Strmbrg skrev:Denna verkar vettig.
Rimlig karaktär hos stråkarna, bra lokalkänsla och en allmänt vettig klang.
Denna gillade jag
Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Denna verkar vettig.
I-or skrev:...
Det är intressant hur många som inte uppfattar hur starkt gran cassan faktiskt låter i verkligheten. I en normal konsertlokal hör man tydligt både anslaget och trumskinnsfladdret efteråt, något som är ytterst ovanligt i de flesta inspelningar. Telarc kommer dock ofta nära här. Antagligen invaggar den lugna hemmiljön lyssnaren i en sorts mjuk kokong av mysighet som man slits loss ur när den enorma kraften återges korrekt. Dock bör det betonas att Maazel tycks ha tagit sig friheter med parituret, då den första bassmällen redan tidigt i den första satsen inte finns med i någon annan tolkning som jag har hört (endast puka normalt). Runt 40 Hz (grundresonansen för gran cassan) är det förvisso inte ovanligt med kraftiga basresonanser i rummet, vilka kan "dåna" och förstärka "lågbasigheten" lite väl mycket ibland även om attacken mycket sällan återges realistiskt.
sammel skrev:Strmbrg skrev:Denna verkar vettig.
Denna gillade jag
Strmbrg skrev:
När jag hade abonnemangsplats på Stockholms Konserthus på 90-talet, så var det till vänster på första balkong, några rader in vill jag ha för mig.
Det kanske kan avgöra hur bastrummans anslag låter.
Yttermera så dunsar det till på ett fint sätt här hemma när slagen kommer i Telarc-vaxet med Tjajkan-fyran jag avbildar här ovan.
Rumsesonant är det nog inte.
I-or skrev:Strmbrg skrev:
När jag hade abonnemangsplats på Stockholms Konserthus på 90-talet, så var det till vänster på första balkong, några rader in vill jag ha för mig.
Det kanske kan avgöra hur bastrummans anslag låter.
Yttermera så dunsar det till på ett fint sätt här hemma när slagen kommer i Telarc-vaxet med Tjajkan-fyran jag avbildar här ovan.
Rumsesonant är det nog inte.
Jag brukar sitta ungefär mitt på parkett när jag besöker Konserthuset, d.v.s. den position som inspelningarna vanligen försöker att återge. Det låter definitivt annorlunda på andra platser i lokalen, speciellt på balkong.
sammel skrev:Strmbrg skrev:Denna verkar vettig.
Denna gillade jag
Strmbrg skrev:Erinrar mig att jag satt nånstans mitt på parketten då jag blev bjuden på Mahlers sexa.
I finalen lyftes en enorm "klubba" upp i bakkant av orkestern. Den renderade strax därefter i en påtaglig smäll. Inte sådant som intresserar just mig normalt sett, men det såg kul ut. Jag satt såpass lågt att bara klubban syntes.
RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Erinrar mig att jag satt nånstans mitt på parketten då jag blev bjuden på Mahlers sexa.
I finalen lyftes en enorm "klubba" upp i bakkant av orkestern. Den renderade strax därefter i en påtaglig smäll. Inte sådant som intresserar just mig normalt sett, men det såg kul ut. Jag satt såpass lågt att bara klubban syntes.
Klubban https://youtu.be/UakbZ2Feu_4
goat76 skrev:steveo1234 skrev:Jag tror inte att jag bryr mig om djupet alls, men, jag vet inte vad som avses kanske.
Strmbrg: Gör en bedömning av ljudet i det här spåret : https://www.youtube.com/watch?v=LnjFVfLHTEg
Inte särskilt mycket djup där men ett skönt avbrott från symfoniorkestrar.
Här kommer ett litet musiktips till dig med ett något säreget band men kanske något du kommer uppskatta, och faktiskt med en liten liten gnutta mer djup i ljudbilden...[ YouTube ]
Strmbrg skrev:Kör Stravinskys Pontiac nu![]()
Denna låter riktigt fint!
Än så länge inga skrikigheter eller "imponatorexcesser".
Bra djup. Mer rimligt sådant än i de ofta överdrivet spatiösa Chandosarna.
Undrar hur de har mickat den. Svårt att höra sådant utan erfarenhet och vetskap.
Tas för mycket ljud upp snett ovanifrån lär väl dels scengolvet höras för mycket, och dels instrumentens utstrålningskaraktäristik stöka till det relativt verkligheten.
I-or skrev:sammel skrev:Strmbrg skrev:Denna verkar vettig.
Denna gillade jag
Ja, den är bra som skrivet var (Tjajkovskijs 4:a med Maazel/Cleveland). Gott att många är inne på samma våglängd så att vi trots mycket varierande anläggningar/uppställningar vet vad vi bör sikta mot.
(Jag tänkte rekommendera just den inspelningen, men ville inte framstå som alltför mycket Telarc-vinklad, så det var bra att Strmbrg hittade fram till den på egen hand. Majoriteten av Telarc-inspelningar låter renare, mer dynamiskt och har bättre låg-/mellanbas än konkurrerande bolag (utom Reference Recordings). Tyvärr tappade ljudteknikerna bort diskanten ibland någonstans längs vägen, men detta är i förekommande fall enkelt åtgärdat med sådär 1-7 dB pådrag 10-20 kHz. Speciellt de senare inspelningarna är ofta mycket beslöjade.)
petersteindl skrev:Vad kom vi fram till att den där dcs-burken är för något? Är det en streamer? Vad gör den?
Morello skrev:Även om "vax" är ett festligt begreppet, tycker jag nog att fonogram låter litet mer seriöst.![]()
Hörru Strumberg - slänger du på ett nytt vax på svarven?
petersteindl skrev:Tackar! Deras beskrivning på deras hemsida är mycket bra. Den ger faktisk den info om streamers jag har eftersökt och letat efter.
Strmbrg skrev:Det händer fortfarande att man aldrig varit med om något liknande.
Nu beror självklart sannolikheten för en sådan situation på en massa saker, exempelvis:
Vad har vederbörande varit med om hittills?
Vad har de facto hänt?
Vad som troligen de facto har hänt för min egen del, i mitt eget smånördiga musiklyssnande här hemma - är att jag på sistone mycket lätt uppfattar påtagliga skillnader i "presentation" mellan olika klassiska vax. (Kanske skulle jag uppfatta det på samma sätt mellan vax i andra genrer också, men det har jag inte undersökt.)
Tidigare - så gick det rätt bra att notera skillnader i djup- och rymdillusion mellan vaxen.
Numera - så är den diskrepansen så påtaglig att jag svårligen kan borse från den. Den blir nästan lika oundviklig att notera som när sambon öppnar dörren till mitt lyssningsrum för att säga något, be om hjälp, eller visa sin nyinköpta, bättre begagnade Gucciväska...
Apparatmässigt inträffade detta tidsmässigt ihop med installerandet av dCS-streamern i signaldistributionen. Något annat har jag inte gjort.
Även detta kan självklart vara pur inbillning. Omständigheterna tycks mig emellertid peka i riktning från den förklaringsmodellen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Michael och 30 gäster