Någon här som har 3D-printat sina högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Någon här som har 3D-printat sina högtalare?

Inläggav Tell » 2024-12-02 22:38

solhaga skrev:Jag skrev inte att 20.5h är en lång tid; en natt och en arbetsdag i kalendertid bara.

Men om du vill ha den solid utan infill, så tar en halv SHOTS centerhögtalare 54h.
Det vill säga 108h och nästan en 1kg filamentrulle för en hel.
Det tycker jag är en lång tid och risken att det blir fel ökar.

Oj, my bad! Jag läste lite snabbt och läste det som 20h för full infill. Du har rätt, 54h börjar bli lite väl saftigt ändå.
Kan ju dock som sagt räcka med lägre infill om man dessutom har ökar till kanske 4-5 väggloops. Sen beror det väl lite på vad man har för printer och vilka hastigheter den klarar, min nya Bambu Lab A1 springer ju cirklar runt min gamla Ender 3 v2 så med den nya gör jag saker jag aldrig skulle orkat med den gamla :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-12-03 00:50

Misstänkte det, ursäkten godtagen.

En fördel med gips, eller annan lämplig fyllning, är att man får materialövergångar.
En nackdel kan vara att fyllningen kan krympa.
Men eftersom den blir armerat av infillen så tror jag att det är liten risk för att den skall skaka loss.

Gips är också formstabilt vilken plasten inte är varande just plast.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2024-12-03 02:17

Intressant att du också använt dig av gips, jag fick inspiration just av en snubbe som använt gips blandat med EVA lim. Något du testat eller funderat över?

https://www.youtube.com/watch?v=XEspOD1 ... l=DIYPerks

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-12-03 10:53

Ja, den utmärkta videon har jag sett.

Det är väl PVA-lim (vanligt trälim) han använder?
I mitt fall så gör armeringen att problemet som PVA-limmet skall dämpa inte uppstår.
Men det skadar ju förstås inte att använda metoden ändå.

En annan sak som är lämplig att nämna nu är att man enkelt kan infoga vågledare typ Soma Sonus SB26 i konstruktion.
Dock är detta STL-filer, så utskrivna vågledare måste limmas fast i ett urtag i den färdiga högtalarlådan.

Det vore intressant om den samlade hären här på faktiskt kunde konstruera (akustiska teorier och matematiska formler) och ta fram en vågledare på källkodsnivå (exempelvis i Fusion) och samtidigt förbättra exempelvis Soma Sonus konstruktion; den har fått lite kritik på forumet.
Iterationer av framtagna vågledare kan sedan skrivas ut och mätas upp.

Här är lite inspiration:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-03 13:54

solhaga skrev:
Det vore intressant om den samlade hären här på faktiskt kunde konstruera (akustiska teorier och matematiska formler) och ta fram en vågledare på källkodsnivå (exempelvis i Fusion) och samtidigt förbättra exempelvis Soma Sonus konstruktion; den har fått lite kritik på forumet.

Detta har jag också tänkt på. Jag kan för lite 3d-cad för att rita det men även om jag kunde så vet man ju inte hur det bör se ut.

Tex WGn i Audio First högtalare verkar ju bättre än somasonus på vissa sätt.
Bild

JBLs Image Control Waveguide är ju också en intressant skapelse.
Jag tykcer det är en ganska snygg WG dessutom.
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2024-12-03 23:37

solhaga skrev:Ja, den utmärkta videon har jag sett.

Det är väl PVA-lim (vanligt trälim) han använder?
I mitt fall så gör armeringen att problemet som PVA-limmet skall dämpa inte uppstår.
Men det skadar ju förstås inte att använda metoden ändå.

En annan sak som är lämplig att nämna nu är att man enkelt kan infoga vågledare typ Soma Sonus SB26 i konstruktion.
Dock är detta STL-filer, så utskrivna vågledare måste limmas fast i ett urtag i den färdiga högtalarlådan.

Här är lite inspiration:
[ YouTube ]

Ja, precis PVA! Sorry, blandade ihop förkortningarna med lim vi använder på jobbet... Okej, jag förstår att då känns det lite onödigt med tanke på din konstruktion. Absolut intressant! Har aldrig printat något i 3D innan så det är en helt ny värld för mig.

Gällande konstruktion av WG så kan jag kanske hjälpa till med ritandet i Solidworks. Har dock aldrig gjort den typ av geometri tidigare så det blir nog en utmaning för mig, men spännande att lära sig nya saker :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-04 16:31

solhaga skrev:...
...

Men där ligger också STEP-filer som ju är solid-filer som kan importeras i många solidmodellerare och modifieras till större delar av baffeln.

Men om jag skulle testa något mellan en elliptisk och rektangulär waveguide, så vore det nog ett med superelliptiskt tvärsnitt.
SEOS waveguide är uppkallad efter "Super Elliptical Oblate Spheroid", dessa är ju tidigare anpassade för kompressionsdrivers och deras halsvinklar för anpassning till waveguiden. Men till domediskanter bör ju startvinkeln i halsen vara betydligt flackare. Jag vet inte om någon konstruerat någon sådan SEOS, men det borde väl vara ett logiskt steg tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi