Sinuskurvan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Sinuskurvan

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 02:33

trumhinnan registrerar egentligen inte absoluttryck. Som jag förstått det, så registrerar trumhinnorna tryckförändring mellan fram och baksidan på trumhinnan. Det är ett differenstryck som bidrar till kraft per ytenhet på trumhinnan och denna kraft förflyttar trumhinnan men ser också viss motkraft d v s impedansanpassning mot hammaren, städet och stigbygeln i mellanörat som i sin tur känner av innerörats vätska mot ovala fönstret. Trumhinnans yta som verkar mot hammaren är 50 mm^2. Så, trumhinnan känner av en sluten vätskekammare via ett mekaniskt system. I mellanörat är det luft. Konsten är att överföra så mycket energi det bara går in i Hammaren och stigbygeln d v s mekanisk rörelse. Jag är inte på det klara med vilka ljudtryck man har i luften i mellanörat.

I mellanörat finns en speciell kanal som ansluter mot atmosfärstrycket utanför. Normalt är den sluten och ger en tryckkammare i mellanörat. Tryckutjämning, då yttre atmosfärstryck ändras, sker då man sväljer eller gör tryckutjämnande rörelse och då man gäspar. Då amplituden hus ljudvågen är mellan 80-90 dB så inträder en försvarsmekanism som komprimerar.

Man skall ha i åtanke att vid atmosfärstryck så är det en mängd luftpartiklar som studsar mot trumhinnan och reflekteras mot trumhinnan. Det sker stokastiskt och detta brus är inte något som trumhinna/hörsel registrerar. Men det skulle registreras om det vore så att hörseln vore pyttelitet känsligare för trumhinnans rörelse. Då det är 120 dB vid trumhinnan så rör den sig max 0,1 mm. vid hörseltröskeln så blir rörelsen i storleksordning av en molekyl.

Vi kan se 1 foton. Vi kan lukta 1 molekyl. Vår hörsel detekterar akustiska ljudtrycksvågor där trumhinnan rör sig mindre än en ångström. Det är 0,1 nanometer. Det är i storleksordning av en molekyl. Det är strax ovanför luftmolekylernas egenrörelse. Hörde vi dessa så skulle allt bara brusa. Vi har 100 miljarder nervceller i cortex i hjärnan. Vi har 1 miljon miljard synapser och antal kopplingar i CSN. Det ger ett antal olika möjligheter som vida överstiger det vi kan föreställa oss. Allt räcker till för att vi skall kunna tillgodogöra oss denna värld på ett fantastiskt sätt. Det är bara att tacka och ta emot att vi är funtade som vi är.

Vad gäller JMs inlägg är jag inte lika kritisk. JM skriver ur sitt perspektiv och den artikel som JM länkar till är jag glad för. Det är nog inte den mest lättlästa men jag skall tränga igenom den då tillfälle ges.

Däremot ser jag att JM skriver följande. "Cilia på inre hårcellerna har ingen mekanisk koppling till omgivande strukturer." De kallas stereocilia då det gäller cilia i innerörat. Att de inte har någon mekanisk koppling till omgivande strukturer sades det för en massa år sedan och så lärde jag mig det från början. Sedan kom det nya besked och det var att det finns viss mekanisk koppling via ännu finare trådar som gick till de yttre hårcellerna och agerade på så sätt en form av återkoppling. Skall undersöka saken lite närmare.

I en artikel står följande.
Neuroscience skrev:Hair cells can convert the displacement of the stereociliary bundle into an electrical potential in as little as 10 microseconds; indeed, such speed is required to faithfully transduce high-frequency signals and enable the accurate localization of the source of the sound. The need for microsecond resolution places certain constraints on the transduction mechanism, ruling out the relatively slow second messenger pathways used in visual and olfactory transduction.

Det är för mig och många andra inget nytt, men att inse konsekvens därav är mycket få som gjort. Hörselns temporala upplösning i området kring 10 mikrosekunder eller lägre är anmärkningsvärt och för med sig en hel del frågetecken och speciellt inom lokalisering av ljudkällor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-03-08 11:02

petersteindl skrev:...
I en artikel står följande.
Neuroscience skrev:Hair cells can convert the displacement of the stereociliary bundle into an electrical potential in as little as 10 microseconds; indeed, such speed is required to faithfully transduce high-frequency signals and enable the accurate localization of the source of the sound. The need for microsecond resolution places certain constraints on the transduction mechanism, ruling out the relatively slow second messenger pathways used in visual and olfactory transduction.

Det är för mig och många andra inget nytt, men att inse konsekvens därav är mycket få som gjort. Hörselns temporala upplösning i området kring 10 mikrosekunder eller lägre är anmärkningsvärt och för med sig en hel del frågetecken och speciellt inom lokalisering av ljudkällor.

Ja, detta är onekligen intressant. I synnerhet hur detta påverkar kraven på digitala ljudsystem.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-08 11:18

Jag tänker sålunda:

Vi bör skilja på Finns och Förnimma.
Och vad Förnimma beträffar så kan kan det som Finns förnimmas på olika sätt.
Det krävs ingen Mottagare för att en lufttrycksvariation skall finnas. Den klarar sin existens alldeles utmärkt alldeles själv.
Däremot krävs en mottagare för att ett Ljud skall finnas.
Ett Ljud är en konvertering av en lufttrycksvariation i en omvandlare.

Ett Ljud kan såklart förnimmas även utan att en lufttrycksvariation är inblandad: Exempelvis i en dröm eller att man minns ett ljud.
På samma sätt med exempelvis en bild.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-08 14:25

"Det låter där borta" tycker jag att det är fel att säga, egentligen.
"Det låter "i mitt huvud" och jag uppfattar det som att det är orsakat av en hundjävel som står och genererar lufttrycksvariationer ungefär 200 meter ifrån mig, i den där riktningen." vore betydligt mer relevant. Och dessutom låter det smidigt att säga så.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-08 14:48

petersteindl skrev:Vår hörsel detekterar akustiska ljudtrycksvågor där trumhinnan rör sig mindre än en ångström. Det är 0,1 nanometer. Det är i storleksordning av en molekyl. Det är strax ovanför luftmolekylernas egenrörelse. Hörde vi dessa så skulle allt bara brusa.

Läste nånstans om extremt tysta rum, och där kunde man, efter att ha befunnit sig i det ultratysta rummet ett tag, kunna höra ett "knatter" vilket var enskilda luftmolekyler som studsar mot trumhinnan. Men då har det varit riktigt tyst att bra tag så att hörseln kan anpassa sig. Kanske stämmer det inte över huvud taget? Riktigt coolt det där med ultratysta rum hur som helst.

https://edition.cnn.com/style/article/a ... index.html

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 17:32

jansch skrev:JM - tyckte du något var fel i mitt inlägg? Eller tycker du bara att jag undviker att använda vetenskapliga omskrivningar för sådant som kan beskrivas med enkla ord är besvärande?
NEJ! Trumhinnan mäter inte tryck i den mening att tryck är proportionellt till att uppfatta ljud. Då hade vi haft ett helvete vid minsta ändring av det statiska trycket. Trumhinnans roll är att överföra rörelse så att sinneshåren i snäckan (fast du får gärna kalla det för t.ex. organum spirale så att gemene man inte hänger med... men det låter ju väldans elegant) retas genom att de böjs och yttersta ändan sänder elektrisk impuls till hjärnan (fast du får gärna kalla det för att Ca-joner frigörs så att majoriteten av läsare inte förstår, eller orkar fördjupa sig för att förstå och/eller ifrågasätta).
Är det målet? Att människor som inte har studerat hörseln i detalj inte skall förstå?

För mej är det en hederssak att försöka beskriva det som jag kan på ett enket sätt. Då vet jag att människor anstränger sig i sin tur att beskriva saker som jag är novis om på ett enkelt sätt. Vad vinner man på ordbajseri? (oj..förlåt.... borde ju skrivit "verbal diarrhea" ...eller kanske på latin så jag måste googla på översättningen)

jansch - det är inte ok att racka ned på en annan skribent detta sätt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 18:17

Conan skrev:
petersteindl skrev:Vår hörsel detekterar akustiska ljudtrycksvågor där trumhinnan rör sig mindre än en ångström. Det är 0,1 nanometer. Det är i storleksordning av en molekyl. Det är strax ovanför luftmolekylernas egenrörelse. Hörde vi dessa så skulle allt bara brusa.

Läste nånstans om extremt tysta rum, och där kunde man, efter att ha befunnit sig i det ultratysta rummet ett tag, kunna höra ett "knatter" vilket var enskilda luftmolekyler som studsar mot trumhinnan. Men då har det varit riktigt tyst att bra tag så att hörseln kan anpassa sig. Kanske stämmer det inte över huvud taget? Riktigt coolt det där med ultratysta rum hur som helst.

Tackar, jag skall läsa länken. Den verkar intressant.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-08 19:52

Under -20 dB! 8O Undrar hur det skulle vara att sitta där inne ett tag? Hur mäter svenska ekofria rum?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 20:03

Conan skrev:Under -20 dB! 8O Undrar hur det skulle vara att sitta där inne ett tag? Hur mäter svenska ekofria rum?

Det blir tyst i ett ekofritt rum. Man kan nästan höra sina egna tankar. Siffran -20 dB är frekvensberoende. En annan sak man också kan tänka på är att man gått mycket långt gällande låg störnivå i många ljudstudios där man spelar in musik, även mycket stora studios. Då bygger man hela studion flytande. Jag är själv imponerad över många ljudstudios ambitioner.

Allt är inte totaluselt. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-08 20:04

Skulle kunna bli så här. Snudd på galen efter 48 minuter...

https://www.vice.com/sv/article/8x8dmg/ ... blir-galen

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-08 21:10

sportbilsentusiasten skrev:
jansch skrev:JM - tyckte du något var fel i mitt inlägg? Eller tycker du bara att jag undviker att använda vetenskapliga omskrivningar för sådant som kan beskrivas med enkla ord är besvärande?
NEJ! Trumhinnan mäter inte tryck i den mening att tryck är proportionellt till att uppfatta ljud. Då hade vi haft ett helvete vid minsta ändring av det statiska trycket. Trumhinnans roll är att överföra rörelse så att sinneshåren i snäckan (fast du får gärna kalla det för t.ex. organum spirale så att gemene man inte hänger med... men det låter ju väldans elegant) retas genom att de böjs och yttersta ändan sänder elektrisk impuls till hjärnan (fast du får gärna kalla det för att Ca-joner frigörs så att majoriteten av läsare inte förstår, eller orkar fördjupa sig för att förstå och/eller ifrågasätta).
Är det målet? Att människor som inte har studerat hörseln i detalj inte skall förstå?

För mej är det en hederssak att försöka beskriva det som jag kan på ett enket sätt. Då vet jag att människor anstränger sig i sin tur att beskriva saker som jag är novis om på ett enkelt sätt. Vad vinner man på ordbajseri? (oj..förlåt.... borde ju skrivit "verbal diarrhea" ...eller kanske på latin så jag måste googla på översättningen)

Sportbilsentsiasten - Jag vet.... du har i grunden rätt.
Jag anser dock att det är fulretorik att kommentera mitt inlägg på det sättet. Att inte tydligt tala om om man anser det jag skrivit är felaktigt.......eller håller han med mej (vi säger i princip samma sak)... eller tycker Jm att jag bara använde för enkelt språk? Jag förstår helt enkelt inte hans kommentar. Gör du?

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-08 22:02

Conan skrev:

Det finns så många andra ljud som blir besvärande i ett frifältsrum ("ekofritt rum").

- De flesta tycker att höra pulsen är värst då det får både pulsen och blodtrycket att öka. Klart stressande.
- Man hör också ett "biljud" som låter som blodet forsar i blodådror vid innerörat eller tinningarna .
- Andningen är också stressande. lite astmavarning.
Dessutom känns instängdheten påtagligt, även om dörren är öppen.
Man vänjer sig efter ett tag men det tar tid. Jag klarade att jobba i 10-20 minuterspass de första 2-3 veckorna, sedan var det ok med längre pass fast det var sällan behövligt.

När man "accepterat" pulsen och andningen "hör" man brus i öronen, inte "knatter". Om det är luftmolekyler som stutsar mot trumhinnan vet jag inte...

Något som är lite obehagligt/störade är att gå på nätet 2-3 meter ovanför absorbentkilarna. Det gungar hela tiden så att man tycker ibland att man får svimningskänsla

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-08 23:14

jansch skrev:
Conan skrev:

Det finns så många andra ljud som blir besvärande i ett frifältsrum ("ekofritt rum").

- De flesta tycker att höra pulsen är värst då det får både pulsen och blodtrycket att öka. Klart stressande.
- Man hör också ett "biljud" som låter som blodet forsar i blodådror vid innerörat eller tinningarna .
Man vänjer sig efter ett tag men det tar tid. Jag klarade att jobba i 10-20 minuterspass de första 2-3 veckorna, sedan var det ok med längre pass fast det var sällan behövligt.

När man "accepterat" pulsen och andningen "hör" man brus i öronen, inte "knatter". Om det är luftmolekyler som stutsar mot trumhinnan vet jag inte...

Något som är lite obehagligt/störade är att gå på nätet 2-3 meter ovanför absorbentkilarna. Det gungar hela tiden så att man tycker ibland att man får svimningskänsla

Finns det något rum i Sverige som kommer ner mot 0 dBA i störnivå? Man kanske börjar höra andra saker som ger andra effekter på psyket om det blir riktigt, riktigt tyst? En uppgift jag såg var -23 dBA på "luftmolekyler som kolliderar" med kolliderar mot varandra eller mot nåt annat (trumhinnan t.ex.) framgick inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 23:18

jansch skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Sportbilsentsiasten - Jag vet.... du har i grunden rätt.
Jag anser dock att det är fulretorik att kommentera mitt inlägg på det sättet. Att inte tydligt tala om om man anser det jag skrivit är felaktigt.......eller håller han med mej (vi säger i princip samma sak)... eller tycker Jm att jag bara använde för enkelt språk? Jag förstår helt enkelt inte hans kommentar. Gör du?

Jag kan tänka mig att JM vill belysa saker ur olika synvinklar och i detta fall ur sin professionella synvinkel. Det betyder definitivt inte att JM avfärdar det du skrivit, snarast tvärtom. Men jag är inte 100 säker. JMs länk var dock synnerligen värdefull, tycker jag.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 23:25

Conan skrev:
jansch skrev:
Conan skrev:

Finns det något rum i Sverige som kommer ner mot 0 dBA i störnivå? Man kanske börjar höra andra saker som ger andra effekter på psyket om det blir riktigt, riktigt tyst? En uppgift jag såg var -23 dBA på "luftmolekyler som kolliderar" med kolliderar mot varandra eller mot nåt annat (trumhinnan t.ex.) framgick inte.

Det är statistiskt sett samma sak, skulle jag säga. Tänk ett infinitesimalt membran mellan 2 halvor som reflekterar till 100 %. Då kommer det statistiskt sett vara lika många reflektioner/krockar mellan luftmolekyler och membran från varsin sida av membranet d v s membranet kan tas bort eller ersättas av stelt membran/vägg.

Mvh
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi