Gammalt vs nytt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mp3flac

Re: Gammalt vs nytt

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 17:35

Bara lite nyfiken och har aldrig förstått varför man stirrar sig blind på effektsiffror. Varför vill ni ha så kraftiga förstärkare? Spelar ni högt och festar ofta eller är det någon annan förklaring. :D
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 17:39

mp3flac skrev:Bara lite nyfiken och har aldrig förstått varför man stirrar sig blind på effektsiffror. Varför vill ni ha så kraftiga förstärkare? Spelar ni högt och festar ofta eller är det någon annan förklaring. :D

Prylarna är roligare än musiken kanske?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 17:42

Strmbrg skrev:
mp3flac skrev:Bara lite nyfiken och har aldrig förstått varför man stirrar sig blind på effektsiffror. Varför vill ni ha så kraftiga förstärkare? Spelar ni högt och festar ofta eller är det någon annan förklaring. :D

Misstänker att det är så enkelt. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 17:46

Beror på vad högtalarna ställer för krav. Men tro mig jag har också funderat och ställt den frågan, bla i denna tråd men inte fått något svar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 17:46

mp3flac skrev:
Strmbrg skrev:

Så har jag tyckt en gång i tiden. Samma sak var det med foto. Prylar och tester var jättespännande. Att utveckla sitt bildsinne, ta bra bilder, upptäcka ny musik... Mja, det var inte sådär jättelockande.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 17:57

Strmbrg skrev:
mp3flac skrev:
Strmbrg skrev:

Så har jag tyckt en gång i tiden. Samma sak var det med foto. Prylar och tester var jättespännande. Att utveckla sitt bildsinne, ta bra bilder, upptäcka ny musik... Mja, det var inte sådär jättelockande.

Ja du ser. Har du inte ett par krävande högtalare så kan du sälja din förstärkare, slutsteg och köpa en
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
För några hundralappar . Fina klass A watt som räcker till :D

Har du pengar över till annat kul. :)

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 17:57

Man har ju olika utvecklingsskeden i en hobby. Precis som i det vanliga livet. Det hör ju till.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 18:01

Baffel skrev:
Strmbrg skrev:
mp3flac skrev:Misstänker att det är så enkelt. :)

Ja du ser. Har du inte ett par krävande högtalare så kan du sälja din förstärkare, slutsteg och köpa en
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
För några hundralappar . Fina klass A watt som räcker till :D

Har du pengar över till annat kul. :)

Den Technics är inte dum. Läste på lite om den på en del forum. Dom riktiga Technics konnässörerna rankar den högt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 18:08

I princip samma som denna. Kollade med Technics tekniska support om det.

http://www.audioreview.com/product/ampl ... -v450.html

Det har gjorts skräp förr javisst , men det går jag vaska fram något också.....
Nu kanske jag boostat upp den för lilla förstärkaren lite väl mycket . Får jag väl äta upp det efter att jag mätt upp den. Men strunt i just denna . Det går nog att finna ett och annat bra bland många märken .

Varför köpa nytt dyrt om, obs OM, det går att få tag i begagnat gammalt som är bra. Som dessutom inte kostar så mycket.

P.s den lilla Technicsen skrapar och låter när man vrider på volympotentiometern. Förhoppningsvis gör det att smörja upp. En fot har lossnat . När som helst behövs det säkert bytas ut elektronikkomponenter. När som helst kan den säkert lägga av helt och hållet. Slutsteg som ryker eller , tja det vet jag inte. Så nytt är det ju inte . :) Dessutom är den egentligen inte min utan jag köpte den till min moster . Får jag den inte att fungera som den ska så har jag loosat knappt 500 kr. Men skit samma. En chansning. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 19:04

Baffel skrev:Vi får samla ihop ett gäng och alla tar med sig sina gamla grejer så kan vi jämföra. Hade varit kul och nostalgiskt . Eller det kanske hade blivit en skräckupplevelse. :D

Om bara den där satans coronan ger sig. Hoppas på vaccin inom en snar framtid.

Det som oroar mig mest ju nu är valet i USA. Det får inte bli som det blev i förra valet.Då hade Clinton hade en miljon mer röster med förlorade ändå. 8O Det är verkligen ett icke demokratiskt valsystem de har. :x
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 19:05

App app app! :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 21:46

JAG VET.... :oops:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-04 23:22

Baffel skrev:Moderna programvaror för beräkningar av högtalare borde väl underlättat konstruktionen med.
Har för mig att Stig Carlsson fick mycket skit pån 70-talet inom Engelsk Hifi , ang detta med hans idéer om spridning. Vem fick sedan rätt.... :wink:

Förutom Peter Walker är det väl inga engelsmän som har begripit sig på välljud. När de testade Carlsson placerade de dem en bit in i rummet, vinklade som alla andra högtalare. Läsa bruksanvisning? Va!? De har testat högtalare hela livet o vet hur såna ska placeras.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-04 23:38

hifikg skrev:Förutom Peter Walker är det väl inga engelsmän som har begripit sig på välljud.

Hrm... nä. Celestion gjorde några fina högtalare, varav jag har två par hemma - Ditton 15 respektive Ditton 25. B&W har gjort många bra högtalare, varav vi har ett par hemma i huset och ett par på landet. De vi har på landet tycker tex Lennartj låter lika bra som hans egna OA52... Men visst låter Quad bra, lite knepiga att rocka loss med dock.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi