guldfisk skrev:Jag bryr mig mest om att spelaren läser korrekt med frisk optik och mekanik. Tyst. Tyvärr verkar min nya Rotel CD14 mkii ha tveksam styrning. Det har hänt några gånger att den repeterar sista spåret och en annan gång slutade den sista spåret i förtid. Det första problemet reklamerade jag och fick mekaniken utbytt, men det har alltså hänt igen, så min slutsats är att den snarare beror på mjukvaran och att denna mogna teknik nu har börjat försummas kontruktions- och utvecklingsmässigt. Samtidigt vill jag ju ha en ny spelare, eftersom den åldras.
Det där är intressant!
Att CD spelaren
läser en CD (audio) korrekt har faktiskt inte så stor påverkan som man kan tro!
Redan en helt ny CD, direkt ur asken, har massor med bitfel. Inte några enstaka "felbits" utan 1.000-100.000 tals. Nyttjar/behandlar vi sedan CDskivan, på det sätt som t.ex jag gör, har repor och kladdiga fingrar tillfört massor med ytterligare "bitfel".
Så varför låter det så bra ändå?
Jo, man har tillfört Error Detection/Correction i form av Circ kodning på CD:n. Efter varje 24 bits av "musik" på skivan tillför man Circ kod som består av 8 bits som används för att korrigera ev. fel. *
Nu är i sig Circ felrättning inte idiotsäkert, inte som CRC kontroll som vi förlitar oss på i datorn men inte långt ifrån. Circ "gissar" ibland men då bygger "gissningen" på en form av statistik. Inga "killgissningar" alltså.
Så när vi HÖR ett fel är skivan extremt skadad där inga felrättningsprotokoll hjälper. Alltså 1000-tals bits i följd är då helt oläsbara.
Sedan kan ju oxå den rent mekaniska spårförflyttningen också vara kass men det hör man ju direkt, d v s inte som någon försämring av generell ljudkvalitet.
*att vi skulle kunna höra enstaka bitfel (och som då inte korrigeras av nåt skäl som är osannolikt) kan vi glömma.