Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Är väl som andra effekter... frågan man skall ställa är om det finns någon praktiskt anledning att bry sig om den, inte om den finns.
tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?Kronkan skrev:Normalt misstänker jag dock att distorsion i luft är något utan egentlig betydelse.
Men ändå så finns det väl en viss mindre friktion som uppstår. Luftens massa är dock liten i jämförelse med vatten, betong där ljud sprider sig.
Försumbart normalt.
MagnusÖstberg skrev:tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?Kronkan skrev:Normalt misstänker jag dock att distorsion i luft är något utan egentlig betydelse.
Men ändå så finns det väl en viss mindre friktion som uppstår. Luftens massa är dock liten i jämförelse med vatten, betong där ljud sprider sig.
Försumbart normalt.
?goat76 skrev:MagnusÖstberg skrev:tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?Kronkan skrev:Normalt misstänker jag dock att distorsion i luft är något utan egentlig betydelse.
Försumbart normalt.
Kategorin ”Öppen diskussion” räcker inte till, därför bör vi bredda ut den delen även i HiFi-trådarna.
MagnusÖstberg skrev:?goat76 skrev:MagnusÖstberg skrev:tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?
Kategorin ”Öppen diskussion” räcker inte till, därför bör vi bredda ut den delen även i HiFi-trådarna.
Kronkan skrev:MagnusÖstberg skrev:?goat76 skrev:
Nej jag tänker inte inne i en högtalarkavitet. Så tänkte jag inte men i en normal lyssningssituation. Väggar, kuddar mm åstadkommer friktion och ändrar ljudvågorna när de studsar omkring. Men hur är det med själva luften?
Det där personliga påhoppet får väl kulturellt stå för de som ägnar sig åt sådant.
…..
Kronkan skrev:MagnusÖstberg skrev:?goat76 skrev:
Nej jag tänker inte inne i en högtalarkavitet. Så tänkte jag inte men i en normal lyssningssituation. Väggar, kuddar mm åstadkommer friktion och ändrar ljudvågorna när de studsar omkring. Men hur är det med själva luften?
Det där personliga påhoppet får väl kulturellt stå för de som ägnar sig åt sådant.
…..
petersteindl skrev:Kronkan skrev:MagnusÖstberg skrev:?
…..
Alltså, Magnus fråga gäller om du tänkte på hur ljudnivån är i en liten kavitet, d v s bakom membranet, t.ex. i en baslåda eller i kaviteten bakom en domediskant.
Ljudtrycket bakom konen med dess olinjära fjädring smittar ju av sig på själva ljudalstringen, så att säga.
petersteindl skrev:...
Ljudtrycket bakom konen med dess olinjära fjädring smittar ju av sig på själva ljudalstringen, så att säga.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:...
Ja, och nu sladdar vi väl (åtminstone jag) in på en annan fundering jag har. Den har emellertid inte fått någon förklarande avspisning än så länge.
Eller snarare: jag har inte förstått de förklaringar som framkommit. Den funderingen lyder:
-Hur låter det inne i en högtalarlåda?
Ponera en tvåvägare med en sexåenhalv-tummare och en diskant i en basreflexlåda. Typ.
Ponera att vi placerar högtalaren i frifält, typ. Dvs utomhus. Detta för att exvolvera ett rums inverkan på det som frågan handlar om.
Om man skulle pula in en mikrofon i lådan och lyssna på musiken där inne - hur skulle det låta?
Ungefär likadant som från utsidan?
Eller väldigt annorlunda mot hur det låter från utsidan?
Membranet i sexåenhalvan lär vara den minst ljudisolerande delen av högtalarens hölje. Oaktat dess styvhet.
OM det låter väldigt annorlunda inne i lådan än utanför - så lär väl en del av inuti-ljudet komma ut genom membranet.
Om det visar sig "bullra friskt" inne i lådan, så lär en del av det bullret även höras på utsidan. Helhetsljudet består då bland annat av bullret.
Calleberg skrev:Pluspoäng för stavningen av lådda. Det är mycket sannolikt så det skall stavas, eftersom det faktiskt var så du stavade.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Pluspoäng för stavningen av lådda. Det är mycket sannolikt så det skall stavas, eftersom det faktiskt var så du stavade.
Det är snott från en gammal sketch med Hasse Alfredsson och Martin Ljung.
Strmbrg skrev:Perfa, då kan jag förmodligen släppa den här funderingen. Fast ändå inte...![]()
Om det är så, är det då särskilt stor nytta med att göra "resten" av lådan i MDF, kanske med bitumen eller i material som är mycket styva? Är det enkom för att lådan skall vara styv/opåverkad av basfrekvenser?
jansch skrev: Om ska komplettera Iors svar kan man dela upp "ljudet" i 3 frekvensområden.
- Ett frekvensområde där tryckfält gäller, då är ljudtrycket i lådan homogent och det beror på att våglängden då är så lång att ljudhastigheten hinner hela tiden jämna ut trycket i lådan, d v s överallt inne i lådan är trycket lika vid varje enskild tidpunkt. . . .
Det enda som sker då är att högtalaren får svårare att pumpa luft, luftens "fjädertryck" håller emot och högtalaren får allt svårare att ge konutslag, d v s frekvensgången sjunker (i frifält,där du lyssnar) med lägre frekvens då allt större konutslag krävs vid lägre frekvenser.
jansch skrev:T.ex krävs det 4ggr så stort konutslag vid 20Hz som vid 40Hz. (Alltså inversen av frekvensen i kvadrat).*
. . .
Man brukar räkna med att rent tryckfält uppstår när lådan största dimension är en 10-del av våglängden. T.ex en 50cm hög låda arbetar i rent tryckfält vid alla frekvenser under ca 70Hz. Övergång till tryckfält är ju "mjuk" och praktiskt kan man nog säga att tryckfält gäller upp till sådär 150Hz i en sådan låda. Därför behövs inget dämpmaterial i en subwoofer låda - det finns inga akustiska refektioner att dämpa.
. . .
* Högtalaren arbetar då i sitt fjänderkontrollerande (luftens fjädring + högtalarelementets fjädring). Vad vi vill är att högtalaren skall arbeta i sitt massakontollerade område, d v s över resonnsfrekvensen.
jansch skrev: . . .
När tryckfält bildas inne i en sluten låda har vi inte längre likadant beteende som i frifält d v s att membranamplituden ökar med inversen av frekvensen i kvadrat för samma ljudtryck.
Istället får vi ett förhållande mellan lådans volym och vilken volym membranet pumpar :
Alltså: deltaP = 20 log (V dividerat med V+delta V) dB. Eller enkelt uttryckt, ljudtrycket är konstant vid oförändrad membranamplitud oavsett frekvens.
I-or skrev:Med en skokartong istället för MDF förvandlas den konventionella högtalaren till en dipol eller kardioid i lågfrekvensområdet eftersom ljudgenereringen på baksidan av konen transmitteras nästan obehindrat. Dessutom kan man säkerligen mosa kartongen om man drar på lite med ett kapabelt element.
Anledningen till att man i undantagsfall faktiskt kan detektera strukturljud från en normal låda är att avklingningen vid lådans resonansfrekvenser är långsammare än från konbidraget, så att man kan höra en liten "svans" i tidsförloppet ibland. Detsamma gäller för övrigt även kraftiga pipresonanser från portar.
petersteindl skrev:jansch skrev: Om ska komplettera Iors svar kan man dela upp "ljudet" i 3 frekvensområden.
- Ett frekvensområde där tryckfält gäller, då är ljudtrycket i lådan homogent och det beror på att våglängden då är så lång att ljudhastigheten hinner hela tiden jämna ut trycket i lådan, d v s överallt inne i lådan är trycket lika vid varje enskild tidpunkt. . . .
Det enda som sker då är att högtalaren får svårare att pumpa luft, luftens "fjädertryck" håller emot och högtalaren får allt svårare att ge konutslag, d v s frekvensgången sjunker (i frifält,där du lyssnar) med lägre frekvens då allt större konutslag krävs vid lägre frekvenser.
I princip är detta vad jag vid tidigare tillfälle skrivit, som du inte gillade. Jag använde ordet kavitet. Ett lyssningsrum ser jag som en kavitet. Har man en hörlur, typ InEar, på sig som sluter tätt, så får man också en kavitet, dock lite mindre d v s mellan membran och trumhinna. Samma ekvationer gäller. Det är bara att sätta in måtten så kan man räkna på frekvensområden för det ena eller andra. Det är samma fysik och matematik. Strmbrg har ju i princip liknande frågeställning på hörlurar.
Då kan man ju passa på att nämna att en InEarlur inte skall jobba i det masskontrollerade området. InEarluren skall jobba under resonansfrekvensen. Ibland kallar man det för det hastighetskontrollerade området.jansch skrev:T.ex krävs det 4ggr så stort konutslag vid 20Hz som vid 40Hz. (Alltså inversen av frekvensen i kvadrat).*
. . .
Man brukar räkna med att rent tryckfält uppstår när lådan största dimension är en 10-del av våglängden. T.ex en 50cm hög låda arbetar i rent tryckfält vid alla frekvenser under ca 70Hz. Övergång till tryckfält är ju "mjuk" och praktiskt kan man nog säga att tryckfält gäller upp till sådär 150Hz i en sådan låda. Därför behövs inget dämpmaterial i en subwoofer låda - det finns inga akustiska refektioner att dämpa.
. . .
* Högtalaren arbetar då i sitt fjänderkontrollerande (luftens fjädring + högtalarelementets fjädring). Vad vi vill är att högtalaren skall arbeta i sitt massakontollerade område, d v s över resonnsfrekvensen.jansch skrev: . . .
När tryckfält bildas inne i en sluten låda har vi inte längre likadant beteende som i frifält d v s att membranamplituden ökar med inversen av frekvensen i kvadrat för samma ljudtryck.
Istället får vi ett förhållande mellan lådans volym och vilken volym membranet pumpar :
Alltså: deltaP = 20 log (V dividerat med V+delta V) dB. Eller enkelt uttryckt, ljudtrycket är konstant vid oförändrad membranamplitud oavsett frekvens.
Jag kan tänka mig att en del på forumet har svårt att lägga ihop dessa båda fenomen som jag blåmarkerat.
En sluten högtalarlåda i basen som står i ett slutet lyssningsrum har högtalarelement med kaviteter på bägge sidor av membranet. Ena kaviteten är liten, andra kaviteten är förhållandevis stor. Är det rak frekvensgång i den större kaviteten, så ökar amplituden mot lägre frekvens i den mindre. Är det rak frekvensgång i den mindre kaviteten så faller tonkurvan mot lägre frekvens i den yttre, ända tills den yttre stora kaviteten/lyssningsrummet kommer in i området för tryckfält.
Användare som besöker denna kategori: Daad, Google [Bot] och 26 gäster