Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav juanth » 2022-08-21 12:51

Stora element= breda bafflar= avsaknad av SBIR= Slam

Så tror jag.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2022-08-21 13:31

Jag hade nått mitt ”Slam- mål” lagom tills jag fick aveckla allt, pga flytt till mycket mindre boende :roll: :) .
Nu tar jag hand om en Hortensia, för att flytta fokus från Hi-Fín…..
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-21 13:46

NADifierad skrev:Jag hade nått mitt ”Slam- mål” lagom tills jag fick aveckla allt, pga flytt till mycket mindre boende :roll: :) .

Vilka prylar hade du som gav slam?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-21 13:48

juanth skrev:Stora element= breda bafflar= avsaknad av SBIR= Slam

Så tror jag.

Vad är SBIR?
Stor area och höjning av tonkurvan på rätt ställe, är ganska säkra tecken att potential för slam finns, enl mig.
Sen blir det svårare att analysera.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2022-08-21 13:51

sportbilsentusiasten skrev:
NADifierad skrev:Jag hade nått mitt ”Slam- mål” lagom tills jag fick aveckla allt, pga flytt till mycket mindre boende :roll: :) .

Vilka prylar hade du som gav slam?

Det finns ett gäng bilder i min medlemstråd.
Men kortfattat, så:
6 slutna basmoduler med 18” PA basar.
Topparna var ett par stora 2,5 vägs-bjässar, med 3 12” midbasar och ett 15” Seoshorn per sida.
Hela klabbet aktivt delat.
Väldigt hög känslighet, och ett härligt slam :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-21 13:59

Viss distorsion kan också inverka i upplevelsen av slagkraft, men då handlar det mer om de öronovänliga varianterna, d.v.s. högre ordningar. Lägre ordningars distorsion låter oftast mer disigt eller grusigt. Eftersom hörseln associerar en högre andel övertoner med höga ljudtrycksnivåer, så får de flesta lyssnare intryck av att det är mer stuns i ljudet. För egen del tycker jag inte att så är fallet eftersom det snarare låter just distorderat.

För att sammanfatta skulle jag nog ställa upp det hela i följande prioritetsordning:

1. Hög okomprimerad ljudtryckskapacitet (vilket i praktiken kräver hög verkningsgrad, hög förstärkareffekt och linjära högtalarelement - eventuellt finns det en del extra att vinna med stor membranarea i kraft av lägre dopplerdistorsion)
2. Frekvensgång med betoning ca 60-100 Hz och ca 1-4 kHz
3. En lagom dos av högre ordningars distorsionsprodukter

Dock är det allra viktigaste faktumet att ett riktigt högklassigt system inte alls låter överdrivet slagkraftigt, utan bara dynamiskt och helt oansträngt, precis som verkliga instrument.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-08-21 14:31

Så tror jag.

Vad är SBIR?
Stor area och höjning av tonkurvan på rätt ställe, är ganska säkra tecken att potential för slam finns, enl mig.

https://gikacoustics.com/speaker-bounda ... onse-sbir/
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-08-21 14:46

Så tror jag.

Vad är SBIR?

SBIR: Speaker Boundary Interference Response. En reflektion av ljudet / frekvensen från bakom högtalaren och från sidoväggarna + golv och tak. Även en 1:a-reflektion från väggen bakom dig eller från något tillräckligt stort mellan dig och högtalaren borde kunna anses som SBIR. Gemensamt att reflektionen kommer mer eller mindre senare i tid än direktljudet och därför mer eller mindre ur eller i fas jämfört med direktljudet. Vid lyssningsplats fås en ojämnare frekvenskurva jämfört med direktljudet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-21 15:10

Adhoc skrev:

Så tror jag.

Vad är SBIR?

SBIR: Speaker Boundary Interference Response. En reflektion av ljudet / frekvensen från bakom högtalaren och från sidoväggarna + golv och tak. Även en 1:a-reflektion från väggen bakom dig eller från något tillräckligt stort mellan dig och högtalaren borde kunna anses som SBIR. Gemensamt att reflektionen kommer mer eller mindre senare i tid än direktljudet och därför mer eller mindre ur eller i fas jämfört med direktljudet. Vid lyssningsplats fås en ojämnare frekvenskurva jämfört med direktljudet.

Det här kan nog stämma om man pratar om bashorn, men en konventionel lådda med 15tummare är ju rundstrålande upp till säkert 150Hz, och trots det går det att få rejäl Slam. Så även om SBIR kan ha påverkan precis som val av slutsteg så är det nog inte en av de avgörande parametrarna.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JM

Inläggav JM » 2022-08-21 16:19

Pinsamt. SBIR är fysikertrams där de tror att vi hör likt en mikrofon. Orkar inte bemöta hur vi egentligen hör psykologiskt och fysiologiskt map på ffa tidsupplösning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-21 16:56

Inte alls. De avvikelser som man erhåller via förstareflektioner från de närmaste begränsningsytorna vid ca 80-300 Hz (SBIR) leder till uppenbara klangproblem. Under ca 500 Hz uppfattar vi ljudet i normala lyssningsrum huvudsakligen på samma sätt som den frekvensgång som man mäter upp med en rundtagande mikrofon och långt tidsfönster (LTAS).

Detta beror på rent grundläggande akustiska förhållanden som storleken på vårt huvud, vilket börjar bli jämförbart med våglängden vid ca 500-1000 Hz och därmed skärmar ljudet för olika infallsriktningar. Detta ger hörseln långt bättre förutsättningar att via skillnader i frekvensgången för öronen separera direktljud från reflekterat dito genom s.k. ILD, Interaural Level Difference, vilket är långt effektivare än Interaural Time Difference, ITD.

För övrigt brukar man vanligtvis endast räkna med det närmaste hörnet till SBIR-påverkan (eftersom de berörda begränsningsytorna befinner sig nära och därmed påverkar den utstrålade ljudeffekten) även om hela rummet naturligtvis bidrar till frekvensgången i lyssningspositionen i praktiken.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-21 17:03

Innan det går och blir en stor SBIR-debatt av denna tråden så vill jag påminna om att det är SLAM som är ämnet. SBIR kan debatteras på annat håll - om det inte redan finns tråd för det // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-21 17:15

Vad gäller frågan om SBIR-effekter påverkar upplevelsen av slagkraft, skulle jag säga möjligtvis, men endast om detta leder till att man tappar nivå runt 80-100 Hz.

En stor baffel reducerar förvisso SBIR-inverkan från högtalarväggen, men jag har hört många stora högtalare, vilka inte alls producerar en speciellt slagkraftig återgivning eftersom de uppvisar jämn frekvensgång och inte har en alltför ljudtryckskapabel konstruktion. Däremot låter stora högtalare nästan alltid som just stora högtalare eftersom de har en låg undre gränsfrekvens och via en stor baffel även reducerar SBIR-dalar, vilket leder till en mer muskulös klang inte bara i basen utan även i det undre mellanregistret. Nästan alla icke-ekvaliserade system, speciellt med normalstora bafflar, uppvisar ganska svåra dalar i den övre basen och det undre mellanregistret och därmed en spinkigare klang. Detta är dock väsensskilt från slagkraft.
Senast redigerad av I-or 2022-08-21 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-21 17:17

I-or skrev:Viss distorsion kan också inverka i upplevelsen av slagkraft, men då handlar det mer om de öronovänliga varianterna, d.v.s. högre ordningar. Lägre ordningars distorsion låter oftast mer disigt eller grusigt. Eftersom hörseln associerar en högre andel övertoner med höga ljudtrycksnivåer, så får de flesta lyssnare intryck av att det är mer stuns i ljudet. För egen del tycker jag inte att så är fallet eftersom det snarare låter just distorderat.

För att sammanfatta skulle jag nog ställa upp det hela i följande prioritetsordning:

1. Hög okomprimerad ljudtryckskapacitet (vilket i praktiken kräver hög verkningsgrad, hög förstärkareffekt och linjära högtalarelement - eventuellt finns det en del extra att vinna med stor membranarea i kraft av lägre dopplerdistorsion)
2. Frekvensgång med betoning ca 60-100 Hz och ca 1-4 kHz
3. En lagom dos av högre ordningars distorsionsprodukter

Dock är det allra viktigaste faktumet att ett riktigt högklassigt system inte alls låter överdrivet slagkraftigt, utan bara dynamiskt och helt oansträngt, precis som verkliga instrument.

Är så ett stort INO-system låter enl mig.
Korrekt men lite stelt.
Men jag gillar att det rockar på lite. Inte lika korrekt men roligare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-21 17:26

Det är en vanlig uppfattning. Majoriteten av all musik är inspelad på ett sätt (huvudsakligen via kompression) som gör att man tappar massor av slagkraft och därför kan behöva piffa upp verkligheten en del. Däremot kan ett kapabelt system med en god inspelning vara extremt imponerande vad gäller verklighetsnära slagkraft.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-08-21 17:33

Slam kräver även dynamik, vilket tydligen saknas i mycket av dagens musikmaterial. Det är mer "slam" i en gammal kassettinspelning från P3 på 70-talet än i modern rock/pop.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-21 18:07

I-or skrev:Det är en vanlig uppfattning. Majoriteten av all musik är inspelad på ett sätt (huvudsakligen via kompression) som gör att man tappar massor av slagkraft och därför kan behöva piffa upp verkligheten en del. Däremot kan ett kapabelt system med en god inspelning vara extremt imponerande vad gäller verklighetsnära slagkraft.

Det där fick mig att minnas ett besök i en replokal med en energisk trummis, det var fysiskt kännbart, på ett nästan obehagligt sätt :) . Det var nog där ett frö såddes och jag har varit en sökare av slam sedan dess, lite undermedvetet.
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-21 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-21 18:08

Zzombie skrev:Det är mer "slam" i en gammal kassettinspelning från P3 på 70-talet än i modern rock/pop.

Snudd på t-shirt-klass på den. :!:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-21 22:39

Vad har ni hört?

JBL Array 1400 Skulle uppfylla mina krav på det området och alla andra områden om jag haft råd med dem. Mycket högtalare för pengen även som nya. JBL överlag är en av få märken idag som gör prisvärda högtalare, för de är prisvärda även om de kostar 140.000kr och spelar som andra betydligt dyrare burkar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2022-08-22 09:42

sportbilsentusiasten skrev:Jag har en dröse stora och mindre stora - samtliga skitsnygga (hustrun har en delvis annan syn: skitstora och jättestora, alla skitfula som förstör huset) JBL..
Andra skitstora talare har åkt in/ut i rasande takt genom åren.
Googla Linn Komri tex. Cabasse modell skitstor, ja ni fattar grejjen.

Finns det andra som kan spela upp rock på realistisk nivå. Har koll på Ino.
ATC 150 och uppåt men priset...
PMC gillar mag med, men för små oftast. Eller skitdyra.
Quad: bra snärt men utan dynamik och SLAM

Vad har ni hört?

Ino och hemma-byggt king-size JBL-system.

Jag har aldrig hört några komeresiella HiFi-grejjor som ens varit i närheten. Nästan allt är för smått för att det skall vara fysiskt möjligt att få dom ljudtryck och den låga distnivå som man "måste" ha. Och det som är stort nog verkar ofta vara tillverkat för att se fint (eller på annat sätt imponerande) ut, utan att låta speciellt bra (problem med dist, frekvensgång, fas etc).
Möjligt att det finns något vettigt som jag missat. Troligen gör det det. Stora Klipsch eller TAD t.ex. har jag aldrig hört. Där kan finnas potential.

Genelec kanske har något, men det är ju egentligen för närfält. Kan kanske funka bra som vanliga HiFi-brukar (kanske bättre än många High End HiFi-produkter trots detta).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-22 10:05

Dessa "utvecklingsprototyperna" som hördes på Sweetspot 2019 var där bra rock'n'roll-slam i tyckte jag:
Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-08-22 10:24

Nattlorden påminde mig om Alcons Audio i en granntråd. Dom kan prestera såväl SLAM som välljud 8O :D https://www.alconsaudio.com/product/cr3/ Dra en repa med släpet ned till Holland och lassa inte på någon fulöl som Heineken, i stället ett gäng av deras mindre möbleringsvänliga högtalare.

(Granntråden: viewtopic.php?p=2240217#p2240217 )

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-22 20:18

Nattlorden skrev:Dessa "utvecklingsprototyperna" som hördes på Sweetspot 2019 var där bra rock'n'roll-slam i tyckte jag:
[ Bild ]

Ja de var trevliga.
De stod utanför hotellet i ett stort tält vill jag minnas. Om det var de du menade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-22 20:21

FBK skrev:
Vad har ni hört?

JBL Array 1400 Skulle uppfylla mina krav på det området och alla andra områden om jag haft råd med dem. Mycket högtalare för pengen även som nya. JBL överlag är en av få märken idag som gör prisvärda högtalare, för de är prisvärda även om de kostar 140.000kr och spelar som andra betydligt dyrare burkar.

Hört dom en del.
De är mycket mer korrekta än vanliga JBL, som är mer kul än bra. De svindyra "höga-berg"-JBL är dock bra. Men mest svindyra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-22 20:22

Nattlorden skrev:Dessa "utvecklingsprototyperna" som hördes på Sweetspot 2019 var där bra rock'n'roll-slam i tyckte jag:
[ Bild ]

Ja de var trevliga.
De stod utanför hotellet i ett stort tält vill jag minnas. Om det var de du menade.

Ja, det stämmer nog att det var ett stort tält av någon form - den delen hade jag inte direkt lagt på minnet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-22 20:28

I-or skrev:Det är en vanlig uppfattning. Majoriteten av all musik är inspelad på ett sätt (huvudsakligen via kompression) som gör att man tappar massor av slagkraft och därför kan behöva piffa upp verkligheten en del. Däremot kan ett kapabelt system med en god inspelning vara extremt imponerande vad gäller verklighetsnära slagkraft.

Ja så är det.
Men om man vill njuta av all musik, även den som inte är optimalt inspelad, är lite upp-piffning trevlig. Inte korrekt...men kul. Om sameness innebär att alla musik låter lite rockigare, fine för mig. Lirar mest rock, så högt som jag kan. Sänker sedan efter en timme eller två för att hörseln ska få vila lite.
Som gammal fuskande trummis (rätt medioker) är slam, dynamik och hög volym baskrav.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-22 20:32

Nattlorden skrev:
[ Bild ]

Ja de var trevliga.

Ja, det stämmer nog att det var ett stort tält av någon form - den delen hade jag inte direkt lagt på minnet.

Samma mässa hade en dröse helt underbara galningar som demade sina ombyggda bilar. Flera av dessa tävlade i ljud. Underbart nördiga, otroligt vänliga och kunniga. Älskar de som går all in. Och bra lät det med några bilar dessutom!
Volvo demade sina nya bilar med Dynadio. Inget höjdarljud.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-08-23 13:11

Inspelningen har ju stor inverkan också.
Speciellt mycket heavy metal osv är fullständigt anemiskt inspelat/mastrat. En kommentar jag ofta hört om min anläggning är att det låter så "tunt" "anemiskt" "saknar ös" osv.
Men med en 10 dB mer bas än normalt och gärna nån puckel här och där i midbasen då blir folk mer nöjda. Men då låter ju annan musik förjävlig istället.
Är ju lite underligt att musiken som ska vara mest ös i är den som är inspelad på ett sätt så det låter helt skit i en "linjär" anläggning*.

Men annars är min uppfattning att man minst behöver dubbla 6,5-7" eller enkel 8" innan rätt känsla infinner sig.
Om det säger något om konarea som behövs eller kvaliteten på elementen vet jag inte.
Hittills har jag inte hört en högtalare med enkel 6,5-7" eller mindre ge den där "fysiska" känslan.

* jag har anammat en harman/toole rumskruva med 10 dB lutning från 20-20 000 Hz. Men trots det låter mycket rockmusik skit..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-23 13:38

Kraniet skrev:Men trots det låter mycket rockmusik skit..

Fast... kan du inte stryka "rock" och meningen stämmer fortfarande?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-08-23 13:57

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:Men trots det låter mycket rockmusik skit..

Fast... kan du inte stryka "rock" och meningen stämmer fortfarande?

Så är det ju.
En av de häftigaste inspelningarna jag hört är en champagnegalopp som kom med nån High Fidelity. Där finns det "slam" så det står härliga till. Man blir ju nästan rädd om man är oberedd. (tror masvis visar runt 25 dB dynamisk omfång på den)
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi