Ljudvolymens konsekvenser för illusionen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Ljudvolymens konsekvenser för illusionen

Inläggav Tangband » 2020-06-05 07:04

Ted_B skrev:
Strmbrg skrev:Okay, ja nivån kring 1,5kHz kan säkert påverka detta.
För min del låter det aldrig som att några ljud finns hitom högtalarna oavsett om jag reglerar tonkurvan.
Det kanske beror på att jag lyssnar på musik med mycket djup i inspelningen, och eller på min inbyggda föreställningsförmåga. Ingen annan aning alls utöver att musik i knät aldrig förekommer.

Vanligen så låter det väl som om ljudet kommer i linje med eller bakom högtalarna så det är väl ingen brist i ditt system.
Jag kan tänka mig att ett ljud som kommer från framför högtalarna är i längden påfrestande/diskanthöjt/oneutralt.
Ett undantag är q-soundinspelningar där ljudet till och med kan komma från bakom lyssnaren.

Stereosystems kompensationen vid 1,5 kHz förbättrar den spatiala upplevelsen och är ingen färgning.

Men visst kan man komma rätt långt i ljudåtergivningen genom att endast ha ett ”rakt ” ljud enligt Tooles principer. Stereosystemskompensation är bara pricken över i-et, något som får en att utbrista- ”det var som tusan” och ”högtalarna försvinner helt”.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-06-05 08:59

Jag ser det som en teknisk lyssning om man funderar på om ljudet kommer eller inte kommer framför högtalarna.
Har aldrig funderat på det under en konsert eller funderat på det om man lyssnar på rent akustiska inspelningar. Om det skall vara "så" så känns det som att mikrofonen som skall återge det ljudet korrekt placerat står en bit in i orkestern. Det enda som intresserar mig är att om det finns djup i inspelningen så skall det höras och det som inte skall höras är var högtalarna står.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 09:15

Jag funderar nog inte på om det verkar finnas ljudkällor framför högtalarna. Det bara hörs, vare sig jag fokuserar på att lyssna efter det eller ej.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 12:46

Hur tycker panelen att höjden på ljudbilden korrelerar med djupet.
Jag tycker goda inspelningar ger både höjd och djup. Höjden torde vara lika viktig.

På riktigt dåliga inspelningar kryper ju orkester mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 13:20

AlbertHall skrev:Hur tycker panelen att höjden på ljudbilden korrelerar med djupet.
Jag tycker goda inspelningar ger både höjd och djup. Höjden torde vara lika viktig.

Alltså, så här resonerar jag:
Vad gäller bredd så finns det ju vektorer i mikrofoninspelningen som återges via vektorer i stereouppspelningen.
Djupet erhålls inte via vektorer utan av småsignalinformation som representerar reflexioner.
Men höjden? Det finns ju inga möjligheter för två högtalare i breddled att åstadkomma vektorer vertikalt.
Kan det röra sig om att lyssnaren själv lägger till det som krävs för att få illusionen av höjd?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 15:08

Strmbrg skrev:
AlbertHall skrev:Hur tycker panelen att höjden på ljudbilden korrelerar med djupet.

Vad gäller bredd så finns det ju vektorer i mikrofoninspelningen som återges via vektorer i stereouppspelningen.
Djupet erhålls inte via vektorer utan av småsignalinformation som representerar reflexioner.
Men höjden? Det finns ju inga möjligheter för två högtalare i breddled att åstadkomma vektorer vertikalt.
Kan det röra sig om att lyssnaren själv lägger till det som krävs för att få illusionen av höjd?

Nja, då borde det ju gälla för allt inspelat material. Höjdperspektivet måste ju komma utifrån mikrofonplacering samt rumsreflektioner i inspelningarna. Samt i det egna rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 15:19

Hur resonerar du då?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-05 15:47

AlbertHall skrev:
Strmbrg skrev:

Nja, då borde det ju gälla för allt inspelat material. Höjdperspektivet måste ju komma utifrån mikrofonplacering samt rumsreflektioner i inspelningarna. Samt i det egna rummet.

Hur menar du att en mikrofon ska kunna registrera ett höjdperspektiv vid inspelning?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 15:53

Man kan ju såklart arrangera mikrofoner i höjdled. En kanal över den andra.
Sedan placerar man sina högtalare i höjdled, alternativt så placerar man sig själv på sidan och lyssnar på högtalarna i sina ordinarie positioner.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-05 15:54

goat76 skrev:
AlbertHall skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, så här resonerar jag:

Hur menar du att en mikrofon ska kunna registrera ett höjdperspektiv vid inspelning?

Jag antar att AlbertHall menar illusionen av höjd. Om man sysslat med inspelning av musik (som du goat76 ) inser man ju snabbt att två-kanalig återgivning inte är nåt fingerprint av det verkliga akustiska eventet. Det är en illusion. Om illusionen kan ge lite höjd i återgivningen utan att ge andra fel så är det väl bra :)
Jag har inget recept på hur det kan gå till.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 16:03

Jag menar inte mikrofonen i sig. Utan placeringen av densamma.
Jag utgår ifrån att ni har noterat att olika inspelningar ger upplevelsen av olika höjd i ljudbilden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 16:17

Mina talare är väldigt höga. (Kanske därför de kallas högtalare.)
Det blir lite annorlunda med dessa än med gängse lådhögtalare beträffande illusionen av - bland annat - höjd.
Direktljudet torde emellertid komma från de delar av membranen som är i jämnhöjd med höronen. Men det bakåtreflekterade ljudet lär nog bidra till bland annat en höjdleds-illusion.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 16:21

Absolut.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-05 16:42

AlbertHall skrev:Jag menar inte mikrofonen i sig. Utan placeringen av densamma.
Jag utgår ifrån att ni har noterat att olika inspelningar ger upplevelsen av olika höjd i ljudbilden.

Men det spelar ingen roll vid vilken höjd mikrofonen är placerad under inspelning, vid mixning för vanlig stereo-uppställning så har man bara det horisontala planet att förhålla sig till och ljudet från mikrofon-upptagningen kan bara återges på från den fysiska höjden högtalaren befinner sig på. Alternativet för att få till någon form av information i höjdleden är isåfall någon form av Atmos-mix som sedan spelas upp i ett ljudsystem med högtalare placerade fysiskt på det vertikala planet så att man kan fantomprojicera ljudet på valfri plats mellan dessa högtalare. Precis så som det fungerar med fantomprojiceringen mellan högtalare i stereo-uppställning.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 17:52

jag vet bara att det är en skillnad mellan höjdperspektivet
På olika inspelningar. Så någon parameter i inspelningarna gör skillnad.
På vissa inspelningar ligger ju ljudbilden nästan nere vid golvlister.
Och på andra rejält över höjden på högtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-05 18:25

Ja, höjdperspektivet finns med på något vis. Inte så som höger-vänster-perspektivet men som att ljudbilden öppnar upp sig. Vi konstaterade vid lyssning på Carlsson OA-51 hemma hos John Larsen för många år sedan hur höjden hos olika inspelningar skiljde sig åt. På minimalistisk inspelade fonogram lyfte det och på mera "producerade" dito uteblev lyften. Vi var 4-5 lyssnare som då för mer än 35 år sedan kunde konstatera detta och det blev en lärdom för livet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 18:26

Kanske höjden har att göra med hur högt man spelar.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 18:33

Strmbrg skrev:Kanske höjden har att göra med hur högt man spelar.

Ja, det spelar roll. Den allra lägsta informationen i inspelningarna måste vara hörbara. Jag nämnde det tidigare. Hela dynamiken i programmets ska med.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 18:35

Fast jag dummade mig nu.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 18:36

RogerGustavsson skrev:Ja, höjdperspektivet finns med på något vis. Inte så som höger-vänster-perspektivet men som att ljudbilden öppnar upp sig. Vi konstaterade vid lyssning på Carlsson OA-51 hemma hos John Larsen för många år sedan hur höjden hos olika inspelningar skiljde sig åt. På minimalistisk inspelade fonogram lyfte det och på mera "producerade" dito uteblev lyften. Vi var 4-5 lyssnare som då för mer än 35 år sedan kunde konstatera detta och det blev en lärdom för livet.

Helt rätt. Jag trodde väl aldrig att detta skulle vara kontroversiellt.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 18:37

Strmbrg skrev:Fast jag dummade mig nu.

Nej, det gjorde du inte.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-05 18:38

Kan någon av er ge ett exempel på en inspelning där ljudbilden upplevs komma från en plats ovanför högtalarna, gärna något som finns hos streaming-tjänsterna.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 18:41

goat76 skrev:Kan någon av er ge ett exempel på en inspelning där ljudbilden upplevs komma från en plats ovanför högtalarna, gärna något som finns hos streaming-tjänsterna.

Här streamars inget. Men Cantate Domino är en sådan. Tydligt höjdperspektiv.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 18:45

AlbertHall skrev:

Nej, det gjorde du inte.

Jodå: Spela djupt, spela grunt, spela högt, spela lågt, spela brett, spela smalt...

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-05 18:55

Strmbrg skrev:
AlbertHall skrev:

Nej, det gjorde du inte.

Jodå: Spela djupt, spela grunt, spela högt, spela lågt, spela brett, spela smalt...

Nej men du uttryckte dig fel. Du måste spela starkt nog. Jag fattade trots allt vad du menade.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-06-05 18:57

Strmbrg skrev:
[...]Så, bortsett från om jag nu bara fått för mig att låg volym ger en illusion av "på avstånd" - Vad finns det för tänkbara konsekvenser av en låg volym?

Det låter som att musikerna spelar svagt?
    Det låter som att musikerna är långt bort?
    Det låter som att orkestern består av få musiker?
    Det låter som en orkester i miniatyr?
    Det låter "fel" på ett odefinierat sätt?

1. Naj. Inte som att de spelar svagt.
2. Jao. Det tror jag att jag ofta tycker. Lite som att de är längre bort.
3. Naj. Inte som färre musiker. Inte vad jag har noterat iaf.
4. Mnja. Inte som en miniatyrorkester, men som en orkester bakom ett magiskt filter som miniatyriserar deras intentioner med musiken kanske.
5. Odefinierat vet jag inte. Tänker mig att ljudstyrkan inte matchar musikernas ansträngning och att det därför låter främmande (som musik spelad i ett alternativt universum) men inte nödvändigtvis fel rakt av. Det finns många andra återgivningsbrister som kan dominera felfaktorn.

Alternativt Universum / odefinierat fel-känslan och orkestern-på-avstånd-känslan är det alltså min känsla att jag brukar känna vid svagspelning. Inte väl undersökt!
De andra konskvenserna är inte otänkbara att jag eller andra skulle kunna uppleva dock.
Senast redigerad av Ronnie 2020-06-05 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-05 19:16

AlbertHall skrev:
goat76 skrev:Kan någon av er ge ett exempel på en inspelning där ljudbilden upplevs komma från en plats ovanför högtalarna, gärna något som finns hos streaming-tjänsterna.

Vilka enskilda ljudkällor i inspelningen befinner sig ovanför högtalarna?

Om du däremot talar om ett ”stort” rumsljud så är jag fullt med på att ljudet kan upplevas större än ljudkällan, men mittpunkten av detta ljud (vertikalt sett) kommer vara på samma plan som högtalarna, inte komma från en position ovanför dem.

Oavsett hur högt upp i luften mikrofonerna vid inspelningen än befann sig så spelas detta ljudet vid uppspelning upp från just den höjd där högtalarna fysiskt befinner sig, varken från en plats under dem eller över dem. Enda orsaken till att du upplever att lite mer av det inspelade rumsljudet verkar komma mer ovanför högtalarna är troligtvis p.g.a att högtalarna rent fysiskt faktiskt befinner sig närmare golvet än taket, därav ”ryms” mer ljud ovanför dem.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-05 19:23

Tänk gärna i vektorer och sedan vad resultanten av dessa blir.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-05 19:28

AlbertHall skrev:

Det var just den inspelningen vi noterade "lyftet" med! Då var det vinyl. Finns flera inspelningar gjorda av Bertil Alving med samma rymdkänsla.

Vet inte vad det beror på men misstänker en kombination av de utövandes och mikrofonernas placering i en för ändamålet väl vald lokal.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-05 19:34

RogerGustavsson skrev:
AlbertHall skrev:

Det var just den inspelningen vi noterade "lyftet" med! Då var det vinyl. Finns flera inspelningar gjorda av Bertil Alving med samma rymdkänsla.

Vet inte vad det beror på men misstänker en kombination av de utövandes och mikrofonernas placering i en för ändamålet väl vald lokal.

Jag misstänker de ortoakustiska högtalarna ni använde er av vid tillfället.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi