Olika inspelningar av samma stycke - Vilken är bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilka två framföranden tycker ni är bäst?

A
0
Inga röster
B
7
50%
C
3
21%
D
2
14%
E
2
14%

Antal röster : 14

Användarvisningsbild
Zappa

Re: Olika inspelningar av samma stycke - Vilken är bäst?

Inläggav Zappa » 2021-01-07 00:06

hcl skrev:
Zappa skrev:Jag provade för ett tag sedan att A/B jämföra en inspelning i mitt vardagsrum (innan basabsorbenterna var på plats) med Spotify, jag byter källa ungefär var 10:de sekund. Möjligtvis ett intressant sidospår. :)

https://drive.google.com/file/d/12N7qdglz-XPjERnGczg8e8WdFus4cKWZ/view?usp=sharing

OK. Låter lite åt samma håll som det jag gjort. Jämför du inspelning i rummet med direkt från Spotify? Vad använde du när du spelade in och placering?

Yes, jag jämför en inspelning i rummet mot Spotify. Jag använde Line Audio OM1 kopplad till Motu M2. Micken var placerad (X-Y, ~ 90°) i lyssningsposition. Rummet har kort efterklang.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-07 00:17

Zappa skrev:
hcl skrev:
Zappa skrev:Jag provade för ett tag sedan att A/B jämföra en inspelning i mitt vardagsrum (innan basabsorbenterna var på plats) med Spotify, jag byter källa ungefär var 10:de sekund. Möjligtvis ett intressant sidospår. :)

https://drive.google.com/file/d/12N7qdglz-XPjERnGczg8e8WdFus4cKWZ/view?usp=sharing

OK. Låter lite åt samma håll som det jag gjort. Jämför du inspelning i rummet med direkt från Spotify? Vad använde du när du spelade in och placering?

Yes, jag jämför en inspelning i rummet mot Spotify. Jag använde Line Audio OM1 kopplad till Motu M2. Micken var placerad i lyssningsposition. Rummet har kort efterklang.

Ganska lika förutsättningar bortsett från att det rum jag spelade i inte är direkt mycket dämpat och ganska stort. Du hade väl fått med en del gatubuller lät det som, men inte mycket annat? Hur hade du laverat mikrofonerna, det var väl två antar jag?

Jag hade även en del störning från ventilationen och annat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-07 08:39

Menade givetvis; Hur hade du placerat mikrofonerna, det var väl två antar jag? (stavningsstjälpen är oftast det)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-07 10:04

hcl skrev:
Zappa skrev:
hcl skrev:OK. Låter lite åt samma håll som det jag gjort. Jämför du inspelning i rummet med direkt från Spotify? Vad använde du när du spelade in och placering?

Yes, jag jämför en inspelning i rummet mot Spotify. Jag använde Line Audio OM1 kopplad till Motu M2. Micken var placerad i lyssningsposition. Rummet har kort efterklang.

Ganska lika förutsättningar bortsett från att det rum jag spelade i inte är direkt mycket dämpat och ganska stort. Du hade väl fått med en del gatubuller lät det som, men inte mycket annat? Hur hade du laverat mikrofonerna, det var väl två antar jag?

Uppställningen var ungefär som bilden visar. Men jag har bara en mik så det är faktiskt två separata inspelningar. Under dagtid förekommer det en del buller från gatan men på kvällen är det i regel mycket tyst. Ventilationen hör jag inte mycket av däremot kan kylen från köket knarra en del.
Bilagor
xy_stereo.jpg
xy_stereo.jpg (28.13 KiB) Visad 889 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-07 19:26

Nu tycker jag att ni som inte lyssnat gör det och röstar ! Sätt fart :D
Eller är det bara 7 hifi-intresserade på detta forum ? :roll:

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-07 19:32

Zappa skrev:
hcl skrev:
Zappa skrev:

Uppställningen var ungefär som bilden visar. Men jag har bara en mik så det är faktiskt två separata inspelningar. Under dagtid förekommer det en del buller från gatan men på kvällen är det i regel mycket tyst. Ventilationen hör jag inte mycket av däremot kan kylen från köket knarra en del.

OK. Inte konstigt att det blev en lite underlig stereobild.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-07 21:07

Ja, ljudbilden i min inspelning blev definitivt udda. Därtill är det brusigt, men klangligt relativt ok. Hur placerade du dina mikar?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-07 21:19

Nu har jag lyssnat, B är nog minst skraltig. Kul initiativ!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-08 15:04

Zappa skrev:Nu har jag lyssnat, B är nog minst skraltig. Kul initiativ!

:)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-08 15:20

När får vi veta vad de olika alternativen är och hur du har gjort dina inspelningar? :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-08 20:37

goat76 skrev:När får vi veta vad de olika alternativen är och hur du har gjort dina inspelningar? :)

Sex personer verkar ha tyckt till (förutom jag). Ger inte mycket statistik.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-08 21:23

hcl skrev:
goat76 skrev:När får vi veta vad de olika alternativen är och hur du har gjort dina inspelningar? :)

Jag valde iallafall bara ett av två möjliga alternativ så det kan ju vara fler än 6 personer som svarat, och med tanke på hur otroligt stramt det här forumet är så tror jag du får vänta flera år innan tillräckligt många har svarat för att uppnå någon statistik. Folk här verkar t.o.m sätta någon slags prestige i ett litet lekfullt test som detta. :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-09 12:56

goat76 skrev:
hcl skrev:

Jag valde iallafall bara ett av två möjliga alternativ så det kan ju vara fler än 6 personer som svarat, och med tanke på hur otroligt stramt det här forumet är så tror jag du får vänta flera år innan tillräckligt många har svarat för att uppnå någon statistik. Folk här verkar t.o.m sätta någon slags prestige i ett litet lekfullt test som detta. :)

Hmm. Du kan ha rätt där?

Användarvisningsbild
Dead_Pony

Inläggav Dead_Pony » 2021-01-11 17:51

Samtliga låter illa, "B" avviker hörbart från övriga. Förutom div klang- och tidsförvrängningar låter oerhört dynamiskt komprimerat (jämfört med originalet). Låter helt galet..lite som om man hade lyssnat under vatten..

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-11 18:07

Jag uppfattar också det som dynamiskt stympat. Det är svårt att stå ut med oljudet och mäkta med att jämföra dessa spår, jag orkade i några sekunder. Min egna inspelning är inte heller ett under av välljud!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi