Moderator: Redaktörer
ottovonkopp skrev:Då har stereon åkt ut och ett par Homepods har inhandlats. De är uppsatta som ett stereopar och "kopplade" till en Apple TV.
Kortfattat så tror jag det är svårt att få bättre (roligare, behagligare) ljud för samma peng. Troligtvis kan du spela betydligt högre med en stereo i samma pris.
TV\film låter alldeles utmärkt och det är inga problem att störa grannarna om man vill.
Dock så låter Spotify och SR Play inte så kul via Apple TV:ns appar. Bättre att köra Airplay från mobil. Då låter det alldeles utmärkt. Plexamp och Airplay är en riktigt trevlig kombo.
Spelar jag överdrivet dynamikreducerat material så kan basen bli lite för mycket men det finns en Minska bas spak. Med Minska bas spaken av låter det som en väl integrerad liten sub. Funkar fint på tex gamla Rainbowalbum från 70-talet.
OBS! Jag lyssnar uteslutande på pop\rock även om jag testat lite soft pianojazz på Spotify vilket lät väldigt behagligt.
BellsnWhistles skrev:ottovonkopp skrev:Då har stereon åkt ut och ett par Homepods har inhandlats. De är uppsatta som ett stereopar och "kopplade" till en Apple TV.
Kortfattat så tror jag det är svårt att få bättre (roligare, behagligare) ljud för samma peng. Troligtvis kan du spela betydligt högre med en stereo i samma pris.
TV\film låter alldeles utmärkt och det är inga problem att störa grannarna om man vill.
Dock så låter Spotify och SR Play inte så kul via Apple TV:ns appar. Bättre att köra Airplay från mobil. Då låter det alldeles utmärkt. Plexamp och Airplay är en riktigt trevlig kombo.
Spelar jag överdrivet dynamikreducerat material så kan basen bli lite för mycket men det finns en Minska bas spak. Med Minska bas spaken av låter det som en väl integrerad liten sub. Funkar fint på tex gamla Rainbowalbum från 70-talet.
OBS! Jag lyssnar uteslutande på pop\rock även om jag testat lite soft pianojazz på Spotify vilket lät väldigt behagligt.
Vad vann du jämfört med tidigare setup?
Mirage skrev:Funderade just på hur du fått in Touchen i den anläggningen, men det hade du alltså inte; än.![]()
Ser snyggt ut annars! Jag har inte hört några Homepods än, men det vore roligt att göra. Känner inget behov av några för dagen, men det kanske kommer. Använder en del andra saker med äpplen på, så de kan komma till pass.
Morello skrev:pLudio skrev:Ja. Siri hör dig!
Skulle aldrig någonsin släpa in spionageprodukter över tröskeln och jag är höggradigt förvånad över hur naiva folk faktiskt är.
Nattlorden skrev:Morello skrev:pLudio skrev:Ja. Siri hör dig!
Skulle aldrig någonsin släpa in spionageprodukter över tröskeln och jag är höggradigt förvånad över hur naiva folk faktiskt är.
Tja, jag har så tråkigt liv så att vill någon tjuvlyssna när man diskutterar vad man skall ha till middag, så väl bekomme! Kan jag få fler recept skickade på kuppen, så inte mig emot.
Att verbalt kunna sätta en timer när man står i matlagninen eller tända lampan över diskbänken när man glömt det innan man satte händerna i disken är guld.
hifikg skrev:Gör väl inget om folket på Apple får se när man nakenlyssnar (stackars satar), de är "The Good Guys".
Morello skrev:Spionagehögtalare i stereokonfiguration öppnar helt nya möjligheter för den som spionerar."Nu rör sig herr Svensson mot köket....."
Tell skrev:Fast det är väl lite smått offtopic det. Jag undrar ju mest om det inte finns bättre högtalare man kan få för 8kkr? Jag menar dom där är väl 360 graders runtstrålande och lär väl studsa friskt på precis alla ytor? Ger väl såklart ett "större" ljud, men lär väl bli ganska smetigt. Dessutom så är man väl ganska duktigt begränsad i ljudvolym med tanke på storleken och dess basförmåga. Nu har jag dålig koll på den aktiva högtalarmarknaden, men vill minnas Audio Pro och en del andra märken har grejer i liknande prisklass som säkerligen borde kunna piska dom här?
I-or skrev:Det finns inga livsstilshögtalare som låter bra med HiFi-mått (vissa modeller från extremdyra Devialet undantagna). Frekvensgång och spridning är oftast bara hyggliga och distorsion och luftpumpningskapacitet är alltid undermåliga, speciellt för prisklassen. Man betalar ett ganska högt pris för helt andra fördelar som liten storlek, enkelt handhavande och trevliga pratstunder med Siri eller Alexa. Detta räcker för vanliga dödliga och även audiofilen kan förstås ibland behöva lite bakgrundsmusik och aningen mer i köket medan han tillreder sina gourmetmiddagar. Diverse nätgökars påståenden om "HiFi-kvaliteter" stämmer dock inte ens tillnärmelsevis.
I-or skrev:Tell skrev:Fast det är väl lite smått offtopic det. Jag undrar ju mest om det inte finns bättre högtalare man kan få för 8kkr? Jag menar dom där är väl 360 graders runtstrålande och lär väl studsa friskt på precis alla ytor? Ger väl såklart ett "större" ljud, men lär väl bli ganska smetigt. Dessutom så är man väl ganska duktigt begränsad i ljudvolym med tanke på storleken och dess basförmåga. Nu har jag dålig koll på den aktiva högtalarmarknaden, men vill minnas Audio Pro och en del andra märken har grejer i liknande prisklass som säkerligen borde kunna piska dom här?
Som skrivet var får man långt mer välljud för pengarna med en normal stereoanläggning även om livsstilsprodukter har sina fördelar på den estetiska och praktiska sidan.I-or skrev:Det finns inga livsstilshögtalare som låter bra med HiFi-mått (vissa modeller från extremdyra Devialet undantagna). Frekvensgång och spridning är oftast bara hyggliga och distorsion och luftpumpningskapacitet är alltid undermåliga, speciellt för prisklassen. Man betalar ett ganska högt pris för helt andra fördelar som liten storlek, enkelt handhavande och trevliga pratstunder med Siri eller Alexa. Detta räcker för vanliga dödliga och även audiofilen kan förstås ibland behöva lite bakgrundsmusik och aningen mer i köket medan han tillreder sina gourmetmiddagar. Diverse nätgökars påståenden om "HiFi-kvaliteter" stämmer dock inte ens tillnärmelsevis.
I-or skrev:Det kan vara intressant att känna till att jag i min professionella gärning har utvärderat livsstilshögtalare från ett stort antal fabrikanter (inklusive Apple) både objektivt och subjektivt, så slutsatserna får nog sägas vara ganska solida.
Om man har höga krav på återgivning så utgör dessa produkter inte en framkomlig väg.
ottovonkopp skrev:Tror den mäter rummet på något sätt. Flyttar man högtalaren så gör den en ny mätning läste jag någonstans.
I-or skrev:Den i marknadsföringen hyllade tekniken för placeringsoberoende egenskaper är till stor del helt nödvändig för en rundstrålande lösning som Homepod eftersom man annars lätt får ganska fula och relativt högfrekventa frekvensgångsproblem (SBIR) vid väggnära placering, vilket lär vara den klart dominerande placeringen i praktiken. En konventionell konstruktion reducerar dessa problem utan speciallösningar.
Automagiska ekvaliseringsfunktioner som i HomePod är förstås tekniskt snyggt, men man kan i praktiken lika gärna implementera ekvalisering som användaren väljer för olika placeringar. Billigt och bra om man inte ständigt flyttar runt högtalaren, vilket nog är ganska ovanligt.
I-or skrev:Apple HomePod fungerar likadant vad gäller placeringsautomatiken, då den via de inbyggda mikrofonerna mäter inverkan från närliggande begränsningsytor och övergår till en kardioidliknande karakteristik om det t.ex. finns en vägg direkt bakom. Detta gäller förstås bara för höga frekvenser, för låga till mellanhöga dito är baselementet rundstrålande (delningsfrekvens ca 500 Hz). Förutom denna s.k. beamforming ingår även frekvensgångskorrektion i processen, men lika effektivt som mätning i lyssningspositionen blir det alltså aldrig.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Gör väl inget om folket på Apple får se när man nakenlyssnar (stackars satar), de är "The Good Guys".
Good Guys lierade med kineserna?
I-or skrev:Det var synd att Quad ESL-57 inte var utrustad med kamera när det uppenbarligen fanns audiofiler av detta slag:
ottovonkopp skrev:Dock så låter Spotify och SR Play inte så kul via Apple TV:ns appar. Bättre att köra Airplay från mobil. Då låter det alldeles utmärkt.
Magnuz skrev:ottovonkopp skrev:Dock så låter Spotify och SR Play inte så kul via Apple TV:ns appar. Bättre att köra Airplay från mobil. Då låter det alldeles utmärkt.
Det här var intressant. Min erfarenhet är den diametralt motsatta. Via äppeltevens appar låter det utmärkt, men airplay från mobilen låter illa.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 17 gäster