morello som skall skicka in den.
Tangband skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:
Har man en bra produkt vore väl det fin reklam? D.v.s. folk vill ju se Sybarite mätt på och då räknar väl folk med att det är Morello som skall skicka in den.
Fast så har ju sällan varit fallet historiskt hos audiosciencereviewer. Det är mestadels ägare som skickat in apparaterna.
rajapruk skrev:Lite talande att han väljer JBL LSR305 som första mätobjekt. Typiskt en högtalare han kommer gå igång på, gissar jag.
Billig, och mäter bra (efter Tooles kriterier).
Tangband skrev:Peter, jag tror att de allra flesta som mäter, även jag ,
1. mäter för att man är genuint intresserad av att förbättra sina egna konstruktioner så mycket det är möjligt.
2. Man mäter det som kan vara svårt att avgöra med örat.
3. Man mäter för att se om det finns ett samband mellan det man hör och det som mätresultatet visar.
4. Man mäter för att lära sig saker.
5. Om man inte mäter vissa saker och endast litar på hörseln så famlar man lätt i blindo.
6. Jag är själv också intresserad av hur andra konstruktioner mäter, speciellt de som låter väldigt bra.
7. Jag tror att Amir drivs av intresset av att hitta bra konstruktioner som inte kostar skjortan.
8. Ett sätt att göra det på är att använda mätutrustning, vilket han gjort för dacar och förstärkare.
9. Den logiska fortsättningen är väl högtalare?
Tangband skrev:Peter, menar du att varken Toole eller Atkinson har ett svar varför man mäter ?
Är Kevin Voeks hos Revel också okunnig om varför han mäter ? Är Phil Budd på Linn produkts som konstruerat Exakt också helt okunnig ? Är ingenjörerna på Kef och B/W även dessa okunniga varför man mäter ?
Jag antar att du som konstruktör satt dig in i deras mätmetoder och lärt dig allt om dessa och sedan utvecklat egna metoder för att komma längre ?
Kan du berätta lite om de mätmetoder du och lilltroll använde då äggen utvecklades ?
Kan du inte använda din stora kunskap och tipsa Amir om hur man mäter på bästa sätt ?
Harryup skrev:Men jag har t.ex. inte sett en enda tråd om timing med flera basar där folk jämför med vad dom får verkligen ut ur sina system.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Men jag har t.ex. inte sett en enda tråd om timing med flera basar där folk jämför med vad dom får verkligen ut ur sina system.
Förmodligen för att det är fler än jag som inte fattar ens vad du pratar om nu.
Tangband skrev:1. Peter, menar du att varken Toole eller Atkinson har ett svar varför man mäter ?
2. Är Kevin Voeks hos Revel också okunnig om varför han mäter ?
3. Är Phil Budd på Linn produkts som konstruerat Exakt också helt okunnig ?
4. Är ingenjörerna på Kef och B/W även dessa okunniga varför man mäter ?
5. Jag antar att du som konstruktör satt dig in i deras mätmetoder och lärt dig allt om dessa och sedan utvecklat egna metoder för att komma längre ?
6. Kan du berätta lite om de mätmetoder du och lilltroll använde då äggen utvecklades ?
7. Kan du inte använda din stora kunskap och tipsa Amir om hur man mäter på bästa sätt ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster