Digitala signaler.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad duger som CD-transport ? Och Koaxial eller Optisk, eller gör detsamma ?

Omröstningen slutade 2024-10-15 04:04

En CD-spelare ifrån ett seriöst High-End märke i form av tex. Bryston BCD-3 CD Player
2
4%
En CD-transport av mycket god kvalite i form av tex. Primare DD15
2
4%
En CD-transport av god kvalite i form av tex. Audiolab 6000CDT
2
4%
En vanlig CD-spelare som är någorlunda ny
10
19%
En vanlig CD-spelare ny som gammal, det är ingen hörbar skillnad
7
13%
Vad som helst som du hittar på loppis, det är bara 1:or och 0:or
6
12%
Koaxial låter bäst
4
8%
Optisk låter bäst
4
8%
Det gör detsamma
15
29%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Digitala signaler.....

Inläggav Magnuz » 2023-10-17 08:45

Strmbrg skrev:
Jag kan inte släppa att både intresset för skillnader i "digitalspelare" och bland annat kablar, får ett alltför stort fokus just på grund av att skillnaderna är såpass små som de är. 8O
Min förklaring till det är att det finns en attraktion hos många (vissa, en del... skit i andelen) att utmana sig själv i att detektera små små skillnader.

Det har du nog rätt i. Skillnaderna är intressanta för att de innebär en utmaning och väldigt få vill nog egentligen ”nå vägs ände” för då finns det ju inget att förbättra.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2023-10-17 11:48

Var en liknande tråd för sex år sedan och då hade jag bytt digitalkort i min Bryston BDP-2 och jag fick ett rejält lyft. En studio gjorde samma iakttagelse.

E ROOM MASTERING

The exact same Cowboy Junkies Trinity Sessions file played out via AES/EBU of the original BDP-2 audio card into the BDA-2 D/A Converter with up sampling on. This was then recorded ‘analogue’ at 176.4khz_24bit using the DAD (Digital Audio Denmark) AX24.

We then replaced the old sound card with the Bryston IAD and the exact procedure was repeated. The 2 files are aligned and phased match on parallel tracks and played, switching A & B between the two.

No Contest, empirically proven, Night and Day Difference. As if a wool sweater has been removed!!

The High frequency definition is outstanding, in fact, it is scary how rolled off the old card top end was. Slight improvement in bass transients. Sound stage was much more stable. Less sibilance on voice. Upper midrange was more open. Depth perception much deeper and wider (better resolution of high frequency reverb reflections)

Congrats James

Yours Truly
Peter J. Moore
President

E-mail: info@peterjmoore.com
Web: http://eroommastering.com

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=135445.40[/quote]
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-17 12:33

Bara att det är så "rörigt i omröstningen" (som är aktiv 365dagar) gör att jag måste försöka få till en jämförelse mellan en 90-tals maskin och en nyare CD-spelare och min Onkyo DVD-spelare någon gång. Får väl nästan lova att återkomma i den här tråden med resultat då det är jag som är mest nyfiken. Och det som är bra är att trådar blir aldrig för gamla på Faktiskt utan man kan återkomma när som helst, men nästa år ska det nog kunna ske.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-17 16:09

FBK skrev:Bara att det är så "rörigt i omröstningen" (som är aktiv 365dagar) gör att jag måste försöka få till en jämförelse mellan en 90-tals maskin och en nyare CD-spelare och min Onkyo DVD-spelare någon gång. Får väl nästan lova att återkomma i den här tråden med resultat då det är jag som är mest nyfiken. Och det som är bra är att trådar blir aldrig för gamla på Faktiskt utan man kan återkomma när som helst, men nästa år ska det nog kunna ske.

Tycker inte det spretar så farligt, som man frågar får man svar vettu. Det är egentligen bara Hai Änd rösterna som sticker ut, och den ena är säkert hifikg som djävlas... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-18 00:38

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:
Jag kan inte släppa att både intresset för skillnader i "digitalspelare" och bland annat kablar, får ett alltför stort fokus just på grund av att skillnaderna är såpass små som de är. 8O
Min förklaring till det är att det finns en attraktion hos många (vissa, en del... skit i andelen) att utmana sig själv i att detektera små små skillnader.

Det har du nog rätt i. Skillnaderna är intressanta för att de innebär en utmaning och väldigt få vill nog egentligen ”nå vägs ände” för då finns det ju inget att förbättra.

Ny musik kommer hela tiden och det är få som har lyssnat på all gammal musik.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-18 08:49

FBK skrev:
VintageHiFi skrev:
FBK skrev:Ja, vi kan ta det först i den lilla texten, så tar jag det andra sedan. Hur kommer det sig ? Du ska ju lite på dina öron, gör du inte det ?

FBK du får väl komma & lyssna nångång jag har följande CD/DVD du kan provlyssna :-)

Sony CDP-x505ES
Sony XA-20ES
Sony DVP-9000ES
Sony DVP-S7700
Sony DVP-NS900V
Sony DVP-S715
Pioneer PD-93
Pioneer PD-S801
Pioneer DV-868Avi
Pioneer DV-989AVi
Primare V10
Philips CD-204
XTZ Divine CD-100
Denon DCD-1420
Denon DVD-3910
Micromega Drive/Micromega DAC
Micromega DUO CD /Micromega DUO BS DAC
Technics SL-1200

Finns nog några till i gömmorna. :mrgreen:
Många är köpta till loppis pris andra inte.

3 stycken på den listan, Sony XA-20ES,Sony DVP-NS900V,Denon DVD-3910 har jag testat som transporter och de förlorade emot min billiga Onkyo... 8O Något som jag inte hade hoppats på, så jag har varit open mind. Nya utmanare till Onkyon ska testas, då jag hoppas hitta något som låter vettigt som transport och har ett bra handhavande och är tyst. Men vägen dit kanske aldrig nås då Onkyo låter för bra ?
...

Sony XA-20ES är ifrån 1997
Sony DVP-NS900V ifrån 2001
Denon DVD-3910 ifrån 2004
Sedan får man söka och sätta igång minnet.... :oops:
Hittade den här texten nedan.... :oops: Snacka om att min hjärna varit avstängd. Nu när jag ser det så minns jag ju... Gjorde ju några olika tester utan att några -90 talsmaskiner varit med,men många ifrån 2000-talet. Och av all nedan så har Integra DPS-6.9 (en Onkyo) alltid kommit först som mest neutral som transport... Sålde Dac:en och då ställde jag undan Integra och körde med en Naim ett tag som var en trevlig maskin. Men Meridian på listan är solklart den bästa om man tänker neutralt och den hade jag tills den gick sönder och då köptes Integra ny. Skulle säga att ingen har varit "dålig" på den listan men mellan vissa fanns vissa små skillnader , mellan andra var de så små att man blev osäker om det var skillnader. Får testa emot en 90-talsmaskin och se... :|
Här är listan på modeller som jag testat och neutralast har varit den billigaste Integra DPS-6.9 och den dyraste Meridian 598, 2 DVD spelare. Men den som jag tyckt bäst om var Advantage Freja. Ljudet blev lita varmare med den till Hegel Dac20 som jag hade förut. Kör idag med en äldre CD-spelare som jag tycker låter naturligt, Naim CD5x
Advantage Freja
Meridian 598
Oppo BDP-93
Integra DPS-6.9
Denon DVD3910
Pioneer DV668
Denon DVD2910
Marantz DV7600
Yamaha DVD-S550
Onkyo DV-SP402E

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-18 09:39

Efter att man spanat lite i denna listan, tenderar eventuella upplevda skillnader att bli mindre och ibland kanske försvinna helt. Jag pratar då specifikt om att anväda dem via digitalutgången, som transport.

https://vasiltech.narod.ru/CD-Player-DA ... port.htm#O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-18 10:13

Calleberg skrev:Efter att man spanat lite i denna listan, tenderar eventuella upplevda skillnader att bli mindre och ibland kanske försvinna helt. Jag pratar då specifikt om att anväda dem via digitalutgången, som transport.

Tar man bara DVD spelarna, så är det inga stora skillnader, utan för det mesta mycket små och ibland inga alls.
Men Audiolab 6000CDT transporten som finns i omröstningen skulle ju vara intressant att testa, men jag skulle aldrig lägga summan som den kostar ny även om den inte är dyr emot annat.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-18 13:14

FBK skrev:
Calleberg skrev:Efter att man spanat lite i denna listan, tenderar eventuella upplevda skillnader att bli mindre och ibland kanske försvinna helt. Jag pratar då specifikt om att anväda dem via digitalutgången, som transport.

Tar man bara DVD spelarna, så är det inga stora skillnader, utan för det mesta mycket små och ibland inga alls.
Men Audiolab 6000CDT transporten som finns i omröstningen skulle ju vara intressant att testa, men jag skulle aldrig lägga summan som den kostar ny även om den inte är dyr emot annat.

Gissar att det är samma mekanism som satt i t.ex Rotels framstjärtsladdade cd spelare, vidare gissar jag att den är tillverkad av JVC. Det är gissningar på riktig, så kan vara fel.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-18 15:13

Calleberg skrev:
FBK skrev:

Gissar att det är samma mekanism som satt i t.ex Rotels framstjärtsladdade cd spelare, vidare gissar jag att den är tillverkad av JVC. Det är gissningar på riktig, så kan vara fel.

Vet inte. Men jag vet att Audiolab har höjt sig, och de integrerade förstärkarna ska var riktigt bra. Så är det samma på den digitala sidan så...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-10-18 18:25

FBK skrev:
PerStromgren skrev:Min Marantz CD80 från -89 har inbyggd DAC (förstås) men jag använder den som sitter i min Quad Vena. De låter likadant, jag bara sparar en linjeingång i förstärkaren till annat.

Tests blint ? :mrgreen: :wink: Jag har alltid haft svårt för att tro och lita på andra upplevelser utan jag vill testa och höra själv. Men det finns de som jag tror mer på än andra, och Morello (inget emot dig Per)har så pass mycket kunskap och erfarenhet (bygger man förstärkare, så gör man) att hans åsikter tar man till sig.

Du gör rätt i att lita mer på Morello än på mig, så där generellt i hifisammanhang! :)

Jo, jag har testat blint, men inte dubbelblint. Mina gamla plåtöron är nog tämligen döva för de små skillnader som kan uppkomma genom att byta till en modern DAC, men eftersom jag i alla fall kör den nya DAC:en av andra skäl (jag spar en linjeingång) så bekymrar jag mig inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2023-10-22 14:12

Jag bryr mig mest om att spelaren läser korrekt med frisk optik och mekanik. Tyst. Tyvärr verkar min nya Rotel CD14 mkii ha tveksam styrning. Det har hänt några gånger att den repeterar sista spåret och en annan gång slutade den sista spåret i förtid. Det första problemet reklamerade jag och fick mekaniken utbytt, men det har alltså hänt igen, så min slutsats är att den snarare beror på mjukvaran och att denna mogna teknik nu har börjat försummas kontruktions- och utvecklingsmässigt. Samtidigt vill jag ju ha en ny spelare, eftersom den åldras.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-22 15:18

guldfisk skrev:Jag bryr mig mest om att spelaren läser korrekt med frisk optik och mekanik. Tyst. Tyvärr verkar min nya Rotel CD14 mkii ha tveksam styrning. Det har hänt några gånger att den repeterar sista spåret och en annan gång slutade den sista spåret i förtid. Det första problemet reklamerade jag och fick mekaniken utbytt, men det har alltså hänt igen, så min slutsats är att den snarare beror på mjukvaran och att denna mogna teknik nu har börjat försummas kontruktions- och utvecklingsmässigt. Samtidigt vill jag ju ha en ny spelare, eftersom den åldras.

Nu när det inte säljs så mycket spelare så misstänker jag att det stoppas i sådant som inte alls är lika kvalitetsmässigt som förr när det såldes mycket spelare, så jag blir inte förvånad och tycker det är tragiskt.

jansch

Inläggav jansch » 2023-10-22 23:22

guldfisk skrev:Jag bryr mig mest om att spelaren läser korrekt med frisk optik och mekanik. Tyst. Tyvärr verkar min nya Rotel CD14 mkii ha tveksam styrning. Det har hänt några gånger att den repeterar sista spåret och en annan gång slutade den sista spåret i förtid. Det första problemet reklamerade jag och fick mekaniken utbytt, men det har alltså hänt igen, så min slutsats är att den snarare beror på mjukvaran och att denna mogna teknik nu har börjat försummas kontruktions- och utvecklingsmässigt. Samtidigt vill jag ju ha en ny spelare, eftersom den åldras.

Det där är intressant!
Att CD spelaren läser en CD (audio) korrekt har faktiskt inte så stor påverkan som man kan tro!

Redan en helt ny CD, direkt ur asken, har massor med bitfel. Inte några enstaka "felbits" utan 1.000-100.000 tals. Nyttjar/behandlar vi sedan CDskivan, på det sätt som t.ex jag gör, har repor och kladdiga fingrar tillfört massor med ytterligare "bitfel".

Så varför låter det så bra ändå?
Jo, man har tillfört Error Detection/Correction i form av Circ kodning på CD:n. Efter varje 24 bits av "musik" på skivan tillför man Circ kod som består av 8 bits som används för att korrigera ev. fel. *

Nu är i sig Circ felrättning inte idiotsäkert, inte som CRC kontroll som vi förlitar oss på i datorn men inte långt ifrån. Circ "gissar" ibland men då bygger "gissningen" på en form av statistik. Inga "killgissningar" alltså.

Så när vi HÖR ett fel är skivan extremt skadad där inga felrättningsprotokoll hjälper. Alltså 1000-tals bits i följd är då helt oläsbara.

Sedan kan ju oxå den rent mekaniska spårförflyttningen också vara kass men det hör man ju direkt, d v s inte som någon försämring av generell ljudkvalitet.

*att vi skulle kunna höra enstaka bitfel (och som då inte korrigeras av nåt skäl som är osannolikt) kan vi glömma.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi