Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Dämfaktor?
paa skrev:Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Hur kan man vara säker på det?
Finns det några mätningar som kan visa på någon objektiv skillnad i basområdet?
Eller finns det blindtester redovisade som stöder den åsikten?
Det är ju några stycken på det här forumet som tycker att en del klass D steg uppfattas bättre och tydligare än vissa klass A/B steg . Vad tycker du själv ?
Jo jag har ju sett att några pushar iden att stora Hypex och IcePowersteg ger extremt bra basåtergivning.
Jag har ju bytt upp mig till två subwoofers med Seas ROY-element drivna av en ICE-power, och det låter ju mycket bättre än gamla setupen med pushpullkopplade 15" MW401 Fostexbasar i en låda och en Zachry D-250 klass AB basförstärkare.
Det vore ju enkelt att bryta ut en del ur sammanhanget och säga att Klass D låter bättre än AB, men, det är ju så många parametrar ändrade samtidigt så det kan jag inte göra.
Kan det vara så enkelt att det är ovanligare bland klass-AB-stegen att ha nedre gränsfrekvens vid några få Hz, än bland klass-D stegen?
Eller är det bara så, att för pengarna som dom kostar, så är dom bättre i basområdet än en AB-stärkare för samma pengar?
Morello skrev:Slutsteget ser högtalarens impedans och brys sig inte om vad eventuella membran väger eller inte väger.
avr7000 skrev:Så en rör-förstärkare (eller AB) med låg dämpfaktor och en classAB med hög dämpfaktor har samma kontroll på baskonen?
Morello skrev:Jag tycker nog inte att en bra tråd skall inledas med ledande frågor. För övrigt torde frågan om olika teknikers problem med att återge specifika register tämligen väl utredd sedan ganska lång tid.
Det är rörslutsteg och klass-D-slutsteg som uppvisar de största artefakterna - generellt sett och dessutom i diametralt olika register. Slutsatsen torde bli att, om man känner sig nödgad att nyttja dessa tekniker, nyttjar man med fördel klass-D för låga till mellanhöga frekvenser och transformatorkopplad rör-teknik för mellanhöga till höga frekvenser.
Vill man göra det lätt för sig nyttjar man klass AB-teknik för hela registret.
Morello skrev:sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Valet av Bryston då min erfarenhet via lyssning är att de presterar mycket bra i de lägre registren.
Morello skulle få var mätnisse och servera trevliga drycker efter eget val!
Ett sådant test är tämligen meningslöst då det inte ger svar på frågan om vilket av slutstegen som tillför minst artefakter; det är insignalen som är den enda relevanta referensen - inte utsignalen från ett annat mer eller mindre distorderande slutsteg.
jonasp skrev:avr7000 skrev:Dämfaktor?
Är ju i praktiken förhållandet mellan slutstegets utgångsimpedans och lastens impedans. Igen kommer konens vikt inte in där. En förstärkare "kontrollerar" inte högtalaren - den genererar en utspänning.
paa skrev:Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Hur kan man vara säker på det?
Finns det några mätningar som kan visa på någon objektiv skillnad i basområdet?
Eller finns det blindtester redovisade som stöder den åsikten?
Det är ju några stycken på det här forumet som tycker att en del klass D steg uppfattas bättre och tydligare än vissa klass A/B steg . Vad tycker du själv ?
Jo jag har ju sett att några pushar iden att stora Hypex och IcePowersteg ger extremt bra basåtergivning.
Jag har ju bytt upp mig till två subwoofers med Seas ROY-element drivna av en ICE-power, och det låter ju mycket bättre än gamla setupen med pushpullkopplade 15" MW401 Fostexbasar i en låda och en Zachry D-250 klass AB basförstärkare.
Det vore ju enkelt att bryta ut en del ur sammanhanget och säga att Klass D låter bättre än AB, men, det är ju så många parametrar ändrade samtidigt så det kan jag inte göra.
Kan det vara så enkelt att det är ovanligare bland klass-AB-stegen att ha nedre gränsfrekvens vid några få Hz, än bland klass-D stegen?
Eller är det bara så, att för pengarna som dom kostar, så är dom bättre i basområdet än en AB-stärkare för samma pengar?
Morello skrev:avr7000 skrev:Så en rör-förstärkare (eller AB) med låg dämpfaktor och en classAB med hög dämpfaktor har samma kontroll på baskonen?
Vi måste använda en begriplig begreppsapparat om vi ska föra ett teknisk/vetenskapligt samtal. Vad betyder "kontroll" i sammanhanget?
En hög utgångsimpedans (låg dämpfaktor) medför att lastens (högtalarens) impedans ger avtryck i frekvensgången - nivån stiger där impedansen är hög och sjunker där den är låg.
Morello skrev:Det påverkar givetvis hela registret, men överstyr man slutsteget har man ett för litet slutsteg.
sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Valet av Bryston då min erfarenhet via lyssning är att de presterar mycket bra i de lägre registren.
radelius skrev:Tänker högt:
En tung kon på ett baselement borde ge en större "returström" till förstärkaren då konen ska stoppa, dvs pga sin högre rörliga massa borde generatoreffekten bli kraftigare. Då borde en förstärkares förmåga att klara backströmmen ha betydelse och därmed kunna låta bättre/sämre än andra?!
avr7000 skrev:Om man skall mäta och jämföra är det då relevant eller kanske nödvändigt att mäta t ex ett system, som i Pa's fall, med två Seas Roy element med relativt tunga koner drivna (ett dynamiskt system påhängt och inte t ex resistiv last). Vid en jämförelse då mellan t ex classD och classAB.
Stefan
Tangband skrev:Morello skrev:Slutsteget ser högtalarens impedans och brys sig inte om vad eventuella membran väger eller inte väger.
En fråga till dig som är tekniskt insatt:
Många klass D steg har switchade nätdelar som är reglerade. De flesta A/B steg är oreglerade.
Kan regleringen ge fördelar ljudmässigt i de lägre frekvensområdena ?
Morello skrev:radelius skrev:Tänker högt:
En tung kon på ett baselement borde ge en större "returström" till förstärkaren då konen ska stoppa, dvs pga sin högre rörliga massa borde generatoreffekten bli kraftigare. Då borde en förstärkares förmåga att klara backströmmen ha betydelse och därmed kunna låta bättre/sämre än andra?!
Som sagt, slutsteget ser en impedans och bryr sig inte om vad membranet väger eller inte väger. Det är över huvud taget inte möjligt att fastställa membranets massa på den elektriska sidan utan vetskap av kraftfaktorn (BL-produkten).
Systemets rörliga massa avbildas via BL-produkten och ger sig tillkänna som en kondensator på den elektriska sidan.
Närmare bestämt:
C=m/BL^2 där m är systemets rörliga massa inklusive medsvängande luft
Helt analogt avbildas styvheten i spindel och kantupphängning som en induktor på den elektriska sidan:
L=BL^2/k där k är fjädringskonstanten
Ett tips är att inte "känna efter med hjärtat" hur det blir, utan istället tillämpa fysikens lagar.
Morello skrev:sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Ett sådant test är tämligen meningslöst då det inte ger svar på frågan om vilket av slutstegen som tillför minst artefakter; det är insignalen som är den enda relevanta referensen - inte utsignalen från ett annat mer eller mindre distorderande slutsteg.
jonasp skrev:Dämpfaktor (eller hellre låg utgångsimpedans) behövs för att motverka spänningsdelning mellan utgångsimpedansen och högtalarens impedans vilket i sin tur kan ge stora tonkurvevariationer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster