sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Har vi inte redan haft trådar om streamers? Vad blir det för skillnad om jag sitter med en PC, en iPad/iPhone eller en Android platta/mobil i knät och sköter strömmandet därifrån? Alla har förstås en skärm som kan distrahera och alla har väl en uppkoppling till Internet? Visst man kan undvika att öppna annan kommunikation än ljudströmmen och dess app/program. Var sitter streamer-funktionen i de kedjorna och på vilket sätt skiljer sig detta från att ha en grunka typ Melco, Sonos, Linn, Bluesound, Roon, B&W m.fl.? Strömmen går via Internet och styrningen sker från något som nämnts ovan men gör detta skillnad på vad som kommer fram till DAC eller ut från DAC? En del gör det trådlöst och andra kräver kabel, antingen USB eller nätverkskabel. Att kabel i regel ger en stabilare koppling brukar hävdas och stämmer med min egna erfarenhet.
Vad använder du själv Roger?
Jag kör Tidal från iPad eller Surface-platta trådlöst till Apple Airport Express eller Chromecast Audio kopplade optiskt till Audiolab försteg/DAC.
Vad är själva streamern i de kedjorna? Om man nu väljer Roon kan man tydligen "casta" till Chromecast Audio. På vilket sätt undviker Roon fel i kedjan?
Audiolab-grunkan har även CD-spelare och tre analoga ingångar. Har en Yamaha CT-7000 FM Tuner inkopplad. Extremt sällan kopplar jag in en vinylspelare, det känns lite förlegat numera men man har förstås fonogram som hittas på varken CD eller strömmade tjänster.
Ska erkänna att jag var skeptisk till strömmade tjänster p.g.a. att man blir lätt otålig inför det extremt stora utbudet. Numera är jag ofta störd av att sökfunktionerna inte är överdrivet bra. Klassisk musik och jazz klarar inte sökningar så bra. Det räcker med att man sökt på fel språk, klassisk musik kan ha titlar på flera språk. Sedan är det lite trist att favoriter faller bort ibland eller blivit geoblockade och inte kan avlyssnas här. Ibland räcker en ny sökning och albummet finns där, möjligen i en annan utgåva.