Strmbrg skrev:I-or skrev:Korrekt.
Okay, kan vi säga något om den
relativa nivån på lokalklangs-ljuden? Är de typiskt starka eller svaga i förhållande till ”
resten av musiken”?
"Resten av musiken" skulle i så fall vara den del som inte är lokal-klang.
Det finns vedertagna definitioner på detta. Rent fysikaliskt delar man in ljud i rum som direktljud och efterklang. Sena reflexer tillhör alltid efterklangen. Tidiga reflexer räknas oftast in i efterklang, men egentligen är detta frekvensberoende samt vinkelskillnadsberoende. Där vinkelskillnaden är infallsvinkeln på direktljudet till ljudmottagaren (mikrofon eller människa) kontra den tidiga reflexens infallsvinkel mot ljudmottagaren. Man säger tidig reflex och oftast menar 1a reflexen. Båda har en utpräglad vektorstorhet d v s riktning. Normalt sett ges denna riktning av tryckgradienten.
Men,
man utgår från en kvot mellan direktljud och reflekterat ljud.
Ett viktigt förhållande inträffar då kvoten är 1 d v s då direktljudets nivå är lika stort som allt reflekterat ljuds nivå. Detta kan uttryckas mer fysikaliskt.
"Vi definierar nu
EFTERKLANGSRADIEN som det avstånd från källan där intensiteten J0 hos ljudet direkt från källan är lika stor som intensiteten J hos det diffusa ljudet."
Man bör kanske observera att Ljudintensiteten är en annan form av vektor än tryckgradienten. Då man tränger djupare in i formlerna så måste man separera dessa men i detta sammanhang spelar det inte så stor roll, tror jag.
I stora rum d v s konserthus är EFTERKLANGSRADIEN några meter. I små rum d v s hemma är EFTERKLANGSRADIEN kanske 1 meter eller t o m kortare. Då man mäter EFTERKLANGSRADIEN i ett rum och standardiserar den så utgår man från en rundstrålad punktkälla. Därefter tar man hänsyn till spridningskarakteristiken hos ljudkällan då man beräknar olika ljudkällors EFTERKLANGSRADIE i ett givet rum.
Denna EFTERKLANGSRADIE beror dels på ljudkällans spridningskarakteristik, dels på ljudabsorption hos de reflekterande begränsningsytorna i rummet (väggar, golv och tak eller andra interna stora reflekterande ytor i rummet), men även på ljudmottagarens riktningskarakteristik. EFTERKLANGSRADIEN blir längre ju mer riktad mikrofon man använder d v s då blir nivån på reflexerna mindre i förhållande till direktljudet, men detta är under förutsättning att mikrofonen riktas mot ljudkällan.
En trumpet har längre EFTERKLANGSRADIE än en violin, allt annat konstant. Det betyder att EFTERKLANGSRADIEN inte endast är en rumsstorhet utan även en i högsta grad beroende storhet av riktningskarakteristiken hos både ljudkälla och ljudmottagare.
Enkelt va!?
Nu gäller det att försöka bena i fisken och spenaten. Vid inspelning är det mikrofonernas placering och riktningskarakteristik som avgör kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud och oftast vill man för direktljudet ställa mikrofonerna med en EFTERKLANGSRADIE där nivån på direktljudet är större än nivån på reflexerna d v s kvoten dem emellan är större än 1. Andelen diffusljud blir då liten.
Sedan finns det ett otal olika inspelningssätt. Man kan även lägga på artificiell efterklang efteråt och det praktiseras i stort sett alltid och speciellt vid popinspelningar. Annars blir ljudet för torrt.
Nu kommer vi till uppspelningen hemma.
Med rundstrålande högtalare placerade på avstånd från begränsningsytor är det stor andel av dess utstrålande ljudvåg som når reflekterande ytor och EFTERKLANGSRADIEN blir kort.
Med rundstrålande högtalare placerade på begränsningsyta dv s med halvsfärisk utstrålning är det halva andelen av dess utstrålande ljudvåg som når reflekterande ytor och EFTERKLANGSRADIEN blir längre. Andelen reflekterat ljud minskar i jämförelse med direktljudet.

D v s kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud dubbleras. En rundstrålad högtalare i halvsfär mot vägg får betydligt högre kvot mellan direktljud och reflekterat ljud än en så kallad riktad högtalare på avstånd från väggar. Detta är frekvensberoende.
Nu kan man försöka konstruera en högtalare som frekvensmässigt har konstant kvot mellan direktljud och reflekterat ljud d v s bas, mellanregister och diskant får samma kvot. Om en modern högtalare med snofsig waveguide får till en konstant direktivitet över 2 kHz så betyder inte det att högtalarens kvot mellan direktljud och reflekterat ljud i bas, mellanregister och diskant får samma kvot.
Man måste även fixa basens direktivitet och mellanregistrets direktivitet. Mycken svängelska där.
Stoppar man in högtalarna i rum där man exempelvis kan sätta basen vid vägg och golv så dubblerar man ytterligare kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud och kvoten blir 4 ggr högre än en traditionellt riktad högtalare placerad från begränsningsytor. Detta är frekvensberoende beroende på flera orsaker men det är ljudvågens våglängd som kommer in i bilden.
Stoppar man in högtalarna i rum där man exempelvis kan sätta basen vid 2 väggar och golv så dubblerar man ytterligare kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud och kvoten blir 8 ggr högre än en traditionellt riktad högtalare placerad från rummets begränsningsytor. Man har alltså riktat basen 8 ggr med hörnplacering och kan med lätthet bygga en högtalare med konstant kvot mellan direktljud och reflekterat ljud över hela tonfrekvensområdet d v s om man vill bygga en sådan högtalare.
Kruxet är att få basen placerad i hörn där allt utstrålat ljud d v s all energi ligger i samma fas. Det gör det till första destruktiva interferensen. Så, kan man bygga en hörnplacerad bas där första destruktiva interferensen hamnar ovanför 1 kHz, helst vid 2 kHz så blir kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud konstant upp till 2 kHz, även om basen har fallande frekvensgång där. Man kan i sådant system elektriskt ekvalicifiera

lika för alla riktningar. Användbar egenskap.
Jag har skrivit angående detta tidigare.
Hur blir då svaret på din fråga: "Kan vi säga något om den relativa nivån på lokalklangs-ljuden? Är de typiskt starka eller svaga i förhållande till ”resten av musiken”?"
Svaret blir, det beror på och det beror på mycket.
Standardsvar inom ljud.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.