Moderator: Redaktörer
ottovonkopp skrev:Nu känner jag mig lite dum, men vad var det innan 16/44,1?
Är det inte bara bitraten som höjts från 320 kbps (premium) till 1 mbps+?
pLudio skrev:Conan skrev:Om man utgår från en musiksignal i t.ex. 24/96, vad är det som säger att 16/44,1 är bättre än en snålkodad ström av hög kvalitet?
Ljud som vi svårligen uppfattar filtreras bort av kodaren vilket inkluderar de högre frekvenserna som 96 kHz samplingsfrekvens ger men som vi inte hör. Möjligtvis hjälper det lägre brusgolvet vid 24 bitar kodaren.
Så 16/44,1 PCM har ett detaljrikare ljud än Vorbis -q9 på en 24/96 källa.
Wikipedia skrev:Vorbis is intended for sample rates from 8 kHz telephony to 192 kHz digital masters...
RogerGustavsson skrev:MQA kan vara 24/96 om du har en certifierad DAC. Hifi är FLAC 16/44.1.
Jag gjorde en enkel check av dataströmmen i inkommande Ethernet när man spelar Tidal Hifi resp. Spotify Premium. Det skiljer rejält hos mig. Så mycket att jag antar Spotify inte kör lossless.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:MQA kan vara 24/96 om du har en certifierad DAC. Hifi är FLAC 16/44.1.
Jag gjorde en enkel check av dataströmmen i inkommande Ethernet när man spelar Tidal Hifi resp. Spotify Premium. Det skiljer rejält hos mig. Så mycket att jag antar Spotify inte kör lossless.
Tack för att du testade detta. Det verkar som att Spotify inte sänder looseless 16 bit 44,1 kHz .
Belker har inte heller kunnat visa nån länk eller nån annan info att Spotify premium sänder looseless.
Belker skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:MQA kan vara 24/96 om du har en certifierad DAC. Hifi är FLAC 16/44.1.
Jag gjorde en enkel check av dataströmmen i inkommande Ethernet när man spelar Tidal Hifi resp. Spotify Premium. Det skiljer rejält hos mig. Så mycket att jag antar Spotify inte kör lossless.
Tack för att du testade detta. Det verkar som att Spotify inte sänder looseless 16 bit 44,1 kHz .
Belker har inte heller kunnat visa nån länk eller nån annan info att Spotify premium sänder looseless.
Och hur förklarar ni att filerna är lika stora och med identisk checksum när man laddar ned dem?
Belker skrev:En till, gammal Doktor Kosmos-låt från 1996:
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Om man utgår från en musiksignal i t.ex. 24/96, vad är det som säger att 16/44,1 är bättre än en snålkodad ström av hög kvalitet?
Ljud som vi svårligen uppfattar filtreras bort av kodaren vilket inkluderar de högre frekvenserna som 96 kHz samplingsfrekvens ger men som vi inte hör. Möjligtvis hjälper det lägre brusgolvet vid 24 bitar kodaren.
Så 16/44,1 PCM har ett detaljrikare ljud än Vorbis -q9 på en 24/96 källa.
Är du helt säker på det där?
Conan skrev:Så Spotify Hifi med 16/44,1 kanske är ett nedköp ljudmässigt även fast det är lossless.
ottovonkopp skrev:Belker skrev:En till, gammal Doktor Kosmos-låt från 1996:
Men detta visar väl inte om det är lossless eller ej?
Samma låt\utgåva borde visa samma resultat i Masvis oavsett om filen är lossy eller lossless?
Aha!Belker skrev:ottovonkopp skrev:Belker skrev:En till, gammal Doktor Kosmos-låt från 1996:
Men detta visar väl inte om det är lossless eller ej?
Samma låt\utgåva borde visa samma resultat i Masvis oavsett om filen är lossy eller lossless?
Om den är lossy/snålkodad syns det på att checksum och spektrum blir olika, eller?
Belker skrev:Jag förstår inte varför detta var så kontroversiellt. Spotify har själva sagt att detta ska ske. https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-about-spotify-hifi/
Tangband, om du vill driva frågan kring alla streamingtjänsters påstådda fusk kan du väl göra det. Man kan gräva i den frågan, och det har gjorts när det gäller vattenmärkning (och nu även påstådd snålkodning av oklara anledningar), men det har inte med detta att göra. Spotify lossless är bevisligen samma som Qobuz och Tidals dito.
Tangband skrev:Belker skrev:Jag förstår inte varför detta var så kontroversiellt. Spotify har själva sagt att detta ska ske. https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-about-spotify-hifi/
Tangband, om du vill driva frågan kring alla streamingtjänsters påstådda fusk kan du väl göra det. Man kan gräva i den frågan, och det har gjorts när det gäller vattenmärkning (och nu även påstådd snålkodning av oklara anledningar), men det har inte med detta att göra. Spotify lossless är bevisligen samma som Qobuz och Tidals dito.
Jag vill se bevis att Spotify premium öht sänder med samma bandbredd som tex TIDAL . Enligt Rogerjohanssons test idag så är det stor skillnad på bitrate.
Ge oss bevis !
Jag hör fortfarande samma gamla skillnad till det sämre på mitt Spotify premium , mot FLAC-filer från min NAS.
Belker skrev:Och hur förklarar ni att filerna är lika stora och med identisk checksum när man laddar ned dem?
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Och hur förklarar ni att filerna är lika stora och med identisk checksum när man laddar ned dem?
Hur laddar du ner dem? Det buffras rejält, det är igen jämn ström.
Conan skrev:Annan källa angående bandbredd (https://hydrogenaud.io/index.php?topic=75634.0)
"At 500 kbit/s VBR Ogg Vorbis demonstrably linearly restores high frequencies up to 96 kHz (compressed from a 96 kHz -48 dB uncompressed file) even at -48 dB level!".
Så en PCM 16/44.1 klipper abrupt vid 22.05 kHz. Vorbvis hänger med utan problem där. Har du högre samplingsfrekvens än så från början, så kan Vorbis koda med det.
Belker skrev:Jag har ett program som plockar dataströmmen från de respektive tjänsterna.
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Jag har ett program som plockar dataströmmen från de respektive tjänsterna.
Väljer du vilket format du ska få ut eller får du det format som levereras? Om materialet lagras i ett annat format är det kanske det du ser vid analys och inte ursprungsformatet?
JonasB skrev:När jag spelar Spotify via Heos syns inte 16/44,1 vilket det gör när jag kör Tidal. Det behöver inte betyda något, men lite konstigt.
pLudio skrev:Conan skrev:Annan källa angående bandbredd (https://hydrogenaud.io/index.php?topic=75634.0)
"At 500 kbit/s VBR Ogg Vorbis demonstrably linearly restores high frequencies up to 96 kHz (compressed from a 96 kHz -48 dB uncompressed file) even at -48 dB level!".
Så en PCM 16/44.1 klipper abrupt vid 22.05 kHz. Vorbvis hänger med utan problem där. Har du högre samplingsfrekvens än så från början, så kan Vorbis koda med det.
Och med Vorbis -q10 och dithering denna gång för snyggare brus i 24-bitars WAV:en. Vorbis kodar säkert högre frekvenser om det finns bitar över till det men i praktiken får du högre frekvenser med 16/44,1 FLAC om det är musik du lyssnar på.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Annan källa angående bandbredd (https://hydrogenaud.io/index.php?topic=75634.0)
"At 500 kbit/s VBR Ogg Vorbis demonstrably linearly restores high frequencies up to 96 kHz (compressed from a 96 kHz -48 dB uncompressed file) even at -48 dB level!".
Så en PCM 16/44.1 klipper abrupt vid 22.05 kHz. Vorbvis hänger med utan problem där. Har du högre samplingsfrekvens än så från början, så kan Vorbis koda med det.
Och med Vorbis -q10 och dithering denna gång för snyggare brus i 24-bitars WAV:en. Vorbis kodar säkert högre frekvenser om det finns bitar över till det men i praktiken får du högre frekvenser med 16/44,1 FLAC om det är musik du lyssnar på.
Det står "SACD..." i filnamnet så då är det en DSD-ström som har kodats? Är det bara brus vi tittar på (ditter)? Vad är nyttosignalen? Representerar detta på nåt sätt bandbredden i kodningen?
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Och med Vorbis -q10 och dithering denna gång för snyggare brus i 24-bitars WAV:en. Vorbis kodar säkert högre frekvenser om det finns bitar över till det men i praktiken får du högre frekvenser med 16/44,1 FLAC om det är musik du lyssnar på.
Det står "SACD..." i filnamnet så då är det en DSD-ström som har kodats? Är det bara brus vi tittar på (ditter)? Vad är nyttosignalen? Representerar detta på nåt sätt bandbredden i kodningen?
2L49SACD_tr1_96k_stereo.flac är nedladdad från https://web.archive.org/web/20080930045 ... .no/hires/ en gång i tiden. Mirror Cannon 24/96 stereo FLAC. "All resolutions and encodings are derived from the same original DXD source files." - alltså 24/352,8 PCM.
Hur ultraljudet låter vet jag inte. Om du väljer någon testfil på nätet så gör jag om analysen.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:
Det står "SACD..." i filnamnet så då är det en DSD-ström som har kodats? Är det bara brus vi tittar på (ditter)? Vad är nyttosignalen? Representerar detta på nåt sätt bandbredden i kodningen?
2L49SACD_tr1_96k_stereo.flac är nedladdad från https://web.archive.org/web/20080930045 ... .no/hires/ en gång i tiden. Mirror Cannon 24/96 stereo FLAC. "All resolutions and encodings are derived from the same original DXD source files." - alltså 24/352,8 PCM.
Hur ultraljudet låter vet jag inte. Om du väljer någon testfil på nätet så gör jag om analysen.
Har inget bättre att visa men jag undrar bara vad grafen du visade betyder. Det ser ut som ett brusgolv som faller mjukt vid högre frekvenser. Kanske typiskt DSD? Ursprungsfilen verkar vara från en SACD. Vid en viss frekvens och ett visst S/N tycker Vorbis att det får räcka och frekvensbegränsar (den mycket svaga) utsignalen. Men det säger väl inte vad du har för frekvensgång på systemet? CCDA vet vi, den skär tvärt vid 22.05 kHz, men hur gör Ogg/Vorbis?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster