Pålägg av artificiella ljud parallellt med direktljudet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Pålägg av artificiella reflexer parallellt med direktlju

Inläggav petersteindl » 2023-06-11 17:47

JM skrev:Hur fungerar Dolby Atmos vektoriellt? Fördelar programmet musiken efter lokalisationen där uppmätta högtalare finns i rummet? Grovt mellan "tummen o pekfingret" hur ser algoritmen ut.

JM

Vad menar du med vektoriellt?

Vad menar du med att ett program fördelar musiken efter lokalisationen där uppmätta högtalare finns i rummet?
Lokalisering av ljudkällor är ett subjektivt fenomen som tillhör Perception och sker av vårt ena sinne som kallas hörseln.
Uppmätta högtalare i rummet är ett akustiskt fysikaliskt objektivt fenomen.
Detta utgår jag ifrån att du vet.

Mig veterligen är inte Atmos ett system som går ut på att detektera respektive högtalare. Därmed måste det till kodning av ljudsignaler som innefattar så kallade ”fantomprojiceringar”.

Centerkanalen är ett undantag, eftersom den är tänkt som en monokanal för rösterna i filmer, där röster kan ha olika språk för olika marknader, dels med tanke på barnfilmer dels för marknader som dubbar filmer.

Däremot är front/sidohögtalarna i Atmos en spännande konfiguration/lösning i och med den position/infallsvinkel de är tänkt att ha. Där finns möjligheten att koda 1a sidoväggsreflexer och återge dessa med korrekt tidsfördröjning.

Jag har även läst någonstans angående just detta, vilket jag tyckte var roligt eftersom det överensstämmer med hur jag tänker.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2023-06-11 18:21

Half Elevation Vector Space

Something to make note of when using Dolby Atmos is that out of the box for both the object-bed and the channel-bed there is a limited vector space, specifically there is from the “floor” to the “ceiling” since this is originally designed for theater based mixing. That means that when translated to a virtual setting (expectations we would have for spatial audio mixing) we face our first observed limitation, we are missing 50% of the virtual mixing space.

https://research.mach1.tech/posts/obser ... al-mixing/

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2023-06-11 18:26

General information about Atmos
Atmos is a proprietary, object-based surround sound format introduced by Dolby Laboratories in April 2012.
In addition, thetechnology allows theoretically, an unlimited number of audio tracks. In contrast to the purely channel-based surround formats, vector-based metadata for moving objects can be included in the data stream. Then their coordinates are calculated by the receiver relative to the respective measured loudspeaker line-up.
https://innenhofstudios.at/en/dolby-atm ... ng-studio/

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-11 21:26

JM skrev:Half Elevation Vector Space

Something to make note of when using Dolby Atmos is that out of the box for both the object-bed and the channel-bed there is a limited vector space, specifically there is from the “floor” to the “ceiling” since this is originally designed for theater based mixing. That means that when translated to a virtual setting (expectations we would have for spatial audio mixing) we face our first observed limitation, we are missing 50% of the virtual mixing space.

https://research.mach1.tech/posts/obser ... al-mixing/

JM

Jag är inte imponerad av denna internetsidas förklaringstext.
Vad är det egentligen det som står?
Vad är betydelsen av det de skriver?

Vector Space, även kallad Linear Space är ett vektorrum. Då kan man gå in på definitionen av ett vektorrum:

Wiki skrev:VECTOR SPACE
In mathematics and physics, a vector space (also called a linear space) is a set whose elements, often called vectors, may be added together and multiplied ("scaled") by numbers called scalars. Scalars are often real numbers, but can be complex numbers or, more generally, elements of any field. The operations of vector addition and scalar multiplication must satisfy certain requirements, called vector axioms. The terms real vector space and complex vector space are often used to specify the nature of the scalars: real coordinate space or complex coordinate space.

Vector spaces generalize Euclidean vectors, which allow modeling of physical quantities, such as forces and velocity, that have not only a magnitude, but also a direction. The concept of vector spaces is fundamental for linear algebra, together with the concept of matrix, which allows computing in vector spaces. This provides a concise and synthetic way for manipulating and studying systems of linear equations.

Vector spaces are characterized by their dimension, which, roughly speaking, specifies the number of independent directions in the space. This means that, for two vector spaces over a given field and with the same dimension, the properties that depend only on the vector-space structure are exactly the same (technically the vector spaces are isomorphic).

Redan här tror jag deras förklaringsmodell faller.

Vad är definitionen på Half Elevation?
Sedan används uttryck som Channel-bed och Object-bed.
Vad är definitionen på Channel-bed och Object-bed?

Googlar man på Channel-bed så kommer man till olika sängar eller floder, :) vilket är såsom jag själv skulle definiera begreppet.

Det finns även fler konstigheter som inte ges någon definition eller förklaring.

Går man in på vektorer så hamnar man i en helt annan värld med helt andra förklaringsmodeller och till och med helt andra matematiska beräkningar/operatorer, d v s addition och multiplikation sker enligt helt annan modell med vektorer eller vektorvärda funktioner än vad man annars är van vid.
Exempel på vanliga operatorer: Tag två tal.
A = 3.
B = 9.
A + B = 12.
A-B = -6.
B-A = +6
A*B = B*A = 27.

A/B = 1/3.
B/A = 3.

Tal utgör det man matematiskt kallar 'Skalär'. De kan ses som en magnitud.
Ibland kallas de för amplitud, exempelvis om man mäter spänningar inom elektroniken. Då blir enheten Volt.

Går man in i vektoralgebran, så är det helt annan beräkning av operatorer. Då kommer riktning med i beräkningen.
Bild
De flesta känner igen det här, men konsekvensen av att använda vektoroperatorer och vad det egentligen innebär och hur man applicerar det inom akustik eller på hörseln som sensoriskt system är tämligen okänt för de absolut flesta.

En annan viktig sak är det man kallar parallellförflyttningsprincipen gällande vektorer. Skilda Vektorer kan vara placerade var som helst i rummet men ändå adderas.
Bild

Det kan vara flera vektorer. Additionen sker enligt Triangle Law.
Bild

Om detta skall kunna appliceras akustiskt så måste man förstå innebörden. Först måste man bestämma vilken akustisk Storhet/parameter som man egentligen talar om och vill uttrycka?

Tryck och även Ljudtryck är skalära storheter och inte vektorstorheter.

Går man in på Grad, d v s Gradienten, så måste man förstå vad det är för något. Gradienten är en matematisk operator som ett hjälpmedel vid beräkningar.
Har man 2 olika ljudtryck, exempelvis 9 och 3, i 2 olika punkter, t.ex. i punkt A och respektive i punkt B, så blir tryckdifferensen mellan punkterna = 6.
Gradienten är i detta exempel en riktning mellan punkt A och punkt B och längden på vektorn är = 6 som är vektorns magnitud. Skalan kan vi än så länge bortse ifrån. Enheten kan vara Pascal eller dB. Pascal är absoluttryck, dB är logaritmiskt.
Denna tryckgradient är allt annat än det man egentligen vill åstadkomma, inom akustik och om möjligt perception, genom att gå in i vektoralgebrans värld.
Det närmaste man kommer med tryckgradienter är trycket på ena trumhinnan och trycket på andra trumhinnan. Däremellan finns tryckskillnader som kan uttryckas med Gradient som matematisk operator. Då blir riktningen alltid riktningen mellan trumhinnorna och magnituden = vektorns längd, d v s exakt det som framstår vid lyssning med hörlurar. Ljudet är i huvudet mellan trumhinnorna. Då måste det till helt andra ingredienser för att någon extern lokalisation av så kallade "fantomljudkällor" skall kunna ske. Då kommer man in på vektorfält i vektorrummet/linjära rummet.

Jag, tillsammans med lilltrolls beräkningar och simuleringar har lösningar på detta dilemma, att "externalize" projicering av ljudkällor/ljudobjekt med akustiska vektorer där även tid och fas ingår från vågekvationen i respektive vektor som summeras, men det tänker jag än så länge inte redogöra för, men det är tänkt att komma i Peter Steindl?-tråden, då tiden är mogen.

Från ditt ovanstående inlägg med länk till Innenhof Studio, så står följande att läsa.
Innenhof Studio skrev:In addition, the technology allows theoretically, an unlimited number of audio tracks. In contrast to the purely channel-based surround formats, vector-based metadata for moving objects can be included in the data stream. Then their coordinates are calculated by the receiver relative to the respective measured loudspeaker line-up.

I det här fallet är "the reciever" inte lyssnaren. Men lyssnaren måste komma in i ekvationen om det skall fungera med vektoralgebra och perception.
Det jag reagerar på är: ökar man mängden kanaler och högtalare, så fjärmar man sig vektorernas värld och återger till slut enkom skalära tryck, d v s man går från vektorer till bitmapping.

Slutligen: Jag vill inte förringa deras respektive arbeten, men att använda begreppet vektor i samband med akustik och perception tarvar sin man/kunskap. Jag har ännu inte sett någon text som jag finner ok, gällande detta.
Men vi hör faktiskt riktning. Det medför vissa axiom. Ett av dessa axiom är att hörseln är ett mätinstrument som detekterar någon form av vektorer.
Inom Audio: Ingen frekvenskurva, ingen distorsionskurva, ingen vattenfallskurva och ingen faskurva samt ingen grupplöptid eller någon kurva i tidsdomän innefattar någon som helst vektor. Vektoralgebra används inte inom ljud och perception, men jag har faktiskt börjat göra detta, gällande stereo och lokalisation av ljudobjekt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2023-06-11 22:04

Mitt amatör uppfattning om hur metadata används för att ge rätt ljud för alla kanaler bygger på faktiska lokaliseringen av varje högtalare i det unika lyssningsrummet. Med mikrofonen i lyssningspositionen känner initiala programmet av var de olika högtalarna (höger, centrum,vänster, tak mm) är belägna i rummet och kan på så sätt med simpel vektoranalys ge varje högtalare lagom dos ljudstyrka/försening/mm i relation till tänkt spatial ljudbild.
Således skapas utifrån initiala vektoranalysen en rums-, högtalarplacerings- och lyssningspositionsspecifik fast matris för alla Atmosuppspelningar i detta rum.

Men jag förstår inte hur ljud-datan är beskaffade för klara denna transformering?
Det är inte ett antal fixa inspelade kanaler utan ngt annat som är inspelat - men vad?
"Lossless"? Var ligger gränsproblemen?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-11 22:20

Metadata är för moving objects i filmen, skriver de. Helikopers som flyger eller bilar/motorcyklar som åker. Vad deras metadata innebär vet jag inte men i själva ordet ”meta”, med tanke på metafysik, så innebär det att det inte är verklig kodning, utan någon form av panorering som sker elektroniskt med pottar.

Vet inte om jag skulle kalla metadata för vektorbaserad kodning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-06-11 23:10

petersteindl skrev:Metadata är för moving objects i filmen, skriver de. Helikopers som flyger eller bilar/motorcyklar som åker. Vad deras metadata innebär vet jag inte men i själva ordet ”meta”, med tanke på metafysik, så innebär det att det inte är verklig kodning, utan någon form av panorering som sker elektroniskt med pottar.

Mvh
Peter

Som noll-matematiker gissar jag att här råder språkförbistring.
Tror inte Dolby alls avser vektoranalys av det ena eller andra i strikt matematisk mening.
Jag tror de bara menar "ur lyssnarens position ljudets styrka och riktning".
Alltså att ljudet skall komma i rätt styrka från rätt riktning överensstämmande med det som avsågs vid mixning.
Att "intrimning" endast avser respektive högtalares styrkenivå i den rumsuppställning som råder.
Som vilken gammal 5.1-brus-inställning som helst.

Men jag gissar förstås.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-11 23:35

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:Metadata är för moving objects i filmen, skriver de. Helikopers som flyger eller bilar/motorcyklar som åker. Vad deras metadata innebär vet jag inte men i själva ordet ”meta”, med tanke på metafysik, så innebär det att det inte är verklig kodning, utan någon form av panorering som sker elektroniskt med pottar.

Mvh
Peter

Som noll-matematiker gissar jag att här råder språkförbistring.
Tror inte Dolby alls avser vektoranalys av det ena eller andra i strikt matematisk mening.
Jag tror de bara menar "ur lyssnarens position ljudets styrka och riktning".
Alltså att ljudet skall komma i rätt styrka från rätt riktning överensstämmande med det som avsågs vid mixning.
Att "intrimning" endast avser respektive högtalares styrkenivå i den rumsuppställning som råder.
Som vilken gammal 5.1-brus-inställning som helst.

Men jag gissar förstås.

/Anders O.

Skulle kunna tänka mig att du gissar rätt. Men jag har inte läst vad Dolby själva skriver gällande Atmos. Mina inlägg är mest till för att, inom audio/ljud, sätta vektorer/vektoralgebra i rätt skåp så att säga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-06-11 23:36

JM skrev:Mitt amatör uppfattning om hur metadata används för att ge rätt ljud för alla kanaler bygger på faktiska lokaliseringen av varje högtalare i det unika lyssningsrummet. Med mikrofonen i lyssningspositionen känner initiala programmet av var de olika högtalarna (höger, centrum,vänster, tak mm) är belägna i rummet och kan på så sätt med simpel vektoranalys ge varje högtalare lagom dos ljudstyrka/försening/mm i relation till tänkt spatial ljudbild.
Således skapas utifrån initiala vektoranalysen en rums-, högtalarplacerings- och lyssningspositionsspecifik fast matris för alla Atmosuppspelningar i detta rum.

Men jag förstår inte hur ljud-datan är beskaffade för klara denna transformering?
Det är inte ett antal fixa inspelade kanaler utan ngt annat som är inspelat - men vad?

JM

Som jag förstått det hela så bestämmer den som mixar ljudet var alla ljudobjekt ska vara belägna i det virtuella tredimensionella "Atmos-rummet". Sedan beroende på olika antal fysiska ljudkällor och var dessa är placerade i det fysiska rummet hos olika användare, så får dessa högtalare dra olika stora eller små andelar av "lasset" för att upprätthålla detta virtuella Atmos-rum i bästa möjliga mån. Ju fler högtalare man har i Atmos-systemet, desto bättre precision och en enklare beräkning får man för det virtuella rummet.

Ser nu att Ogjort skrev ungefär samma sak. :)
Senast redigerad av goat76 2023-06-11 23:39, redigerad totalt 1 gång.

JM

Inläggav JM » 2023-06-11 23:37

Metadata i samband med Atmos är den grunddata ur vilken Atmos kan skapa olika kanaler som ej är inspelade men väl anpassade till konfigurationenenligt mitt tidigare inlägg.
Algebra, vektorer och matriser är enkla sätt att nå slutprodukten men hur ser metadatan ut för Atmos?
Försökte fatta hur när Atmos var nytt men gav upp av tidsskäl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Metadata

JM

JM

Inläggav JM » 2023-06-11 23:39

goat76 skrev:
JM skrev:Mitt amatör uppfattning om hur metadata används för att ge rätt ljud för alla kanaler bygger på faktiska lokaliseringen av varje högtalare i det unika lyssningsrummet. Med mikrofonen i lyssningspositionen känner initiala programmet av var de olika högtalarna (höger, centrum,vänster, tak mm) är belägna i rummet och kan på så sätt med simpel vektoranalys ge varje högtalare lagom dos ljudstyrka/försening/mm i relation till tänkt spatial ljudbild.

JM

Som jag förstått det hela så bestämmer den som mixar ljudet var alla ljudobjekt ska vara belägna i det virtuella tredimensionella "Atmos-rummet". Sedan beroende på olika antal fysiska ljudkällor och var dessa är placerade i det fysiska rummet hos olika användare, så får dessa högtalare dra olika stora eller små andelar av "lasset" för att upprätthålla detta virtuella Atmos-rum i bästa möjliga mån. Ju fler högtalare man har i Atmos-systemet, desto bättre precision och en enklare beräkning får man för det virtuella rummet.

Låter vettigt. Men hur ser "lasset" = metadatan ut?

JM

JM

Inläggav JM » 2023-06-11 23:44

Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-11 23:50

JM skrev:Metadata i samband med Atmos är den grunddata ur vilken Atmos kan skapa olika kanaler som ej är inspelade men väl anpassade till konfigurationenenligt mitt tidigare inlägg.
Algebra, vektorer och matriser är enkla sätt att nå slutprodukten men hur ser metadatan ut för Atmos?
Försökte fatta hur när Atmos var nytt men gav upp av tidsskäl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Metadata

JM

Tack för länken. Bra info gällande definition på meta data. Det är således inte någon akustisk vektoriell kodning i inspelningen det handlar om som avkodas vid återgivningen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-06-12 00:00

JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?

JM

Det är samma Atmos-mix som fungerar för både hörlurar och flerkanals-ljudsystem med massor av högtalare, så mixen kan uppenbarligen ”vecklas ut” från att handla om rena fasförskjutningar för hörlurslyssning till att även handla om fantomprojiceringar för flerkanals-ljudsystemen.

Hur mattematiken ser ut under huven för denna system-anpassande funktion vet nog bara Dolby själva. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-12 00:04

JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?

JM

Jag vet inte hur deras Atmos för hörlurar är gjort, men du kan själv sätta dig i ett bra Atmosrum och spela upp pulser eller andra ljud ur varje respektive högtalare där du har små mikrofoner instoppade i dina örongångar. Då mäter du din egen HRTF kurvskara från befintliga Atmoshögtalare. Du lägger denna HRTF info i separata kanaler som läggs på befintlig ljudkod i varje kanal och där din apparat mixar ner det till 2 kanaler som du sedan spelar upp via hörlurar. Då blir det en binaural uppspelning av Atmos via hörlurar. Det blir ett förbluffande bra resultat om det görs på ett bra sätt. Jag har själv blivit utsatt för ett sådant test för 6 år sedan i München på Hi End Mässa. Filmljud blev långt över förväntan. Musik med symfoniorkester blev lagom bra. Lurarna var ett par Yamaha-lurar får någon hundring. Elektronikapparaten kostade ½ mille SEK med EUR-kurs anno 2016.

MvH
Peter

JM

Inläggav JM » 2023-06-12 00:09

goat76 skrev:

JM

Det är samma Atmos-mix som fungerar för både hörlurar och flerkanals-ljudsystem med massor av högtalare, så mixen kan uppenbarligen ”vecklas ut” från att handla om rena fasförskjutningar för hörlurslyssning till att även handla om fantomprojiceringar för flerkanals-ljudsystemen.

Hur mattematiken ser ut under huven för denna system-anpassande funktion vet nog bara Dolby själva. :)

Dolby själva menar att Atmos är inte "lossy". Jag är inte övertygad. Men ni som kan jämföra hör ni en negativ skillnad?

JM

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-06-12 00:33

JM skrev:
goat76 skrev:

JM

Dolby själva menar att Atmos är inte "lossy". Jag är inte övertygad. Men ni som kan jämföra hör ni en negativ skillnad?

JM

Jag har inte något Atmos-system utan endast ett simpelt 5.2-system, men det Andrew Scheps säger är att det större utrymme som ges i Atmos, där varje enskilt ljudobjekt inte längre behöver klämmas ihop och trängas med övriga ljudobjekt som i en vanlig ”modern” tvåkanalsmix, vilket gör att färre EQ-anpassningar och andra ingrepp behövs då det inte längre sker lika många frekvens-maskeringar då fler högtalare delar på bördan.

En annan bra grej är att Atmos är det första ljudformatet med en normaliserings-standard som krav. En ljudmix inte håller sig under -18 LUFS så godkänns den inte, det är ju en grej som verkligen kan höja produktionsstandarden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-12 02:01

goat76 skrev:
JM skrev:
goat76 skrev:

JM

Jag har inte något Atmos-system utan endast ett simpelt 5.2-system, men det Andrew Scheps säger är att det större utrymme som ges i Atmos, där varje enskilt ljudobjekt inte längre behöver klämmas ihop och trängas med övriga ljudobjekt som i en vanlig ”modern” tvåkanalsmix, vilket gör att färre EQ-anpassningar och andra ingrepp behövs då det inte längre sker lika många frekvens-maskeringar då fler högtalare delar på bördan.

En annan bra grej är att Atmos är det första ljudformatet med en normaliserings-standard som krav. En ljudmix inte håller sig under -18 LUFS så godkänns den inte, det är ju en grej som verkligen kan höja produktionsstandarden.

Bra info! :)

JM

Inläggav JM » 2023-06-12 07:13

goat76 skrev:
JM skrev:
goat76 skrev:

JM

Innebär kraven på Atmosmusik att de inte är utsatta för "Loudness war"?

JM

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-06-12 12:47

JM skrev:
goat76 skrev:
JM skrev:Dolby själva menar att Atmos är inte "lossy". Jag är inte övertygad. Men ni som kan jämföra hör ni en negativ skillnad?

JM

Innebär kraven på Atmosmusik att de inte är utsatta för "Loudness war"?

JM

Jag minns inte riktigt hur LUFS-värdet räknas ut, det jag är lite osäker på är om headroom mellan peakvärdet och digitala nollvärdet räknas med, men jag tror det är så.

Så om det stämmer att headroom räknas in så är det visserligen fortfarande möjligt att reducera dynamiken i Atmos-mixarna, men då måste hela mixen sänkas till gränsvärdet-18 LUFS så det enda man kommer uppnå är ökad headroom men ingen ökad volymnivå.

En nivå på -18 LUFS eller lägre uppnår väldigt få musikproduktioner, men kanske är det lättare att uppnå med ljudmixar för fler än två kanaler då de olika ljudinslagen inte påverkar varandras dynamik i samma utsträckning. De flesta tvåkanalsmixar landar nog i området -12 till -18 LUFS efter att de önskvärda dynamik-reduceringarna gjorts, alltså de reducerande ingreppen som får en mix av olika ljudinslag att fungera väl tillsammans i en gemensam ljudmix.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-06-12 14:42

Man bör komma ihåg att Dolby Atmos kräver ett s.k. headroom om 1 dB, d.v.s. maximal digital nivå får inte överstiga -1 dBFS: https://dolby.my.salesforce.com/sfc/p/#700000009YuG/a/4u000000lFJ9/IVkxI54tPvDbGymtjQ6tyIjEvkaA7xPa_Byq6.vH_dA.

Dessutom är loudness enligt ITU-R BS.1770-4 inget dynamikmått, utan ett på mått "högljuddhet" för signalen. Om man t.ex. tar en signal utstyrd till 0 dBFS och sedan sänker hela signalnivån med 10 dB så sjunker loudness med 10 LKFS/LUFS (hemska enheter nästan överallt i denna mening) medan toppfaktorn förstås är oförändrad. Detta medför att den faktiskt användbara viktade toppfaktorn (beräknad via diverse ingrepp både i frekvens- och tidsplan enligt ITU-R BS.1770-4) i Dolby Atmos blir minst 18-1 = 17 dB, vilket är godkänt om än något snålt för riktigt högklassiga produktioner. Det finns dock ingenting som hindrar att man överskrider denna toppfaktor även om den säkerligen kommer att ses som en de-facto-standard i branschen.

Sammantaget kan man se detta som en ordentlig begränsning av möjligheterna till överkompression, precis som goat76 är inne på ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-06-12 17:30

Objektbaserat ljud har sin bakgrund i gamingindustrin, där detta är mer självklart beroende på hur ljudeffekterna löpande skapas ur spatiella data i spelen.

Dolby Atmos har 128 kanaler att tillgå vid 48 kHz. För hemmabruk fördelas dessa vanligen i ett konventionellt arbetande s.k. bed layer som innehåller upp till 10 kanaler med 7.1.2-information (d.v.s. standardkanalerna för surroundljud plus två höjdkanaler) och information om upp till 118 ljudobjekt som kan flyttas runt via metadata beroende på hur rums-/tidsinformationen varierar (x,y,z,t). Hur denna uppackning till de fysiska kanalerna i återgivningssystemet ser ut beror på uppställningen:

https://professionalsupport.dolby.com/s/article/What-s-the-difference-between-beds-and-objects?language=en_US

https://blog.soundparticles.com/what-is-object-based-audio

Styrkan i objektbaseringen relativt ett konventionellt kanalbaserat system ligger i att man kan erhålla större noggrannhet för positioneringen av kritiska ljudobjekt (t.ex. ett rymdskepp som flyger förbi, ett svävande synthljud, en trumpetare i kulisserna eller, åtminstone teoretiskt sett, ett antal dominerande reflektioner i en konsertlokal) när uppställningen varierar.

För övrigt är egenskaperna för kodningen vanligen optimerad efter antingen hörlurar eller högtalare, så resultaten kommer att variera en del. Detta kan tyckas ganska dumt, för övrigt, då formatet principiellt sett borde vara helt oberoende av hårdvaran.

Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-06-13 16:01

I-or skrev:Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).

I helgen som var testade jag att mixa en låt av Nirvana till en 5.1-ljudmix vilket var rätt kul. Frågan är dock hur man egentligen bör nyttja de 5 kanalerna för en rocklåt bestående av trummor, basgitarr, två elgitarrer och sång, utan att det blir alltför gimmickaktigt.

Hur hade ni andra velat att instrumenten och sången skulle vara fördelade i ljudsfältet, vad anser ni vara en väl avvägd 5.1-mix för en sådan typ av rockinspelning?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-06-13 17:42

Jag är konservativ och hör helst att bandet är placerat framför mig i ljudsceneriet på ett sätt som liknar ett framträdande utan PA-system. Sedan får man gärna ge illusionen av en lämplig lokal med rimlig efterklangstid. Just klassiskt orkestrerad rockmusik orkester vinner därför kanske inte särskilt mycket på surroundljud i allmänhet, även om det är mycket trevligt med ett omslutande publikljud vid liveinspelningar.

Många andra vill dock att man ska fläska på med gitarrer över hela rummet o.s.v.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-06-13 22:43

goat76 skrev:
I-or skrev:Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).

I helgen som var testade jag att mixa en låt av Nirvana till en 5.1-ljudmix vilket var rätt kul. Frågan är dock hur man egentligen bör nyttja de 5 kanalerna för en rocklåt bestående av trummor, basgitarr, två elgitarrer och sång, utan att det blir alltför gimmickaktigt.

Hur hade ni andra velat att instrumenten och sången skulle vara fördelade i ljudsfältet, vad anser ni vara en väl avvägd 5.1-mix för en sådan typ av rockinspelning?

Publikljud bak möjligen, instrument bak, nej tack på rock och pop. På akustiska events så kan man ju tänka sig att lokalen finns med i surroundkanalerna.

JM

Inläggav JM » 2023-06-13 23:16

I-or skrev:Objektbaserat ljud har sin bakgrund i gamingindustrin, där detta är mer självklart beroende på hur ljudeffekterna löpande skapas ur spatiella data i spelen.

Dolby Atmos har 128 kanaler att tillgå vid 48 kHz. För hemmabruk fördelas dessa vanligen i ett konventionellt arbetande s.k. bed layer som innehåller upp till 10 kanaler med 7.1.2-information (d.v.s. standardkanalerna för surroundljud plus två höjdkanaler) och information om upp till 118 ljudobjekt som kan flyttas runt via metadata beroende på hur rums-/tidsinformationen varierar (x,y,z,t). Hur denna uppackning till de fysiska kanalerna i återgivningssystemet ser ut beror på uppställningen:

https://professionalsupport.dolby.com/s/article/What-s-the-difference-between-beds-and-objects?language=en_US

https://blog.soundparticles.com/what-is-object-based-audio

Styrkan i objektbaseringen relativt ett konventionellt kanalbaserat system ligger i att man kan erhålla större noggrannhet för positioneringen av kritiska ljudobjekt (t.ex. ett rymdskepp som flyger förbi, ett svävande synthljud, en trumpetare i kulisserna eller, åtminstone teoretiskt sett, ett antal dominerande reflektioner i en konsertlokal) när uppställningen varierar.

För övrigt är egenskaperna för kodningen vanligen optimerad efter antingen hörlurar eller högtalare, så resultaten kommer att variera en del. Detta kan tyckas ganska dumt, för övrigt, då formatet principiellt sett borde vara helt oberoende av hårdvaran.

Låter det då bra för musik? Tja, detta varierar tyvärr storligen i mitt tycke. Problemet är inte minst att ommixade äldre inspelningar nästan alltid har en helt annan klangbalans och dynamik förutom de spatiella skillnaderna, men även att man ofta har öst på något kopiöst med det spatiella, vilket definitivt kan kännas gimmickaktigt. Det finns dock ingenting som talar för att en väl avvägd inspelning inte skulle kunna låta utmärkt för musik, men detta gäller förstås även för 5.1-ljud (som aldrig har nått kommersiell framgång).

Om jag fattat rätt borde det gå att lura Atmos metadata vid initiala kollen av rumkontexten så att mängden pålagda spatialljudsskapande artificiella reflexer blir minimala i de två huvudfrontkanalerna? Möjligen lägre än vanligt stereoreverb? För att undvika "tårta på tårta" vid dipollyssning.

JM

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-06-13 23:31

Harryup skrev:
goat76 skrev:

Publikljud bak möjligen, instrument bak, nej tack på rock och pop. På akustiska events så kan man ju tänka sig att lokalen finns med i surroundkanalerna.

Helt "producerad" musik har ju ingen "verklighet" att förhålla sig till. Så varför inte fläska på med alla medel som vetenskapen gjort tillgängliga?
Det är ju iofs krävande och knepigt att få till "obegränsade" surroundmixar som ger ett mervärde. Men kombon musik/ljudshow tycker jag kan vara
fantastiskt kul,läcker fin och bra.
Även ambiofonisk lyssning på nästan vad som helst ger oftast ett mervärde, tycker jag.
Det blir som en vana. Jag saknar direkt surroundkanalerna när de inte finns där.

Jag återvänder gärna - som alltid - till SACD-mixen på skivan "Låtar".
Underbar surroundmix! Men "verklig" - eller akustisk realistisk, nej absolut inte.

Dark side of the Moon i surround? Jajjamän - klart mervärde.

Eller de två Telepopmusik-skivorna Genetic World och Angel Milk som delvis är helt genialiskt producerade, som öppnar väldigt snyggt
och intressant vid ambiofonisk avlyssning. Det är ju ingenting som ens är tänkt så vid tillblivandet. Men kanonsnyggt ändå.

En hel platta där rubbet kommer kraftigt beskuret och endast i vänster bakkanal? Förutom sången som endast återges under 80Hz i suben som ett svagt effektframkallat töcken.
Javisst - om det passar i sammanhanget.

Jag har så svårt att tänka mig att musik bör ha några som helst begränsningar.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-06-14 08:58

Dark side of the Moon är det enda verk som jag hört framföras i fyrkanal när jag satt långt fram på parkett dessutom.
Personligen så ser jag i princip alla surrounder som antingen undermåliga eller förvirrande eller för riktade. Om jag får skryta något så tycker jag inte att jag hört bättre surrounder än de jag har själv JBL Synthesis S4Ai. Dom har förmåga att låta både mera riktade och diffusa beroende på hur man kopplar upp dom.
Men jag är fortfarande inte övertygad om bakkanaler för instrumentplacering. Om jag gissar tror jag att Front High och takhögtalare kan fås att låta mera stort om det är det som man vill ha. Lägger man akustik i bakkanalerna så är det ju en annan sak.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-06-14 09:19

Ogjort skrev:
Harryup skrev:
goat76 skrev:

Helt "producerad" musik har ju ingen "verklighet" att förhålla sig till. Så varför inte fläska på med alla medel som vetenskapen gjort tillgängliga?
Det är ju iofs krävande och knepigt att få till "obegränsade" surroundmixar som ger ett mervärde. Men kombon musik/ljudshow tycker jag kan vara
fantastiskt kul,läcker fin och bra.
[---]
Dark side of the Moon i surround? Jajjamän - klart mervärde.
[---]
En hel platta där rubbet kommer kraftigt beskuret och endast i vänster bakkanal? Förutom sången som endast återges under 80Hz i suben som ett svagt effektframkallat töcken.
Javisst - om det passar i sammanhanget.

/Anders O.

Håller med till 100%!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JM

Inläggav JM » 2023-06-14 09:57

Ogjort skrev:Helt "producerad" musik har ju ingen "verklighet" att förhålla sig till. Så varför inte fläska på med alla medel som vetenskapen gjort tillgängliga?

Det är ju iofs krävande och knepigt att få till "obegränsade" surroundmixar som ger ett mervärde. Men kombon musik/ljudshow tycker jag kan vara fantastiskt kul,läcker fin och bra.

/Anders O.

Jag ser slutprodukten inte som ett resultat av ett hantverk utan mer likt en konstnärsprodukt med tanke på att det är ytterst få som lyckas. Vi konstkonsumenter gillar olika och når konstnären någon men inte alla är målet nått i konstnärlig mening.
Perceptuella beröringen, njutningen, meningen eller tillfredsställelsen ligger hos lyssnaren.

"Skönheten ligger i lyssnarens öra."

JM
Senast redigerad av JM 2023-06-14 10:21, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi