Vem eller vad bestämmer musik- och filmvalet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Vem eller vad bestämmer musik- och filmvalet?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 13:01

Perfector skrev:
RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Ja liven.
Men hur låter det hos er?
Hur det mäter skiter jag i för jag lyssnar med öronen, inte med en mätmik

Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Om den basen låter maffigt, så skulle nog inte bastung musik (åt det djupbasiga hållet) funka särskilt väl där.

Vad är bastung musik för dig då?

Exempel på typ populärmusik med förhållandevis djup/halvdjup bas:
Linda Rinstadt - Straighten up and fly right.
Earth Wind & Fire - Let's groove (från albumet Raise).
Yello, nämndes tidigare. En hel del av deras låtar har rätt fet bas.
Div electronica t ex Hedflux & Grouch albumet Collaborations (T ex förstaspåret Lumination)
osv.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 13:05

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:
RogerJoensson skrev:Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Om den basen låter maffigt, så skulle nog inte bastung musik (åt det djupbasiga hållet) funka särskilt väl där.

Vad är bastung musik för dig då?

Div electronica t ex Hedflux & Grouch albumet Collaborations (T ex förstaspåret Lumination)
osv.

Allt det där spelar jag med bravur utan att förlora något.
Yello har jag själv föreslagit flera gånger
Let's groove är en kanonlåt.

Prova gärna katie meloua "a happy Place"
Jag skulle kunna göra en lista lika lång som min arm med sådant jag får rysningar av i djupaste basen, dock inte infrabas för det är inte sådant jag letar efter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 13:18

Perfector skrev:
RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Vad är bastung musik för dig då?

osv.

OK, det säger mig att du är långt tåligare än jag.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-05-29 03:11

Jag låter preferenser och kvalitetskrav styra. I det sistnämnda fallet finns det en gräns och det är "medveten försämring av materialet" och i fallet musik talar vi då om avsaknad av dynamik bl.a. Jag har inga problem att lyssna på en inspelning gjord 1940 med tidstypiska artefakter men stoppas fullständigt av loudness war/dynamikkomprimering. I fallet film förekommer inte riktigt samma problematik (artificiellt borttagande av grain är dock ett frågetecken) men hade läget varit sådant att VHS-utgåvor från 1985 hade haft högre bildkvalitet än 2020 års streaming/BD/DVD-släpp "eftersom folk tittar på små skärmar så det räcker att släppa film i extremt komprimerad 320 x 240" skulle jag också dragit liknande gräns som för musiken.

Tanken på att börja med LP-skivor igen (nyproduktion och köp) för att "skivbolagen har bättre master där" för att "komma åt" musik utgiven fr.o.m år 2000 har inte formats hos mig även om jag uppskattar LP och andra äldre format för material som gavs ut när dessa var standard. Således uppskattar jag en vinylskiva från t.ex 70-talet då det var det rådande formatet men inte en slik sak utgiven 2020 enligt principen "vi masterar CDn med DR6 eftersom det vanliga folket lyssnar med mobilhögtalaren och släpper en bättre LP-master" och då räddas inte läget av "vi skickar med en kod så du kan ladda ner en MP3-version också" heller.

Resultatet är att jag generellt accepterar utgåvor fram till 1995-1999 och att nyare diton av fonogrammen kan vara välkomna under förutsättning att kvaliteten är god (DR6=underkänt). Ett album som har lägre kvalitet än en CD utgiven 1983 är inte välkommet i samlingen och "räddas" inte heller av en "bättre vinylmaster" då jag inte ser någon direkt anledning att godta låg kvalitet på distributionen i utbyte mot konceptet "nytt". Jag har ingen dragning till "ny musik" av sådan natur att "nöjet" av att lyssna på ett album från 2020 överväger kvaliteten på detsamma. Ett fonogram från 2020 med anständig ljudkvalitet och dynamik har jag inget emot.

Att jag har denna inställning beror på att den musik jag gillar generellt distribuerades med anständig kvalitet fram tills loudness race tog över varpå antalet fonogram utgivna fram tills 1995-1999 ungefär är... enormt oavsett om vi talar om LP, CD eller rent av MC. Det råder inte direkt "musikbrist" för att uttrycka det försiktigt. Jag lyssnar på ett flertal olika genres som täcker allt från klassisk musik till populärdito och där det finns en hel ocean av fullt dugliga fonogram utgivna.

