Är du framme?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du framme?

1. Framme/nöjd, behöver bara laga/byta om något går sönder. :D
23
38%
2. Nästan framme, bara ett par grejer till... :)
17
28%
3. Resan är målet, det är roligare att byta. 8)
5
8%
4. Målet är rörligt, det kommer ju hela tiden bättre saker. :roll:
3
5%
5. Kommer aldrig fram, har inte ekonomin för det jag vill ha. :(
5
8%
6. Jag bryr mig faktiskt inte. 8O
2
3%
7. Annat, låt mig förklara i tråden... :arrow:
5
8%

Antal röster : 60

Användarvisningsbild
wendel

Re: Är du framme?

Inläggav wendel » 2023-01-10 14:52

Jag är framme.
Jag kom för ett litet tag sedan fram till att jag har för mycket prylar som bara står och inte används. Tänkte då att jag skulle sälja mina OA-51-kloner som stått oinkopplade de senaste 7 åren. Efter lite eftertanke kom jag på att det vore synd för man får antagligen inte så mycket för dem att det är värt att sälja. Sålde mina Pi-60 istället, (de var verkligen lättsålda). Nu sitter mina OA-51 i vardagsrummet igen, och tusan vad bra de låter. Tror det till och med blev en liten förbättring ljudmässigt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-10 15:04

Kermit116 skrev:Å så är det detta med dsp också, Juanth sagt nåt o stil med; "Hehe, det är bara att inse, Du hamnar där förr eller senare".

Det vet du. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-10 17:14

Röstade på alternativ 2. Har varit framme men inriktningen tog en annan väg. Sedan fyra år tillbaka är hörlurslyssning det som gäller för fullt. Där har jag lekt och provat mig fram till lite olika resultat. Det jag saknar nu är en hörlursförstärkare/DAC som har relästyrd volymkontroll. Just relästyrd volymkontroll är ett krav så en sådan letar jag efter nu.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2023-01-10 22:37

Annat. Jag kan inte motivera bättre eller dyrare grejer i min lägenhet med unga barn. Jag kan inte lyssna så ofta. Efter att ha bytt elektronik från budget till "medel" låter det avgjort renare, men jag vet ju att det finns åtskilliga dimensioner att förbättra, om det vore motiverat.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-10 22:41

Jag hade ingen aning om att jag behövde en Chord Qutest till för en månad sedan, så visst kan det komma en o annan pryl till, men det är väl inte konstigare än att man byter mattor i bilen ibland. Sen känns den ny igen några år. Liksom anläggningen. Ja, inte pga mattbytet då, men ja... Visst finns det en pryl som kallas "Upscaler" och visst kan en sådan vara bra att ha? Lyssnar oftare på DAVE Brubeck än jag gjort på länge.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 22:42

Det är väl till viss del åldersrelaterat också. När man kommer upp i åren inser man att livet inte är oändligt. Har man många år kvar är det förmodligen en längre väg innan man är framme.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-10 23:11

RogerGustavsson skrev:Det är väl till viss del åldersrelaterat också. När man kommer upp i åren inser man att livet inte är oändligt. Har man många år kvar är det förmodligen en längre väg innan man är framme.

Å andra sidan måste man accelerera om man ska hinna med allt o slippa dö nyfiken :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 23:45

Det är så mycket man vill uppleva innan slutet... Tiden räcker inte till säger jag som varit pensionär i två år. Det där med att lyssna på musik hemmavid är inte allt men kul är det fortfarande. Mycket resande på senare tid, det har jag alltid gjort och håller på så länge jag orkar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-11 00:37

RogerGustavsson skrev:Det är så mycket man vill uppleva innan slutet... Tiden räcker inte till säger jag som varit pensionär i två år. Det där med att lyssna på musik hemmavid är inte allt men kul är det fortfarande. Mycket resande på senare tid, det har jag alltid gjort och håller på så länge jag orkar.

Ja, stressen ökar... fast varför bry sig egentligen, när det är slut så är det slut o då lär man inte bry sig ett dyft om att man missade två av Bruckners symfonier, eller Säffle.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-11 10:55

Den där skylten borde ha plockats ned för länge sedan..... :? falsk marknadsföring kan man kalla den...... :roll: :lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-11 11:55

Behöver kanske framöver uppdatera dacar men i princip så är det klart med första anläggningen.
Sen gäller det att aktivera anläggning nummer 2. Behöver dock inte köpa något utom tid för allt annat finns redan.

/Harry

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-01-11 13:58

Som Roger är jag ju pensionär och stegvis i princip i åtta år minskat arbete/uppdrag. Snart slut helt slut med sådant.

Man inser att jämnåriga går bort eller drabbas av allvarliga sjukdomar. Föräldrar är borta. Nästa gång…

Vi har precis flyttat för att få nära till affärer, hiss samt egen pool m m. Nära barn-barnen och man får några år där man kanske är en del av deras liv.

Så bara i början igen. Skivorna i stort sett nedplockade. Satt upp en akustikvägg och lite till skall upp. Apparaterna i princip bara uppställda. Ny integrerad rörförstärkare. Dragit kablar så att röran skall minska. Haft hit elektriker för att installera el i ribbvägen. Bioförstärkaren är inte inställd.

I princip börjar jag åtminstone delvis om.
Det får ta lite tid.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-11 14:25

Markering på nästan framme.
Har väl alltid trott att man är nära nu.
60+ några år och fortfarande nyfiken.
Livstidshobby.. Tror inte att jag sitter ensam i samma båt.
Jag har inte alltid samma inställning till hobbyn.
Ibland mer intresserad ibland ganska frånvarande.
Kanske det finns några här som känner igen sig.
Livet består ju av andra intressanta utmaningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-11 17:47

FBK skrev:

Den där skylten borde ha plockats ned för länge sedan..... :? falsk marknadsföring kan man kalla den...... :roll: :lol:

Inte ett dugg. De enda gångerna jag inte sitter nöjd är när jag lirar på de falska popboxarna, ha ha, men det är snabbt övergående och lätt fixat. Sen finns det väl en o annan trudelutt som kan få mig att trivas mindre bra. Om jag sitter nöjd idag och plötsligt implementerar något som ändå gör ljudet lite bättre så slutar jag inte sitta nöjd för det och det är fortfarande sant att jag var nöjd innan. Det hindrar mig ändå inte från att vara nyfiken. Behöver jag rörhäckarna? Nä... men jag vill ha dem!! Jag tycker om dem och kommer sakna den jag så småningom väljer bort, men var säker på att jag kommer se till att den kommer till ett bra hem!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi