Perfekta rumsmått

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MacBruce

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav MacBruce » 2021-09-09 23:45

Adhoc skrev:Större är bättre än mindre :wink: och undvik mått som är multipel av ett annat rumsmått. "Bolt-proportions-blobben" för lämpliga rumsproportioner som brukar visas / hänvisas till i diverse nedtankbara program är tillämpbar för relativt stora rum, typ > 75 m3 men inte för "små rum". Programmen förutsätter att rummet är ett rätblock utan dörrar och fönster :roll: 8O plus att alla ytor väggarna är oeftergivliga, så dom ger en fingervisning men inget facit. En annan sak att ta hänsyn till är rumsmoderna är spridda och olika starka i rummet, -du lyssnar ju inte inträngd i ett rumshörn.

Salford University hade tidigare en bra artikel på sin hemsida för teoretiskt ideala rumsproportioner samt 2:a bästa rumsproportioner för 3 olika rumsstorlekar, 50, 100 och 200 m3. Allt tjusigt presenterat med diagram + en tabell för varje. Tabellen för ideala rumsproportioner och 100 m3 var ca 270 rader lång, för 2:a bästa rumsproportioner och 100 m3 ca 10 400 rader lång ... ! Det finns alltså väldigt få ideala i förhållande till acceptabla. Jag skrev ihop ett excelprogram mot Salfords tabell-proportioner för en del år sedan. Vill man, så kan man använda programmet för att "putsa ned" centimetern när om rummet ska byggas helt från scratch. I och med att rummet har i alla fall 1 dörr och troligen även fönster lär det avvika från ideala teorin hur noggrann man än är. Kan tankas ned här: https://gearspace.com/board/showpost.ph ... ostcount=1 [...]

Det verkar fungera perfekt (under blygsam testning) om man "släpper" det på Apples Numbers också. Inga anmärkningar alls från Numbers. Tack! :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-09-10 20:21

I-or skrev:Annars kan man gärna släppa hifi-nördandet och ekvalisera bort lågfrekvensproblemen, en betydligt enklare, mer möbleringsvänlig och rakt igenom effektivare lösning. Det går inte att överdriva hur verkningsfullt detta är förutsatt att det utförs på rätt sätt. Man gör vad man kan av passiva åtgärder/positionering och fixar sedan resten med ekvalisering.

Det kanske fungerar bra så länge man inte har stor(a) svackor i bassegmentet. Iof kanske det är billigare att trippla basarna än att bygga nytt rum :wink:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-10 23:53

Ja, helt korrekt. Att via uppställningen, eller möjligen via akustikåtgärder, försöka att undvika djupa dalar är egentligen grundtanken när man ska ekvalisera. Resten är enkelt och kräver inga speciella överväganden. Man kan dock ekvalisera även djupa dalar om man ser till att dimensionera med ordentlig marginal. Det är ofta enklare, betydligt volymeffektivare och billigare än att bygga resistiva dämpväggar eller reaktiva absorbenter. Dessutom blir det snyggare och mer släpbart om man byter lyssningsrum.

Jag konstruerade nyligen en extremt kapabel basmodul, I-or Acoustics T-1, för en forummedlems räkning och han har den uppställd i ett jätterum med en akustiskt svår placering av lyssningspositionen. Som tur är har T-1 kapacitet så att det räcker och blir över även där (maximalt ca 19 liter luftpumpning topp-topp linjärt). Overkill är användbart ibland. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-11 08:31

I-or skrev:Jag konstruerade nyligen en extremt kapabel basmodul, I-or Acoustics T-1, för en forummedlems räkning och han har den uppställd i ett jätterum med en akustiskt svår placering av lyssningspositionen. Som tur är har T-1 kapacitet så att det räcker och blir över även där (maximalt ca 19 liter luftpumpning topp-topp linjärt). Overkill är användbart ibland. 8)

Den tråden har jag fullständigt missat :)
Låter som en stapel med tre långslagiga 18 tummare typ :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-09-11 10:38

I-or skrev:Ja, helt korrekt. Att via uppställningen, eller möjligen via akustikåtgärder, försöka att undvika djupa dalar är egentligen grundtanken när man ska ekvalisera. Resten är enkelt och kräver inga speciella överväganden. Man kan dock ekvalisera även djupa dalar om man ser till att dimensionera med ordentlig marginal. Det är ofta enklare, betydligt volymeffektivare och billigare än att bygga resistiva dämpväggar eller reaktiva absorbenter. Dessutom blir det snyggare och mer släpbart om man byter lyssningsrum.

Jag konstruerade nyligen en extremt kapabel basmodul, I-or Acoustics T-1, för en forummedlems räkning och han har den uppställd i ett jätterum med en akustiskt svår placering av lyssningspositionen. Som tur är har T-1 kapacitet så att det räcker och blir över även där (maximalt ca 19 liter luftpumpning topp-topp linjärt). Overkill är användbart ibland. 8)

Vilken teaser! I-or Acoustics T-1 (I-orA T-1 8) ) låter super spännande, berätta gärna mer! :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-11 12:32

Nja, det är roligt att slänga ur sig extrema värden ibland. 8)

T-1 är försedd med ett mycket kapabelt 18"-element och en effektiv basreflexlösning som kan pumpa ännu mer än 19 liter topp-topp om man har mer effekt att tillgå (inte för att det behövs, men i alla fall). Elementet i sig pumpar ca 5 liter topp-topp vid xmax, d.v.s. någorlunda linjärt, och uppvisar extremt låg distorsion vid mer rimliga ljudtrycksnivåer. Frekvensgången rullar av under ca 14 Hz i frifält.

Den stora lådan är förklädd som stereobänk (smyger in fint i inredningen) och ett par Guru Pro Audio QM60 tar över vid 80 Hz.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-09-11 13:00

I-or skrev:Den stora lådan är förklädd som stereobänk (smyger in fint i inredningen) och ett par Guru Pro Audio QM60 tar över vid 80 Hz.

Stereobänk. Låter lite åt det hållet jag själv har skissar på. Dayton element?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-11 14:48

Så najs :)
Funderar själv på att flytta in mina högtalare i ett större rum
Fast är lite smalt. När jag tar bort mellanväggen mellan två sovrum
Så blir rummet 5,0*3,35*2,4 meter.
Tänker att det kunde bli bättre om man kortade det nån halvmeter,vilket
Känns som en möjlighet, om det inte är som att fara över ån efter vatten.
Tänker att man annars hamnar i nolläge när man har ok steroperspeltiv
Ja så jag är inne på att få ett något bättre rum i alla fall och göra det bästa av det.
Vi får se om det behövs subbar då eller inte :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-09-11 15:01

sammel skrev:Så najs :)
Funderar själv på att flytta in mina högtalare i ett större rum
Fast är lite smalt. När jag tar bort mellanväggen mellan två sovrum
Så blir rummet 5,0*3,35*2,4 meter.
Tänker att det kunde bli bättre om man kortade det nån halvmeter,vilket
Känns som en möjlighet, om det inte är som att fara över ån efter vatten.
Tänker att man annars hamnar i nolläge när man har ok steroperspeltiv
Ja så jag är inne på att få ett något bättre rum i alla fall och göra det bästa av det.
Vi får se om det behövs subbar då eller inte :)

Tänk på att 2x takhöjden är 4,80 m så ska du korta ned så bör det vara en bit förbi 4,80 m så inte längden blir en multipel av takhöjden.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-11 15:05

Zappa skrev:
I-or skrev:Den stora lådan är förklädd som stereobänk (smyger in fint i inredningen) och ett par Guru Pro Audio QM60 tar över vid 80 Hz.

Nej, betydligt bättre. 8)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-11 15:13

juanth skrev:Tänk på att 2x takhöjden är 4,80 m så ska du korta ned så bör det vara en bit förbi 4,80 m så inte längden blir en multipel av takhöjden.

Bra tips, har inte jobbat så mycket med rum så tips uppskattas.
Så man kanske borde ha den ännu kortare än 4,5 det kanske är åt skogen fel dimensioner.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-11 15:17

I-or skrev:
Zappa skrev:

Nej, betydligt bättre. 8)

Nu får ni inte hålla oss på halster länger vi vill ha bilder :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-09-11 16:41

Kan det vara BMS-element månntro? Se från och med viewtopic.php?f=3&t=71725&#p2163101
Samt:
viewtopic.php?f=3&t=71725&#p2163124
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-09-11 17:17

AD45F7B6-4153-4684-B5EC-9C3FECD84581.png
AD45F7B6-4153-4684-B5EC-9C3FECD84581.png (954.75 KiB) Visad 2755 gånger
sammel skrev:
juanth skrev:Tänk på att 2x takhöjden är 4,80 m så ska du korta ned så bör det vara en bit förbi 4,80 m så inte längden blir en multipel av takhöjden.

Så man kanske borde ha den ännu kortare än 4,5 det kanske är åt skogen fel dimensioner.

Bättre att inte gränsa av tror jag.
Ditt rum är inte så tokigt alls om man får tro: https://amcoustics.com/tools/amroc?l=50 ... 14&r60=0.6
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-09-11 17:31

Perfekta rumsmått?!

Kanske följande mått? Längd= 36 meter, Bredd= 24 meter, Höjd= 15 meter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-11 18:05

juanth skrev:
AD45F7B6-4153-4684-B5EC-9C3FECD84581.png
sammel skrev:

Bättre att inte gränsa av tror jag.
Ditt rum är inte så tokigt alls om man får tro: https://amcoustics.com/tools/amroc?l=50 ... 14&r60=0.6

Det kanske skulle funka.
bättre än det nu på 3.7*2.8*2.4
Tack för länken.
Fördelar nackdelar att ha högtalarna på kort vs långsidan?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-09-11 18:30

Som man brukar säga om boxare, en stor bra boxare slår alltid en bra liten boxare. Om proportionerna inte är heltokiga, så skulle jag gå på ett större rum jämfört med att bygga om till ett litet med på papperet bättre proportioner. Bilden är från Kleiner & Tichys "Acoustics of Small rooms". B-diagrammet till höger mot Bolt-blobben brukar sällan visas i online-programmen men har sin betydelse. Om man ska använda Bolt-blobben är den användbar mot tex ca 40 Hz först när rumsvolymen är ca 100 m³ och större. För "Assymetriska vid låga frekvenser" i det gulmarkerade, kan texten också förstås som att ytor är av olika beskaffenhet, inte "bara" att ytor skulle vara snedvinklade mot varandra

Bolt proportions blob.PNG
Bolt proportions blob.PNG (125.31 KiB) Visad 2734 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-11 18:43

Adhoc skrev:Som man brukar säga om boxare, en stor bra boxare slår alltid en bra liten boxare. Om proportionerna inte är heltokiga, så skulle jag gå på ett större rum jämfört med att bygga om till ett litet med på papperet bättre proportioner. Bilden är från Kleiner & Tichys "Acoustics of Small rooms". B-diagrammet till höger mot Bolt-blobben brukar sällan visas i online-programmen men har sin betydelse. Om man ska använda Bolt-blobben är den användbar mot tex ca 40 Hz först när rumsvolymen är ca 100 m³ och större. För "Assymetriska vid låga frekvenser" i det gulmarkerade, kan texten också förstås som att ytor är av olika beskaffenhet, inte "bara" att ytor skulle vara snedvinklade mot varandra

Bolt proportions blob.PNG

Tack Adhoc.
Så i mitt fall med 40 m3 så skulle det vara använbart från kring 60 Hz.
Ja det är kanske dumt att minska storleken i alla fall :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-09-11 19:19

Du kan ju kolla med diagrammen och proportionerna från Salford University + länken till Gearspace med excelprogrammet som jag postade om tidigare viewtopic.php?p=2196159#p2196159. Det minsta rummet som finns med är 50 m³. Kanske att det går att mixtra en del på måtten för dig?

Det är ju fortfarande dock att dörrar och fönster lär finnas i rummet och att proportionsmåtten är teoretiska utan dörrar, fönster och stora möblemang ...

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-11 20:19

Adhoc skrev:Du kan ju kolla med diagrammen och proportionerna från Salford University + länken till Gearspace med excelprogrammet som jag postade om tidigare viewtopic.php?p=2196159#p2196159. Det minsta rummet som finns med är 50 m³. Kanske att det går att mixtra en del på måtten för dig?

Det är ju fortfarande dock att dörrar och fönster lär finnas i rummet och att proportionsmåtten är teoretiska utan dörrar, fönster och stora möblemang ...

Får försöka att förstå mig på Exelprogrammet.
Har nog bestämt mig att använda rummet i alla fall :)
Tack för input Adhoc.
Ska inte ta upp tråden mer för min specifika situation,
men ska följa :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2021-09-12 11:14

Man bör väll utgå efter vad man ska ställa in i rummet och hur det ska placeras också innan man räknar på de perfekta rumsmåtten? ett exempel nedan hur jag tänker..
Om man som jag valt att placera 4st basmoduler på 1/4delsmåttet och har toppar som jag vill ställa ut 1,25cm från vägg bakom högtalarna för att minimera de tidiga störande reflexerna. jag vill ha minst 1,25cm ifrån sidovägg också såklart. Det ger en minimi bredd av 5m. sen vill jag sitta minst 1,25 m från bakväggen och 1-1,18 ifrån högtalarna. mellan högtalarna blir det då 250 om de ska stå på 1/4delsmåttet och avståndet till lyssnaren blir 2,95m. rummet blir då 5,45m, men jag vill ha en ljudgenomsläpplig vägg bakom mig som agerar helmholtsabsorbent och som står på 1/4delsmåttet av rummet djup. Rummet blir då ca 7,3m långt. jag får då inga problem med sido och höjdresonanser och väggen bakom mig tar helvågsresonansen i djupled. De resonanser som är kvar att hantera är då halvvågen djupleds, som hanteras dels av helmholtsabsorbenter bakom bakväggen och dels vid behov av PEQ. Minimimåtten blir altså för min lösning 2,4*5*7,3m för höjd, bred och djup.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-13 11:09

Ja, som jag skrev ovan kan man ofta få till det ganska bra även i rum med problematiska dimensioner om man fritt kan välja placering av högtalare och lyssningsposition. Detta med "perfekta" dimensioner på rummet har fått ta alltför stor plats eftersom det är summan av alla ingående egenskaper för det modala systemet som räknas (resonansfrekvenser, excitering och dämpning). Endast resonansfrekvenserna beror på rumsdimensionerna, medan övriga två parametrar har andra orsaker.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-13 12:37

petersteindl skrev:Perfekta rumsmått?!

Kanske följande mått? Längd= 36 meter, Bredd= 24 meter, Höjd= 15 meter.

Nästan, längden bör vara dryga 39m faktiskt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-09-13 12:46

Jag har länge funderat över ett rum utan vägg bak, men med så tjockt lager isolering att det inte spelar någon roll även vid lyssning vintertid. Naturligtvis med tillstängningsmöjlighet av säkerhetsskäl.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-09-13 19:04

Vill du inte få några som helst reflexer bakifrån?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-09-13 21:40

E skrev:Vill du inte få några som helst reflexer bakifrån?

Mvh E*

Högre upp i frekvens spelar det nog mindre roll, men jag slipper gärna de longitudinella moderna. Och jag har en känsla av att basåtergivningen blir märkbart bättre med mindre historiskt vågskvalp. Frågan är om det kan påverka även hur pass mycket de övriga moderna slås an med färre återvändande ljud, men det är bara ofullbordade bruttotankar....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-09-14 01:09

Vissa tangentiella och obliqua moder som går via 4 respektive 6 ytor, borde inte uppstå om väggen bakom soffa försvinner.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-14 11:38

I ett rum om 6x4x2,4 m och med högtalarna uppställda någorlunda typiskt framför den 4 m breda väggen ser frekvensgången i lyssningspositionen ut så här om man gör väggen bakom soffan totalabsorberande och om man gör även högtalarväggen totalabsorberande:

Nattlorden.png
Nattlorden.png (34.22 KiB) Visad 2363 gånger

Detta fungerar alltså väl upp till ca 70 Hz, för att sedan fungera ganska illa. Anledningen är förstås att längdmoderna styr frekvensgången upp till de första resonansfrekvenserna för bredd- och höjdresonanserna (första breddresonansen vid 43 Hz exciteras inte eftersom lyssningspositionen är placerad mitt i rummet i breddled.)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-09-14 16:51

Vad krävs för att få bort en vägg utan att ta bort den ?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-14 16:53

sammel skrev:Vad krävs för att få bort en vägg utan att ta bort den ?

Fantasi, många kubikmeter rockwool, en luftavfuktare, några reglar och lite takplåt, plus mycket förstående sammanboende. :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi