Dac-test och Spotify Connect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Conan » 2020-08-20 22:37

Harryup skrev:
Conan skrev:
Harryup skrev:
Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.

Jaha... "i vart fall"? Spotify Connect är Ogg/Vorbis q9 (320 kbps) vilket mycket väl kan överträffa CDDA 16/44.1 i "upplösning" om programmaterialet är högre.

Har du lyssnat på säg 25 olika stycken ifrån respektive plattform? Det är flera här inne som hör samma sak som jag. Spottify har ojämn kvalité, tycker faktiskt att det är en helt ointressant källa till ljud.

Jag har hört stor skillnad på Spotify och andra format (CD, vinyl, FLAC, mm) men det har som jag uppfattat det berott på:

1. Brister i uppspelaren och hur man får över ljudet till "finstereon". Sämst var Chromecast och näst sämst Spotify Connect på en hemmabioreceiver.

2. Olika versioner på Spotify och de andra formaten. Ibland låter det t.ex. bäst om vinyl men jag drar inte slutsatsen att det är det överlägsna formatet för det... :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-20 22:44

Conan är din åsikt att Spottify duger åt alla? Eller varför är det intressant att hävda att det är tillräckligt bra tekniskt?
Personligen har jag inget emot att andra är nöjda med Spottify men jag förstår inte varför det tekniska plattformen är viktig att påpeka att den är tillräckligt bra. Personligen så ser jag bara till hur musiken låter och ibland då jag hör spottify så kan jag tycka att "jamen det är ju inte så tokigt" för att 5 låtar senare totalt tappat intresset för det.
För ojämn kvalité oavsett anledning. Tidal är bättre och Qobuz är ännu klart bättre än Tidal är min definitiva uppfattning.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-20 23:47

Harryup skrev:Conan är din åsikt att Spottify duger åt alla? Eller varför är det intressant att hävda att det är tillräckligt bra tekniskt?
Personligen har jag inget emot att andra är nöjda med Spottify men jag förstår inte varför det tekniska plattformen är viktig att påpeka att den är tillräckligt bra. Personligen så ser jag bara till hur musiken låter och ibland då jag hör spottify så kan jag tycka att "jamen det är ju inte så tokigt" för att 5 låtar senare totalt tappat intresset för det.
För ojämn kvalité oavsett anledning. Tidal är bättre och Qobuz är ännu klart bättre än Tidal är min definitiva uppfattning.

Vad som "duger" får ju var och en bestämma. Forumet heter ju "faktiskt" och jag tycker det är trist att Spotify får epitetet "undermåligt" bara för att nån i något sammanhang upplevt ljudkvaliteten från Spotify som sämre än det man jämförde med. Jag säger verkligen inte att det kan vara en korrekt upplevelse (jag har själv haft den) men man bör ta reda på vad det är som ligger bakom.

Påstående om ljudliga skillnader från olika kablar, nätfilter och uppsampling (för att ta några exempel) får reaktioner och en teknisk förklaring och en rimlighetsanalys efterfrågas. Men stooora skillnader mellan Spotify och CD tas för givet utan förklaring eller en genomlysning av förutsättningarna.

Är det så t.ex. att anledningen till att Spotify upplevs sämre ligger inte i själva tjänsten utan i apparater och inställningar, så är det väl jättebra om det kommer upp till ytan och fler kan avnjuta musiken i högsta möjliga kvalitet. Strömmande tjänster är här för att stanna och kan t.o.m. hjälpa till på väger mot minskad loudness race i.o.m. vettigt implementerad normalisering. Då är det väl bra att man försöker bottna varför det upplevs olika ljudkvalitet från tjänsterna. För gör du en kontrollerad lyssning mellan en CD och samma CD konverterad till Ogg i 320 kbps tror jag inte många hör skillnad oavsett vilken anläggning du har. Så varför skulle då samma Ogg genom Spotify låta sämre?

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-21 07:27

Conan skrev:Jag har hört stor skillnad på Spotify och andra format (CD, vinyl, FLAC, mm) men det har som jag uppfattat det berott på:

1. Brister i uppspelaren och hur man får över ljudet till "finstereon". Sämst var Chromecast och näst sämst Spotify Connect på en hemmabioreceiver.

2. Olika versioner på Spotify och de andra formaten. Ibland låter det t.ex. bäst om vinyl men jag drar inte slutsatsen att det är det överlägsna formatet för det... :wink:

Det här är intressant. Har du exempel på bra uppspelare? Finns det någon som tagit sig an att testa detta på ett icke subjektivt sätt?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-08-21 10:03

Conan skrev:
Harryup skrev:Conan är din åsikt att Spottify duger åt alla? Eller varför är det intressant att hävda att det är tillräckligt bra tekniskt?

Vad som "duger" får ju var och en bestämma. Forumet heter ju "faktiskt" och jag tycker det är trist att Spotify får epitetet "undermåligt" bara för att nån i något sammanhang upplevt ljudkvaliteten från Spotify som sämre än det man jämförde med. Jag säger verkligen inte att det kan vara en korrekt upplevelse (jag har själv haft den) men man bör ta reda på vad det är som ligger bakom.

Påstående om ljudliga skillnader från olika kablar, nätfilter och uppsampling (för att ta några exempel) får reaktioner och en teknisk förklaring och en rimlighetsanalys efterfrågas. Men stooora skillnader mellan Spotify och CD tas för givet utan förklaring eller en genomlysning av förutsättningarna.

Är det så t.ex. att anledningen till att Spotify upplevs sämre ligger inte i själva tjänsten utan i apparater och inställningar, så är det väl jättebra om det kommer upp till ytan och fler kan avnjuta musiken i högsta möjliga kvalitet. Strömmande tjänster är här för att stanna och kan t.o.m. hjälpa till på väger mot minskad loudness race i.o.m. vettigt implementerad normalisering. Då är det väl bra att man försöker bottna varför det upplevs olika ljudkvalitet från tjänsterna. För gör du en kontrollerad lyssning mellan en CD och samma CD konverterad till Ogg i 320 kbps tror jag inte många hör skillnad oavsett vilken anläggning du har. Så varför skulle då samma Ogg genom Spotify låta sämre?

Angående det sista du skriver så kan det nog bära en viss form av sanning, men det är ett mer hypotetiskt fall. I praktiken så sitter du där med det som Spotify levererar, valda mastringar, lägre upplösning osv. Jag är böjd att hålla med Harryup om att en hel del låter inte bra via Spotify, annat kan låta vettigt. Grym algoritm de fixat, men i röret ligger nog högupplöst (CD) även för Spotify och då är jag på igen.
På samma vis som Morello kategoriskt klankar ner på strömmande ljud i CD-kvalitet via Tidal till förmån för samma alster på CD-skiva äger Harryup rättigheten att dissa Spotify kategoriskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-08-21 17:47

Här är en tidigare tråd kring ämnet. viewtopic.php?f=10&t=69091&start=90

Edit/ det var den här jag menade: viewtopic.php?f=18&t=69100&start=30
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-21 19:42

Tell skrev:
Harryup skrev:
Tell skrev:

Högst oväsentlig menar du.

Du gissar, jag har provat åtskilliga gånger.

Jag gissar inte, har jämfört flera gånger. Plus att varken du eller nån annan lyckats komma med några tekniska bevis på dom där påståenderna. Kanske dags för det, annars är det dags att sluta sprida falska rykten o myter ;)

Sådana här inlägg begriper jag mig inte på. Att man måste komma med tekniska bevis på det man upplever. När ska folk förstå att vi är olika individer, en del tycker om det andra tycker om något annat.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-21 19:43

JonasB skrev:
Tangband skrev:
JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.

Nej, det vara bara en uppskattning jag slängde ur mig. Men visst - det blir ju aldrig bättre än den svagaste länken.
Och Spotify connect är inte speciellt bra och rent tekniskt väldigt dåligt jämfört med cd, om vi börjar prata om hur viktigt ett störavstånd i slutsteg på -80 dB eller -100 dB skulle vara.

Förstärkaren med sinad -80 dB låter troligen bättre än den med sinad -100 dB om den förstnämnda matas med cd-material och den sistnämnda med 320 Kbit snålkodat.

Förklaring:

Cd med SINAD -96 dB samt förstärkare med SINAD -80 dB = totalt resultat blir SINAD -80 dB

320 Kbit snålkodat med SINAD -65 db samt förstärkare med SINAD -100 dB = totalt resultat blir SINAD - 65 dB.

Återigen - bara fiktiva siffror men jag tror inte att Spotify 320 Kbit snålkodat har ett SINAD ( total dist av alla former+brus ) blir bättre än -65 dB. Vilket på en del musikmaterial kan vara svårt att höra skillnad mot cd, om man har en enklare anläggning eller lägre krav.

Detta innebär ju att det går att komma billigt undan om man tycker att Spotify duger :D
Använder folk CD-spelare i dag? Själv är jag alldeles för bekväm. Älskar t.ex. min bil med adaptiv farthållare, men en gammal trimmad bil med 500 hk kanske också är nice :wink:

Jag använder CD-spelare och kommer göra i många år, varför skulle man inte göra det ?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-21 20:10

JonasB skrev:
Conan skrev:Jag har hört stor skillnad på Spotify och andra format (CD, vinyl, FLAC, mm) men det har som jag uppfattat det berott på:

Det här är intressant. Har du exempel på bra uppspelare? Finns det någon som tagit sig an att testa detta på ett icke subjektivt sätt?

Jag har fått bästa "Spotify-ljud" med en Yamaha WXAD-10.

https://se.yamaha.com/sv/products/audio ... index.html

Om nån testat den mer seriöst vet jag inte.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-21 20:13

Conan skrev:
JonasB skrev:

Hur gick du tillväga för att få till ditt bästa "Tidal-ljud" då?

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-21 20:34

FBK skrev:
Tell skrev:
Harryup skrev:
Du gissar, jag har provat åtskilliga gånger.

Jag gissar inte, har jämfört flera gånger. Plus att varken du eller nån annan lyckats komma med några tekniska bevis på dom där påståenderna. Kanske dags för det, annars är det dags att sluta sprida falska rykten o myter ;)

Sådana här inlägg begriper jag mig inte på. Att man måste komma med tekniska bevis på det man upplever. När ska folk förstå att vi är olika individer, en del tycker om det andra tycker om något annat.

Med samma argument så kan vi väl låta folk gå runt o skriva att "jorden är platt" utan att avkräva några bevis för det dom säger. Enbart att tro nånting duger väl inte på ett forum som heter Faktiskt?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-21 20:34

goat76 skrev:
Conan skrev:
JonasB skrev:

Hur gick du tillväga för att få till ditt bästa "Tidal-ljud" då?

Har inte Tidal.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-21 20:51

Tell skrev:
FBK skrev:
Tell skrev:

Med samma argument så kan vi väl låta folk gå runt o skriva att "jorden är platt" utan att avkräva några bevis för det dom säger. Enbart att tro nånting duger väl inte på ett forum som heter Faktiskt?

Tro och upplevelse är inte samma sak för mig. Jag hör det jag hör och det räcker gott för min hjärna. Skall man komma med någon slags teknisk bevisning för det då har det gått för långt.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-21 22:20

FBK skrev:
Tell skrev:
FBK skrev:Sådana här inlägg begriper jag mig inte på. Att man måste komma med tekniska bevis på det man upplever. När ska folk förstå att vi är olika individer, en del tycker om det andra tycker om något annat.

Tro och upplevelse är inte samma sak för mig. Jag hör det jag hör och det räcker gott för min hjärna. Skall man komma med någon slags teknisk bevisning för det då har det gått för långt.

Jo, men det var ju det där med placebo serru..
Men visst, tro o upplev vad du vill, men ska du också börja sprida din upplevelse som fakta så som Harryup o andra gör så blir man bör man komma med nåt slags belägg också, annars blir det bara mytspridning och sånt skit har vi tillräckligt utav redan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-08-21 22:31

Tell skrev:
FBK skrev:
Tell skrev:Med samma argument så kan vi väl låta folk gå runt o skriva att "jorden är platt" utan att avkräva några bevis för det dom säger. Enbart att tro nånting duger väl inte på ett forum som heter Faktiskt?

Jo, men det var ju det där med placebo serru..
Men visst, tro o upplev vad du vill, men ska du också börja sprida din upplevelse som fakta så som Harryup o andra gör så blir man bör man komma med nåt slags belägg också, annars blir det bara mytspridning och sånt skit har vi tillräckligt utav redan.

Men skärp dig Tell och släpp sargen. Bra för att du nöjer dig med Spotify och tycker det är tillfyllest trots komprimeringen så kanske inte andra gör det, och hör skillnaden. Så länge du skruvar och vrider i din dsp som du gör är din anläggning knappast ett instrument för utvärdering av olika upplösning på filer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-21 23:05

Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.
En modern dsp förstör inte ljudet mer, än dina passiva delningsfilterspolar förvränger ljudet som sitter inuti dina högtalare.

Vi kan väl alla ändå hålla med om att Spotify premium är onödigt dåligt - på det sättet att det skulle kunna gå att undvika snålkodning helt år 2020. Jag tror det handlar om dessa förbenade skivbolag som inte vill streama sina artister loosless :?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-21 23:21

Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen .
En modern dsp förstör inte ljudet mer, än dina passiva delningsfilterspolar förvränger ljudet som sitter inuti dina högtalare.

Vi kan väl alla ändå hålla med om att Spotify premium är onödigt dåligt - på det sättet att det skulle kunna gå att undvika snålkodning helt år 2020. Jag tror det handlar om dessa förbenade skivbolag som inte vill streama sina artister loosless :?

Det kan det ju inte handla om, beviset för det heter Tidal eller Qobuz. :)

Jag håller fullständigt med dig om att det år 2020 inte finns några skäl för audiofiler att sitta och lyssna på komprimerad musik. De komprimerade formaten kom för att lösa problemet med begränsad bandbredd och underlätta fildelning, den tiden är förbi för länge sen, enda orsaken till att Spotify fortsätter med det är att efterfrågan från den stora gruppen konsumenter uteblir p.g.a att de antingen inte bryr sig eller ens vet att det kan bli bättre, tyvärr hör de det inte heller då de lyssnar på hårt komprimerad musik på de medföljande skräphörlurarna till mobiltelefonerna. Det kan t.o.m vara så illa att de faktiskt vant sig vid det sound komprimeringen skapat och föredrar det (tror dom).

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-22 05:26

goat76 skrev:

Jag håller fullständigt med dig om att det år 2020 inte finns några skäl för audiofiler att sitta och lyssna på komprimerad musik. De komprimerade formaten kom för att lösa problemet med begränsad bandbredd och underlätta fildelning, den tiden är förbi för länge sen, enda orsaken till att Spotify fortsätter med det är att efterfrågan från den stora gruppen konsumenter uteblir p.g.a att de antingen inte bryr sig eller ens vet att det kan bli bättre, tyvärr hör de det inte heller då de lyssnar på hårt komprimerad musik på de medföljande skräphörlurarna till mobiltelefonerna. Det kan t.o.m vara så illa att de faktiskt vant sig vid det sound komprimeringen skapat och föredrar det (tror dom).

Då var vi här igen... :?

1. Man bör undvika att kalla snålkodning för komprimering. Ja visst, man "trycker ihop" datamängden men ordet komprimering i ljudsammanhang är så väldigt förknippat med dynamisk komprimering av toppnivån i musiksignalen. Snålkodning trycker inte ihop musiken på det sättet.

2. Snålkodning ger inte den ljudkvalitetsmässiga påverkan som ni påstår/tror. Snålkodningsartefakter med Ogg/Vorbis i 320 kbps är verkligen inte lätt att höra oavsett hur bra anläggning du än har.

Och om något kan strömmande musiktjänster faktiskt stävja det verkliga ljudförstörande gisslet som är "loudness race". Med Spotifys läge "tyst" som normalisering, så läggs medelnivån på en sån nivå att skivbolagen helt förlorar nyttan att tokmastra upp ljudnivån så mycket som möjligt. För här kan man prata ljudförstöring på en helt annan nivå, och lösningen kan vara här redan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-22 06:04

Du känner inte att du jämför hur bra Ogg kan låta om man rippar en CD, mot den faktiska ljudmässiga skillnaden mellan Spotify och Tidal?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-22 07:00

Harryup skrev:Du känner inte att du jämför hur bra Ogg kan låta om man rippar en CD, mot den faktiska ljudmässiga skillnaden mellan Spotify och Tidal?

Det var för mycket saker där i samma fråga för att jag ska förstå vad du undrar över. Kan du omformulera frågan?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-08-22 08:20

Conan skrev:Då var vi här igen... :?

1. Man bör undvika att kalla snålkodning för komprimering. Ja visst, man "trycker ihop" datamängden men ordet komprimering i ljudsammanhang är så väldigt förknippat med dynamisk komprimering av toppnivån i musiksignalen. Snålkodning trycker inte ihop musiken på det sättet.

Jag förstår ju hur du menar, och du har nog rätt i sak, men jag kan tänka mig att de som jobbar med "Data" associerar komprimering med just komprimering av data, så lite beroende på åskådningshorisont så kan det uppfattas olika.
Kanske betyder Snålkodning i den världen nåt annat, kodning gjort i Baltikum t.ex :D

Istället föreslår jag att man som grundprincip undviker sådana där korrigerande pekpinnar så länge man ändå förstår vad som faktiskt menas, och bara griper in när det behövs för att klargöra ett annars otydligt resonemang.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-22 08:28

Jag tycker det är värt att göra skilja på datareduktion (mp3, ogg) eller datakompression (flac eller zip - alltså förlustfri kompression). Snålkodning tycker jag är ett bra ord för reduktion av data. Det vore tacknämligt om spotify kunde uppgradera sin premiumtjänst till förlustfri kompression med flac. Bandbredden finns idag, uppenbarligen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-22 10:03

Conan skrev:
Harryup skrev:Du känner inte att du jämför hur bra Ogg kan låta om man rippar en CD, mot den faktiska ljudmässiga skillnaden mellan Spotify och Tidal?

Det var för mycket saker där i samma fråga för att jag ska förstå vad du undrar över. Kan du omformulera frågan?

Jag litar på att du klarar det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-22 10:09

Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.

Nej det är inte Sprudel som behöver släppa sargen och vara lite mer hövligare utan Tell behöver det.
Och jag har inte lyssnat på Tidal utan använder Spotify premium som jag upplever som bra, men jag har bara lyssnat i datorstereon som i sig är bra. Och kan någon som är bra på att hitta i sök funktionen hitta tråden där det var en omröstning om dessa två :?: , dvs vad medlemmarna här tyckte om dessa två streamingtjänster.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-22 10:47

Calleberg skrev:
Conan skrev:Då var vi här igen... :?

Jag förstår ju hur du menar, och du har nog rätt i sak, men jag kan tänka mig att de som jobbar med "Data" associerar komprimering med just komprimering av data, så lite beroende på åskådningshorisont så kan det uppfattas olika.
Kanske betyder Snålkodning i den världen nåt annat, kodning gjort i Baltikum t.ex :D

Istället föreslår jag att man som grundprincip undviker sådana där korrigerande pekpinnar så länge man ändå förstår vad som faktiskt menas, och bara griper in när det behövs för att klargöra ett annars otydligt resonemang.

Jo men det är ju inte helt enhetligt vad vi menar med komprimering. Nån skrev (typ): "Jag förstår inte varför audiofiler ska behöva lyssna på komprimerad musik i dagens läge". Det är ju ett ganska generellt påstående och komprimerad musik skulle kunna innebära minst tre saker:

1. Musik komprimerad i mastring a´la "loudness war"
2. Dataströmmen komprimerad a´la "snålkodning"
3. Dataströmmen komprimerad förlustfritt (FLAC mm)

Snålkodning är ett bra ord som jag tycker man gott kan använda. Vad det betyder i Baltikum vill jag nog helst inte veta... 8O

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-22 10:59

Harryup skrev:
Conan skrev:

Jag litar på att du klarar det.

Det litar inte jag på. Jag förstod på riktigt inte, men kan ju försöka.

Du medger också att Ogg q9 kan låta bra om man själv rippar en CD och snålkodar, men tycker ändå att det är en påtaglig skillnad mellan Spotify i högsta kvalitet och Tidal (HiFi?)? Du undrar varför jag jämför den bra rippade och snålkodade Ogg med den (som du upplever) dåliga kvaliteten ut från Spotify?

Ja det där är ju en intressant fråga. Det är ju skivbolagen som förser Spotify med datafilen på musiken. Skivbolagen borde väl rimligen ha tillgång till snålkodningsprogram i högsta kvalitet. Spotify hackar upp filen och fixar så att delarna distribueras till abonnenten på tjänsten. Programmet packar upp filen och skickar för avkodning och D/A-omvandling. Det borde inte vara nån skillnad på en fil som du själv har rippat och snålkodat och spelar upp från datorn och det som kommer ut från Spotify. Om något borde chansen finnas att det låter bättre om Spotify eftersom skivbolagen inte måste ta CD-mastern för att göra "Spotify" av.

Jag vet inte varför Spotify låter dåligt hos dig. Det kan vara en hårdvarugrej. Hur ser din uppspelning av Spotify ut?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-22 11:05

Conan skrev:
goat76 skrev:

Då var vi här igen... :?

2. Snålkodning ger inte den ljudkvalitetsmässiga påverkan som ni påstår/tror. Snålkodningsartefakter med Ogg/Vorbis i 320 kbps är verkligen inte lätt att höra oavsett hur bra anläggning du än har.

Och om något kan strömmande musiktjänster faktiskt stävja det verkliga ljudförstörande gisslet som är "loudness race". Med Spotifys läge "tyst" som normalisering, så läggs medelnivån på en sån nivå att skivbolagen helt förlorar nyttan att tokmastra upp ljudnivån så mycket som möjligt. För här kan man prata ljudförstöring på en helt annan nivå, och lösningen kan vara här redan.

1. Helt allvarligt, om du inte kan diskutera saken utan att försöka påskina att jag inte skulle veta skillnaden mellan dessa saker så är jag helt ointresserad av en vidare diskussion.

2. Jag har inte påstått eller trott något om själva snålkodningen. Det jag har sagt är att Spotify låter sämre än Tidal, vad detta beror på vet jag inte, om det är formatet eller om det lagts till något i konverteringen som blivit hörbart (exempelvis den där vattenstämpeln som diskuterats i någon gammal tråd) har jag ingen aning om. Det låter helt enkelt bara sämre och är inget jag som slutgiltig lyssnare verkar kunna göra något åt, jag väljer då ett annat alternativ utan dessa fel eftersom jag inte har någon förkärlek till någon specifik streamingtjänst.

Vad den sistnämda spalten i ditt inlägg har med rådande diskussion har jag svårt att se, men om vi ska gå in på det så är Spotifys normalisering i sin default-inställning (vilket 99,9% av alla användare kommer använda sig av) en av de sämsta på marknaden. Den limiterar allt programmaterial som i sitt ursprung har bättre dynamik än den satta normaliseringsgränsen och höjer dessa låtar för att "möta upp" till en gemensam loudness.
Detta är ännu ett bevis för att Spotify är totalt ointresserade av ljudkvalitet då de är beredda att limitera stora delar av musikbiblioteket bara för att uppnå en likartad ljudnivå mellan albumen.

Tidals normalisering sänker endast albumen i sin helhet efter starkaste låt ifall den överskrider normaliseringsgränsen, de mer dynamiska albumen förblir därmed orörda. Det visar att de är måna om först och främst ljudkvalitet och i andra hand "absolut lika-nivå" och att de inriktar sig till de som bryr sig om ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-08-22 11:08

Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.

Ohövlig?

Hur får du till det?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-22 11:17

Conan skrev:Ja det där är ju en intressant fråga. Det är ju skivbolagen som förser Spotify med datafilen på musiken. Skivbolagen borde väl rimligen ha tillgång till snålkodningsprogram i högsta kvalitet. Spotify hackar upp filen och fixar så att delarna distribueras till abonnenten på tjänsten. Programmet packar upp filen och skickar för avkodning och D/A-omvandling. Det borde inte vara nån skillnad på en fil som du själv har rippat och snålkodat och spelar upp från datorn och det som kommer ut från Spotify. Om något borde chansen finnas att det låter bättre om Spotify eftersom skivbolagen inte måste ta CD-mastern för att göra "Spotify" av.

Det är knappast skivbolagen som förser Spotify med någon färdig fil i Ogg Vorbis-format, konverteringen ligger nog på Spotifys eget bord skulle jag nog tro. Det fungerar nog ungefär som när skivbolag och artister förser Bandcamp med en fil, exempelvis flac 16/44.1 och sedan konverterar Bandcamp denna fil till alla de format de valt att distribuera musiken i.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-08-22 11:26

Min ursprungliga fundering var om det är vettigt att snegla på SINAD-testerna när man som jag använder Spotify Connect. Diskussionen om vilka källor som eventuellt är bättre är inte lika intressant för mig. Det skulle vara mer intressant med förslag på elektronik som får ut det bästa möjliga ur Spotify Connect.
Svaren jag har fått är tudelade, så i detta fall skulle det vara mig behjälpligt med något mer än den enskildes upplevelser. I och för sig såg jag att Amir testar streamingkvalitet via Heos-appen och detta borde väl vara en fingervisning?

FBK, det kanke var en dum fråga. Jag vet att CD-spelare används, men känner faktiskt ingen som använder en. Inte för "daglig bruk" i alla fall :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi