HEM 2022

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: HEM 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-02 17:54

Några intryck av mässan? Bilder?

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2022-04-02 21:08

Jag kan lämna några intryck, har aldrig varit på mässan tidigare.
Har läst här tidigare att det bara speas jazz men så var det inte! Många av utställarna drog på ganska ordentligt med volym vilket jag gillade (blev dock trött i öron/huvud i slutet av dagen).
Blev överaskad av hur pass "basigt" det ändå var i många rum. Förväntade mig motsatsen med tanke på tränade öron-kurvan som ofta kommer upp här.
Högtalare som jag trodde skulle "glänsa" blev en liten besvikelse, vill inte nämna dessa här. Behaglig upplevelse för mig var bland annat Saxx och dom på bilden som jag inte kommer ihåg namnet på.
Hade önskat lite mer invinkling av högtalarna i många av rummen för att få lite bättre stereo. Detta eftersom man sällan fick plats i mitten och det kändes som att lyssna på ena högtalaren.
Bra anordnad mässa!
Bilagor
20220402_204620_copy_922x1134.jpg
20220402_204620_copy_922x1134.jpg (149.07 KiB) Visad 2623 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-02 21:26

Den enda mässjazz jag hörde var Diana Krall inne hos Lindström... o kanske Muddy Waters Folksinger då som lirades hos PL-audio på Focal.
I Kapitel 8 snodde Audioconcept showen med sina spanska magnetostater. Det var nästan så att det lät som hemmavid, så vackert var det!
På Sheraton tyckte jag att Lindström hörde till de allra bästa och då ska man veta att där lirades på högtalare för upp till 1,9 MSEK.
Bilagor
2340.jpg
2340.jpg (169.1 KiB) Visad 2613 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2022-04-02 22:51

hifikg skrev:Den enda mässjazz jag hörde var Diana Krall inne hos Lindström... o kanske Muddy Waters Folksinger då som lirades hos PL-audio på Focal.
I Kapitel 8 snodde Audioconcept showen med sina spanska magnetostater. Det var nästan så att det lät som hemmavid, så vackert var det!
På Sheraton tyckte jag att Lindström hörde till de allra bästa och då ska man veta att där lirades på högtalare för upp till 1,9 MSEK.

Håller med angående magnetostaterna. Men visst är dom Italienska? Lindström måste varit enda rummet jag missat, typiskt.

Edit: det var tydligen endast designern som var italiensk.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-02 23:11

Jag trodde också att de var italienska, men Robert sa spanska. Å andra sidan kan hans norska ibland ställa till det :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-04-02 23:24

Jag har hört både Spanska och Italienska. :)

Oavsett vilket så har jag hört högtalarna på Audio Concept och de lät riktigt bra. Effortless är förnamnet. Jag har bara hört 1 låt på högtalarna. Slutstegen var KR Audio.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-03 08:54

hifikg skrev:Jag trodde också att de var italienska, men Robert sa spanska. Å andra sidan kan hans norska ibland ställa till det :)

Ursprungligen tillverkades de i Italien men verksamheten flyttade senare till Spanien.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-03 12:52

Lika luftigt i hallarna idag? Visst var mässan mindre välbesökt än tidigare år? Saknade Jan-Erik, Lasse och Sladd bl a. Sprang på ovanligt få från forat. Hälsade på IÖ som kommit till Sheraton på minibike :)

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2022-04-03 14:31

Undrar om många har lämpliga rum hemma?
Bilagor
20220403_142729_copy_1465x907.jpg
20220403_142729_copy_1465x907.jpg (273.82 KiB) Visad 2413 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-03 14:35

JonasB skrev:Undrar om många har lämpliga rum hemma?

Niema problema, Robert sa att de var anpassade för upp till 50 kvm, men rummet han spelar i på mässan mäter 90 kvm o det fungerade det med :)
Han får gärna ställa ett par här, så alla som inte bor i Stockholm kan komma o lyssna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-04-03 14:47

Jag var in en stund runt lunch lördag och lyssnade.

Spridda kommentarer:

• Jag slogs av en sak; i mina öron lät det som en resonans runt 100Hz, eller så, i ett flertal rum. Det sabbade ljudet av mansröst. Detta även i så kompetenta konstruktioner som B&W 801, som väl knappast kan ha sådana resonanser så att säga inbyggda.
  • Det lät väldigt fint hos Electrokompaniet som drev KEF Blade (modell 1 eller 2 vet jag inte).
  • Bäst musik hörde jag i de stora trattarna, även om inte återgivningen alls passade mig.
  • Jag är förvånad över att säljsnacket är exakt detsamma nu som för 30-40 år sedan. "Den mindre förstärkaren har bara en dämpfaktor runt 1000, men det kan ofta räcka."(!)
  • Maffigt lät det hos B&O, men de hade samma bekymmer med basen där, tyckte jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2022-04-03 14:55

hifikg skrev:

Niema problema, Robert sa att de var anpassade för upp till 50 kvm, men rummet han spelar i på mässan mäter 90 kvm o det fungerade det med :)
Han får gärna ställa ett par här, så alla som inte bor i Stockholm kan komma o lyssna.

Jag tänkte mer på avstånd till vägg bakom. Men även detta kanske är nemas.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-03 18:15

JonasB skrev:
hifikg skrev:

Jag tänkte mer på avstånd till vägg bakom. Men även detta kanske är nemas.

Finns det något krav på stort avstånd? Tänker att jag hade Jerkers fina Apogee ett par meter från bakvägg, behövs det mer? Jag kan bjuda på fyra, men sen hamnar jag lite fel med fåtöljen. Jag gissar att jag skulle få en lite tightare ljudbild. Efter att ha lyssnat på den musik Robert spelade, när jag var där, via mina OA52 kan jag lira på dem och berätta att så här bra låter nästan spanjorerna också! Då får man betänka att spanjorerna gör det utan subbar, så det är inte alls illa. En del kanske t o m skulle tycka att de är snyggare/ser mer imponerande ut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-03 18:29

Nja, avståndet till bakomvarande vägg är inte den enda faktorn men Alsyvox säger 1-1.5 m. Sedan beror det på rummet i övrigt och var man själv placerar sig. Dock skulle jag inte vilja ha alltför stort rum med lång efterklang. Prislappen gör väl att det inte är så många som slår till på dessa?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-03 18:53

De skulle trivas fint här. Men skulle de konkurrera ut OA52?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-04 00:28

En sak som slår mig är att jag har aldrig sett så lite folk på någon mässa 8O inte en enda människa på någon bild :mrgreen:
Förklaras ju tidigare i tråden. :oops:
hifikg skrev:Betydligt färre besökare än vanligt. Gott om plats i alla rum!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-04 05:02

FBK skrev:En sak som slår mig är att jag har aldrig sett så lite folk på någon mässa 8O inte en enda människa på någon bild :mrgreen:
Förklaras ju tidigare i tråden. :oops:
hifikg skrev:Betydligt färre besökare än vanligt. Gott om plats i alla rum!

Hörde av en kompis att det var förvånansvärt lite folk på mässan emot vad det brukar vara. Hade man vetat det så hade jag gått, då jag inte pallar all trängsel och dåliga sittplatser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-04 07:25

En o annan entusiast såg vi och i det här rummet lät det riktigt bra med högtalare som bara kostar hälften jämfört med spanjorerna. German Physiks tror jag de heter.
Bilagor
2331.jpg
2331.jpg (216.5 KiB) Visad 2155 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-04 07:27

Gott om svängrum
Bilagor
2335.jpg
2335.jpg (183.17 KiB) Visad 2155 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-04 07:32

A room with a view och visst kan ingångsmodellerna till MBL leverera välljud de också, men de kan behöva hjälp i basområdet.
Bilagor
2339.jpg
2339.jpg (162.55 KiB) Visad 2155 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-04 07:51

Hur upplevde du Polk högtalarna ? Enligt kompisen var det stjärnan på mässa när man även väger in prislappen. Jag har läst om dessa Polk högtalare som kostar drygt "20" att de ska vara riktig välljudande för den pengen.
Ps. Och det borde vara mycket sådant på mässor för att få ut välljudet i stugorna igen. Bara en massa svindyra grejer som nästan ingen har råd med, är det framtiden för branschen ? Jag förstår inte budskapet, eller är jag för obildad för att förstå ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-04 08:04

FBK skrev:Hur upplevde du Polk högtalarna ? Enligt kompisen var det stjärnan på mässa när man även väger in prislappen. Jag har läst om dessa Polk högtalare som kostar drygt "20" att de ska vara riktig välljudande för den pengen.
Ps. Och det borde vara mycket sådant på mässor för att få ut välljudet i stugorna igen. Bara en massa svindyra grejer som nästan ingen har råd med, är det framtiden för branschen ? Jag förstår inte budskapet, eller är jag för obildad för att förstå ?

Branschen säger att det mera lönsamt att kränga få riktigt dyra prylar med större marginal. Är väl likadant med superdyra bilar? Köparna av dessa behöver inte bry sig. Såg nyligen ett reportage från Koenigsegg och där nämns detta. Med tanke på hur litet intresset för en mässa som HEM 2022 verkar ha varit, tror jag inte folk ute i stugorna bryr sig så mycket om hur det låter hemmavid. Vi är ett gäng åldrande herrar som tycker detta är kul...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-04-04 08:19

FBK skrev:Bara en massa svindyra grejer som nästan ingen har råd med, är det framtiden för branschen ? Jag förstår inte budskapet, eller är jag för obildad för att förstå ?

Är inte mässan för många ett tillfälle att drömma sig bort och lyssna på dyra prylar man aldrig kommer att köpa?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-04 08:22

Ligger något i det. Ungefär som att man tittat oöverkomliga bilar på mässor eller museum (var själv både hos Lamborghini och Ferrari häromåret).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-04 08:36

pLudio skrev:
FBK skrev:Bara en massa svindyra grejer som nästan ingen har råd med, är det framtiden för branschen ? Jag förstår inte budskapet, eller är jag för obildad för att förstå ?

Är inte mässan för många ett tillfälle att drömma sig bort och lyssna på dyra prylar man aldrig kommer att köpa?

För mig är det inte alls så. Och för var det en blandning på mässor av dyrt och lite mindre dyrt men nu verkar det mest vara svindyrt och fortsätter det så så lär inte besökarna bli fler hellre. Jag tror det kommer bli mindre antal mässor om detta är den inslagna vägen. Sedan är det garanterat så som Roger skriver,Vi är ett gäng åldrande herrar som tycker detta är kul... Och jag förstår inte hur branschen ska överleva när all yngre än vi över 50 inte bryr sig om ljudkvalite. Man får väl se hur det set ut om 20år.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-04 10:37

Det är ju inte första gången vi tar upp det där med "återväxten". I min umgängeskrets är det nästan bara jag som sätter mig framför högtalarna och lyssnar på musik. De som kommer överleva mig i familjen kommer inte att göra så. Det trots ett stort intresse för musik och även för välljud. Det verkar gå mot två olika sätt att lyssna, via en liten flyttbar monolåda som kopplas med Bluetooth eller så lyssnar man i hörlurar. Att köpa fysiska fonogram ser ut att dö, det blir strömmat ljud. Jag var från början skeptisk till strömmat ljud, just det där att man plötsligt sitter med en enorm tillgång till musik så att man inte kan bestämma sig för vad man vill lyssna på. Nu har jag vant mig lite och irriterar mig på att en del artister inte finns via dessa tjänster eller att de släppt mindre välljudande utgåvor när det finns/fanns bättre.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2022-04-04 11:17

RogerGustavsson skrev:Det är ju inte första gången vi tar upp det där med "återväxten". I min umgängeskrets är det nästan bara jag som sätter mig framför högtalarna och lyssnar på musik. De som kommer överleva mig i familjen kommer inte att göra så. Det trots ett stort intresse för musik och även för välljud. Det verkar gå mot två olika sätt att lyssna, via en liten flyttbar monolåda som kopplas med Bluetooth eller så lyssnar man i hörlurar. Att köpa fysiska fonogram ser ut att dö, det blir strömmat ljud. Jag var från början skeptisk till strömmat ljud, just det där att man plötsligt sitter med en enorm tillgång till musik så att man inte kan bestämma sig för vad man vill lyssna på. Nu har jag vant mig lite och irriterar mig på att en del artister inte finns via dessa tjänster eller att de släppt mindre välljudande utgåvor när det finns/fanns bättre.

Det tråkiga är att musikbranschen hakar på (vilket jag förstår) och anpassar musiken till dessa små lådor och inbyggda högtalare i mobilen. Resultatet blir, i alla fall gällande en hel del populärmusik, att det låter bedrövligt även från kapabla system.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-04 11:39

JonasB skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är ju inte första gången vi tar upp det där med "återväxten". I min umgängeskrets är det nästan bara jag som sätter mig framför högtalarna och lyssnar på musik. De som kommer överleva mig i familjen kommer inte att göra så. Det trots ett stort intresse för musik och även för välljud. Det verkar gå mot två olika sätt att lyssna, via en liten flyttbar monolåda som kopplas med Bluetooth eller så lyssnar man i hörlurar. Att köpa fysiska fonogram ser ut att dö, det blir strömmat ljud. Jag var från början skeptisk till strömmat ljud, just det där att man plötsligt sitter med en enorm tillgång till musik så att man inte kan bestämma sig för vad man vill lyssna på. Nu har jag vant mig lite och irriterar mig på att en del artister inte finns via dessa tjänster eller att de släppt mindre välljudande utgåvor när det finns/fanns bättre.

Det tråkiga är att musikbranschen hakar på (vilket jag förstår) och anpassar musiken till dessa små lådor och inbyggda högtalare i mobilen. Resultatet blir, i alla fall gällande en hel del populärmusik, att det låter bedrövligt även från kapabla system.

Jag har ibland tankar om att ha högtalare som är mer direkt färgade på ett sätt så sämre inspelningar, låter bättre men då låter ju annat som är vettigt inte bra istället. Så de slutar nog med att jag har 2 eller 3 par olika högtalare tills slut. Och jag ÄR ANNORLUNDA än andra här då jag kan uppskatta helt olika sorters ljud. Har liksom ingen total referens om hur allt ska låta, dvs ett par högtalare som uttryckligen är neutrala.
Ett par av högtalarna ska i alla fall ha Carlsson ljudet då det är trevligast på den mesta musiken. Sedan kan det bli något med rejäl basåtergivning, dvs. något basigt som en del skulle beskriva det som tex ett par Canton RC-L eller kanske någon Dali. Bara spånar nu, men ni förstår tanken.Folk kan ju ha olika bilar så varför kan man inte ha flera olika högtalare. Om jag hade ekonomi till det så finns det dyra högtalare som klarar det mesta på ett bättre sätt, men då drar det iväg i pengar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-04-04 13:51

Jag tycker de flesta högtalare på bilderna ser rätt tramsiga ut, den ena med mer design-krumelurer än den andra. Har alla dessa former verkligen någon ljudmässig funktion eller är det för att sticka ut från mängden? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-04-04 14:49

goat76 skrev:Jag tycker de flesta högtalare på bilderna ser rätt tramsiga ut, den ena med mer design-krumelurer än den andra. Har alla dessa former verkligen någon ljudmässig funktion eller är det för att sticka ut från mängden? :)

Det är väl klart att Avantgardes krumelurer har en ljudmässig funktion. Formen definierar funktionen i det fallet.
Jag trodde länge att den horn-form som Klangfilm utvecklade på 30-talet och kallade Kugelwellenhörner (översatt till engelska som Spherical Wave Horns) vilka nu Avantgarde använder, var det samma som den engelska konstruktionen som kallas tractrix-horn, men jag har dock efterhand förstått att dom skiljer sig från varandra en hel del.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi