Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Omröstningen slutade 2020-08-09 09:35

1. Absolut inte ! - motivera
6
35%
2. Det bör vi göra ! - motivera
2
12%
3. Varför det ? - motivera
4
24%
4. Jag förstår inte frågan
5
29%

Antal röster : 17

gcs

Re: Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Inläggav gcs » 2020-07-21 14:55

Jag vill bara klargöra för er att jag har alltid tyckt om ljudet från ett par stora högtalare allt sedan jag hörde JBL Olympus och Paragon på Gillet 1964. Sedan dess har jag haft och jag har fortfarande stora JBL högtalare. Jag kanske var först i Sverige med att ha aktiva delningsfilter 1970.
Nu har jag ett par stora lådor som är trevägs aktivt delade med DSP plus en 18":s subwoofer med DSP. Jag kan alltså förflytta mig snabbt mellan två rum och lyssna på två olika inmätta system. Med andra ord kan jag jämföra mina JBL med Genelec 8260A. Det kan jag säga att det
inte är en jätteskillnad även om kan jag tycka att man får en större live känsla med de stora högtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-21 15:19

Tangband skrev:Jag rekommenderar en bra dsp till varje sann hifi-entusiast.

Du kan man ställa frågan: Vad är en bra DSP? Dessvärre är DSP ofta en del av en apparat och inte en mera fristående funktion. Det kan vara intressant att kunna skippa inbyggda ADC och DAC. miniSHARC är ju en grunka som kan sättas i en digital kedja. Om den är "bra" vet jag inte. I princip är det svårt att bedöma när själva syftet är att förändra signalen på något vis. Nu kan det vara olika nivåer av DSP, från enkel tonkontroll till allt möjligt,

gcs

Inläggav gcs » 2020-07-21 15:42

I min stora rigg har jag en DSP dBx driverack 260 och en från BSS Omnidrive. Vad som sitter i mina Genelec prylar vet jag inte, men det låter ju bra och jag förmodar att Genelec OY är måna om sitt goda ryckte.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-21 19:32

Tangband skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:
Jag har aldrig byggt några högtalare själv men många här som gör det verkar aldrig få sinnesro, det verkar alltid vara något att finjustera och när man hört hur de individuella elementen låter så man fastna i att lyssna efter hur väl man lyckats med delningen mellan elementen.

Kan man överhuvudtaget njuta av musiklyssning på ett eget bygge eller blir det ett ständigt analyserande? :)

Det är väl inte värre än byteskarusellen som många fastnar i? Personligen har jag inget emot att aldrig få sinnesro. Det är ju halva hobbyn att greja med rum och prylar. Det hindrar dock inte att jag kan bara njuta ibland. Eller varje dag faktiskt!

+1 på hela Belkers inlägg.
Jo, det är ju i princip gratis att göra ändringar med en dsp, visst kan det även bli sämre om man rattar fel, men inte värre än att man kan ändra tillbaka på nån minut. Med min dsp kan jag tom göra ändringar från lyssningsplats medan musiken spelar, utan avbrott. Man lär sig en oerhörd mängd om man kombinerar dsp:n med lyssning och mätningar.

Mycket värre är väl att man köper nya, dyra högtalare lite i blindo som senare skulle visa sig vara sämre än de man hade innan :) Då kan denna hobby bli mycket kostsam. :?

Jag rekommenderar en bra dsp till varje sann hifi-entusiast. 8)
Goat76 - du bör exaktifiera dina majik140. Efter det kommer du aldrig gå tillbaka till passiva burkar igen.
( detta sagt med glimten i ögat :) , du kanske sitter nöjd..? )

Jag har aldrig hamnat i någon byteskarusell, alla de få byten jag gjort har alltid varit till det bättre, men jag har alltid haft kvar de föregående högtalarna tills jag försäkrat mig om att de nya är bättre. Totalt sett är det inte speciellt många högtalare jag ägt.

Jag tror att många fastnar i den där byteskarusellen p.g.a att de inte förstått vikten av noggrann installation samt hur mycket rummet påverkar lyssningen, troligtvis har flera riktigt bra högtalare bytts ut helt i onödan.
Jag är övertygad om att man kan få i princip de flesta högtalare att låta bra eller t.o.m mycket bra bara genom att hitta den optimala placeringen i rummet, men samtidigt måste man förstå att det i ett rum med alldeles för hög efterklang i stort sett aldrig går att få till ett riktigt bra ljud.
Att fixa en icke optimal placering eller ett dåligt rum med digital kompensering är fel väg att gå, det ser jag mer som en sista utväg ifall man inte får till det fullt ut med placeringen och akustik-åtgärder.

Jag är riktigt nöjd med hur mina Majik 140 presterar i passivt utförande. Exakt är lite av en ”end of the road”-lösning vilket skulle innebära rätt stora och kostsamma förändringar av hela mitt nuvarande ljudsystem, inte nog med det så målar man sig in i ett hörn och framtida förändringar skulle i princip innebära att hela ljudsystemet än en gång behöver bytas ut.
Jag föredrar ett enkelt passivt system där varje enskild komponent kan bytas ut när jag känner för det. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-21 21:03

Jag står inte ut med att inte veta.... jag kommer därför att hyra två Genelec 8030c inom en snar framtid under en helg och göra en noggrann utvärdering. Det kan vara värt en tusenlapp. Är de bättre mätmässigt och ljudmässigt än mina HYBRIDDIST så byter jag högtalare direkt. Är de sämre har jag sparat 11000:- och kan sitta nöjd som hifikg brukar säga :) .

Enligt Amirm så är 8030c vid rimliga ljudnivåer bättre än revel m105 och m106. Dessa två är i sin tur bättre än i stort sett allt. Det är ett väldigt högt betyg i audiosciencereview . Och för mig innebär det att jag inte längre är speciellt intresserad av att lyssna på revel längre. Genelec sägs ju vara bättre och har dessutom alla steg inbyggda.

En sak som borde vara negativt är alla stegen som är inuti lådan. Dels är de utsatta för vibrationer från luften inne i lådan, dels ser det ut som att Genelec inte dämpar sina lådor speciellt mycket med dämpmaterial. Jag vet av egen erfarenhet att dämpning internt i högtalarlådor gör ganska stor skillnad.

Men låter det bättre, är det bättre. :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-07-22 08:09

Blir kul att höra vad du tycker om dem.

Amirs lyssningsintryck är baserat på närfältslyssning.

Ju mer av Amirs tester jag läser desto mer sugen blir jag på att testa riktigt branta delningar. För att minska vertikala problemområdena spridningsmässigt som blir i delningar mellan element som är placerade i olika höjd.
Ett av problemen med branta delningar, att den totala/summerade fasförskjutningen i delningen ökar, går ju att åtgärda med FIR. Vilket jag kan applicera. Om det finns andra problem med brantare delning som är värre än fördelarna vet jag inte.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-07-22 08:48

Tangband skrev:Jag står inte ut med att inte veta.... jag kommer därför att hyra två Genelec 8030c inom en snar framtid under en helg och göra en noggrann utvärdering. Det kan vara värt en tusenlapp. Är de bättre mätmässigt och ljudmässigt än mina HYBRIDDIST så byter jag högtalare direkt. Är de sämre har jag sparat 11000:- och kan sitta nöjd som hifikg brukar säga :) .

Enligt Amirm så är 8030c vid rimliga ljudnivåer bättre än revel m105 och m106. Dessa två är i sin tur bättre än i stort sett allt. Det är ett väldigt högt betyg i audiosciencereview . Och för mig innebär det att jag inte längre är speciellt intresserad av att lyssna på revel längre. Genelec sägs ju vara bättre och har dessutom alla steg inbyggda.

En sak som borde vara negativt är alla stegen som är inuti lådan. Dels är de utsatta för vibrationer från luften inne i lådan, dels ser det ut som att Genelec inte dämpar sina lådor speciellt mycket med dämpmaterial. Jag vet av egen erfarenhet att dämpning internt i högtalarlådor gör ganska stor skillnad.

Du har fel....!
Det heter "Är det bra så är det bra" för även sådant som inte är bra kan, trot eller ej, låta subjektivt bra... :mrgreen:

Jag behövde vara trotsig, nu har jag fått det ur mig (vilken jäfla morgon...) och kan fortsätta med ett konstruktivt inlägg nedan :lol:

Genelec brukar jag uppleva som trivsamma och självklara i sin återgivning men utan en lika självklar presentation som Ino.
Dessutom är Genelec generellt för klena för att på riktigt räcka till vid högre ljudnivåer, men allt sammanräknat så ser jag dom som vettiga köp om man är redo att sitta nära eller att hålla ljudnivån på sansade nivåer. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-22 09:04

rajapruk skrev:Blir kul att höra vad du tycker om dem.

Amirs lyssningsintryck är baserat på närfältslyssning.

Ju mer av Amirs tester jag läser desto mer sugen blir jag på att testa riktigt branta delningar. För att minska vertikala problemområdena spridningsmässigt som blir i delningar mellan element som är placerade i olika höjd.
Ett av problemen med branta delningar, att den totala/summerade fasförskjutningen i delningen ökar, går ju att åtgärda med FIR. Vilket jag kan applicera. Om det finns andra problem med brantare delning som är värre än fördelarna vet jag inte.

Jag vet inte heller helt säkert. :)

Då jag studerar Amirms grafer för hur delningens flanker ser ut för 8030c, så verkar det vara en rätt perfekt implementering av linkwitz Riley akustisk delning i 8030c. Nivån är nere precis -6 dB vid delningsfrekvensen, både lågpass och högpass. Studerar jag och jämför kurvorna för passiva Revel m105 i audiosciencerewiev så är det inte en helt perfekt delning, flankerna är lite osymmetriska och peaken i baselementet vid 5 kHz är inte åtgärdad. Trots det får högtalaren bra ljudmässigt betyg av Amirm.

Lite OT:
Det jag själv kommit fram till på amatörnivå med mina egna HYBRIDDIST är att en delning vid 2,5 kHz med 24 dB/okt linkwitz Riley akustiskt , med perfekta flanker -6 dB vid delningsfrekvensen HP/LP då jag mäter 1 meter ifrån högtalaren, ger det bästa ljudet.
Jag har med hjälp av OM1 miken kommit närmare det jag försökt åstadkomma. Jag tycker det låter bättre än 12 dB/okt akustiskt med notch filter för Seas er18rnx vid 4,5 kHz. Jag tycker inte 36 db/okt, så bra jag kan implementera det hittills, låter bättre än 24 dB/okt linkwitz Riley i HYBRIDDIST. Jag saknar möjlighet att köra FIR filter så det kanske blir andra resultat då :) . Klart är att högtalarens utstrålning i olika vinklar påverkas olika med olika brantheter.
——————————
GRIMM audio, i sina whitepapers, påstår att fjärde ordningens filter FIR, akustiskt, lät bäst för dem.
Läs mer här: https://www.grimmaudio.com/wordpress/wp ... eakers.pdf
En högtalare med metallmembran som likt Seas er18rnx har vissa problem med resonanser högre upp i frekvens.
Kanske beror det mest på vilka problem elementen bjuder , om det finns resonanser som måste filtreras bort med brantare delningar ? Om det inte finns problem så kanske 12 dB/okt akustisk delning upplevs bättre ?
Using different acoustical slopes is like openening a can of worms - som Phil Budd brukar skriva.

Bilden visar flankerna med LR 2 och LR 4 .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-22 10:41

Tangband skrev:Jag står inte ut med att inte veta.... jag kommer därför att hyra två Genelec 8030c inom en snar framtid under en helg och göra en noggrann utvärdering. Det kan vara värt en tusenlapp. Är de bättre mätmässigt och ljudmässigt än mina HYBRIDDIST så byter jag högtalare direkt. Är de sämre har jag sparat 11000:- och kan sitta nöjd som hifikg brukar säga :) .

Det är klart att det skulle vara spännande att få läsa vad du tycker om dessa högtalare, men tror du verkligen att ett par närfälts-monitorer kan ersätta ett par hifi-högtalare mer anpassade för avstånd och storlek för lyssning i ett vardagsrum, glömmer du inte bort hela den biten nu?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2020-07-22 11:23

Jag har 8050B och hade 8030 hemma på prov. Det var inga problem med ljudtrycket eller distorsion på normala lyssningsnivåer med de mindre på två meters avstånd i ett 12 kvm stort rum. Jag valde ändå de största i familjen för att få marginal och flexibilitet. De har nu spelat nästan dagligen i två år till full belåtenhet. Och som det står i den länkade texten står inget ut. Allt är bra och de är väldigt lättlyssnade i betydelsen homogena och oansträngda. Den enda ”elektroniska” anpassningen jag gjort är att ta ned basen med dipswitcharna på baksidan. De ersatte Pi60 som jag hade i nio år. Jag längtar inte tillbaka utan är mycket nöjd. Jag tror i och för sig - på helt ovetenskaplig grund - att man endast kan få livekänsla med stora högtalare och element, kanske helt enkelt för att PA-högtalare är sådana :)

Tangband får gärna låna dem en helg att mäta på. Jag bor på landet utanför Västerås. Skicka PM :D
Oh, by jingo!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-07-22 13:10

Alla högtalare som Amir mätt som inte är koaxialer ser förskräckliga ut i spridningen vertikalt i delningsområdena. Brant delning borde kunna minska ner storleken på den förskräckligheten.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-22 13:56

Det kan med brant delning bli besvärliga slängar lite vid sidan av delningen istället. Brant delning inte alltid av godo och filter utan fasvriding är inte heller någon garanti för problemfri vertikalspridning efter som tidsfördröjningen off-axis ställer till det i sig själv och istället för en dip kan man få oväntade höjningar runt om delningen (som inte låter vackert).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-07-22 14:17

hcl skrev:DIY tror jag till stor del är något man pysslar med för att man tycker om att göra grejer själv, inte nödvändigtvis för att göra det bästa som går att få till för de pengar man är villig att insvestera?

Det beror väl på... Närfältsmonitorer för inspelning/mixning finns det ju en del bra att köpa färdigt. Högtalare för "Hifi-bruk" som duger är det tunnt med på marknaden. Jväligt tunnt i vettiga prisklasser eftersom det mesta är för smått och det som är stort nog ofta har andra (allvarliga) problem. Men lite finns ju, dock till kraftiga priser.
Vill man ha bra bas så är det delat system som gäller och då finns väl 2 alternativ:
- Försöka köpa från Ino, vilket går om man orkar ta sig dit på demo och vänta på grejjorna. Dock bra prylar!
- Bygg själv.

Men nu handlar detta om Genelec och närfält och där tror jag du har rätt: Detta blir svårt att överträffa hemma i stugan, särskilt till det priset. Men mer skoj att bygga själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-07-22 15:54

Undrar om det är pga dessa vertikala spridningsproblem som IÖ mfl rekommenderar tjock heltäckningsmatta?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-22 16:00

rajapruk skrev:Alla högtalare som Amir mätt som inte är koaxialer ser förskräckliga ut i spridningen vertikalt i delningsområdena. Brant delning borde kunna minska ner storleken på den förskräckligheten.

RogerJoensson skrev:Det kan med brant delning bli besvärliga slängar lite vid sidan av delningen istället. Brant delning inte alltid av godo och filter utan fasvriding är inte heller någon garanti för problemfri vertikalspridning efter som tidsfördröjningen off-axis ställer till det i sig själv och istället för en dip kan man få oväntade höjningar runt om delningen (som inte låter vackert).

+1 på Roger

Hur man vänder sig har man ändan bak. Det är inte lätt att fixa högtalare som funkar som pulserande sfär där man kan kontrollera dess spridningskarakteristik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-07-22 16:21

Genelec har ju några lite större trevägare med koaxialelement. Det jag hört av dom är att jag upplevt att dom låter bättre än deras tvåvägare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-07-22 17:04

Kan man inte få till en pulserande sfär med dagens teknik?
Heliumballonger som flyger runt med propellrar i rummet och pulserar med tryckluft från en liten slang :) positionen fås från Objektorienterat ljudformat som tex dts:x.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-07-22 17:09

rajapruk skrev:Kan man inte få till en pulserande sfär med dagens teknik?
Heliumballonger som flyger runt med propellrar i rummet och pulserar med tryckluft från en liten slang :) positionen fås från Objektorienterat ljudformat som tex dts:x.

Är det verkligen den pulserande sfären som är målet?
Ska inte spridningen vara lite mer begränsad än så?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-22 17:28

paa skrev:

petersteindl skrev:Det är inte lätt att fixa högtalare som funkar som pulserande sfär där man kan kontrollera dess spridningskarakteristik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-22 17:30

[quote="goat76]Jag är riktigt nöjd med hur mina Majik 140 presterar i passivt utförande. Exakt är lite av en ”end of the road”-lösning vilket skulle innebära rätt stora och kostsamma förändringar av hela mitt nuvarande ljudsystem, inte nog med det så målar man sig in i ett hörn och framtida förändringar skulle i princip innebära att hela ljudsystemet än en gång behöver bytas ut.
Jag föredrar ett enkelt passivt system där varje enskild komponent kan bytas ut när jag känner för det. :)[/quote]

Exaktfilter är justerbara för andra fabrikat också. Finns massor med filter till andra fabrikat att välja på och man kan göra filter själv också till egna byggen eller även beställa filter till högtalare som inte finns färdiga ännu av några som bygger på beställning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-07-22 19:42

petersteindl skrev:
paa skrev:

petersteindl skrev:Det är inte lätt att fixa högtalare som funkar som pulserande sfär där man kan kontrollera dess spridningskarakteristik.

Mvh
Peter

Danley verkar vara inne på en sådan väg.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-22 19:44

Ska komma med lite åsikter när jag får tid över då jag varit hemma hos genomtrevliga gcs och lyssnat på hans Genelec 8260A och hans stora JBL rigg med Velodyne DD18. Och det kommer både ros och ris. Och jag har ju också lyssnat på en hel del Ino riggar också så man har hört skillnader.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-22 20:19

Harryup skrev:
goat76 skrev:Jag är riktigt nöjd med hur mina Majik 140 presterar i passivt utförande. Exakt är lite av en ”end of the road”-lösning vilket skulle innebära rätt stora och kostsamma förändringar av hela mitt nuvarande ljudsystem, inte nog med det så målar man sig in i ett hörn och framtida förändringar skulle i princip innebära att hela ljudsystemet än en gång behöver bytas ut.
Jag föredrar ett enkelt passivt system där varje enskild komponent kan bytas ut när jag känner för det. :)

Exaktfilter är justerbara för andra fabrikat också. Finns massor med filter till andra fabrikat att välja på och man kan göra filter själv också till egna byggen eller även beställa filter till högtalare som inte finns färdiga ännu av några som bygger på beställning.

Jo, jag känner till det där med att stödet utökas med fler och fler högtalarmärken allt eftersom, men om jag ska göra om mina nuvarande Majik 140 till Exakt behöver jag antingen en Akurate Exaktbox samt 4 slutsteg per högtalare, alternativt en Akurate Exaktbox-I (8 integrerade förstärkare). Oavsett vilket så blir det ganska kostsamt, och det kommer alltid råda en viss osäkerhet på hur väl ett Exakt-system kommer fungera vid ett eventuellt framtida byte av högtalare.

Harryup, vad består ditt ljudsystem av förutom Akurate System Hub?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-22 20:26

Har en Exaktbox-10 för att dela upp till 7.0. Sen använder jag en Bohmer Audio Wavelet som elektroniskt filter. Men kommer att jämföra den med Exaktfilter för framkanalerna.

Tell

Inläggav Tell » 2020-07-22 20:29

Harryup skrev:[quote="goat76]Jag är riktigt nöjd med hur mina Majik 140 presterar i passivt utförande. Exakt är lite av en ”end of the road”-lösning vilket skulle innebära rätt stora och kostsamma förändringar av hela mitt nuvarande ljudsystem, inte nog med det så målar man sig in i ett hörn och framtida förändringar skulle i princip innebära att hela ljudsystemet än en gång behöver bytas ut.
Jag föredrar ett enkelt passivt system där varje enskild komponent kan bytas ut när jag känner för det. :)[/quote]

Exaktfilter är justerbara för andra fabrikat också. Finns massor med filter till andra fabrikat att välja på och man kan göra filter själv också till egna byggen eller även beställa filter till högtalare som inte finns färdiga ännu av några som bygger på beställning.[/quote]

Då kan man ju lika gärna köpa en MiniDSP för bråkdelen av priset, lär väl finnas presets för både Linn o massa andra märken också om man inte har lust att ratta själv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-22 20:35

Man kan köpa vad som helst. Finns ju absolut ingen skillnad på någonting.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-07-22 20:40

Harryup skrev:Man kan köpa vad som helst. Finns ju absolut ingen skillnad på någonting.

Exakt!

Bäst är om man bara stannar upp och står ut med det man har nu.
För även om det är gulnat, trampat till gegga, snorhalat och luktar outhärdligt...
Så är gräset inte grönare på andra sidan. :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-22 20:41

På Widegrens Radio & TV sa man på 80-talet att man kan köpa vilket stereopaket som helst som kostar 2995:- och det låter lika som vilken stereoanläggning som helst oavsett storlek och pris. Att någon människa skulle höra någonsomhelst skillnad på olika stereo är bara myter och sagor och ren och skär lögn. Ja, då är det väl så. Det är bara att gilla läget för på något annat sätt kan det ju inte vara.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-07-22 20:56

petersteindl skrev:På Widegrens Radio & TV sa man på 80-talet att man kan köpa vilket stereopaket som helst som kostar 2995:- och det låter lika som vilken stereoanläggning som helst oavsett storlek och pris. Att någon människa skulle höra någonsomhelst skillnad på olika stereo är bara myter och sagor och ren och skär lögn. Ja, då är det väl så. Det är bara att gilla läget för på något annat sätt kan det ju inte vara.

Mvh
Peter

Har det tryckts i text så är innehållet en sanning och utan tvivel :)
Gäller nu för tiden dessutom all text oavsett medie...
Och så samexisterar också motsatsen hos en del: att inget som skrivits på något medie kan vara sant. :roll:

Sanningen är att det som är sant är ju bara det för att det är sant och det spelar ingen roll om det aldrig sagts eller tjatas om hela tiden... :roll:

Så hur gjorde du med inköp av stereo efter att ha läst det där?
Mvh//David

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-22 21:04

DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:På Widegrens Radio & TV sa man på 80-talet att man kan köpa vilket stereopaket som helst som kostar 2995:- och det låter lika som vilken stereoanläggning som helst oavsett storlek och pris. Att någon människa skulle höra någonsomhelst skillnad på olika stereo är bara myter och sagor och ren och skär lögn. Ja, då är det väl så. Det är bara att gilla läget för på något annat sätt kan det ju inte vara.

Mvh
Peter

Har det tryckts i text så är innehållet en sanning och utan tvivel :)
Gäller nu för tiden dessutom all text oavsett medie...
Och så samexisterar också motsatsen hos en del: att inget som skrivits på något medie kan vara sant. :roll:

Sanningen är att det som är sant är ju bara det för att det är sant och det spelar ingen roll om det aldrig sagts eller tjatas om hela tiden... :roll:

Så hur gjorde du med inköp av stereo efter att ha läst det där?

Jag och Harryup hade butiken Ljudbutiken i Stockholm AB något kvarter därifrån och vi sålde dyrare stereoapparater och stereopaket från 4995:-.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi