Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Med samma argument kan man ju i sådana fall även bortse från distorsion hos elektronik.
För mig som distorsionsallergiker framstår det som ren gallimathias att hävda distorsionens irrelevans.
music4ever skrev:Morello skrev:Med samma argument kan man ju i sådana fall även bortse från distorsion hos elektronik.
För mig som distorsionsallergiker framstår det som ren gallimathias att hävda distorsionens irrelevans.
Precis. De flesta (bra) högtalare som jag lyssnar på har stora problem med distorsionen, vilket gör de ointressanta för mig.
PerStromgren skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Med samma argument kan man ju i sådana fall även bortse från distorsion hos elektronik.
Precis. De flesta (bra) högtalare som jag lyssnar på har stora problem med distorsionen, vilket gör de ointressanta för mig.
Finns det någon mätning som du kan använda för att sålla bort de dåliga? Duger en THD-mätning som funktion av frekvens och ljudtryck?
Martin skrev:Distorsionen i högtalarna i 800-serien är nog inget problem.
PerStromgren skrev:Finns det någon mätning som du kan använda för att sålla bort de dåliga? Duger en THD-mätning som funktion av frekvens och ljudtryck?
Martin skrev:Distorsionen i högtalarna i 800-serien är nog inget problem.
P1200VB skrev:Martin skrev:Distorsionen i högtalarna i 800-serien är nog inget problem.
Frågan är om frekvensgången är det heller? Kurvan som Kraniet lade upp, som finns i nedan länk tycker jag inte ser så pjåkig ut.
Tell skrev:P1200VB skrev:Martin skrev:Distorsionen i högtalarna i 800-serien är nog inget problem.
Frågan är om frekvensgången är det heller? Kurvan som Kraniet lade upp, som finns i nedan länk tycker jag inte ser så pjåkig ut.
Själv tycker jag alla kurvor som lagts upp i tråden sett lite halvkackiga ut. 800 D2 hade lite väl ful baspuckel o 802 D3 såg allmänt basfattig ut.
O personligen så anser jag vettig frekvensgång är mycket viktigare än jättelåg dist. Dist är ju mycket svårare att höra än avvik i frekvenskurvan, framför allt då i dom lägre registrerna.
P1200VB skrev:Det är i princip samma högtalare. D2 modellen är något bättre men det är ganska små skillnader. Kan det möjligtvis vara så att det är Stereophiles mätningar som inte är särskilt bra gjorda?
Tangband skrev:P1200VB skrev:Det är i princip samma högtalare. D2 modellen är något bättre men det är ganska små skillnader. Kan det möjligtvis vara så att det är Stereophiles mätningar som inte är särskilt bra gjorda?
Hur kan du vara säker på detta ? Det kan ju skilja mycket i både element och i delningsfilter mellan två modeller ?
Jag litar nog mer på JA:s mätningar än B&Ws egna.
jansch skrev:Tangband skrev:P1200VB skrev:Det är i princip samma högtalare. D2 modellen är något bättre men det är ganska små skillnader. Kan det möjligtvis vara så att det är Stereophiles mätningar som inte är särskilt bra gjorda?
Hur kan du vara säker på detta ? Det kan ju skilja mycket i både element och i delningsfilter mellan två modeller ?
Jag litar nog mer på JA:s mätningar än B&Ws egna.
Tangband - Läs mitt inlägg från 27 september kl:9:33.
jansch skrev:I-or skrev:Just de modeller som nämns ovan har jag inte hört, men 804 Diamond har jag tyvärr utsatts för https://www.stereophile.com/content/bowers-amp-wilkins-804-diamond-loudspeaker-measurements.
804:an uppvisar ett ganska tydligt mätmässigt släktskap med 802 D3, som frekvensgångstoppen runt 10 kHz och den läskiga spridningsdalen runt 2 kHz, även om den mäter (ännu) något sämre. Detta faktiskt så till den grad att JA dristar sig till lite inlindad kritik.
PERSONLIGEN Har jag svårt att se Stereophiles mätningar som seriösa.
Först och främst använder de mikrofoner som inte är avsedda för mätningar, därutöver blandar dom närfältsmätningar och "frifältsmätningar". Det uppstår då en mängd frågor framörallt hur man mäter en basrefexport utan inverkan från bashögtalaren.
Exempel på sådant jag inte förstår:
- om man använder en mic som är definierad som "pressure" hur vet man då hur den uppförsig i frifält?
- om man mäter de olika ljudkällorna (basreflexport, bas, diskant) separat - hur adderar man kurvorna? Tar man hänsyn till ljudkällornas fas? Vet man om att även mic:en och mätförstärkare vrider fasen, främst i lägre registret?
- när basreflexporten är aktiv, hur isolerar man påverkan från baselementet vid mätning och tvärt om? Avståndet mellan port och bas är ju så litet att port och bas samverkar för en plan vågfront (på lååååångt avstånd) med hänsyntagen till fasskillnader
- närfältsmätning - hur gör man det av en basport? Inne iröret? Hur plan är vågfronten där med turbulens? Hur ljämn är vågfronten generellt vid dessa mätningar? Tar man förgivet att alla membran rör sig helt kolvformigt?
- Båda mic-tillverkarna visar frekvenskurvor som är "smooth:ade för att man skall få en"uppfattning" om frekvensgång (och i ena fallet "pressure)' , DPA mic:en har mikrofongaller (heter det så på svenska?) som ska jämna ut övre registret då mic:en börjar diskanthöja p g a att våglängden blir liten - frifältet störs. Finns ingen möjlighet att kurvan då kan vara så "elegant" utan rejäl "smooth:ing".... eller är dessa mic:ar överlägsna alla professionella mätmic:ar?
- Det finns många fler frågor man kan ställa, och massor av fel man kan göra.....
Är det någon som kan förklara för mej varför dessa mätningar trots allt är trovärdiga?
Ju mer man mäter inser man vilka misstag man kan göra.... grundförutsättningen är dock en mätutrustning där alla brister och egenheter är väl definierade.
petersteindl skrev:Ok, JA använder 127 cm mikavstånd. Han mäter diskant och mellanregister separata för sig. Mäter han respektive element On-axis? Kopplar han ifrån de andra högtalarelementen då han mäter varje register för sig?
Hur mäter han sedan summan från högtalarelementen? Flyttar JA miken och sätter den mittemellan mellanregister och diskant?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Vad menas med att lita på en mätning?
Är inte alla mätresultat, oberoende hur mätproceduren är gjord, sanningsenliga?
Kan man misstänka att det fejkas vid redovisning av resultaten. Photoshoppar man resultaten?
Själv använder jag Earthworks MC30 och mäter enligt mina egna uppsatta mätprocedurer, beroende på vad jag vill åskådliggöra.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Vad menas med att lita på en mätning?
Kan man misstänka att det fejkas vid redovisning av resultaten. Photoshoppar man resultaten?
Själv använder jag Earthworks MC30 och mäter enligt mina egna uppsatta mätprocedurer, beroende på vad jag vill åskådliggöra.
Mvh
Peter
I-or skrev:petersteindl skrev:Vad menas med att lita på en mätning?
Mvh
Peter
En retorisk fråga? Alla erfarna ingenjörer vet exakt hur man "förbättrar" sina mätresultat. Man flyttar mikrofonpositionen en aning, man utjämnar kurvor, man väljer en mätmikrofon som kanske har en respons som är lämplig. Möjligheterna är oändliga...
I-or skrev:+/- 15 grader.
petersteindl skrev:I-or skrev:+/- 15 grader.
Tackar! Själv skulle jag även titta på +/- 30 grader, om jag vill få korrelation med lyssning, beroende på högtalarens utformning.
Då jag/lilltroll gör mätning stegar vi 7,5 grader från 0 till 90 grader horisontellt (Om högtalaren är spegelsymmetrisk runt en vertikalaxel) och 15 grader vertikalt fån - 45 grader till + 90 grader. Jag mäter samtliga punkter i ett matrisnät d v s 91 mätpunkter och beräknar varje mätpunkts motsvarande respektive yta på en sfär då allt resultat beräknas i matlab.
Därefter kan vi fritt välja vilken riktning vi vill studera och vi kan summera vilka ritningar vi vill.
Vi kan även se tonkurvan från golvreflex respektive takreflex och beräkna viktade tonkurvor inklusive första vertikala reflexer och då tas hänsyn till avståndslagen per reflex. Dock bör man studera hörselns förmåga att summera reflexer. Det kan ske på olika sätt. Där kan vi förfina mätproceduren då vi vill analysera vertikala reflexers tonala påverkan på direktljudet.
Det är inte lätt att mäta högtalare om mätning skall motsvara lyssning i små rum.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 48 gäster