genstruktur skrev:Ehum, nu får du nog föklara på en lite mindre avancerad nivå tror jag. Barnen hänger inte med![]()
Processorburk= du menar en sådan som antimoden?
Ja, jag menade rent generellt, typ din burk eller annan liknande apparat.
Kopplat nu= analogt från cd till reciever och via preout till antimode, sen slutsteg?
Ja, det var väl det du skrev.
Lyssnar "svagt"= Du menar alltså att jag inte skulle lyssna "svagt" om jag körde antimoden i en tape-monitorloop? Tyvärr tror jag inte det går att koppla så på min Denon 2808, men jag kan ha fel?
Spänningsnivån ut från en CD-spelare är typiskt sett avsevärt högre än när du lyssnar på "normallåg" volym ut från ett försteg. Om du vill kolla om det stämmer är det bara att jacka in cd-spelaren direkt till slutsteget och spisa en platta och se vad som händer. Jag tar inte på mig ansvaret för eventuellt orsakande av trasiga högtalare.
Det kan vara så att hembioreceivrar har lite dåligt med "vanliga hederliga" tape-loopar. Ibland kan de ha in- utgångar för videobandspelares ljud. Eller så får du trixa med någon Zone 2 el nåt.
Jo jag är medveten om att jag matar den analogt i ena fallet och digitalt i det andra. Så det är klart att försteg och dac skiftar i de båda fallen, och där verkar det lärda tvista om hur stor skillnaderna är på sådana enheter.
Har försökt att nivåkalibrera så gott det går med min db-mätare här hemma när jag jämför.
Ändrade också digital headroom i antimoden till 0, den stod på +5. Dspekaer hävdade att det var bäst om det stod på 0 och att volymen på försteget skulle stå på samma (0) för att signalen skulle passera oförändrad i volym genom antimoden, när man körde analogt. Tror att det låter lite bättre efter det.
Edit: Kanske bäst att tillägga att ljudet inte är kasst analogt, utan att det upplevs som bättre när jag kör digitalt.
Ok, inga kommentarer. Jo kanske förresten, jag ser att du senare i tråden har många undringar och inte känner dig säker på apparatens ljud och funktion. Lite oroad? Risk för Audiophilia Nervosis!
* Som enligt min åsikt är världens bästa pizza.