Det finns ingen rimlig orsak (nej, en soundbar eller smartphone är inte en rimlig orsak) till att musik utgiven på 2000-talet för hemmabruk skall ha lägre kvalitet (antingen via söndermastrad CD eller via ett icke-perfekt vinylformat alternativt bitslöseri med DR6 i 24/192) än vad en alldeles normal medelutgåva hade 1975 eller 1985. En tråd på Faktiskt som definitivt bidragit till min inställning handlade om att Robyn mastrade i.... bilen. Detta kan snarast jämföras med att det plötsligt blir högsta mode i restaurangvärlden att ALLA "moderna" maträtter "måste" dränkas i en senap/ketchup/lingonsylt-kombination medan "äldre" dito (måltider tillagade enligt recept utgivna före år 2000) inte behöver genomgå denna hantering. I det läget skulle jag utan problem avfärda 100% av allt vad restauranger heter om det så skulle behövas eftersom konceptet "äta ute" inte kan överväga problemkombinationen.

Iövrigt brukar jag inte basera mina val på recensioner utan kollar om det verkar vara intressant, t.ex om filmens handling verkar tilltalande och ser sedan densamma. Däremot läser jag spelrecensioner fast då företrädesvis i syfte att utröna om det finns tekniska problem med titeln eller om den är OK rent spelmässigt. Om en recension påpekar buggar och gameplay-problem inväntar jag patchar.

Något som inte räknas in i valet är "ritualer" kring uppspelning av musik (de klassiska LP-argumenten med att trimma skivspelaren för att motverka formatets begränsningar, handhavandet av skivorna o.dyl) utan jag föredrar att trycka på Play och spela musik rakt av. Detta gör att jag generellt föredrar CD-spelare eller dator. Databasbaserad musikhantering via metataggar är min melodi. Optimalt är välmastrad 24/96 eller 24/192 tillsammans med 16/44,1 på fil, annars CD/SACD/DVD-Audio. Söndermastrad musik med DR6 och liknande är inte välkommen. Hellre ett bra fonogram från 1987 i spelaren eller datorn än tio DR6-fonogram från 2020 i hyllan.;)

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-05-29 03:26

Perfector skrev:Prova "the way old friends do" med ABBA och säg mig om ni får tung och djup botten ur den, för det får jag.
Super trooper spår 10 är det

Vilken utgåva är det? På originalutgåvan av Super Trouper skulle jag snarare beskriva energin som mer "midbassig" när jag precis spelade låten ifråga. Däremot skulle jag inte beskriva den som begåvad med djupbas. Det finns ju diverse olika ABBA-masteringar och jag är personligen ett fan av originalutgåvorna från 80-talet (CD).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-29 06:09

Jag borde förtydliga:
Väljer man musik utifrån dess konstnärliga värde?
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.

Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Men musik var ganska trist...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-29 07:08

Strmbrg skrev:Jag borde förtydliga:
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.

Huvudsakligen den första.

Sen letas det ju fram musik som testar gränser, både av en själv och andra, ur rent test/demo-syfte. Det händer ju ibland då att man fastnar för något för dess konstnärliga värde OCKSÅ. Finns flera artister som jag uppskattar musikaliskt som jag inte hade lyssnat på eller ens känt till om inte andra spelat dem för mig i demosyfte eller skrivit om dem som bra testspår.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-05-29 07:30

Om vi bortser helt från anläggningarna för hemmabruk och istället tittar på musiken rent "isolerat" är dess konstnärliga kvaliteter viktiga. Jag skulle inte lyssna på exceptionellt välspelad musik om den inte tilltalar mig. Om vi ponerar att det enda sättet att höra musik går via live-framträdanden är det enbart frågan om jag uppskattar det specifika bandet eller kompositören alternativt artisten det handlar om.

Talar vi om uppspelning i hemmet blir mitt svar i princip:

1. För musik inspelad och distribuerad fram t.o.m 1995-1999 ungefär är det musiken och dess konstnärliga kvaliteter som är det primära.
2. För musik inspelad och distribuerad efter 1999 är kvaliteten på det som distribueras det primära - för det som avses adderas till det egna biblioteket.

Denna uppdelning beror på kvalitetssänkningen hos musikdistributionen som skett vilket gör att det uppstår ett rejält "Före/Efter" här och där bristen på kvalitet gör att den första frågan som måste besvaras är: "Är kvaliteten på X godtagbar?"

Slutligen är det stor skillnad mellan rent tekniska ljudkvalitetsaspekter (musik inspelad 1930 har inte samma ljudkvalitet som dito inspelad 1980 men kan ha konstnärliga kvaliteter som gör att jag "lyssnar förbi" bristerna. En annan sak är det när det skett ett medvetet beslut att reducera kvaliteten på materialet. DR6 är ingen teknisk begränsning orsakad av 2000-talets teknologi utan ett rent "ideologiskt" beslut. Således klagar jag inte på inspelningen från 1930 utan på dito från 2020 som tuggar sig fram med låg kvalitet - inte för att tekniken saknas eller att utrustningen är dålig utan - p.g.a ett medvetet beslut att reducera kvaliteten (driva utvecklingen bakåt).

I de fall det saknas acceptabla versioner för hemmabruk men musiken är bra tar jag gärna del av den live om den möjligheten finns. Men den läggs inte till i samlingen och diverse åtgärder (köpa vinylversioner, spela musiken via en bergsprängare och andra work arounds) inte kommer på fråga.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-05-29 07:38

Strmbrg skrev:Jag borde förtydliga:

Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Men musik var ganska trist...

För egen del kom musikintresset först och jag började köpa skivor innan jag fick upp ögonen för att det gick att förbättra musikupplevelsen genom att förbättra ljudet medelst en anständig anläggning. I samband med att jag fick upp ögonen för ljudkvaliteten blev det HiFi-handlarna som besöktes för att kolla in utrustning, prova och välja ut komponenter. Detta sitter i än - skall jag ha tag i någon form av "ljudpryl" är det screening av HiFi-butikerna som gäller.

Det formuleras inga tankar i min hjärna att jag skulle bege mig till en stormarknad för att "köpa ljud".

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-29 07:46

Bill50x skrev:Det är jag (och sambon!) som bestämmer. Men det hindrar inte att ljudkvaliteten omedvetet påverkar såtillvida att man tycket att musiken är dålig när det i själva verket är mastringen som är kass.

/ B

Precis! Allt påverkar om man uppskattar det man vill lyssna på, hela kedjan, från komposition, produktion, inspelningm mix, mastring, distributionsmedie, uppspelningsanläggning (inkl hur den är installerad), lyssnare (tidigare erfarenheter, humör,...) mm.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-05-29 09:05

hifikg skrev:En intressant fråga. Kanske en del musik faller ur ramen för att den inte låter bra i det skick som jag, som konsument av fonogram, får den. Jag har varit på skumma klubbar i bl a Prag o diggat musik som jag nog aldrig skulle få för mig att lira hemma i stugan, men det handlar om en totalupplevelse som inte går att återskapa ensam i ett mörkt rum ;)

Kanske undviker jag mycket metal för att min anläggning inte duger till att återge den? Själv hävdar jag förstås att det är för dålig och ointressant musik och föredrar glesare musik som jazz o då gärna vokal jazz som många påstår är det lättaste att återge. Det håller jag inte med om, det är få anläggningar som förmår att leverera ståpäls på allvar. Det gör min. Dock inte alltid, men då beror det (nästan alltid) på min sinnesstämning. Sen finns det de som påstår att hipp-skutt är musik, men det är en helt annan historia.

Filmer... tja... jag tar mig sällan tid till att se på TV-serier och filmer, fast när jag gör det tänker jag alltid att jag borde göra det oftare. Där väljer jag efter genre o inte efter ljud. Bra ljud är en bonus.

Det är en mycket intressant frågeställning Strmbrg ställer. Ska fundera på svaret och återkomma i helgen.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 09:57

Headfi skrev:
Perfector skrev:Prova "the way old friends do" med ABBA och säg mig om ni får tung och djup botten ur den, för det får jag.

Vilken utgåva är det? På originalutgåvan av Super Trouper skulle jag snarare beskriva energin som mer "midbassig" när jag precis spelade låten ifråga. Däremot skulle jag inte beskriva den som begåvad med djupbas. Det finns ju diverse olika ABBA-masteringar och jag är personligen ett fan av originalutgåvorna från 80-talet (CD).

Det är en märklig värld vi lever i. :-)
Mina högtalare av eget fabrikat, bestyckade med 8" Isophon PSL-203/50 som går under 25 Hz vilket jag kallar ordentlig bas försöker spela den understa tonen i en del av låten men klarar inte den för att det är för djupt.
Den kan ni tydligen inte ens förnimma.
Om jag höjer lite extra så får jag ett fladder av tonen/tonerna men jag kan inte direkt höra den.
Det är inte fråga om rundgång eller pressningsfel på vinylen som är originalutgåvan.
Antingen är er djupbas annorlunda per definition än min eller så har jag byggt något som inte normalt byggs.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 10:06

Ibland bestämmer streaming-tjänsten, ibland jag ;) Det jag menar är att om en film är i UHD4K samt har Dolby Atmos kanske jag testar att se den bara för den är i bättre kvalitet. Men senaste tiden har det mest blivit Star Trek på BD som är i 4:3 med 7.1-ljud. Väldigt fin bild i den och jag uppskattar både gammalt och nytt.

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-29 11:39

Perfector skrev:
Headfi skrev:

Mina högtalare av eget fabrikat, bestyckade med 8" Isophon PSL-203/50 som går under 25 Hz vilket jag kallar ordentlig bas försöker spela den understa tonen i en del av låten men klarar inte den för att det är för djupt.
Om jag höjer lite extra så får jag ett fladder av tonen/tonerna men jag kan inte direkt höra den.
Det är inte fråga om rundgång eller pressningsfel på vinylen som är originalutgåvan.
Antingen är er djupbas annorlunda per definition än min eller så har jag byggt något som inte normalt byggs.

Hur vet du att den går ner under 25 hz? Du mäter väl inte på dina högtalare? Du har väl inte heller ett speciellt optimerat rum där bas lär låter väldigt olika beroende på var man sitter. Jag menar när jag körde med baslådor så lekte jag nångång med att vända fasen på den ena o dra på som fan, basen hördes knappt alls men hela rummet o möbler skakade ändå. Utsläckningar kan göra en hel del lustiga grejer med ljudet serru.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-29 11:41

Det vore intressant att se korrekt utförda mätningar på Perfectors basvidunder - i synnerhet i fråga om frekvensgång och distorsion(vid nivåer som blåser fönsterrutor).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 12:05

Tell skrev:
Perfector skrev:
Headfi skrev:

Hur vet du att den går ner under 25 hz? Du mäter väl inte på dina högtalare? Du har väl inte heller ett speciellt optimerat rum där bas lär låter väldigt olika beroende på var man sitter. Jag menar när jag körde med baslådor så lekte jag nångång med att vända fasen på den ena o dra på som fan, basen hördes knappt alls men hela rummet o möbler skakade ändå. Utsläckningar kan göra en hel del lustiga grejer med ljudet serru.

Jag har testskivor som går ner till 5 Hz så nog kan jag "mäta" på dom om det faller sig lustigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 12:08

Morello skrev:Det vore intressant att se korrekt utförda mätningar på Perfectors basvidunder - i synnerhet i fråga om frekvensgång och distorsion(vid nivåer som blåser fönsterrutor).

Dom som spräckte fönster bor numer i Malmö någonstans på ett disco om dom fortfarande lever.
I övrigt är jag öppen för att jag har andra referenser till forumets "lågbasfilosofi"
Men för mig är att det Känns i hela huset tillräckligt mycket bas för att jag ska sitta nöjd.
Märk väl att jag aldrig haft åsikter om andras ljud och behov.
Men under de 25 år jag höll på så fick jag överallt där jag stack ut näsan antingen hjälp att förbättra eller beröm för det jag gjort.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2020-05-29 12:09

philipbtz skrev:Ibland bestämmer streaming-tjänsten, ibland jag ;) Det jag menar är att om en film är i UHD4K samt har Dolby Atmos kanske jag testar att se den bara för den är i bättre kvalitet. Men senaste tiden har det mest blivit Star Trek på BD som är i 4:3 med 7.1-ljud. Väldigt fin bild i den och jag uppskattar både gammalt och nytt.

TOS eller TNG?
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-29 12:16

Tell skrev:
Perfector skrev:Mina högtalare av eget fabrikat, bestyckade med 8" Isophon PSL-203/50 som går under 25 Hz vilket jag kallar ordentlig bas försöker spela den understa tonen i en del av låten men klarar inte den för att det är för djupt.

Hur vet du att den går ner under 25 hz?

Ja, och speciellt som lägsta tonen i nämnda låt verkar vara strax under 40 Hz. Vad blir det - Eb?

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-29 12:25

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:
RogerJoensson skrev:Exempel på typ populärmusik med förhållandevis djup/halvdjup bas:
osv.

Hm. Eller att vi inte talar om samma del av basregistret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-29 12:38

För mig var det intresset för musiken som startade det ljudtekniska intresset. Det började med radio, första skivspelaren hade min äldre syster lånat av någon sommaren 1967. Kan ha varit hösten 68 eller våren 69 som vi köpte en stereospelare, en DUX med två högtalare som bildade lock för transport. Det köptes några singlar/EP. Farsan hade en trave stenkakor och de kunde också spelas. Grannen hade ytterligare en trave stenkakor och en radiogrammofon. Vi ungicks flitigt och det var kul att ratta på den gamlaradiongrammofonens mellan- och kortvåg. Fick någon gammal rörradio som man lyssnade på nätterna igenom på sommararna. Grannen bytte till en stereoanläggning, en Centrum. Den startade mitt intresse för ljudteknik och jag började läsa Radio & Television och stereo -hifi (som senare blev Hfi & Musik). Ville ju veta hur man skulle kunna få riktig bra ljud. Det var alltså musiken som var inkörsporten för mer än 50 år sedan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 12:39

RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Allt det där spelar jag med bravur utan att förlora något.

Hm. Eller att vi inte talar om samma del av basregistret.

Så kan det ju åxå vara.
Förmodligen räcker det jag upplever som adekvat återgivning.
Men jag har byggt sådant som fick en stor stenkåk att damma när reggaediscot gick igång, fast det är nästan hedenhöstid på det bygget.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-29 14:14

Och jag har bl a byggt en rigg med 8st 2x18" subbar som spelade bra ner till ca 35-40Hz (innan de nådde den dåliga änden av basreflexen), vad det nu har med saken att göra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 16:10

Det vara en parentes om att jag väl kan bygga system som går ner i infraområdet om det kniper.
Men jag nöjer mig med att spela så lågt jag kan höra.
Allt utöver det verkar mest tomt skryt om vad som kan spelas men inte höras.
Jordbävning har dom i Japan.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-29 16:25

Perfector skrev:Men jag nöjer mig med att spela så lågt jag kan höra.

Hur lågt är det? :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 16:27

Skakar inte soffan är det inte djupt nog :twisted:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 16:29

philipbtz skrev:Skakar inte soffan är det inte djupt nog :twisted:

Den vibrerar fint här

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 16:29

Fostex skrev:
Perfector skrev:Men jag nöjer mig med att spela så lågt jag kan höra.

Hur lågt är det? :)

runt 20 hz och det duger fint.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-29 16:35

Då stämmer ju våra idéer om vad djupbas är väldigt väl överrens! Kul! Men jag hör tyvärr inte så djup bas i ABBA-låten, och då faller mitt system först vid 17 Hz...
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-29 16:37

Fostex skrev:Då stämmer ju våra idéer om vad djupbas är väldigt väl överrens! Kul! Men jag hör tyvärr inte så djup bas i ABBA-låten, och då faller mitt system först vid 17 Hz...

Min fru säger att soffan vibrerar under vad hon hör, så nånting är det som låter och det är inte lagret i spelaren.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi