Streamer eller kabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Re: Streamer eller kabel?

Inläggav ottovonkopp » 2020-01-18 18:08

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:En SB Touch har både coax och optiskt ut (och USB med ett litet hack för ännu högre upplösning). Digitalt ut är väl digitalt ut hoppas jag?

Mjukvaran uppdateras fortfarande. LMS 7.9.2 släpptes i veckan och de har börjar med 8 med bla bättre integration av Tidal, Spotify osv.

Vad för hack för att plocka ut högre upplösning på USB?

/ B

https://forums.slimdevices.com/showthre ... ital-Ouput

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-18 18:12

Strmbrg har ju väl både en chord - dac och en scaler för över 50000:-
Att sätta en billig streamer framför dessa kanske känns lite obalanserat, alldeles oaktat verklig prestanda.

En dyrare historia kanske känns bättre ?

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-18 18:16

Tangband skrev:Strmbrg har ju väl både en chord - dac och en scaler för över 50000:-
Att sätta en billig streamer framför dessa kanske känns lite obalanserat, alldeles oaktat verklig prestanda.

Att sätta en billig streamer framför är inget man märker i ljudkvalle. Fast iofs, är man en sån som köper DAC o en nån sk scaler för flera månadslöner så är man säkert också en sån som tror att det är stor skillnad i ljudkvalle på streamers också.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 18:16

Tangband skrev:Strmbrg har ju väl både en chord - dac och en scaler för över 50000:-

En dyrare historia ÄR bättre.
Man får ALLTID vad man betalar för.

Nämligen.
:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-01-18 19:03

Instämmer med ottovonkopp, Sqeezebox och styrning med Ipeng eller Material Skin är fortfarande ett starkt alternativ.

Tycker man att hårdvaran är för gammal, eller att det är ett problem att man inte kan köpa nya spelare längre, så är det bara att bygga en egen med en enkortsdator.

piCorePlayer för valfri Raspberry: https://www.picoreplayer.org

Eller kanske ett färdigt paket från HifiBerry: https://www.hifiberry.com

Vill man att det ska se ut som en "riktig" spelare så kan man bygga så här fint: https://www.max2play.com/en/2017/01/whi ... ereo-case/
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-01-18 19:47

Som sprudel var inne på i början av tråden så är sättet att lösa detta på att ha en kabel till streamern så den alltid har stabil koppling och sedan styr man detta via platta eller telefon. Så kör jag med och det har många fördelar. Mina CD:skivor ligger på NAS:en men man kan ju även ha en ssd direkt i streamern.

Det finns många nivåer av smidighet här för att få det att funka helt perfekt och vill man göra det väldigt enkelt för sig så kostar det om det skall vara riktigt bra. Annars finns det mätningar på streamer-boxar som mäter typ helt perfekt och är billiga som man kan koppla framför sin befintliga DAC - detta är ju att föredra om man redan har en fin DAC. Men det är inte ovanligt att det krävs ett visst tekniskt intresse att ställa in allt osv.

Kanske skall tillägga att skall man streama från internet så är Roon att föredra i många fall för att undvika eventuella fel i kedjan. Det finns väldigt många lösningar på detta där ute så vilken som är passande är svårt att svara på.

Ofta löser folk detta problem genom att chromecasta eller airplay till streamern men detta är inte optimalt. Om det är noga för dig att allt blir rätt så kör Roon eller motsvarighet så får du garanterat "sladd-kvalitet". Detta är inte viktigt för alla men för mig t.ex. är det det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-18 19:52

Jag tycker att det är skillnader på olika streamers och t.ex. Sqeezeboxar, AirportExpresser är ett passerat kapitel oavsett hur de mäter så låter det i jämförelse med bättre grejor ganska trötta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-18 20:01

sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:Har vi inte redan haft trådar om streamers? Vad blir det för skillnad om jag sitter med en PC, en iPad/iPhone eller en Android platta/mobil i knät och sköter strömmandet därifrån? Alla har förstås en skärm som kan distrahera och alla har väl en uppkoppling till Internet? Visst man kan undvika att öppna annan kommunikation än ljudströmmen och dess app/program. Var sitter streamer-funktionen i de kedjorna och på vilket sätt skiljer sig detta från att ha en grunka typ Melco, Sonos, Linn, Bluesound, Roon, B&W m.fl.? Strömmen går via Internet och styrningen sker från något som nämnts ovan men gör detta skillnad på vad som kommer fram till DAC eller ut från DAC? En del gör det trådlöst och andra kräver kabel, antingen USB eller nätverkskabel. Att kabel i regel ger en stabilare koppling brukar hävdas och stämmer med min egna erfarenhet.

Vad använder du själv Roger?

Jag kör Tidal från iPad eller Surface-platta trådlöst till Apple Airport Express eller Chromecast Audio kopplade optiskt till Audiolab försteg/DAC.
Vad är själva streamern i de kedjorna? Om man nu väljer Roon kan man tydligen "casta" till Chromecast Audio. På vilket sätt undviker Roon fel i kedjan?

Audiolab-grunkan har även CD-spelare och tre analoga ingångar. Har en Yamaha CT-7000 FM Tuner inkopplad. Extremt sällan kopplar jag in en vinylspelare, det känns lite förlegat numera men man har förstås fonogram som hittas på varken CD eller strömmade tjänster.

Ska erkänna att jag var skeptisk till strömmade tjänster p.g.a. att man blir lätt otålig inför det extremt stora utbudet. Numera är jag ofta störd av att sökfunktionerna inte är överdrivet bra. Klassisk musik och jazz klarar inte sökningar så bra. Det räcker med att man sökt på fel språk, klassisk musik kan ha titlar på flera språk. Sedan är det lite trist att favoriter faller bort ibland eller blivit geoblockade och inte kan avlyssnas här. Ibland räcker en ny sökning och albummet finns där, möjligen i en annan utgåva.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 20:02

Får jag ställa en liten försynt och löjeväckande oinsatt fråga till herrarna?

-Jag har en såndäringa Chromecast-audio-dongel. Är det en streamer?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-01-18 20:14

Strmbrg skrev:Får jag ställa en liten försynt och löjeväckande oinsatt fråga till herrarna?

-Jag har en såndäringa Chromecast-audio-dongel. Är det en streamer?

Jupp, men kolla lite i dewpos tråd. Han har mätt lite på Chromecast.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-18 20:24

Har inte Tidal nåt liknande som Spotify Connect? I så fall kan ju Strmbrg bara ställa datorn på nåt gömt ställe o sen styra musiken ifrån Tidal på telefonen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-18 20:34

Tell skrev:Har inte Tidal nåt liknande som Spotify Connect? I så fall kan ju Strmbrg bara ställa datorn på nåt gömt ställe o sen styra musiken ifrån Tidal på telefonen.

Gör det någon skillnad? Herr Strmbrg är väl likt mig i en ålder då vi tycker fingrande på mobil är "pilligt". Sökningar på mobil är inte direkt ergonomiskt, åtminstående inte för mina fingrar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-18 20:35

Tell skrev:Har inte Tidal nåt liknande som Spotify Connect? I så fall kan ju Strmbrg bara ställa datorn på nåt gömt ställe o sen styra musiken ifrån Tidal på telefonen.

Jag kan inte svara på din fråga då jag använder den integrerade varianten av Tidal i min streamer, men jag tror Tidal går bet där och har nog ingen "connect"-funktion, men jag kan ha fel.

Hur fungerar Spotify Connect rent tekniskt, streamas det från själva styrenheten eller berättar styrenheten bara för själva uppspelnings-apparaturen vad den ska spela och att allt sker i den?

Jag tog och kollade upp min fråga på the internet istället. :)

Spotify Connect lets you set up a connection between the hi-fi and the internet so it streams music from Spotify directly, rather than via the phone. Translation: you don't run your phone down, it simply acts as your remote control.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 20:48

För egen del är emellertid problemet löst.
Jag har kvar sladdanslutningen, men den kommer numera ut mellan banden av Nordisk Kriminalkrönika.

Chromacast Audio har jag insett/inbillat mig inte duger kvalitetsmässigt. Annars var det ju en smidig lösning så länge jag körde med den.

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-18 20:49

RogerGustavsson skrev:

Gör det någon skillnad? Herr Strmbrg är väl likt mig i en ålder då vi tycker fingrande på mobil är "pilligt". Sökningar på mobil är inte direkt ergonomiskt, åtminstående inte för mina fingrar.

Pja, det får la Strmbrg svara på :)

goat76 skrev:

Jag kan inte svara på din fråga då jag använder den integrerade varianten av Tidal i min streamer, men jag tror Tidal går bet där och har nog ingen "connect"-funktion, men jag kan ha fel.

Hur fungerar Spotify Connect rent tekniskt, streamas det från själva styrenheten eller berättar styrenheten bara för själva uppspelnings-apparaturen vad den ska spela och att allt sker i den?

Spotify Connect lets you set up a connection between the hi-fi and the internet so it streams music from Spotify directly, rather than via the phone. Translation: you don't run your phone down, it simply acts as your remote control.

Ja precis, man kan spela Spotify ifrån varsomhelst o kontrollera den ifrån varsomhelst. Jag kan lyssna på musik i hörlurarna genom telefonen men kontrollera precis som vanligt i Spoitfy i datorn, eller lyssna genom webspelaren i datorn men kontrollera med fjärrkontrollen i Spotify på en smart-teve. Riktigt smidig funktion. Tidal har inte nåt liknande alltså?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-18 21:02

Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:

Pja, det får la Strmbrg svara på :)

goat76 skrev:

Ja precis, man kan spela Spotify ifrån varsomhelst o kontrollera den ifrån varsomhelst. Jag kan lyssna på musik i hörlurarna genom telefonen men kontrollera precis som vanligt i Spoitfy i datorn, eller lyssna genom webspelaren i datorn men kontrollera med fjärrkontrollen i Spotify på en smart-teve. Riktigt smidig funktion. Tidal har inte nåt liknande alltså?

Jag tror inte det, dock har jag Tidal fullt integrerat i min streamer och kan styra det från vart som helst precis som connect-funktionen. Från iPhone, iPad, MacBook, PC, ja helt enkelt från vilken enhet som helst där jag har Linn Kazoo installerat alternativt ROON eller annan tredjepart-styrdon, så det är precis lika smidigt som Spotify Connect fast med den skillnade att det inte är själva Tidals egna app man använder. Om jag är intresserad av just Tidals app så får jag använda airplay.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-18 21:09

Strmbrg skrev:Chromacast Audio har jag insett/inbillat mig inte duger kvalitetsmässigt. Annars var det ju en smidig lösning så länge jag körde med den.

Beror kanske på vilken utgång du använde? Den analoga ska väl undvikas och den optiska ska vara bättre? Vilken använde du?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 21:09

Förr:
Jag var länge övertygad (av mig själv) att Spotify Premium var tillräckligt bra ljudmässigt och att jag inte hörde någon förbättring när jag spelade motsvarande stycke på CD. (Klassisk musik tycks inte vara saboterad.)
Numera:
Så erkänner jag att jag inte nöjer mig med Spotify. Efter att ha provat Tidal, så har jag insett att det är ett väsentligt bättre alternativ.
Dessutom:
Så har jag nu - med hjälp av upsamplaren - ett ljud via Tidal som vida överträffar CD-kvaliteten.

Jag sitter alltid still i min fåtölj och lyssnar. Det finns inget behov av åtkomst från flera platser i hemmet.
Den enkla lösningen med sladden ut ur bokhyllan har löst åtminstone mitt problem.
:)

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-18 21:12

goat76 skrev:Jag tror inte det, dock har jag Tidal fullt integrerat i min streamer och kan styra det från vart som helst precis som connect-funktionen. Från iPhone, iPad, MacBook, PC, ja helt enkelt från vilken enhet som helst där jag har Linn Kazoo installerat alternativt ROON eller annan tredjepart-styrdon, så det är precis lika smidigt som Spotify Connect fast med den skillnade att det inte är själva Tidals egna app man använder. Om jag är intresserad av just Tidals app så får jag använda airplay.

Ah okej, låter ju bra det sålänge appen du styr ifrån är bra att använda, men antar den funkar. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-18 21:12

Vänta bara tills du testar Qobuz, då kommer du att tycka att Tidal har sina fläckar också.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 21:23

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:Chromacast Audio har jag insett/inbillat mig inte duger kvalitetsmässigt. Annars var det ju en smidig lösning så länge jag körde med den.

Beror kanske på vilken utgång du använde? Den analoga ska väl undvikas och den optiska ska vara bättre? Vilken använde du?

Optisk. Jag visste inte att det fanns någon annan möjlighet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 21:26

Harryup skrev:Vänta bara tills du testar Qobuz, då kommer du att tycka att Tidal har sina fläckar också.

Inte omöjligt.
Nu ska jag emellertid försöka hålla mig till Tidalabonnemanget ett tag. Jag tycker att de har ett gott utbud av klassisk musik. Chord Hugo M Upscalern ger mig en realism-illusion som jag förhoppningsvis kommer att vara nöjd med ett tag framöver.
:)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi