Betygsätt detta "vax"!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad tycks om ljudet?

Sådär, inget uppseendeväckande
4
27%
Bra i alla avseenden
3
20%
Dåligt i alla avseenden
0
Inga röster
Bra i vissa avseenden, dåligt i andra
3
20%
Tilltalande men inte realistiskt
0
Inga röster
Realistiskt men inte tilltalande
0
Inga röster
Jag behöver lägga ut texten mycket mer än bara klicka på ett svar. Se därför min kommentar i skrift istället.
3
20%
Musikgenren är så trist eller ointressant att jag inte ids analysera detta.
2
13%

Antal röster : 15

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Betygsätt detta "vax"!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-27 14:08

Svar till goat.
Nej, jag vet inte, mera ett antagande. Min svärmor har en mindre flygel och den låter ju inte som en stor ens i ett större vardagsrum. Instrument och lokal ska ju "samsas" på något vis. En kyrka kan tyckas för stor men jag vet inget om hur stor just det kyrkorummet är. Runt hörnet här hemma har vi en rätt träig kyrka och där låter musik betydlig bättre än i de större "ekokamrarna". Gjorde för ca 10 år sedan två inspelningar av samma ensemble i två olika kyrkor. Resultatet blev väldigt olika och egentligen till de sämre i den av mig förmodade bättre lokalen. Kan bara gissa att det var ensemblens placering långt från begränsningsytor som var avgörande. Har fått för mig att lyssning på plats är en sak och att spela in där en annan. Mikrofonerna hör inte som vi. Tror det är därför många inspelningar av klassisk musik sker i vissa utvalda mindre lokaler och inte alltid i stora konsertsalar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-27 14:13

I-or skrev:Fortepianon låter i verkligheten ungefär som på inspelningen, d.v.s. ganska tunt och gällt. En något tröttsam klang jämfört med moderna flyglar i mitt tycke även om klangen skiljer sig en hel del mellan olika fabrikat och modeller där också.

Ståpianon låter för övrigt också ganska torftigt om man är van vid flygelklangen.

Då är den typen av piano helt enkelt inte riktigt min kopp av te, ett fortepiano verkar ha et likvärdigt omfång som en munharpa. :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2022-01-27 16:57

RogerGustavsson skrev:Jag upplevde också en liten kantring åt vänster. Tyckte intrycken ändrades när man gick vidare i bland spåren, det lät bättre på senare spår på volym 2. Det var en dryg timme sedan jag lyssnade, får återuppta lyssnandet i morgon.

Instämmer i kantring åt vänster. Ibland låter det som att tangenterna befinner sig i den högtalaren och inte någonstans mellan högtalarna. Lite hoppig holografi generellt. Helt ok musik, inget uppseendeväckande.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Kralle

Inläggav Kralle » 2022-01-27 18:22

Frågade Ingo Petry om mikrofonplaceringen och fick följande uttömmande svar:

I will give you some details of the setup and a brief explanation why we decided to record the complete music for keyboard Solo in Österåker K:A.

I used 5 microphones. 3xNeumann TLM 50 (Omni characteristics) and 2xNeumann KM 143 (wide cardioid characteristics). The TLM 50’s were placed as spaced omnis in front of the piano with open lid, maybe some 2m+ from the piano. Distance between the 3 Omnis about one meter or so. All more or less on the same lining. The KM143’s were maybe 6m from the piano away pointing backwards.

Without getting into too many details this setup was very simple and ‘clean’ and I could do the Stereo as the Sourround mix with the same positioning. In the Surround mix (5.0) I could give every microphone their own speaker. I didn’t use any artificial reverb, neither in the 2:0 nor in the 5:0 mix. The recording was done in 96/24 resolution and then transferred to DSD for the SACD Hybrid (which also contains a 16bit 44,1KHz version if you don’t have a SACD capable player).

The impression people were writing about on your forum are all correct and more or less intended.

To record a historic instrument in an attractive way to transport both the different sound and the musical message/interpretation we decided to go for this old stone church. It has quite a long reverberation time but in a very pleasant way. The decay in the frequency domain as well in the overall density distribution is very smooth and natural. It helps to compensate for the relatively short decay in the higher register of a fortepiano.

I wanted to go for the Omni array because they provide the most coherent bass response and the TLM50 especially are extremely precise (you’ll find more info on the Neumann homepage).

If you record only a single instrument this is possible because there is no leakage from let’s say a cello or a violin etc. in a chamber music setting. Working in a church does mean normally though that you need to get a bit closer to the sound source not to land behind the point where the indirect sound is bigger than the direct signal. Especially with Omni microphones because they catch the sound from all directions more or less equally. 

A last point maybe concerning the width of the piano impression, the high frequencies are coming more from the left simply because of the construction of the keyboard/soundboard/string arrangement.

The modern piano is more crossstringed and the lid is reflecting the different frequencies in a more random way where an old piano is much more distinct from where the frequencies are reflected from the soundboard via the lid. A harpsichord is even more tricky, there the notes can almost jump from left to right depending on the model - quite a challenge for a recording :-)

Anyway, there are many more points to this as you can imagine but I don’t wanna bore you and your panel too much with all these details.

Hope you can enjoy Ronald Brautigam recordings further on. I have a long collaboration with him since 25 years or so. We did some 70 CD’s (SACD’s) together.

My very best wishes and hope this little explanations are of some help!

If you have further questions I can try to answer them of course. Always nice to talk to people who are interested to look a bit behind the scenes.

Ingo Petry

Take5 Music Production

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-27 18:39

The impression people were writing about on your forum are all correct and more or less intended.

Så vi var inte helt ute och seglade!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-27 18:41

Kul! :D Det förklarar ju saken. Skulle också vara kul att höra surroundmixen. Nu ska jag lyssna lite mer på Ronald Brautigam. Det fanns ju en del.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-01-27 20:03

Jag tycker att det är svårt att lyssna på sådant jag inte gillar, oavsett anledning! "Vad tycker du om den här country-inspelningen?" "Inte alls, stäng av!" Så illa är det inte här, men som sagt, den här typen av pianon har jag svårt för. Jag gillar inte cembalo heller, för övrigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-01-27 23:11

Jättekul med en intressant inspelning av ett intressant instrument! Och sen inspelningsteknikerns kommentarer. :) Jag upplevde ett ganska stort rum men inte överdrivet mycket. Intressant instrument det där fortepianot som är olika i de olika registren; från en liten klenhet i de lägre registret, en mera normal "pianoklang" i mitten och en lite spretigare och kort klang i diskanten. Men trots klangojämnheten så gav instrumentet en tydlighet och distinkt ljud som man nog inte upplever i en normal flygel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-01-28 09:41

Jag är väldigt svag för detta, men då älskar jag också spinett, klavikord, clavinet, cembalo och alla möjliga olika klaviaturinstrument. Och så älskar jag ju Beethovens pianomusik.

Man får ta varje instrument som det är och sedan behöver man ju inte gilla det, men det är lite synd att jämföra med andra instrument och tycka att eftersom det inte låter som det så är det dåligt. Man kan jämföra alla barockinstrument med moderna varianter på det sättet, men det gör ingendera sidan rättvisa, tycker jag.

Sedan tycker jag att det tillför lite att musiken faktiskt komponerades på ett instrument av liknande typ. Bara vetskapen... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-28 10:21

Almen skrev:Jag är väldigt svag för detta, men då älskar jag också spinett, klavikord, clavinet, cembalo och alla möjliga olika klaviaturinstrument. Och så älskar jag ju Beethovens pianomusik.

Man får ta varje instrument som det är och sedan behöver man ju inte gilla det, men det är lite synd att jämföra med andra instrument och tycka att eftersom det inte låter som det så är det dåligt. Man kan jämföra alla barockinstrument med moderna varianter på det sättet, men det gör ingendera sidan rättvisa, tycker jag.

Sedan tycker jag att det tillför lite att musiken faktiskt komponerades på ett instrument av liknande typ. Bara vetskapen... :)

Du kanske syftar på mina kommentarer i tråden. :)

Det handlar mest om mina egna bristande erfarenheter då jag aldrig hört ett fortepiano på riktigt, det är därför jag frågat er som vet om instrumentet i fråga brukar låta som det gör på denna inspelning. Det är klart att det på inspelningen helst ska låta som det gör i verkligheten, ingenting annat.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-01-28 12:29

Jag ska försöka hinna lyssna senare i eftermiddag. Annars har jag tidigare stört mig på den "ofärdiga" klangen av fortepianon. Men efter att ha lyssnat på en Archiv-inspelning av Beethovens pianokonserter spelade på autentiska instrument - till och med olika instrument beroende på när pianokonserterna skrevs - så har jag blivit helsåld. (Inspelningen jag har är en box med 4 cd och en Robert Levin på fortepiano och kan varmt rekommenderas.) Men som sagt jag återkommer när jag lyssnat på trådens musik.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-01-28 13:36

goat76 skrev:
Almen skrev:Jag är väldigt svag för detta, men då älskar jag också spinett, klavikord, clavinet, cembalo och alla möjliga olika klaviaturinstrument. Och så älskar jag ju Beethovens pianomusik.

Nja, ni var ju några stycken som gav uttryck för liknande tankar, så det var mer en allmän reflektion över kritik av typen "det är för olikt det här andra, därför gillar jag det inte". :)

Det går ju åt bägge håll, så att säga; till exempel kunde Glenn Goulds Goldbergvariationer kritiseras för att det inte var cembalo, eftersom det lät så konstigt för många när de spelades på en modern flygel.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-01-28 15:42

Almen skrev:
goat76 skrev:

Nja, ni var ju några stycken som gav uttryck för liknande tankar, så det var mer en allmän reflektion över kritik av typen "det är för olikt det här andra, därför gillar jag det inte". :)

Det går ju åt bägge håll, så att säga; till exempel kunde Glenn Goulds Goldbergvariationer kritiseras för att det inte var cembalo, eftersom det lät så konstigt för många när de spelades på en modern flygel.

Jag gillar också vaxet, och speciellt det faktum att det framförs på för verken tidstypiska instrument! Jag håller alltså med Almen, och det hör fan inte till vardan :wink:

Den rymliga klangen som vissa upplever finns dock inte i mitt system :oops: Kanske så drunknar klangen från kyrkan i klangen från mitt vardagsrum?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-01-28 16:09

Man kan kika på verk där Johann Nikolaus Harnoncourt är konduktör och även en hel del på bolagen Harmonia Mundi (tyska, franska, engelska)
Där finns massor med tidstypiska instrument och hög kvalité på inspelningarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-01-28 16:12

dewpo skrev:Jag gillar också vaxet, och speciellt det faktum att det framförs på för verken tidstypiska instrument! Jag håller alltså med Almen, och det hör fan inte till vardan :wink:

:D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-01-28 16:25

Låter fint här hemma. Går att spela starkt vilket inte är så vanligt med alla pianoalster. Eko/efterklang hörs tydligt för en kyrka eller stor sal, men det tar inte överhanden på något sätt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-29 14:34

Magnuz skrev:Nu ska jag lyssna lite mer på Ronald Brautigam. Det fanns ju en del.

Spelar nu Mozarts samlade pianokonserter på samma bolag. Måste säga att jag gillar instrumentets briljanta klang som nästan drar lite åt cembalo. Bra ljud, tål att spelas starkt, om än klangbalansen är lite väl återhållen i basen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-29 14:39

Magnuz skrev:
Magnuz skrev:Nu ska jag lyssna lite mer på Ronald Brautigam. Det fanns ju en del.

Spelar nu Mozarts samlade pianokonserter på samma bolag. Måste säga att jag gillar instrumentets briljanta klang som nästan drar lite åt cembalo. Bra ljud, tål att spelas starkt, om än klangbalansen är lite väl återhållen i basen.

Det verkar på mig som att kompositionerna blir liksom tydligare med det här instrumentet.
Hm, förresten, eftersom basen blir lite återhållen så kan man samtidigt öva sig lite på att lyssna på ett lite annorlunda vis.
Men, cembalo har jag emellertid lite svårt för. Det blir lite av hysterisk spindel som trampar omkring i sitt nät...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2022-01-29 15:10

Magnuz skrev:

Dragning åt cembalo är det helt klart.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-29 15:25

Strmbrg skrev:.
Hm, förresten, eftersom basen blir lite återhållen så kan man samtidigt öva sig lite på att lyssna på ett lite annorlunda vis.
Men, cembalo har jag emellertid lite svårt för. Det blir lite av hysterisk spindel som trampar omkring i sitt nät...

Nu var det ju full orkester så man vill nog ha basen på rätt nivå. Jag höjde tonkontrollen ett par snäpp och då blev det bra.

Haha, första gången jag hörde cembalo tyckte jag det lät helt fantastiskt. Nu lutar jag mer åt din fantastiska liknelse. :D Åtminstone i större doser.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi