Byte av högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många högtalarpar har ni ägt under ert liv?

1-2 par
1
1%
3-4 par
1
1%
5-8 par
30
33%
9-12 par
22
24%
13-20 par
17
18%
21-50 par
19
21%
51-100 par
2
2%

Antal röster : 92

Användarvisningsbild
Helmut

Re: Byte av högtalare?

Inläggav Helmut » 2023-09-21 22:59

Ca 25 inklusive hemmbyggen.
Förstår inte hur jag kan lyssna till goda råd och efter några år kommer man på att det var skumgummikanter på elementen.
Tycker att alla tillverkare av högtalare med skumgummikanter borde bifoga en varning om att livslängden på kanerna är bara sååå kort.
Har aldrig hört att någon rekommenderar från köp av element med skummgummikanter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-09-22 15:52

VintageHiFi skrev:
MichaelG skrev:Jag har haft 6 par "fronthögtalare" i min huvudanläggning sedan 1976. Det började med ett par ITT i min första anläggning. Ett par år senare blev det ett par Fisher STE1200. Dessa ersattes så småningom av ett par QLN Signature vilka efter många års tjänst ersattes av ett par QLN Reference (vilka jag aldrig tyckte om) som efter ett relativt kort tag ersattes av ett par QLN Artec1600. Så för några år sedan blev det ett par Revel Studio2. Av dessa har jag bara de sista - Revel Studio2 - kvar.

Men eftersom jag även har surround- och atmosanläggningar och ljudanläggningar i flera rum så är det totalt en bra bit över 20 högtalarpar som begagnats. De i antal flesta är från Q Acoustics. 2020i (två par), Concept 20 (ett par), 2010i (tre par)), men även ett par surroundhögtalare från Monitor Audio, ett par surroundhögtalare (Revel-kloner) från JBL, ett par olika centerhögtalare från Revel, surroundhögtalare från KEF och Mirage, ett par Opus 3 Capella, QLN Model One (två par), QLN 601, QLN 604. De flesta av dessa är i aktivt bruk i antingen sidoanläggningar, eller som surround/atmos-högtalare.

Ett antal subbasar finns naturligtvis med på listan också; En dubbeltolva från SVS, en hemmabyggd dubbeltolva med SVS-element, en tolva från XTZ, ett par Q Acoustics 2070 (dubbla 6,5 tums) och en liten sub från Mirage. Samtliga subbar är i drift.

Det här är ett jävligt sjukt forum med jävligt sjuka deltagare. Trots ovanstående (som får mig att framstå som en fullkomligt stöd nerd bland normala människor) så är jag ju långt ifrån värst på detta forum!

Har man dessutom som jag en hel del andra intressenten som man utövar med liknade "inlevelse" så får jag räkna mig som quadrupel störd eller nått ännu värre. :mrgreen:
Skönt att inte tillhöra den slätstrukna tråkiga grå massan som inte vågar sticka ut, för rädslan av att trampa fel och därmed hamna utanför gemenskapens ideal stackars satar. :?

Att det ska vara så svårt att undvika just röd färg...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2023-09-22 17:50

Hamnar nog i överkanten av 5-8, men i ett par fall tillkommer omfattande ombyggnader och modifieringar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-10-27 16:11

Jag tror många som byter högtalare vill ha omväxling.
Det är högtalarna som förändra ljudet mest av alla komponenterna.
Sen är det förstås en ekonomisk fråga.
De som kan bygga högtalare har mer utrymme för samma pengar att skapa nya upplevelser.
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-27 16:55

Helmut skrev:Ca 25 inklusive hemmbyggen.
Förstår inte hur jag kan lyssna till goda råd och efter några år kommer man på att det var skumgummikanter på elementen.
Tycker att alla tillverkare av högtalare med skumgummikanter borde bifoga en varning om att livslängden på kanerna är bara sååå kort.
Har aldrig hört att någon rekommenderar från köp av element med skummgummikanter.

Skumgummikanter har egenskaper som kan innebära att de i vissa applikationer som t.ex subbasar är bättre än de med gummikanter, när de är nya :)

Plockade för ett tag sedan fram några Rockford Fosgate NOS basar från ca 2000 ur sina obrutna orginalförpackningar som jag äntligen hade funnit användning för. Såg bra ut... tills man andades lite hårt på dem.... :roll:
Senast redigerad av Calleberg 2023-10-27 17:22, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-27 17:22

LeifB skrev:Jag tror många som byter högtalare vill ha omväxling.
De som kan bygga högtalare har mer utrymme för samma pengar att skapa nya upplevelser.

Högtalarna har definitivt störst påverkan på ljudet. Är man missnöjd med det ljud man har är det tämligen meningslöst att byta förstärkare eller source, så länge de håller god kvalitet, bättre att byta högtalare.
Har haft paneler så länge nu att det är svårt att gå över till ”burkar” som dessutom oftast kräver betydligt mer fix av rummet. Vid nästa byte blir det nog samma märke som jag haft sedan millenieskiftet och det första paret redan 1980 så någon större omväxling är jag nog inte ute efter.
Märket som är Magnepan har gått upp rejält i pris, som det mesta annat, så vi får väl se om det är intressant med de nya MG3.7X när de nu kommer senare i vinter.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-27 17:42

Panelguy skrev:

Högtalarna har definitivt störst påverkan på ljudet. Är man missnöjd med det ljud man har är det tämligen meningslöst att byta förstärkare eller source, så länge de håller god kvalitet, bättre att byta högtalare.
Har haft paneler så länge nu att det är svårt att gå över till ”burkar” som dessutom oftast kräver betydligt mer fix av rummet. Vid nästa byte blir det nog samma märke som jag haft sedan millenieskiftet och det första paret redan 1980 så någon större omväxling är jag nog inte ute efter.
Märket som är Magnepan har gått upp rejält i pris, som det mesta annat, så vi får väl se om det är intressant med de nya MG3.7X när de nu kommer senare i vinter.

Ja, fy fasen! Audio Concept tar 150 papp för ett par 3.7i. 8O
Tror de bellade en tredjedel för knappt tio år sedan då jag köpte. Nu bytte jag in en mindre modell och fick förvånansvärt mycket för dem, dessutom.
Nej, jag har inga tankar på att ersätta dem med något annat. Under mina "lådhögtalar-decennier" var jag aldrig nöjd och bytte ständigt.
Detaljåtergivningen (klarheten, upplösningen) är så god att det ger en hel del att byta elektronik. Nu talar jag inte alls om kraftigare slutstegs förmåga att skapa större ljudtryck och åstadkomma mer i basen. Sådana saker är inte alls lika relevant för mig som att få fin klarhet i ett orkesterstycke. Det där med basen och ljudtrycket är för min del ungefär lika intressant som bilars acceleration och toppfart. Inte alls oväsentligt men inte på långa vägar särskilt avgörande för helheten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-27 17:43

Nja, något revolutionerande nytt tror jag inte Magnepan kan presentera. Det är mycket reklamsnack av de yngre på Magnepan. För de pengar det handlar om (3.7i ligger på 150 kkr) finns det ju andra prylar som kan ta det hela till en bättre återgivning. Möjligen kan du endast infoga DSP i din nubvarande setup och på så vis kanske ligga steget över 3.8 eller vad de nu döper dem till. Ett par begagnade 20.1 eller 20.7 + DSP vore kanske nästa steg?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-27 17:59

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Ja, fy fasen! Audio Concept tar 150 papp för ett par 3.7i. 8O
Tror de bellade en tredjedel för knappt tio år sedan då jag köpte. Nu bytte jag in en mindre modell och fick förvånansvärt mycket för dem, dessutom.
Nej, jag har inga tankar på att ersätta dem med något annat. Under mina "lådhögtalar-decennier" var jag aldrig nöjd och bytte ständigt.
Detaljåtergivningen (klarheten, upplösningen) är så god att det ger en hel del att byta elektronik. Nu talar jag inte alls om kraftigare slutstegs förmåga att skapa större ljudtryck och åstadkomma mer i basen. Sådana saker är inte alls lika relevant för mig som att få fin klarhet i ett orkesterstycke. Det där med basen och ljudtrycket är för min del ungefär lika intressant som bilars acceleration och toppfart. Inte alls oväsentligt men inte på långa vägar särskilt avgörande för helheten.

Självklart är klarheten viktig men det tycker jag de flesta bra förstärkare har.
Ljudtrycket i sig är inte viktigt men förstärkaren ska ha kraft och pondus om inte Maggisarna ska låta tråkiga och oengagerande och det ska ju självklart gå att spela hyfsat högt.
En tredjedel är nog i minsta laget, mina 3.7 med cherrylister kostade 70.000 2011 men det var inte alls länge sedan de kostade 120.000. Skrämmande prishöjningar.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-27 18:06

RogerGustavsson skrev:Nja, något revolutionerande nytt tror jag inte Magnepan kan presentera. Det är mycket reklamsnack av de yngre på Magnepan. För de pengar det handlar om (3.7i ligger på 150 kkr) finns det ju andra prylar som kan ta det hela till en bättre återgivning. Möjligen kan du endast infoga DSP i din nubvarande setup och på så vis kanske ligga steget över 3.8 eller vad de nu döper dem till. Ett par begagnade 20.1 eller 20.7 + DSP vore kanske nästa steg?

De kommer att heta 3.7X men i-modellen finns kvar. Förvånar mig inte om 3.7X hamnar på 200 kkr. 20-serien är tyvärr lite för stora. Den nya 2.7i/X lär nog bli en ny storsäljare för Magnepan när 3.7 nu blivit så kostsam. Lika hög men lite smalare än 3.7 och nu med (lite kortare) banddiskant.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-10-27 18:27

Skälet är att svenska kronan är rekordsvag.
Många priser på prylar har fördubblats under några år.
Hoppas att kronan kan stärkas.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-10-27 18:33

LeifB skrev:Skälet är att svenska kronan är rekordsvag.

Kronan har inte halverats i värde så det är inte enbart det skälet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-27 18:36

Panelguy skrev:...
Självklart är klarheten viktig men det tycker jag de flesta bra förstärkare har.
Ljudtrycket i sig är inte viktigt men förstärkaren ska ha kraft och pondus om inte Maggisarna ska låta tråkiga och oengagerande och det ska ju självklart gå att spela hyfsat högt.
En tredjedel är nog i minsta laget, mina 3.7 med cherrylister kostade 70.000 2011 men det var inte alls länge sedan de kostade 120.000. Skrämmande prishöjningar.

Visst, inte bara de flesta bra förstärkare har en god klarhet. Alla bra förstärkare har det. Annars är de dåliga.
Exempelvis ROTEL RB1590 är dålig. Bland annat på grund av att den inte gav någon god klarhet. Närmast fascinerade dålig. Åtminstone utifrån mina krav. :)
:)
Mina kostade strax under femtio papp 2014. Vill minnas att de som utannonserades till det priset av den handlaren var ett demo-ex. Men något strul (minns inte vad) medförde att dessa inte fanns. Då blev jag erbjuden ett nytt par för samma pris. Har skralt minne för alla detaljer men ungefär så var det.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-10-27 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-27 18:37

Panelguy skrev:De kommer att heta 3.7X men i-modellen finns kvar. Förvånar mig inte om 3.7X hamnar på 200 kkr. 20-serien är tyvärr lite för stora.

Vad har du för källa till namnet? Det där som skrivs på andra forum om att det matchas komponenter i delningsfilter och liknande tycker jag verkar galet om de inte matchar elementen parvis mellan högtalarna. Det är en öronöppnare att köra ett monosvep från ca 400 Hz och uppåt och höra hur fokus skiftar.

Jag tycker inte 20-serien är så våldsamt mycket större även om det är ca 20 cm på bredd och höjd. För såväl 3.7i som 20.7, ut med seriefiltren, biampa med aktiv delning mellan bas och resten, passivt filter mellanregister till diskant - lägg till DSP och det blir rätt bra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-27 18:41

RogerGustavsson skrev:...Det är en öronöppnare att köra ett monosvep från ca 400 Hz och uppåt och höra hur fokus skiftar.
...

Det har jag aldrig noterat. Kanske en slump att mina råkar vara hyfsat lika varandra i det avseendet. Eller så är det ytterligare en sak som jag inte lägger märke till.
:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-27 18:51

Det är fler än jag som noterat detta... Vore kul om några fler testade oavsett högtalarval.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-27 18:53

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:De kommer att heta 3.7X men i-modellen finns kvar. Förvånar mig inte om 3.7X hamnar på 200 kkr. 20-serien är tyvärr lite för stora.

Vad har du för källa till namnet? Det där som skrivs på andra forum om att det matchas komponenter i delningsfilter och liknande tycker jag verkar galet om de inte matchar elementen parvis mellan högtalarna. Det är en öronöppnare att köra ett monosvep från ca 400 Hz och uppåt och höra hur fokus skiftar.

Jag tycker inte 20-serien är så våldsamt mycket större även om det är ca 20 cm på bredd och höjd. För såväl 3.7i som 20.7, ut med seriefiltren, biampa med aktiv delning mellan bas och resten, passivt filter mellanregister till diskant - lägg till DSP och det blir rätt bra.

Källan är Magnepan. ”MG__X program” gäller alla modeller, åtminstone från 1.7i och uppåt, där de som jag skrev tidigare byter ut komponenter mot bättre sådana. Hur mycket det påverkar ljudet återstår att se men enligt det jag hört så är det en betydligt större skillnad än den mellan original och i-modellerna. Tiden får utvisa om det är snack eller inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-27 19:14

Magnepan brukar ju vara väldigt förtegna om vad de gör. Var släpper de denna information? Har givetvis läst: "The general idea is to take the existing design of a given speaker, and simply, almost one-for-one, replace all of the components leading up to the driver, with superior ones. The full public launch date is technically November 15th".

Vilken funktion har Eric Norgaarden som skriver på facebook? Jobbar han hos Magnepan? De där flamisga killarna som visas på youtube ger jag inte mycket för (vi har ju träffats i verkligheten). Vid direktkontakt säger de ingenting.... Jag har lite kontakt med en av deras "rådgivare", kanske ska höra med honom...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-10-27 20:05

Johan_Lindroos skrev:

Kommer ihåg när dollarn var värd 5 kr.
Men det var några år sen.
6.51kr år 2014

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-27 20:16

RogerGustavsson skrev:Magnepan brukar ju vara väldigt förtegna om vad de gör. Var släpper de denna information? Har givetvis läst: "The general idea is to take the existing design of a given speaker, and simply, almost one-for-one, replace all of the components leading up to the driver, with superior ones. The full public launch date is technically November 15th".

Vilken funktion har Eric Norgaarden som skriver på facebook? Jobbar han hos Magnepan? De där flamisga killarna som visas på youtube ger jag inte mycket för (vi har ju träffats i verkligheten). Vid direktkontakt säger de ingenting.... Jag har lite kontakt med en av deras "rådgivare", kanske ska höra med honom...

Ett email har gått ut till handlare i usa och samma info la jag ut i tråden om Jim Winey.
Norgaarden är tydligen ”in charge of business development”.
Lyssna med ”rådgivaren” så kanske vi får mer info än från de ”flamsiga killarna”.
Bra att du anslutit till FB-gruppen då den gamla nästintill är död.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-10-27 21:05

LeifB skrev:
Johan_Lindroos skrev:

6.51kr år 2014

Alltså hade du fel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2023-10-28 01:34

Johan_Lindroos skrev:
LeifB skrev:
Johan_Lindroos skrev:

6.51kr år 2014

Alltså hade du fel.

Googlade "växelkurs usd sek": dagens kurs är 11,23 SEK/USD.

Edit: i skrivande stund var det faktiskt gårdagens notering...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-28 02:12

Jag fattar inte riktigt hur priserna har fördubblats på 5år. Nu så kostar DALI OBERON 3 6.396kr Föregångaren till den modellen kostade ca:3600kr Och andra märken där ute är ännu värre, så det har blivit dyrt med instegs-hifi. Ska man ha en golvare i instegs nivå så kostar det mellan ca:14 till 22 papp. 8O Men har folk pengar så är det väl inget problem.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-10-28 02:18

Just nu så går väll priserna ner på det mesta begagnat inom hifi? Eller ?! :)

Så det gäller att passa på när alla är desperata att få ihop pengar till vinterns uppvärmning.
Så trycks det i alla fall, om man kollar på marknaden så som den tycks bete sig just nu
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-28 03:05

DVD-ai skrev:Just nu så går väll priserna ner på det mesta begagnat inom hifi? Eller ?! :)

Så det gäller att passa på när alla är desperata att få ihop pengar till vinterns uppvärmning.
Så trycks det i alla fall, om man kollar på marknaden så som den tycks bete sig just nu

Visst har man pengar så kan man göra bra affärer nu. Och jag brukar ju ge tips i fynd tråden ibland då jag inte har egna slantar att lägga på fynden...för då skulle jag ha en massa pryttlar. 8O
Men priserna på nytt borde dämpa efterfrågan på det då de är så höga.*tror jag*
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-28 08:22

Nu får vi "komma ihåg" att utbudet av hifiprylar skenbart är väldigt stort.
En handlares hemsida myllrar av ändlösa listor på högtalare och elektronik.
VÄLDIGT mycket av allt det där har de ju inte i lager. En del finns hos en importör. Visst finns bara hos tillverkaren. Visst finns inte ens tillverkat.

Det har nu gått såpass långt, att vissa handlare anger "lagervara" fast de med det menar att importören har prylen i lager, inte de själva.
Det kan dessutom då stå: "Skickas direkt från leverantören till din hemadress..."
Vad fyller då egentligen handlaren för funktion för mig, som kund? Det fanns ju inte ens ett demo-ex.
Visst jag får en pryl omfattandes av gängse garantiregler. och jag fick ju fin vägledning med hjälp av handlarens expertkunskap. Exempelvis med ett uttömmande uttalande av typen "Fina grejor det där, bra val!" 8O

Både mitt Accuphase försteg och dito slutsteg tog en bunt månader (halvår?) att få hem.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-28 10:17

Strmbrg skrev:Nu får vi "komma ihåg" att utbudet av hifiprylar skenbart är väldigt stort.
En handlares hemsida myllrar av ändlösa listor på högtalare och elektronik.
VÄLDIGT mycket av allt det där har de ju inte i lager. En del finns hos en importör. Visst finns bara hos tillverkaren. Visst finns inte ens tillverkat.

Det har nu gått såpass långt, att vissa handlare anger "lagervara" fast de med det menar att importören har prylen i lager, inte de själva.
Det kan dessutom då stå: "Skickas direkt från leverantören till din hemadress..."
Vad fyller då egentligen handlaren för funktion för mig, som kund? Det fanns ju inte ens ett demo-ex.
Visst jag får en pryl omfattandes av gängse garantiregler. och jag fick ju fin vägledning med hjälp av handlarens expertkunskap. Exempelvis med ett uttömmande uttalande av typen "Fina grejor det där, bra val!" 8O

Både mitt Accuphase försteg och dito slutsteg tog en bunt månader (halvår?) att få hem.

Att importören inte har de stora och dyra A300-slutstegen hemma kan jag förstå men att inte ha hemma deras minsta slutsteg kan jag tycka är lite svagt om leveranstiden är så extremt lång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-28 11:29

Att importören inte har de stora och dyra A300-slutstegen hemma kan jag förstå men att inte ha hemma deras minsta slutsteg kan jag tycka är lite svagt om leveranstiden är så extremt lång.

Pja, om det säljs kanske 0,3 stycken fabriksnya Accuphase A-36 per år i Sverige, så är det inte så konstigt tycker jag. Tråkigt däremot.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-28 14:53

Strmbrg skrev:

Pja, om det säljs kanske 0,3 stycken fabriksnya Accuphase A-36 per år i Sverige, så är det inte så konstigt tycker jag. Tråkigt däremot.

Enligt handlarna säljs det mest integrerade förstärkare upp till ca 300kkr och den bistra sanningen är väl kanske att det säljs färre high-end prylar än man tror.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-28 15:58

Panelguy skrev:Enligt handlarna säljs det mest integrerade förstärkare upp till ca 300kkr och den bistra sanningen är väl kanske att det säljs färre high-end prylar än man tror.

Med tanke på vad lite som finns i lager och med tanke på hur få som numera är intresserade av "hifi", hur många butiker som slatt igen, hur de numera marknadsför begreppet "lagervara" som något de inte har i eget lager... Jag vet inte alls vad jag tror när det gäller hur många "hajend-grunkor" som säljs i Sverige. Inte när det kommer till antalet enheter i alla fall. Folk i gemen är hursom inte intresserade.

En annan sak kring detta är att studera "Naturkompaniets" hemsida. Och även besöka deras butiker:
Butikerna är mycket välfyllda, men det totala antalet artikelnummer de presenterar på hemsidan är uppenbarligen mångfalt mycket större.
Nästan vad jag än klickar på visar sig inte finnas i lager nästan någonstans...
"Vi kan ta hem" heter det ju oftast. Det begriper jag också att de kan göra. Men det verkar som att detaljhandeln i stort gapar över extremt mycket mer än vad de kan erbjuda fysiskt.
Sedan tror jag att människor i gemen numera är betydligt mer "mainstream" vad gäller köpmönster. Allt fokuseras på någon ynkans procent av det enorma "katalogutbudet", alla gör samma sak, väljer samma varor och saknar egna idéer om vad de vill ha.
Att det kan ges en helt annan bild på ett specialistforum som detta, säger ingenting om hur det ser ut på det stora hela.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi