Förstärkare till TV-setup?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Morello » 2022-08-31 15:19

sprudel skrev:Jag ser gärna att steget är så smutt som möjligt, och inte utvecklar så mycket värme. Klass D är helt OK till TV-ljud.

Sentec SC9 med tvenne PA9, som göms på lämplig plats.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-31 15:24

Morello skrev:
sprudel skrev:Jag ser gärna att steget är så smutt som möjligt, och inte utvecklar så mycket värme. Klass D är helt OK till TV-ljud.

Sentec SC9 med tvenne PA9, som göms på lämplig plats.

Va, gömma Sentec?! :twisted:
Som är så snygga! :P
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-31 15:29

Inte SC9 alltså - egentligen ett lite för fint försteg till en enklare TV-anläggning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-31 16:17

Morello skrev:Inte SC9 alltså - egentligen ett lite för fint försteg till en enklare TV-anläggning.

PA9orna tycker jag också är för snygga för att gömma undan. FBK, nu får du hjälpa till här då det skymfas å det grövsta! :mrgreen:

Jag kan nämna att en extern volymkontroll behöver man inte ha till en TV-apparat då NorDig-standarden (som jag är medförfattare till) föreskriver att digital och analog utgång (om sådana finnes) ska kunna volymregleras när TV:n är konfigurerad i stereoläge (PCM i den digitala ljudströmmen ut). Man kan alltså inte justera volymen om man nyttjar bitreducerade format (t.ex. AC-3) som påföres den digitala ljudutgången. Om man är tveksam till hur tillverkaren löst den digitala volymkontrollen (vilket man kanske borde :wink: ), kan det vara bra att ha en analog volymkontroll och köra med max ljudnivå på TV:n/boxen.

Huvudproblemet är egentligen att ovanstående borde ingen ljudnörd hålla på med överhuvudtaget. Den införstådde ljudnörden skaffar sig naturligtvis en mindre hembioreceiver då möjligheten finns att bibehålla dynamiken för allt nedmixat mulikanalljud :wink: . Rent tekniskt används då s k Line mode för AC-3-ljudet vilket är det korrekt, annars påföres en dynamikkompressor vid nedmixning av multikanalljud till tvåkanaligt (alltså då TV:n/boxen är inställd för "stereo-ut").
Dessutom finns då möjligheten att även komplettera med en centerhögtalare för de fall då man sitter ickecentrerat i lyssnings-/tittytan. Är man riktigt full i f-n så adderar man två små högtalare någonstans baktill också. Man måste inte krydda med minst sex soraondhögtalare om man har mer normala/mindre ambitioner. Enbart två bakhögtalare bidrar mer än många tror till en roligare upplevelse.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-08-31 16:59

Johan_Lindroos skrev:
Morello skrev:Inte SC9 alltså - egentligen ett lite för fint försteg till en enklare TV-anläggning.

PA9orna tycker jag också är för snygga för att gömma undan. FBK, nu får du hjälpa till här då det skymfas å det grövsta! :mrgreen:

Jag kan nämna att en extern volymkontroll behöver man inte ha till en TV-apparat då NorDig-standarden (som jag är medförfattare till) föreskriver att digital och analog utgång (om sådana finnes) ska kunna volymregleras när TV:n är konfigurerad i stereoläge (PCM i den digitala ljudströmmen ut). Man kan alltså inte justera volymen om man nyttjar bitreducerade format (t.ex. AC-3) som påföres den digitala ljudutgången. Om man är tveksam till hur tillverkaren löst den digitala volymkontrollen (vilket man kanske borde :wink: ), kan det vara bra att ha en analog volymkontroll och köra med max ljudnivå på TV:n/boxen.

Huvudproblemet är egentligen att ovanstående borde ingen ljudnörd hålla på med överhuvudtaget. Den införstådde ljudnörden skaffar sig naturligtvis en mindre hembioreceiver då möjligheten finns att bibehålla dynamiken för allt nedmixat mulikanalljud :wink: . Rent tekniskt används då s k Line mode för AC-3-ljudet vilket är det korrekt, annars påföres en dynamikkompressor vid nedmixning av multikanalljud till tvåkanaligt (alltså då TV:n/boxen är inställd för "stereo-ut").
Dessutom finns då möjligheten att även komplettera med en centerhögtalare för de fall då man sitter ickecentrerat i lyssnings-/tittytan. Är man riktigt full i f-n så adderar man två små högtalare någonstans baktill också. Man måste inte krydda med minst sex soraondhögtalare om man har mer normala/mindre ambitioner. Enbart två bakhögtalare bidrar mer än många tror till en roligare upplevelse.

Så gör jag.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-08-31 21:11

Ursäkta trådkapningen men jag undrar hur man (numera) skall välja TV för att få ut en ljudutgång
så man slipper de inbyggda högtalarna. Hittils har jag använt hörlursuttaget och kopplat till en liten förstärkare.
Nu verkar det analoga hörlursuttaget vara historia.

Hur skall man göra för att få ut tv-ljud och samtidigt behålla tv's volymkontroll ? Vad skall man kika efter
för uttag / anslutningar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-08-31 22:47

peterh skrev:Ursäkta trådkapningen men jag undrar hur man (numera) skall välja TV för att få ut en ljudutgång
så man slipper de inbyggda högtalarna. Hittils har jag använt hörlursuttaget och kopplat till en liten förstärkare.
Nu verkar det analoga hörlursuttaget vara historia.

Hur skall man göra för att få ut tv-ljud och samtidigt behålla tv's volymkontroll ? Vad skall man kika efter
för uttag / anslutningar.

Bra kap där. :)
Jag nyttjar TVns optiska utgång, skickar till Lavry da 10 dac och sedan till en integrerad förstärkare två-kanal.
Är inte detta bra Johan? Det låter bra iaf. :?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi