MichaelG skrev:Jag har tyckt mig märka att högtalares frekvensgång påverkar djupledsinformationen. Mer diskantfall tenderar att ge illusionen av större djup. Eftersom invinkling av högtalarna normalt ger rakare frekvensgång, så bidrar det att INTE vinkla in högtalarna till flackare tonkurva och känslan av större djup i inspelningen. Jag har även tyckt mig märka att högtalare som generellt imponerar med stort djup i ljudbilden, låter något mindre öppet i klangen. Även detta antyder att frekvensgången skulle kunna spela roll för illusionen av djup. Dock har jag tyckt mig märka att denna effekt är störst när det gäller inspelningar utan äkta djupinformation. En bra konsertupptagning endast sparsamt närmickat och med mycket rumsinformation i inspelningen låter alldeles förträffligt även med rakare frekvensgång mot lyssnaren.
Sammanfattningsvis är min erfarenhet att skillnaden mellan olika inspelningar ökar när man har en rimligt neutral frekvenskurva. Men illusionen av stort djup i inspelningen är inte lika påtaglig på vissa inspelningar som en smärre frekvensavvikelse i diskanten kan bidra med.
Mycket intressanta erfarenheter.
Eftersom man tappar mer i nivå på höga frekvenser med ökande avstånd till micken så får ju ljud längre bak i ljudbilden en mer avrundad frekvensgång. Om högtalaren rundar av lite eller har en lite mindre öppen klang så borde konsekvensen bli att djupledsljuden hörs lite tydligare. Känns som det finns en logik i det. Finns det mer rumsinformation i inspelningen så ökar dock möjligheterna till att uppleva inspelningen som verklighetsnära även med en rakare frekvensgång hos högtalaren. Kan påminna mig att "referenssystemet" där jag upplevde djupinformation på en ny nivå, hade en naturligt öppen klang. Inte så öppen man kan få med högre upplösning. Kanske var diskanten något fallande upp i frekvens.
Kan det vara så att en högtalare som har lite mindre öppen klang i ett rum med förhållandevis låg dämpning (över några hundra hertz) men mycket diffusion kan skapa en bra balans och gynna en mer verklighetsnära upplevelse av djupledsinformation?