donjansson skrev:Med stativ, low pass 250 (röd) vs med stativ, low pass 500 (grön)
Riktigt snyggt. Ser ut att kunna låta riktigt trevligt det där. Hade vart kul att få lyssna på.

Moderator: Redaktörer
donjansson skrev:Med stativ, low pass 250 (röd) vs med stativ, low pass 500 (grön)
donjansson skrev:I-or skrev:donjansson skrev:Kolla här vad som hände när jag höjde Low pass på Bryston 10B från 250 till 500. (orange kurva)
Du bör plocka bort Bryston-filtret och köra "bi-ampat" istället eftersom du inte kan ställa brytfrekvensen högre än 500 Hz. Då kommer du att få jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen. Eventuellt kan du använda Bryston-filtret för delningen mot basmodulerna istället.
Men vad jag som lekman kan utläsa är ju frekvensgången nu hyfsat jämn, i alla fall bra mycket mer än innan experimentet?
Anledningen till att jag överhuvudtaget köpte Bryston filtret var för att hämta tillbaka den bas som var helt och hållet ”överdämpad” i mitt nybyggda rum. När jag bara körde L300 och B460 via BX-63A lät det inte bättre än en gammal transistorradio. Blev erbjuden att få demo/inställning av Bryston filtret vid köp. Det var som natt och dag. Jag tycker att det låter mycket bra.
Almen skrev:Här en annan i L-serien:
[ Bild ]
Fig.4 JBL Studio L880, anechoic response on supertweeter axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with the complex sum of the nearfield responses plotted below 300Hz.
Lite liknande svacka vid 500 Hz, så det kan ju vara en feature hos högtalaren. Det borde märkas på i alla fall kvinnoröster.
donjansson skrev:När jag har mätt från lyssningsposition har micen varit positionerad så här:
Är det en korrekt metod?
Tangband skrev:donjansson skrev:När jag har mätt från lyssningsposition har micen varit positionerad så här:
Är det en korrekt metod?
Sådär mäter du 90% rum, 10% högtalaren. Det blir inte alls som din hjärna uppfattar ljudet. Mäter du dessutom två högtalare samtidigt får du kamfiltereffekter som visar väldigt fel. Precedenceeffekten gör att hörseln/hjärnan fungerar helt olika mot mikrofonen efter 5 ms ljudväg ( mer än 1,7 meters avstånd. )
Miken tar upp allt ljud, hjärnan sorterar ljud.
donjansson skrev:Nä, pojkar. Jag skiter i det här. Får ringa ner Öhman för återbesök. Det är ingen mening med att fippla och fumla när man inte har en aning om vad man gör. Jag har lagt ner min själ i det här projektet. Merparten har jag gjort på egen hand, men det här löser jag inte.
Jag tycker att det låter skitbra (mina tidigare lyssningsrum är dock inte mycket till referens), oavsett vad mätningarna säger.
Här är i alla fall rummet (så som det såg ut efter sista spadtaget i mitten av oktober. Lyssningsposition, högtalarplacering och viss utrustning har bytts.)
Före
donjansson skrev:Nä, pojkar. Jag skiter i det här. Får ringa ner Öhman för återbesök. Det är ingen mening med att fippla och fumla när man inte har en aning om vad man gör. Jag har lagt ner min själ i det här projektet. Merparten har jag gjort på egen hand, men det här löser jag inte.
Jag tycker att det låter skitbra (mina tidigare lyssningsrum är dock inte mycket till referens), oavsett vad mätningarna säger.
donjansson skrev:I-or skrev:Huvuddelen av dalen i lyssningspositionen framträder alltså på 1 m avstånd on-axis, vilket får mig att tro att någonting inte stämmer med delningen mellan basen och mellanregisterhornet. Du skriver att systemet är "tri-ampat", vilket betyder att systemet är aktivt delat och/eller använder ett modifierat passivt filter. Frekvensgången börjar att utjämnas när mellanregisterhornet tar över (runt 800 Hz i den omodifierade versionen av högtalaren).
Du bör alltså börja med att kontrollera frekvensgången i matningen till baselementet.
Nya filter till L300 har byggts enligt Nelson Pass ritningar. De är dessutom bi-ampningsbara. Mid/high drivs av Luxman M-4000A, Low av Onkyo M-510. Idén med bi-/tri-ampning kom efter att jag köpte ett Bryston 10B-sub filter av en mycket trevlig kille, som både levererade och ställde in efter sina preferenser. Delningen till subwoofers går via två JBL BX-63A.
Morello skrev:Ja precis, antingen nyttjas JBL-filtret eller bryston-filtret, men inte båda.
Jag hade självklart mätt upp THD för respektive filter.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], TommyE och 17 gäster