Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Jag tycker i grunden inte alls illa om modern pop som genre, det finns musikaliskt sett bra exempel här också, men jag är otroligt besviken på produktions- och ljudkvaliteten. Lite äldre popinspelningar, kanske fram till 90-talet eller så, har många musikaliska likheter med dagens pop men var oftast betydligt bättre utförd rent hantverksmässigt.
Morello skrev:Runt 1990 brakade ljudnivåkriget ut, så nästan all populärmusik utgiven och/eller remastrad efter 1990 är saboterad.
Morello skrev:I-or skrev:Ptja, om en gravt alkoholiserad person dog någorlunda nykter av en stroke eller en hjärtinfarkt skulle jag nog säga att han hade supit ihjäl sig. .
Tänker du på analogöverdängaren Bob Widlar?![]()
Jag utgår givetvis från att du vet vem han var, men för övriga:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Widlar
hifikg skrev:Morello skrev:Runt 1990 brakade ljudnivåkriget ut, så nästan all populärmusik utgiven och/eller remastrad efter 1990 är saboterad.
Fast de som är födda efter 1990 har levt med det, precis som dina förfäder levde med stenkakorna och tyckte det var helt okej ljudkvalitet, så för dem är det en icke-fråga. Undantag finns, givetvis.
I-or skrev:Morello skrev:I-or skrev:Ptja, om en gravt alkoholiserad person dog någorlunda nykter av en stroke eller en hjärtinfarkt skulle jag nog säga att han hade supit ihjäl sig. .
Tänker du på analogöverdängaren Bob Widlar?![]()
Jag utgår givetvis från att du vet vem han var, men för övriga:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Widlar
Nej, jag tänkte mer allmänt, men jag har läst om den figuren någon gång. Han verkar ha varit väldigt eljest.
Morello skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Runt 1990 brakade ljudnivåkriget ut, så nästan all populärmusik utgiven och/eller remastrad efter 1990 är saboterad.
Fast de som är födda efter 1990 har levt med det, precis som dina förfäder levde med stenkakorna och tyckte det var helt okej ljudkvalitet, så för dem är det en icke-fråga. Undantag finns, givetvis.
Alla är inte så inskränkta att de bara lyssnar på populärmusik och helt saknar kontakt med levande musik.
hifikg skrev:Morello skrev:Runt 1990 brakade ljudnivåkriget ut, så nästan all populärmusik utgiven och/eller remastrad efter 1990 är saboterad.
hifikg skrev:Morello skrev:hifikg skrev:
Alla är inte så inskränkta att de bara lyssnar på populärmusik och helt saknar kontakt med levande musik.
Fast PA-förstärkt pop låter ju precis lika illa som på skiva många gånger. Så då är fonogrammen hi-fi
I-or skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Runt 1990 brakade ljudnivåkriget ut, så nästan all populärmusik utgiven och/eller remastrad efter 1990 är saboterad.
Även om ljudnivåkriget förstörde mycket, hade musikindustrin varken tappat bort ljudteknikerna eller glömt bort akustiska instrument och riktiga musiker på 90-talet. Läget var fortfarande mycket bättre än idag.
Morello skrev:hifikg skrev:Morello skrev:
Fast PA-förstärkt pop låter ju precis lika illa som på skiva många gånger. Så då är fonogrammen hi-fi
Jag skrev "levande musik", vilket inte betyder realtidsåtergivning via sunkiga PA-system.
ottovonkopp skrev:Jag som gillar pop\rock överväger att byta intresse helt klart. Har försökt att byte genre men det funkar inte för mig. Blir mest att man sätter på SR P4 istället medans man gör annat. Kanske är det åldern?
music4ever skrev:Jag lyssnar mycket på nyare populärmusik och ja, de har jäkligt dåligt ljud i 99% av 100.
Det jag har gjort för öka upplevelsen är:
-Skaffat högtalare som har väldigt låg dist. Hårt komprimerad musik kan få många högtalare att dista riktigt tidigt och det förbättrar inte ljudet.
-Minskat efterklangen i rummet har gett ett mycket bättre lugn i återgivningen av sunkiga inspelningar.
I sista hand så får volymknappen anpassas efter ljudkvaliten.
music4ever skrev:ottovonkopp skrev:Jag som gillar pop\rock överväger att byta intresse helt klart. Har försökt att byte genre men det funkar inte för mig. Blir mest att man sätter på SR P4 istället medans man gör annat. Kanske är det åldern?
Är inte själva grejen med hifi att kunna lyssna på den musiken man gillar? Ska man köpa musik efter vad som låter bra istället för vad man gillar?
hifikg skrev:Fast... är det roligt att lyssna på modern popmusik stillasittande i sweetspot? Eller smygdansar du lite samtidigt?
hifikg skrev:I-or skrev:Jag tycker i grunden inte alls illa om modern pop som genre, det finns musikaliskt sett bra exempel här också, men jag är otroligt besviken på produktions- och ljudkvaliteten. Lite äldre popinspelningar, kanske fram till 90-talet eller så, har många musikaliska likheter med dagens pop men var oftast betydligt bättre utförd rent hantverksmässigt.
Jag tror att det kan vara en generationsfråga. Mina föräldrar dömde ut den pop som idag hyllas som välgjord och deras föräldrar förfasade sig över jazzens genombrott. Bara en gammelfarmor som dansade Charleston när det begav sig fortsatte lyssna med öppet sinne livet igenom. Jag misstänker att hon haft synpunkter på en del av dagens låttexter, om hon förstått dem
Själv lyckades jag döda Billie Eilish här i byn när ungdomarna förstod att jag lyssnade på henne och försökte diskutera ljudkvalitet, ha ha. Hon må vara stor i hela världen, men här har inte många fans.
FBK skrev:Absolut inte music4ever! Man ska lyssna på det man gillar. Och sedan kan man göra som jag gjorde, köpte högtalare som spelar det man gillar på ett sätt så att man njuter av musiken. Olika högtalare låter olika och återger musiken på olika sätt. Men då får man släppa tanken på att det måste vara ett specifikt märke, för det är det enda som återger musiken neutralt. Kan ni inte njuta av den musiken ni gillar så ska ni byta högtalare eller sluta lyssna på musik, allt annat är korkat skulle jag vilja påstå.
Tell skrev:Nu är jag nyfiken (åter igen) vad ni definierar som pop? Ni nämner ju Toto bl a som i mina öron inte alls är pop.
Angående krökandet o knarkandet så är det ju värt att tänka på att dom inte gjorde/gör bra musik trots bruket, utan snarare tack vare bruket. Jag menar Beatles senare album skulle garanterat fortfarande låta lika pojkbandigt om det inte vore för att de hade tryckt i sig massa LSD o blivit hippies
music4ever skrev:Jag lyssnar mycket på nyare populärmusik och ja, de har jäkligt dåligt ljud i 99% av 100.
Det jag har gjort för öka upplevelsen är:
-Skaffat högtalare som har väldigt låg dist. Hårt komprimerad musik kan få många högtalare att dista riktigt tidigt och det förbättrar inte ljudet.
-Minskat efterklangen i rummet har gett ett mycket bättre lugn i återgivningen av sunkiga inspelningar.
I sista hand så får volymknappen anpassas efter ljudkvaliten.
Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ
I-or skrev:Ja, man får göra vad man kan för att hålla ljudkvaliteten så bra som möjligt. Själv brukar jag ekvalisera bort de värsta bristerna för de album jag lyssnar på. Är det någon riktig favorit gör jag det t.o.m. individuellt för varje låt.
music4ever skrev:I-or skrev:Ja, man får göra vad man kan för att hålla ljudkvaliteten så bra som möjligt. Själv brukar jag ekvalisera bort de värsta bristerna för de album jag lyssnar på. Är det någon riktig favorit gör jag det t.o.m. individuellt för varje låt.
Tycker nog de största problemen är dynamisk komprimering och dist samt orent ljud.
goat76 skrev:Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra?![]()
Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.
Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.
Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.
Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra???
music4ever skrev:FBK skrev:Absolut inte music4ever! Man ska lyssna på det man gillar. Och sedan kan man göra som jag gjorde, köpte högtalare som spelar det man gillar på ett sätt så att man njuter av musiken. Olika högtalare låter olika och återger musiken på olika sätt. Men då får man släppa tanken på att det måste vara ett specifikt märke, för det är det enda som återger musiken neutralt. Kan ni inte njuta av den musiken ni gillar så ska ni byta högtalare eller sluta lyssna på musik, allt annat är korkat skulle jag vilja påstå.
Då det finns lika många olika fel som det finns låtar/skivor, så finns det ingen "mothögtalare" som kan fixa felen, enligt mig.
hifikg skrev:Apple Music Pop (har inte tillgång till Spotify), hyggliga fonogram, inget som hamnar i listan över audiofila mästerverk, men inte katastrof
Bron - Lykke Li
Fingers Crossed - Agnes
Terapi - Miss Li
Come Give Me Love - First Aid Kit
Håll Käften och Försvinn - Myra Granberg (med äkta analogknaster)
Ansikte - Daniella Rathana (fast varning för Eilish-liknande effekter som inte passar alla)
Mad at Disney - Salem Ilese
Vi va bara barn - Emil Gustafsson & Felicia Takman
Don´t - Gracey
Who´s Laughing Now - Ava Max
Zombie - Miley Cyrus (återigen soundet från Eilish, hata eller älska... jag har lärt mig uppskatta, åtminstone stundvis)
Take Care of You - Ella Henderson
Tick Tock - Clean Bandit
och kanske har Dua Lipa lyssnat på OA52 när hon skapade låten "Levitating" som jag nog vill höra med basstöd
Finns säkert fler fast jag lyssnar så sällan på pop så jag kan inte genren. Musiken ska (tycker jag) avlyssnas till rytmiska rörelser på ett packat dansgolv när man är lagom intoxinerad, upprymd och i ett glatt sällskap. Att bara sitta ensam i sweetspot o lyssna på pop tar bort några dimensioner för mig, fast numera är det väl mest ångorna av gamla minnen, he he, gubben skakar sällan rumpa på dansgolven numera. Om ni lovar att inte säga det till någon så händer det ibland att jag går igång i sådan grad att jag solodansar i mörkret
Och har man bestämt sig för att en genre är värdelös så blir den kanske det. Bättre att gå in med öppet sinne. Inte lätt för alla, jag vet. Jag avstår, än så länge, en del genrer själv.
En gång i tiden var jag inte särskilt förtjust i jazz, det ändrade sig på en halvtimma, i en gammal Opel med en enda högtalare, en vacker dag kanske jag står där med kepsen bakofram o diggar hip-hop.
goat76 skrev:Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra?![]()
Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.
Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.
Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.
Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra???
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster