Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är illusionen av djup och rymd väsentligt för dig?

Nej, inte särskilt
1
4%
Ja, sådär
4
15%
Inte alls egentligen
2
8%
Mycket väsentligt
19
73%
Har inte tänkt på den aspekten av återgivningen
0
Inga röster
Vad snackar du om?
0
Inga röster

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
sammel

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav sammel » 2023-11-30 14:50

Strmbrg skrev:Denna verkar vettig.
Rimlig karaktär hos stråkarna, bra lokalkänsla och en allmänt vettig klang.

Denna gillade jag :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 15:20

I-or skrev:...
Det är intressant hur många som inte uppfattar hur starkt gran cassan faktiskt låter i verkligheten. I en normal konsertlokal hör man tydligt både anslaget och trumskinnsfladdret efteråt, något som är ytterst ovanligt i de flesta inspelningar. Telarc kommer dock ofta nära här. Antagligen invaggar den lugna hemmiljön lyssnaren i en sorts mjuk kokong av mysighet som man slits loss ur när den enorma kraften återges korrekt. Dock bör det betonas att Maazel tycks ha tagit sig friheter med parituret, då den första bassmällen redan tidigt i den första satsen inte finns med i någon annan tolkning som jag har hört (endast puka normalt). Runt 40 Hz (grundresonansen för gran cassan) är det förvisso inte ovanligt med kraftiga basresonanser i rummet, vilka kan "dåna" och förstärka "lågbasigheten" lite väl mycket ibland även om attacken mycket sällan återges realistiskt.

När jag hade abonnemangsplats på Stockholms Konserthus på 90-talet, så var det till vänster på första balkong, några rader in vill jag ha för mig.
Det kanske kan avgöra hur bastrummans anslag låter.
Yttermera så dunsar det till på ett fint sätt här hemma när slagen kommer i Telarc-vaxet med Tjajkan-fyran jag avbildar här ovan.
Rumsesonant är det nog inte.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-30 15:28

sammel skrev:

Ja, den är bra som skrivet var (Tjajkovskijs 4:a med Maazel/Cleveland). Gott att många är inne på samma våglängd så att vi trots mycket varierande anläggningar/uppställningar vet vad vi bör sikta mot.

(Jag tänkte rekommendera just den inspelningen, men ville inte framstå som alltför mycket Telarc-vinklad, så det var bra att Strmbrg hittade fram till den på egen hand. Majoriteten av Telarc-inspelningar låter renare, mer dynamiskt och har bättre låg-/mellanbas än konkurrerande bolag (utom Reference Recordings). Tyvärr tappade ljudteknikerna bort diskanten ibland någonstans längs vägen, men detta är i förekommande fall enkelt åtgärdat med sådär 1-7 dB pådrag 10-20 kHz. Speciellt de senare inspelningarna är ofta mycket beslöjade.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-30 15:31

Strmbrg skrev:
När jag hade abonnemangsplats på Stockholms Konserthus på 90-talet, så var det till vänster på första balkong, några rader in vill jag ha för mig.
Yttermera så dunsar det till på ett fint sätt här hemma när slagen kommer i Telarc-vaxet med Tjajkan-fyran jag avbildar här ovan.

Jag brukar sitta ungefär mitt på parkett när jag besöker Konserthuset, d.v.s. den position som inspelningarna vanligen försöker att återge. Det låter definitivt annorlunda på andra platser i lokalen, speciellt på balkong.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 15:37

Kör Stravinskys Pontiac nu :roll:
Denna låter riktigt fint!
Än så länge inga skrikigheter eller "imponatorexcesser".
Bra djup. Mer rimligt sådant än i de ofta överdrivet spatiösa Chandosarna.

Undrar hur de har mickat den. Svårt att höra sådant utan erfarenhet och vetskap.
Tas för mycket ljud upp snett ovanifrån lär väl dels scengolvet höras för mycket, och dels instrumentens utstrålningskaraktäristik stöka till det relativt verkligheten.

Firebird.jpg
Firebird.jpg (158.14 KiB) Visad 1794 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 15:40

I-or skrev:
Strmbrg skrev:

Jag brukar sitta ungefär mitt på parkett när jag besöker Konserthuset, d.v.s. den position som inspelningarna vanligen försöker att återge. Det låter definitivt annorlunda på andra platser i lokalen, speciellt på balkong.

Erinrar mig att jag satt nånstans mitt på parketten då jag blev bjuden på Mahlers sexa.
I finalen lyftes en enorm "klubba" upp i bakkant av orkestern. Den renderade strax därefter i en påtaglig smäll. Inte sådant som intresserar just mig normalt sett, men det såg kul ut. Jag satt såpass lågt att bara klubban syntes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 15:47

sammel skrev:

Har varit lite avig mot både Telarc och RR tidigare.
En "sjuka" jag har, att bli avig mot sådant som många talar väl om, lite oavsett vad det gäller.

Får jobba på den saken så det är justerat till pensionen...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-30 15:49

Strmbrg skrev:Erinrar mig att jag satt nånstans mitt på parketten då jag blev bjuden på Mahlers sexa.
I finalen lyftes en enorm "klubba" upp i bakkant av orkestern. Den renderade strax därefter i en påtaglig smäll. Inte sådant som intresserar just mig normalt sett, men det såg kul ut. Jag satt såpass lågt att bara klubban syntes.

Klubban https://youtu.be/UakbZ2Feu_4

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 15:58

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:Erinrar mig att jag satt nånstans mitt på parketten då jag blev bjuden på Mahlers sexa.

Klubban https://youtu.be/UakbZ2Feu_4

:D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-11-30 16:11

goat76 skrev:
steveo1234 skrev:Jag tror inte att jag bryr mig om djupet alls, men, jag vet inte vad som avses kanske.
Strmbrg: Gör en bedömning av ljudet i det här spåret : https://www.youtube.com/watch?v=LnjFVfLHTEg

Inte särskilt mycket djup där men ett skönt avbrott från symfoniorkestrar.
Här kommer ett litet musiktips till dig med ett något säreget band men kanske något du kommer uppskatta, och faktiskt med en liten liten gnutta mer djup i ljudbilden... :)

[ YouTube ]

Wow, det var mycket på en gång i den låten. Tackar för tipset :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 16:12

En intressant sidoreflexion:

Jag inser lätt att exempelvis vissa Telarc-vax låter mer verklighetslikt än många Chandos-vax.
Lik förbannat lessnar jag ganska lätt på att höra på det hyfsat verklighetsriktiga "soundet". Så, "informationsmässigt", kring hur det låter i verkligheten, får man mer av via Telarc, men lik förknådat så blir jag lättare sittandes och fånstirra in i Chandos-soundets överdrivenheter.
Det leder åtminstone mig till en slutsats att lite "Technicolor" kan vara gynnsamt på samma sätt som lite smink på ett fruntimmer... :roll: :D

Walter Weller lirar just nu Luddes fyra.
Fast nu måste jag nog hasa upp i köket och förvärvsarbeta lite igen...

1005709326-size-original.jpg
1005709326-size-original.jpg (1.15 MiB) Visad 1771 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-30 16:15

Strmbrg skrev:Kör Stravinskys Pontiac nu :roll:
Denna låter riktigt fint!
Än så länge inga skrikigheter eller "imponatorexcesser".
Bra djup. Mer rimligt sådant än i de ofta överdrivet spatiösa Chandosarna.

Undrar hur de har mickat den. Svårt att höra sådant utan erfarenhet och vetskap.
Tas för mycket ljud upp snett ovanifrån lär väl dels scengolvet höras för mycket, och dels instrumentens utstrålningskaraktäristik stöka till det relativt verkligheten.

Firebird.jpg

Telarc utnyttjade för symfoniorkesterinspelningar oftast (en del senare inspelningar är utförda på annat sätt) 3 rundtagande huvudmikrofoner på ca 3 meters höjd nära scenens framkant och ytterligare 2 rundtagande rumsmikrofoner placerade något längre ut i lokalen. Det är inte lätt att fånga alla instrument på ett vettig sätt, då geometrin är komplex och även rundtagande mikrofoner uppvisar riktverkan i diskanten. Oftast var man tvungna att packa ihop orkestern ordentligt i djupled för att de bortre instrumenten inte skulle framstå som alltför distanta. Detta fungerade inte alltid hundraprocentigt, men oftast tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-11-30 16:29

I-or skrev:
sammel skrev:

Ja, den är bra som skrivet var (Tjajkovskijs 4:a med Maazel/Cleveland). Gott att många är inne på samma våglängd så att vi trots mycket varierande anläggningar/uppställningar vet vad vi bör sikta mot.

(Jag tänkte rekommendera just den inspelningen, men ville inte framstå som alltför mycket Telarc-vinklad, så det var bra att Strmbrg hittade fram till den på egen hand. Majoriteten av Telarc-inspelningar låter renare, mer dynamiskt och har bättre låg-/mellanbas än konkurrerande bolag (utom Reference Recordings). Tyvärr tappade ljudteknikerna bort diskanten ibland någonstans längs vägen, men detta är i förekommande fall enkelt åtgärdat med sådär 1-7 dB pådrag 10-20 kHz. Speciellt de senare inspelningarna är ofta mycket beslöjade.)

Lyssnat ett par minuter på stycket nu :| Och visst ljudkvalitén imponerar. Men tyvärr så är Tjajkovskij lika sövande som vanligt :( Finns det ingen musik med lite mera stomp i som spelats in med lite dynamisk takhöjd?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-30 16:41

Ein Straussfest.jpg
Ein Straussfest.jpg (130.12 KiB) Visad 1753 gånger

Round-Up.jpg
Round-Up.jpg (131.04 KiB) Visad 1753 gånger

Bond and Beyond.jpg
Bond and Beyond.jpg (86.87 KiB) Visad 1753 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 16:55

Det är märkligt vad "dagens ungdom" kräver mycket av action och att det skall hända saker hela tiden. På min tid kunde man vara förnöjd med att stirra på en fluga som satt still på ett fönsterglas. Åtminstone en kvart. Sedan brukade den flyga iväg. Och då blev man ju som iakttagare alldeles uppstressad. Och då var den dagen förstörd. :D

Lite övning. Vi börjar med något lite småstökigt och går gradvis ner mot rena sinustoner längre fram i kursen.
Schönberg, "Sommermorgen an eninem See" ur "Fünf Orchesterstücke".

https://youtu.be/dow0k1S2QP0?si=gKgPOXN4S1Vizd1s

nedladdning.jpeg
nedladdning.jpeg (7.12 KiB) Visad 1746 gånger

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-11-30 20:57

Dvorak, är det den som är inspelad 1951/mono?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-11-30 21:03

Generellt tycker jag Mercurys inspelningar är för vassa.
Stråkarna låter definitivt inte så i en konsertsal.
Det gäller många av deras inspelningar.
Jag lyssnar just nu på monoversionen. Inte så kul.

Senare så använde de sig av celloid, och spelade in på 35 mm magnetfilm. Den vassa stråkklangen kom de nog inte helt tillrätta med. Annars bra dynamik i många fonogram.
Senast redigerad av AlbertHall 2023-11-30 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-30 21:08

Bilden på Mercury-vaxet la jag upp därför att Schönbergs hitlåt finns med där. "Sommermorgen an eninem See" ur "Fünf Orchesterstücke".
Inte alls för att framhålla Mercury som jättebra.
Förvisso är det nog just lite av "Living Presence" över många av Robert Fines inspelningar.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-11-30 21:12

Tycker att RCA gjorde ett generellt bättre jobb.
Paret Layton/More gjorde många fina inspelningar.
Både bättre stråkklang och djup än Mercury.

Med reservation för att inte ha lyssnat på allt.

Minns jag rätt så kopierade RCA Mercurys mikrofonuppställning, och gjorde det bättre tycker jag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-30 23:09

Mercurys inspelningar, vilka förvisso var bra för sin tid, är inte ens nära att hålla måttet idag. En ljus och skrällig klang med stora mängder av både orenhet och brus är inte gångbar nuförtiden.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-11-30 23:22

Mercuryhypen byggdes upp av Harry Pearson och klientelet på "The Absolute Sound". Han gillade uppenbarligen överbetonat högfrekvensinnehåll.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-30 23:42

Ja, den ökände Harry Pearson, HiFi-recensenternas recensent, en nästan övertydlig karikatyr för denna yrkeskategori.

Bl.a. har Floyd Toole berättat om när han och en kollega besökte Pearson och denne visade sig vara helt omedveten om rumsresonansernas inverkan på klangen i basen och det undre mellanregistret. Pearson var mycket missnöjd med de senaste högtalarnas basåtergivning, så Toole med kollega flyttade högtalarna till en lämpligare position med en betydligt jämnare klang som följd, varpå Pearson konstaterade att han aldrig hade varit med om något liknande. 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-01 07:48

Det händer fortfarande att man aldrig varit med om något liknande.
Nu beror självklart sannolikheten för en sådan situation på en massa saker, exempelvis:
Vad har vederbörande varit med om hittills?
Vad har de facto hänt?

Vad som troligen de facto har hänt för min egen del, i mitt eget smånördiga musiklyssnande här hemma - är att jag på sistone mycket lätt uppfattar påtagliga skillnader i "presentation" mellan olika klassiska vax. (Kanske skulle jag uppfatta det på samma sätt mellan vax i andra genrer också, men det har jag inte undersökt.)
Tidigare - så gick det rätt bra att notera skillnader i djup- och rymdillusion mellan vaxen.
Numera - så är den diskrepansen så påtaglig att jag svårligen kan borse från den. Den blir nästan lika oundviklig att notera som när sambon öppnar dörren till mitt lyssningsrum för att säga något, be om hjälp, eller visa sin nyinköpta, bättre begagnade Gucciväska...

Apparatmässigt inträffade detta tidsmässigt ihop med installerandet av dCS-streamern i signaldistributionen. Något annat har jag inte gjort.

Även detta kan självklart vara pur inbillning. Omständigheterna tycks mig emellertid peka i riktning från den förklaringsmodellen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-01 07:52

Vad kom vi fram till att den där dcs-burken är för något? Är det en streamer? Vad gör den?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-01 08:12

petersteindl skrev:Vad kom vi fram till att den där dcs-burken är för något? Är det en streamer? Vad gör den?

Den gör något som är intressant för den musikaliska upplevelsen. :)

Tekniskt sett kanske möjligen detta kan förklara och hjälpa till att sätta en lämplig benämning på den.
https://dcsaudio.com/legacy-components/network-bridge
dCS har tydligen slutat tillverka den på grund av någonting i komponentförsörjningen som brakat iväg kostnadsmässigt.

Pja, nåt i den här sjanådan:
“The Bridge layers that orchestral sound, so that each row of this Mahlerian orchestra was etched in space.”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-01 09:13

Tackar! Deras beskrivning på deras hemsida är mycket bra. Den ger faktisk den info om streamers jag har eftersökt och letat efter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-12-01 09:17

Även om "vax" är ett festligt begreppet, tycker jag nog att fonogram låter litet mer seriöst. :)

Hörru Strumberg - slänger du på ett nytt vax på svarven?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-01 09:42

Morello skrev:Även om "vax" är ett festligt begreppet, tycker jag nog att fonogram låter litet mer seriöst. :)

Hörru Strumberg - slänger du på ett nytt vax på svarven?

Jag gillar att hålla en högst personligt vald balans mellan seriositet och småknas. :)
Det blir så allvarligt om man tar allt så allvarligt.

PS
Jädrar i min lilla kahytt vad Walter Weller röjer loss på Chandos-vaxet. Mycket spejsat men alls så efterklangs-grötigt som det lätt blir framfört i en tjörrka.
Första satsen ut fjärde symfonin nu innan det är dags att ta tag i dagens förvärvsarbete.

1005709326-size-original.jpg
1005709326-size-original.jpg (1.15 MiB) Visad 1595 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-01 09:43

petersteindl skrev:Tackar! Deras beskrivning på deras hemsida är mycket bra. Den ger faktisk den info om streamers jag har eftersökt och letat efter.

Återkoppla gärna med dina kommentarer framöver.
:)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-01 10:20

Strmbrg skrev:Det händer fortfarande att man aldrig varit med om något liknande.
Nu beror självklart sannolikheten för en sådan situation på en massa saker, exempelvis:
Vad har vederbörande varit med om hittills?
Vad har de facto hänt?

Vad som troligen de facto har hänt för min egen del, i mitt eget smånördiga musiklyssnande här hemma - är att jag på sistone mycket lätt uppfattar påtagliga skillnader i "presentation" mellan olika klassiska vax. (Kanske skulle jag uppfatta det på samma sätt mellan vax i andra genrer också, men det har jag inte undersökt.)
Tidigare - så gick det rätt bra att notera skillnader i djup- och rymdillusion mellan vaxen.
Numera - så är den diskrepansen så påtaglig att jag svårligen kan borse från den. Den blir nästan lika oundviklig att notera som när sambon öppnar dörren till mitt lyssningsrum för att säga något, be om hjälp, eller visa sin nyinköpta, bättre begagnade Gucciväska...

Apparatmässigt inträffade detta tidsmässigt ihop med installerandet av dCS-streamern i signaldistributionen. Något annat har jag inte gjort.

Även detta kan självklart vara pur inbillning. Omständigheterna tycks mig emellertid peka i riktning från den förklaringsmodellen.

Kanske frågan egentligen är vad den tidigare apparaten gjorde med signalen, den du hade innan din nya streamer? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi