Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Jag rekommenderar en bra dsp till varje sann hifi-entusiast.
Tangband skrev:Belker skrev:goat76 skrev:
Jag har aldrig byggt några högtalare själv men många här som gör det verkar aldrig få sinnesro, det verkar alltid vara något att finjustera och när man hört hur de individuella elementen låter så man fastna i att lyssna efter hur väl man lyckats med delningen mellan elementen.
Kan man överhuvudtaget njuta av musiklyssning på ett eget bygge eller blir det ett ständigt analyserande?
Det är väl inte värre än byteskarusellen som många fastnar i? Personligen har jag inget emot att aldrig få sinnesro. Det är ju halva hobbyn att greja med rum och prylar. Det hindrar dock inte att jag kan bara njuta ibland. Eller varje dag faktiskt!
+1 på hela Belkers inlägg.
Jo, det är ju i princip gratis att göra ändringar med en dsp, visst kan det även bli sämre om man rattar fel, men inte värre än att man kan ändra tillbaka på nån minut. Med min dsp kan jag tom göra ändringar från lyssningsplats medan musiken spelar, utan avbrott. Man lär sig en oerhörd mängd om man kombinerar dsp:n med lyssning och mätningar.
Mycket värre är väl att man köper nya, dyra högtalare lite i blindo som senare skulle visa sig vara sämre än de man hade innanDå kan denna hobby bli mycket kostsam.
![]()
Jag rekommenderar en bra dsp till varje sann hifi-entusiast.
Goat76 - du bör exaktifiera dina majik140. Efter det kommer du aldrig gå tillbaka till passiva burkar igen.
( detta sagt med glimten i ögat, du kanske sitter nöjd..? )
Tangband skrev:Jag står inte ut med att inte veta.... jag kommer därför att hyra två Genelec 8030c inom en snar framtid under en helg och göra en noggrann utvärdering. Det kan vara värt en tusenlapp. Är de bättre mätmässigt och ljudmässigt än mina HYBRIDDIST så byter jag högtalare direkt. Är de sämre har jag sparat 11000:- och kan sitta nöjd som hifikg brukar säga.
Enligt Amirm så är 8030c vid rimliga ljudnivåer bättre än revel m105 och m106. Dessa två är i sin tur bättre än i stort sett allt. Det är ett väldigt högt betyg i audiosciencereview . Och för mig innebär det att jag inte längre är speciellt intresserad av att lyssna på revel längre. Genelec sägs ju vara bättre och har dessutom alla steg inbyggda.
En sak som borde vara negativt är alla stegen som är inuti lådan. Dels är de utsatta för vibrationer från luften inne i lådan, dels ser det ut som att Genelec inte dämpar sina lådor speciellt mycket med dämpmaterial. Jag vet av egen erfarenhet att dämpning internt i högtalarlådor gör ganska stor skillnad.
Men låter det bättre, är det bättre.
rajapruk skrev:Blir kul att höra vad du tycker om dem.
Amirs lyssningsintryck är baserat på närfältslyssning.
Ju mer av Amirs tester jag läser desto mer sugen blir jag på att testa riktigt branta delningar. För att minska vertikala problemområdena spridningsmässigt som blir i delningar mellan element som är placerade i olika höjd.
Ett av problemen med branta delningar, att den totala/summerade fasförskjutningen i delningen ökar, går ju att åtgärda med FIR. Vilket jag kan applicera. Om det finns andra problem med brantare delning som är värre än fördelarna vet jag inte.
Tangband skrev:Jag står inte ut med att inte veta.... jag kommer därför att hyra två Genelec 8030c inom en snar framtid under en helg och göra en noggrann utvärdering. Det kan vara värt en tusenlapp. Är de bättre mätmässigt och ljudmässigt än mina HYBRIDDIST så byter jag högtalare direkt. Är de sämre har jag sparat 11000:- och kan sitta nöjd som hifikg brukar säga.
Enligt Amirm så är 8030c vid rimliga ljudnivåer bättre än revel m105 och m106. Dessa två är i sin tur bättre än i stort sett allt. Det är ett väldigt högt betyg i audiosciencereview . Och för mig innebär det att jag inte längre är speciellt intresserad av att lyssna på revel längre. Genelec sägs ju vara bättre och har dessutom alla steg inbyggda.
En sak som borde vara negativt är alla stegen som är inuti lådan. Dels är de utsatta för vibrationer från luften inne i lådan, dels ser det ut som att Genelec inte dämpar sina lådor speciellt mycket med dämpmaterial. Jag vet av egen erfarenhet att dämpning internt i högtalarlådor gör ganska stor skillnad.
Men låter det bättre, är det bättre.
hcl skrev:DIY tror jag till stor del är något man pysslar med för att man tycker om att göra grejer själv, inte nödvändigtvis för att göra det bästa som går att få till för de pengar man är villig att insvestera?
rajapruk skrev:Alla högtalare som Amir mätt som inte är koaxialer ser förskräckliga ut i spridningen vertikalt i delningsområdena. Brant delning borde kunna minska ner storleken på den förskräckligheten.
RogerJoensson skrev:Det kan med brant delning bli besvärliga slängar lite vid sidan av delningen istället. Brant delning inte alltid av godo och filter utan fasvriding är inte heller någon garanti för problemfri vertikalspridning efter som tidsfördröjningen off-axis ställer till det i sig själv och istället för en dip kan man få oväntade höjningar runt om delningen (som inte låter vackert).
rajapruk skrev:Kan man inte få till en pulserande sfär med dagens teknik?
Heliumballonger som flyger runt med propellrar i rummet och pulserar med tryckluft från en liten slangpositionen fås från Objektorienterat ljudformat som tex dts:x.
paa skrev:rajapruk skrev:Kan man inte få till en pulserande sfär med dagens teknik?
Heliumballonger som flyger runt med propellrar i rummet och pulserar med tryckluft från en liten slangpositionen fås från Objektorienterat ljudformat som tex dts:x.
Är det verkligen den pulserande sfären som är målet?
Ska inte spridningen vara lite mer begränsad än så?
petersteindl skrev:Det är inte lätt att fixa högtalare som funkar som pulserande sfär där man kan kontrollera dess spridningskarakteristik.
petersteindl skrev:paa skrev:rajapruk skrev:Kan man inte få till en pulserande sfär med dagens teknik?
Är det verkligen den pulserande sfären som är målet?
Ska inte spridningen vara lite mer begränsad än så?petersteindl skrev:Det är inte lätt att fixa högtalare som funkar som pulserande sfär där man kan kontrollera dess spridningskarakteristik.
Mvh
Peter
Harryup skrev:goat76 skrev:Jag är riktigt nöjd med hur mina Majik 140 presterar i passivt utförande. Exakt är lite av en ”end of the road”-lösning vilket skulle innebära rätt stora och kostsamma förändringar av hela mitt nuvarande ljudsystem, inte nog med det så målar man sig in i ett hörn och framtida förändringar skulle i princip innebära att hela ljudsystemet än en gång behöver bytas ut.
Jag föredrar ett enkelt passivt system där varje enskild komponent kan bytas ut när jag känner för det.
Exaktfilter är justerbara för andra fabrikat också. Finns massor med filter till andra fabrikat att välja på och man kan göra filter själv också till egna byggen eller även beställa filter till högtalare som inte finns färdiga ännu av några som bygger på beställning.
Harryup skrev:[quote="goat76]Jag är riktigt nöjd med hur mina Majik 140 presterar i passivt utförande. Exakt är lite av en ”end of the road”-lösning vilket skulle innebära rätt stora och kostsamma förändringar av hela mitt nuvarande ljudsystem, inte nog med det så målar man sig in i ett hörn och framtida förändringar skulle i princip innebära att hela ljudsystemet än en gång behöver bytas ut.
Jag föredrar ett enkelt passivt system där varje enskild komponent kan bytas ut när jag känner för det.[/quote]
Exaktfilter är justerbara för andra fabrikat också. Finns massor med filter till andra fabrikat att välja på och man kan göra filter själv också till egna byggen eller även beställa filter till högtalare som inte finns färdiga ännu av några som bygger på beställning.[/quote]
Harryup skrev:Man kan köpa vad som helst. Finns ju absolut ingen skillnad på någonting.
petersteindl skrev:På Widegrens Radio & TV sa man på 80-talet att man kan köpa vilket stereopaket som helst som kostar 2995:- och det låter lika som vilken stereoanläggning som helst oavsett storlek och pris. Att någon människa skulle höra någonsomhelst skillnad på olika stereo är bara myter och sagor och ren och skär lögn. Ja, då är det väl så. Det är bara att gilla läget för på något annat sätt kan det ju inte vara.
Mvh
Peter
DVD-ai skrev:petersteindl skrev:På Widegrens Radio & TV sa man på 80-talet att man kan köpa vilket stereopaket som helst som kostar 2995:- och det låter lika som vilken stereoanläggning som helst oavsett storlek och pris. Att någon människa skulle höra någonsomhelst skillnad på olika stereo är bara myter och sagor och ren och skär lögn. Ja, då är det väl så. Det är bara att gilla läget för på något annat sätt kan det ju inte vara.
Mvh
Peter
Har det tryckts i text så är innehållet en sanning och utan tvivel
Gäller nu för tiden dessutom all text oavsett medie...
Och så samexisterar också motsatsen hos en del: att inget som skrivits på något medie kan vara sant.
Sanningen är att det som är sant är ju bara det för att det är sant och det spelar ingen roll om det aldrig sagts eller tjatas om hela tiden...
Så hur gjorde du med inköp av stereo efter att ha läst det där?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster