Hifi butiker som ni fått extra bra service. Mina erfarenhete

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: Hifi butiker som ni fått extra bra service av.

Inläggav juanth » 2020-10-13 16:38

Hifikit och Ino Audio känner jag att jag måste nämna. (Om nu Ino klassar in som hifibutik? :) )
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-13 17:16

juanth skrev:Hifikit och Ino Audio känner jag att jag måste nämna. (Om nu Ino klassar in som hifibutik? :) )

Ja, Ino Audio har erbjudit en unikt god service.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-14 00:04

Hifipunkten Trollhättan!

Och kopplat till detta inte minst Pierre som jobbade på Septon på 90 tal.
Jag köpte mig igenom hela Harman Kardons sortiment på 90-tal och början av 2000, från HK AVR20 till Separat bioförsteg och 5 kanaligt slutsteg HK Signature 2.0 och 2.1.
Det var fel eller blev fel på det mesta :mrgreen: men Hifipunkten och inte minst Pierre löste det alltid snyggt!

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-10-14 08:10

avr7000 skrev:Hifipunkten Trollhättan!

Och kopplat till detta inte minst Pierre som jobbade på Septon på 90 tal.
Jag köpte mig igenom hela Harman Kardons sortiment på 90-tal och början av 2000, från HK AVR20 till Separat bioförsteg och 5 kanaligt slutsteg HK Signature 2.0 och 2.1.
Det var fel eller blev fel på det mesta :mrgreen: men Hifipunkten och inte minst Pierre löste det alltid snyggt!

Stefan

Menar du att det var fel även på avr7000? Men Pierre löste det! :mrgreen:
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-10-16 11:40

Jag gillade ju Radiolagret i Göteborg när den butiken fortfarande fanns. Det jag särskilt gillade var att de alltid försökte sälja de produkter de själva trodde på, vilket inte alltid var det som kunden ville ha. Jag minns när jag läst i någon hifiblaska om vilken stor skillnad det var på olika kablar och stegade in på Radiolagret för att köpa "bättre högtalarkablar". Döm om min förvåning när ena brodern sa att den andre brodern (han med guldöronen) hade lyssnat på olika högtalarkablar och inte hörde någon skillnad, alltså skulle inte heller jag göra det. Ville jag nödvändigtvis göra av med massa pengar, var det bättre jag köpte något som spelade roll. Sådana butiker gillar jag!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-16 11:58

+1 på den. Butiker som ö h t marknadsför svindyra kablar tappar jag fort förtroendet för, så Audioconcept t ex har åkt ner lite, men åker upp igen tack vare sina musikträffar (och det låga säljtrycket).
Sitter nöjd :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2020-10-17 00:50

hifikg skrev:Att besöka Audioconcept är alltid trevligt. Frikostigt med tid att lyssna i Svanå-rummet med prylar o kablar för miljoner, helt utan säljtryck. Köpte min DAC-9 där o sedan dess har jag nog inte köpt en pinal av dem, men får alltid ett bemötande som vore jag en storkund. Det har resulterat i att jag dragit dit en o annan polare som köpt ett o annat :)

Och så bjuder de in till levande musik och olika föredrag emellanåt. Tyvärr har jag lite långt att åka, men ibland passar det.

Intressant folk får så olika bemötanden har varit in på audioconcept tre gånger och bemötande tycker
Jag vart katastrof totalt oengagerade att villa dema så dit kommer jag troligen aldrig mer åka men som tur är finns det många andra butiker där man är mer engagerade :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-17 01:33

Det kanske är FÖR lågt säljtryck ibland.
Det enda de ”tjatar” om är att de vill bjuda på kaffe :)
När jag skulle köpa DAC så fick jag lyssna i butiken o Robert höll med om att skillnaden rakt ut från Macen inte var stor, men jag behövde ändå ett försteg också så DAC-9 blev den jag valde.

Öppet köp fick jag också, vilket de inte erbjuder alla gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-10-17 02:21

Nu har jag ju inte varit inne och handlat i alla butiker i Stockholmstrakten men i de jag har varit i så har dessa två stuckit ut:

- Audio Concept: har fått låna hem grejer utan problem och de har även kört hem grejer till mig kostnadsfritt när jag var sjuk och inte kunde komma in.
- Hifi Klubben i Nacka: Kanonservice. Säljaren (Oskar) körde mig till Hifi Klubben i Kungens Kurva när Nacka butiken inte hade de högtalare jag ville lyssna på men som fanns i den andra butiken. Det blev köp och även här körde de hem högtalarna och dessutom packade de upp dem och bar upp dem till musikrummet på övervåningen. B&W 802 väger en del. Även här kostnadsfritt. Har även här fått låna hem grejer utan problem.
- Ljudmakarn: har inte blivit några stora köp här, skulle köpa en Rega DAC en gång men den var slut, men de har varit väldigt trevliga när jag har varit där.

Med vänlig hälsning,
Lasse

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-21 14:06

Ska man komma till någon slutsats då tråden har stannat av så blir det ungefär så här.
Hifi Art (klar 1:a) Johan! Nu har han lagt ned butiken. Är du säker på det? Hemsidan finns kvar.
Hifi-kit (klar 2.a)
Ljudmakarn (Har jag fått mycket god service hos)
VeteranHiFi
MYC Hifi
Audioconcept
Mina egna favoriter kommer nedan.

Så kan man rangordna det efter vad som skrivits, några andra butiker har bara fått en röst. Mycket synd att vi inte har lyckats hålla liv i Hifi Art :(
Jag har inte så mycket att tillägga utan håller i stort med förutom när det gäller Audioconcept, men det handlar nog mest om att Kent och han som driver Audioconcept Robert hade någon offentlig dispyt i början på 20-talet på Hififorum och Euphonia Audioforum om någon test åt Hifi Musik som Robert gjort samtidigt som han drev butik, om jag nu minns rätt. Och jag kunde inte hålla käft så jag skrev något och när jag sedan besökte Audioconcept så fick jag ett mycket svalt mottagande. Så jag undviker den butiken förutom när jag blev meddragen av Johan när han skulle prata med någon som ställde ut någon Hemmabiogrunka som var tipp topp. Men jag höll tyst då och bara lyssnade, så länge Johan och Amerikanen (tror jag det var)pratade. Sedan är det en butik framförallt för dem som har stor plånbok = inget som tilltalar mig. Utan jag har här i Stockholm handlat mest hos Ljudmakarna, men numera varit hos Hifi-Kit och inhandlat billiga grejer.
Men jag måste lyfta två butiker rejält och det är https://www.dlxmusic.se/ som har varit mycket tillmötesgående när jag handlade mina tre frontar i min Hemmabio och kom på att centern inte var så bra som jag trodde, så jag ringde upp och frågade rent ut om jag kunde få byta den emot en annan, och det var inget problem att komma tillbaka med en uppbruten kartong och byta center. Och de var också så att hör av dig om du funderar på något eller behöver hjälp.
Och idag så har jag fått en helt ny favorit och det är Hifi-punkten i Sövde https://www.hifi-punkten.se/ (inte Hifi-punkten i Trollhättan som avr7000 tog upp) Här kan vi snacka om service, har handlat ett par billigare högtalare och en hel del olika kablar av dem och blivit behandlad som en kung för att överdriva lite. Jag har både fått mail och blivit uppringd av dem :o och fått olika sorters råd, och de har varit tydliga med att jag skall höra av mig om det är något som jag undrar över och det har ingen butik någonsin gjort förr. :o Så jag rekommenderar den butiken STARKT. Blev sittande sist när jag pratade med dem och pratade lite allmänt om ljud och sådant och frågade även om hur det hade gått för dem nu i Covid19 tider och de berättade att de hade haft sin bästa sommar hittills. Och det beror troligtvis på att fler människor har varit hemma och pysslat med att möjligt i hemmet. Så ni som bor i närheten av Skövde har en riktigt bra butik att besöka.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-21 14:32

hifikg skrev:
FBK skrev:
Strmbrg skrev:”Hej, kan jag hjälpa dig med något?”
”Jag är ute efter ett stereoförsteg.”
”Åkej, vad har du för slutsteg?”
”Ett Superpower Viaduct 314.7.”
”Åkej, vad kostar det?”
”Öh?..”

En dialog som dessvärre har utspelat sig fler än en gång.

Om jag hade varit säljaren så hade gått tillväga så här.
”Jag är ute efter ett stereoförsteg.”
”Åkej, vad har du för slutsteg?” och högtalare
”Ett Superpower Viaduct 314.7.och DIY högtalare
”Åkej, vad kostar dem” Nej nej nej, utan mer frågor om vad du för har övrigt, har du någon särskild ljudsmak och i vilken prisklass har du tänkt dig
Och sedan utgå ifrån kundens behov och förslå så brett som möjligt, och även ta upp akustik Ett billigare försteg och förbättringar på akustikområdet, ger bättre ljud än dyrt och usel akustik.
Och förhoppningsvis en kund som kommer åter pga positiv hjälp
Men med den inställningen får man kanske inte jobb i en Hifibutik.

Någon form av försteg bör ju redan finnas, så frågan borde vara vilket och varför det inte är tillfyllest. Det kanske bara saknar ingång för morfars gamla grammofon, varpå du får sälja ett snyggt RIAA-steg istället :)

Ska vi starta hifi-shop?

Finns nog inget sug efter det där du bor och där jag ska bo, men vi skulle ha ett intressant sortiment. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi