SINAD. Något att ha? När och hur?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Re: SINAD. Något att ha? När och hur?

Inläggav E » 2021-06-22 14:32

(ny sida så jag citerar allt)
jansch skrev:
I-or skrev:Eftersom jag många gånger har lyssnat i väl avisolerade ekofria rum med bakgrundnivåer om kanske 0 dBA (går ej att mäta utan specialutrustning), kan jag tveklöst avskriva påståendet att detta skulle vara mer avslöjande än ett någorlunda tyst lyssningsrum. Både mikrofoner och speciellt inspelningsrum har normalt sett väl så höga bakgrundsnivåer som lyssningsrum och blir därför begränsande.

Jag har skrivit om det tidigare, visserligen är man olika men "ekofria rum" erbjuder inte en behaglig tystnad.
Det är också en enorm skillnad på upplevelsen "ekofritt" och upplevelsen jämfört med reflektionsytor som gör att alla kroppsljud etc inte kommer bara inifrån kroppen.
Enligt min mening är nog kroppen (psyket) inte anpassad för absolut tysta (hörbarhetsgränsen) och absolut inte "ekofritt".
Den "ekofria" miljön finns ju inte naturligt, nämast är väl milsvid fjällmiljö med pudersnö.
Jag har aldrig hört nån uttrycka efter en stund i "ekofri miljö att det var en behaglig upplevelse, snarare sensationell eller lätt obehaglig.

Men hur många av dem kommer från boplatser med exempelvis milsvid pudersnö? Hur man upplever är antagligen starkt beroende av vad man är van vid.

Att stadsbor kan få mer eller mindre panik när det blir helt tyst är jag mycket väl medveten om.

Jag har inte varit i ekofritt rum, men tror att jag skulle känna mindre obehag än medelsvensson. Dock är jag inte så säker på att jag skulle vilja ha ekofritt någonstans i huset och i synnerhet inte i lyssningsrummet.

Tyst och ombonat däremot.

I lägenheten är det allt annat än tyst. Bara en sån sak som att grannen under har någon dörr som gnisslar är ordentligt störande. Att dörren dessutom stängs "utan att handtaget trycks ned" femtielva gånger om dagen gör inte saken bättre. Värst är dock det kontinuerliga bullret dygnet runt. Strömavbrott är underbara men alltför sällsynta.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: SINAD. Något att ha? När och hur?

Inläggav I-or » 2021-06-22 15:57

jansch skrev:Jag har skrivit om det tidigare, visserligen är man olika men "ekofria rum" erbjuder inte en behaglig tystnad.
Det är också en enorm skillnad på upplevelsen "ekofritt" och upplevelsen jämfört med reflektionsytor som gör att alla kroppsljud etc inte kommer bara inifrån kroppen.
Enligt min mening är nog kroppen (psyket) inte anpassad för absolut tysta (hörbarhetsgränsen) och absolut inte "ekofritt".
Den "ekofria" miljön finns ju inte naturligt, nämast är väl milsvid fjällmiljö med pudersnö.
Jag har aldrig hört nån uttrycka efter en stund i "ekofri miljö att det var en behaglig upplevelse, snarare sensationell eller lätt obehaglig.

Och jag har likaledes många gånger kommenterat att tystnaden i ekofria rum (inga citationstecken är nödvändiga, gällande terminologi är ekofritt rum, semiekofritt rum (reflekterande golv) och efterklangsrum på svenska och anechoic room, semi-anechoic room och reverberation room på engelska) på intet sätt är obehaglig, bara annorlunda och tillvänjningskrävande.

För övrigt förstår jag inte vad detta hade med hörbarhet vid olika bakgrundnivåer att göra. Ett tyst lyssningsrum med bakgrundnivåer om 20-25 dBA står sig väl för fokuserad lyssning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi