Skäl att använda en grammofon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Skäl att använda en grammofon?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-06 22:06

nuffe skrev:OBS! att allt ljud som når högtalaren måste vara analogt, oavsett vilket media det ligger lagrat på, vinyl, kassett, rullband, CD, dator mm.

Henrik

Det skulle kunna vara digitalt. Även om det är "hyggligt" ovanligt, så är det möjligt. Jag har t ex gjort ett program på ett PIC-chip som spelar upp 7-bitars samplingar som digitalt pulsviddsmodulerat enbitarsljud. Bara ettor och nollor och bara att ansluta högtalaren. Det låter inte "direkt" vackert, men med lite kraftfullare processor så skulle det nog gå att få till ett anständigare ljud. Det är dock inget jag skulle satsa på i hifisammanhang.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-03-06 22:45

Nja jag trodde vi pratade om musik....
Inte TV spel :D

Henrik

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-06 22:55

Min bäste herre! -Det var inte fråga om TV-spel utan om en ringklocka som kan spela MUSIK! :lol:

-Och en studie i vad som är praktiskt möjligt ur ett litet pyttechip, nästan helt utan kringkomponenter. Rent hypotetiskt så borde det gå att få (typ) Hifi-prestanda med den här tekniken, men det finns samtidigt en massa anledningar till att låta bli...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-06 23:07

Aaah, vinyl:

Maffiga spelare med massa cool (& synlig) teknik. Alltså bara grejer som snurrar! :P
Krångligare handhavande och knepig inställning -- inte för vem som helst serru..! 8)
Att det kan låta så pass bra med mekanisk avläsning i ett vinylspår...supercoolt.
Har kollat på både skivspår och slitna nålar i SEM. Skitcoolt! Jag och en kollega på förra jobbet ägnade en hel dag (lugn dag under semestern) med en CD-skiva. Svårt som attans och det vart ändå inte så fina bilder trots både SEM och FIB. Trist!
Fina konvolut! Man kan t.o.m. ha dom på väggen!
Sätter man på en sida så sitter man lugnt och lyssnar på sidan. Lugnt & fint! Långt från spellistorna på Spotify!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-07 00:44

PekkaJohansson skrev:Problemet med mixning och mastering på cd är ganska litet så länge som man håller sig till utgåvor före 1990.

Häpp!

Och var kan man hitta dessa utgåvor? Det är ju bara sådana Sherlock Holmes-typer som dig själv som kan hitta sådant. För att inte tala om dem som gillar musik som är utgiven därefter. Jag har jämfört en del vinyler med deras motsvarighet på CD, utgivet i modern tid, dvs 2000-talet, och det är ömsom vin ömsom vatten. Grovt räknat skulle jag säga att vinylen låter bättre i ca 40-50 % av fallen, i de andra är det ingen skillnad. Så förutom några knäpp per skivsida så kan man mycket väl köpa vinyl utan att riskera sämre ljudkvalitet. Tyvärr tycker jag. Förutom den mer njutbara hanteringen av en vinyl kontra CD skulle jag vara glad om CD'n alltid var det säkra kortet, om inte annat för att man kan spela en CD hur ofta man vill utan försämring. Och det är lättare att tvätta en CD om den använts som grogglasunderlägg eller tummats på med feta fingrar från middagssåsen...

När det gäller Metallicas skiva "Death Magnetic" är det för övrigt inte en kamp mellan vinyl och CD, de är lika dåliga, utan det är en rip från Guitar Hero-spelet som gäller. Denna är bra mycket bättre än såväl CD som vinyl.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-03-07 02:53

Strmbrg skrev:Bortsett från att en skivspelare kan spela grammofonskivor - vad är egentligen skälet att använda tekniken som sådan?

Några skäl.
1. Spela skivor man har på vinyl.
2. Spela skivor som låter bättre på vinyl eller som bara finns på vinyl.
3. Använda skivspelaren för man tycker det ger ett mervärde med ritualen.
4. Man tycker en skivspelare är snygg att ha framme.

Det är några skäl, finns säkert fler.
Själv så spela jag nya Coven LP-boxen som jag fick igår. Riktigt fina pressningar och väldigt fin box. Lätt värd pengarna.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-03-07 03:29

Hade en trevlig kväll igår med skivspelaren.
coven.jpg
coven.jpg (394.5 KiB) Visad 1191 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi