Använder du EQ för att kompensera för problem i rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du EQ för rummet

Ja, enklare tonkontroller
5
6%
Ja, mer avancerad EQ (mer än två parametrar typ)
59
69%
Nej, men borde göra det
9
11%
Nej, gillar inte EQ
5
6%
Nej, det behövs inte
7
8%

Antal röster : 85

Användarvisningsbild
juanth

Re: Använder du EQ för att kompensera för problem i rummet?

Inläggav juanth » 2023-01-05 10:52

hifikg skrev:
juanth skrev:
hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar :)

:wink:
Näe, det är inte hokus pokus..det är rummets förstärkning man slipper lyssna på. Musik utan kläder. Au naturel..
Knoppen 2.0 däremot… :wink:

Min lösning är att gilla rummets förstärkning och lyssna naken...

Jag vet :D

Det måste bli av snart att jag får höra ditt ru…din musik.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-01-05 11:13

_Fredrik_ skrev:... Helsunt o skoj!

Låter som en klassisk oxymoron!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-05 13:43

RogerGustavsson skrev:Jag har ett par korrektioner i mitt system. Nu har jag börjat leka med EAPO för att justera fonogram vid uppspelning.

Välkommen till klubben! Du kommer aldrig att sluta undra om du inte kan justera klangbalansen ännu liiite bättre. :mrgreen:

(I det fallet behöver man dock automagisk koppling till fonogrammen på något sätt. Jag utnyttjar därför vanligtvis mediaspelarens grafiska ekvalisering här.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-05 14:01

juanth skrev:
hifikg skrev:
juanth skrev: :wink:
Näe, det är inte hokus pokus..det är rummets förstärkning man slipper lyssna på. Musik utan kläder. Au naturel..
Knoppen 2.0 däremot… :wink:

Min lösning är att gilla rummets förstärkning och lyssna naken...

Jag vet :D

Det måste bli av snart att jag får höra ditt ru…din musik.

De går hand i hand, men jag har alltid trivts med musiken via OA52, det är inte det första rummet de står i liksom. Femte eller sjätte bör det vara. Släcker ner ljuset när du hälsar på så kan du lyssna ogenerat :)

Just nu lirar Flim & the BB's o hade det inte varit för den här tråden hade jag inte haft en tanke på EQ :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-05 18:20

hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar :)

Nej, när EQ:n är inställd så behöver man inte fundera mer på den. Det var år 2015 som Allram var hemma och hjälpte mig ställa in allt, sen dess har jag inte ändrat något. Jag behöver aldrig fundera på det, grejerna är inställda så bra det går i mitt rum.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-05 18:47

Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten. :mrgreen:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-05 19:43

I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten. :mrgreen:

Av de som röstat…inte för att jag vill ta ned din glädje men de som nyttjar eq är troligen mer benägna att rösta. :)

Bra siffror hur som helst.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-05 20:11

I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten. :mrgreen:

Frågan är hur stor andel av faktisktianerna som även korrigerar sina fonogram, ≤ 2 % :?: Att göra sådana justeringar automatiskt vore trevligt. För några månader sedan provade jag att exportera frekvensanalysen i Audacity och ändra värdena maskinellt men det strulade vid importen, sedan tog latmasken över och jag började lyssna på musik istället. :) Hur gör du dina justeringar av fonogram?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2023-01-05 20:15

Eftersom jag har (precis skaffat) en integrerad förstärkare utan pre-out&main-in, så skulle jag inte få till det så smidigt. Mellan enbart CD-spelare och förstärkare i så fall.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-05 20:52

Zappa skrev:

Frågan är hur stor andel av faktisktianerna som även korrigerar sina fonogram, ≤ 2 % :?: Att göra sådana justeringar automatiskt vore trevligt. För några månader sedan provade jag att exportera frekvensanalysen i Audacity och ändra värdena maskinellt men det strulade vid importen, sedan tog latmasken över och jag började lyssna på musik istället. :) Hur gör du dina justeringar av fonogram?

Så där kände jag jämt när jag hade ino-högtalare, det var typ bara "audiofilinspelningar" och bastungt material som lät bra, lät iof bättre än det någonsin gör nu. Jag tyckte med andra ord inte att det var speciellt neutralt. Jag skulle skulle lägga in en expander i kedjan, men då är man ute på hal is. Längtar ofta tillbaka till mina i14, helt fantastiska diskanter..
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-05 21:37

_Fredrik_ skrev:
Zappa skrev:

Så där kände jag jämt när jag hade ino-högtalare, det var typ bara "audiofilinspelningar" och bastungt material som lät bra, lät iof bättre än det någonsin gör nu. Jag tyckte med andra ord inte att det var speciellt neutralt. Jag skulle skulle lägga in en expander i kedjan, men då är man ute på hal is. Längtar ofta tillbaka till mina i14, helt fantastiska diskanter..

Yes, med mina pi60 och bs60x låter audiofilinspelningar från t ex Telarc riktigt bra, elektronisk musik som Infected Mushroom är väldigt kul att lyssna på också. Metal fungerar väl minst bra överlag men exempelvis funkar den här plattan hyggligt även om ljudet är en bra bit från perfekt.

https://play.qobuz.com/album/es7h33qjvccmc

es7h33qjvccmc_600.jpg
es7h33qjvccmc_600.jpg (49.82 KiB) Visad 1467 gånger

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-05 22:44

Min klockradio tycker inte att rummet har så stora problem. Sen lyssnar
jag i hörlurar också, då behövs ingen ekvalisering – eller har jag missat
nåt? :mrgreen:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-05 23:46

E skrev:Min klockradio tycker inte att rummet har så stora problem. Sen lyssnar

Mvh E*

Skulle nog säga att EQ till hörlurar slagit igenom på betydligt större front än för högtalare. Finns färdiga kurvor att ladda ned till de flesta modeller.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-06 00:02

Zappa skrev:
_Fredrik_ skrev:
Zappa skrev:

Yes, med mina pi60 och bs60x låter audiofilinspelningar från t ex Telarc riktigt bra, elektronisk musik som Infected Mushroom är väldigt kul att lyssna på också. Metal fungerar väl minst bra överlag men exempelvis funkar den här plattan hyggligt även om ljudet är en bra bit från perfekt.

https://play.qobuz.com/album/es7h33qjvccmc

es7h33qjvccmc_600.jpg

Fast jag kan tänka mig att dom där basstöden gör detta bättre än i14 med basar som jag hade. Men just rock-sidan tyckte jag var svår på med Ino, typ Porcupine Tree, som ändå får räknas som hyfsat välinspelat kunde låta lite vasst. Men Miles Davis grejer från 50/60-talet lät bara för ljuvligt!

Skulle helt klart köra det om jag inte hade Genelec.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-06 00:31

Belker skrev:
E skrev:Min klockradio tycker inte att rummet har så stora problem. Sen lyssnar

Skulle nog säga att EQ till hörlurar slagit igenom på betydligt större front än för högtalare. Finns färdiga kurvor att ladda ned till de flesta modeller.

:wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-06 00:55

_Fredrik_ skrev:
Fast jag kan tänka mig att dom där basstöden gör detta bättre än i14 med basar som jag hade. Men just rock-sidan tyckte jag var svår på med Ino, typ Porcupine Tree, som ändå får räknas som hyfsat välinspelat kunde låta lite vasst. Men Miles Davis grejer från 50/60-talet lät bara för ljuvligt!

Utan EQ, ja. Med EQ och Purifislutsteg låter PT inte vasst, bara rätt!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-01-06 08:37

Porcupine tree låter intressant vid en första lyssning på "spottan". Vilken platta ska jag börja med?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-06 10:24

eljulio skrev:Porcupine tree låter intressant vid en första lyssning på "spottan". Vilken platta ska jag börja med?

Jag gillar egentligen Steven Wilson solo mer. Den här t.ex. https://open.spotify.com/album/6P7vL4vGgyrD7q9VR9BcnV?si=Y3WjV7QWQdaQhEV4Gmfqhg

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-06 13:14

Belker skrev:
_Fredrik_ skrev:

Åfasen. Menar du EQ ovan för 1 khz också? Ofta kan ger ju lite mer gas vid 100-400 hz en känsla av att det lugnar ner sig vid 3-8 khz.

Vad är "Purifislutsteg" för nåt underbart?

Belker skrev:
eljulio skrev:Porcupine tree låter intressant vid en första lyssning på "spottan". Vilken platta ska jag börja med?

Jag gillar egentligen Steven Wilson solo mer. Den här t.ex. https://open.spotify.com/album/6P7vL4vGgyrD7q9VR9BcnV?si=Y3WjV7QWQdaQhEV4Gmfqhg

Håller nog med. Albumet Up the Downstair är deras bästa av det jag har hört.

@ejulio specifikt en låt som heter "Trains", testa med den.

Här är en låt som låter fett på allt:
https://tidal.com/browse/track/6076596
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-06 13:49

Zappa skrev:

Knappt några vad jag vet.

Jag justerar huvudsakligen via hörseln men med lite stöd från frekvensspektrum ibland.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-06 13:53

Mark Levinsons bolag Daniel Hertz säljer en mjukvara som heter "Master class". Levinsson pratar om att man bör ta ett holistiskt grepp om återgivningen och således korrigera klangbalansen ungefär som Isidor gör.

https://danielhertz.com/collections/software
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-06 14:08

Intressant. De använder MIMO-teknik för att kunna kontrollera rumsreflektioner för låga frekvenser över ett större område i rummet. Man kan kontrollera lika många mottagarpositioner (eller snarare -områden) som man har högtalare och Dirac ART utnyttjar samtliga högtalare i uppställningen. Det vanliga svamlet angående ett fantastiskt ljudsceneri från amerikanerna, dock (det påverkas inte alls av kontroll vid så låga frekvenser).

I sötpunkten naturligtvis intet nytt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-06 14:17

Morello skrev:Mark Levinsons bolag Daniel Hertz säljer en mjukvara som heter "Master class". Levinsson pratar om att man bör ta ett holistiskt grepp om återgivningen och således korrigera klangbalansen ungefär som Isidor gör.

https://danielhertz.com/collections/software

Tycks vara ganska rudimentärt med mycket handpåläggning från användaren. Jag har lekt lite med ett betydligt mer automagiskt skript som jag totade ihop i Matlab med gott resultat, men det hela är, som alla antagligen förstår, inte okomplicerat.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-06 14:20

_Fredrik_ skrev:
Belker skrev:
_Fredrik_ skrev:

Åfasen. Menar du EQ ovan för 1 khz också? Ofta kan ger ju lite mer gas vid 100-400 hz en känsla av att det lugnar ner sig vid 3-8 khz.

.
.
.

Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Purifi är en klass-D-förstärkare som säljs både som DIY och som modul i många kommersiella konstruktioner. Uppföljare till Hypex,typ.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-06 14:31

Belker skrev:
_Fredrik_ skrev:
Belker skrev:Utan EQ, ja. Med EQ och Purifislutsteg låter PT inte vasst, bara rätt!

.
.
.

Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Purifi är en klass-D-förstärkare som säljs både som DIY och som modul i många kommersiella konstruktioner. Uppföljare till Hypex,typ.

Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-06 14:34

Belker skrev:Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.

Kan det vara så att du borde ha en studioversion i stället, om det finns
någon lämplig sådan modell?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-06 14:49

Zappa skrev:
Belker skrev:
_Fredrik_ skrev:Åfasen. Menar du EQ ovan för 1 khz också? Ofta kan ger ju lite mer gas vid 100-400 hz en känsla av att det lugnar ner sig vid 3-8 khz.

.
.
.

Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.

Jag kommer inte åt filterfilen just nu, men den är baserad på direktljud mätt både utomhus och i rum. Mina filter är ingen vacker syn, för jag har den lata ovanan att korrigera på korrigeringen, så att säga. Det blir så när man har ”oändligt” antal filter tillgängliga och man itererar sig fram med mätning, filter, mätning, filter… Nån dag ska jag nog rensa upp den där filen till en rimlig mängd filter. Men när det funkar och låter bra känns det inte prioriterat.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-06 14:50

E skrev:
Belker skrev:Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.

Kan det vara så att du borde ha en studioversion i stället, om det finns
någon lämplig sådan modell?

Mvh E*

Har inos studiovarianter rakare frekvensgång? Jag trodde mest de var mer utsträckta i ultraljudet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-06 14:57

Zappa skrev:Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.

Alla enheter skiljer sig åt en del vid tillverkningen och Inos modeller utgör inget undantag. Även om skillnaderna inte är enorma kan man lika gärna göra det hela rakt igenom rätt om man gräver ned sig så mycket som du gör.

Släpa fram högtalarna och mät frekvensgången i motsvarande vertikal lyssningsvinkel med dessa liggande på sidan mitt mellan golv och tak på ett avstånd om ca 2 m, vilket ger ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 3 ms. Korrigera sedan för konstant direktljudsfrekvensgång över 500 Hz (man får sedan även vara lite uppmärksam subjektivt i övergångsområdet upp till ca 1000 Hz). Du kommer inte att bli besviken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi