Det var säkert ihop fabulerat, men strunt samma en skön historia på lunchen var det.

Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Så vad blir den totala disten , eller hur man nu räknar om man pluggar in två olika system
1 . FM tuner 0,02% Förstärkare 0,03% Högtalare 0,5%
2. FM tuner 0,7 % Förstärkare 0,003 % Högtalare 0,5%
Sen om man leker med tanken att de är exakt lika förutom disten , skulle man höra någon skillnad mellan dessa två system?
jonasp skrev:Däremot är Peters metod alltid exakt om de två delarna som summeras innehåller olika frekvenskomponenter! Dvs distorsion av olika ordningstal.
Sedan ska det kanske påpekas att distorsion från två länkar i en kedja inte summeras alls, utan den senare länken lägger till sin distorsion även på den föregående länkens distorsionskomponenter. Det är detta fenomen som ger upphov till blandeffekten som Peter nämner i sitt inlägg.
petersteindl skrev:Baffel skrev:Så vad blir den totala disten , eller hur man nu räknar om man pluggar in två olika system
1 . FM tuner 0,02% Förstärkare 0,03% Högtalare 0,5%
2. FM tuner 0,7 % Förstärkare 0,003 % Högtalare 0,5%
Sen om man leker med tanken att de är exakt lika förutom disten , skulle man höra någon skillnad mellan dessa två system?
Med rms-principen blir summan THD:
1. 0,5013 %
2. 0,8602 %
Jag har med 4 decimaler bara för att visa att disten höjs pyttelite i fall 1. I fall 2 är tunern dominant. Normalt avrundar man till 1 eller 2 decimaler.
Om man hör skillnad på disten mellan dessa 2 system kan jag däremot inte ge ett exakt svar på. Det blir mest spekulationer.
Hur IM kommer in i beräkningen eller ej är jag inte helt säker på. Troligtvis gör den inte det. Tar man med det blir siffrorna högre och styggare.
MvH
Peter
Baffel skrev:... bortsett från att tester på tex förstärkare /mätningar verkar ske på stilla hav och inte när det stormar , så vad det uppgifterna säger är väl inte så mycket. Skulle vara något det om en båttidning testade några olika båtmodeller och sa att de är väldigt stabila i sjön , baserat på att de enbart puttrat kring lite försiktigt i ett hamnområde. Läsarna skulle ju bli skitsura.
Max_Headroom skrev:Max Headroom har ju tidigare uppmanat faktiskt.ios läsare att själva laborera med dist, och olika typer. Mycket lärorikt!
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Max Headroom har ju tidigare uppmanat faktiskt.ios läsare att själva laborera med dist, och olika typer. Mycket lärorikt!
Vilken brist på dist speglas i att man tycker att musikerna känns mer samspelta?
/ B
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Max Headroom har ju tidigare uppmanat faktiskt.ios läsare att själva laborera med dist, och olika typer. Mycket lärorikt!
Vilken brist på dist speglas i att man tycker att musikerna känns mer samspelta?
/ B
jansch skrev:Så lyssnar du bara på din subbas är takten luddig och de musikslingor som finns där är svårdefinierade.
music4ever skrev:Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Max Headroom har ju tidigare uppmanat faktiskt.ios läsare att själva laborera med dist, och olika typer. Mycket lärorikt!
/ B
Det man då upplever är inbillningsdist.
Almen skrev:Jag har för mig att det benämns som Tiefenbrun's distortion.
Vinylcalle skrev:Jag har aldrig hört någon prata om att lyssna efter hur samspelta musikerna är som inte också varit Linn anhängare.
hcl skrev:jansch skrev:Så lyssnar du bara på din subbas är takten luddig och de musikslingor som finns där är svårdefinierade.
Med en bra sub så får det faktiskt tillgodogöra sig musiken trots att det låter luddigt. Det låter lite som att en granne två våningar bort spelar fett högt. Med en dålig sub bullrar det bara (givetvis givet samma frekvenskurva)
jansch skrev:hcl skrev:jansch skrev:Så lyssnar du bara på din subbas är takten luddig och de musikslingor som finns där är svårdefinierade.
Med en bra sub så får det faktiskt tillgodogöra sig musiken trots att det låter luddigt. Det låter lite som att en granne två våningar bort spelar fett högt. Med en dålig sub bullrar det bara (givetvis givet samma frekvenskurva)
Är "tillgodogöra sig musiken" samma sak som att uppleva tydlig takt?
Är en bra sub = att ha ett flackt lågpassfilter som släpper igenom lite mer transienter?
Det tar uppemot 0,1 sekund att att höra rätt styrka på en lågfrekvent ton som inte startar med en transient.
Eller rättare sagt - om vi vill kunna uppfatta bastonens start vid rätt tidpunkt krävs kraftiga övertoner* som definierar anslaget. Egentligen vilka toner som helst, bara dom har frekvens i åtminstone övre basen/mellanregistret helst högre upp i frekvensområdet.
Och som sagt, det spelar ingen större roll om övertonerna är harmoniska eller ej om varaktigheten är kort. Vi hinner inte detektera tonhöjden.
Så en sub med rejäl dist vid högre volymer hjälper oss med takten = det hjälper oss att få en mer definierad startpunkt. Fast lavindistorsion kanske man inte skall eftersträva.
*Även när du ändrar amplituden bildas övertoner...
Vinylcalle skrev:Jag har aldrig hört någon prata om att lyssna efter hur samspelta musikerna är som inte också varit Linn anhängare.
Mvh Carl
Mvh Carl
jonasp skrev:Vinylcalle skrev:Jag har aldrig hört någon prata om att lyssna efter hur samspelta musikerna är som inte också varit Linn anhängare.
Mvh Carl
Min åsikt är att nomenklaturen är väldigt olämplig. Den är väldigt nära det här med intellektuella tv-apparater och musikaliska förstärkare.
jansch skrev:Är "tillgodogöra sig musiken" samma sak som att uppleva tydlig takt?
Zzombie skrev:Distorsion?
Oj, måste visst dumpa mina ESL och köpa ett par lådor för att uppleva det själv.
Zzombie skrev:Distorsion?
Oj, måste visst dumpa mina ESL och köpa ett par lådor för att uppleva det själv.
I-or skrev:Zzombie skrev:Distorsion?
Nä, det räcker med att för en gångs skull spela högre än 90 dB i topparna.
Morello skrev:Hur starkt kan man spela med ESL63 i subkontraoktaven?
I-or skrev:Nä, det räcker med att för en gångs skull spela högre än 90 dB i topparna.
Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 34 gäster