Det är ljudliga skillnader mellan kablar (2 olika videos)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Imperial-Blomman

Re: Det är ljudliga skillnader mellan kablar (2 olika videos

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-17 20:07

Neuhausen skrev:Jag tyckte att det var irriterande att de sade att de mätt, för att sedan bara svamla i 20 minuter istället för att presentera mätningarna.

Nu tycker jag att man kan höra skillnad på kablar men pengarna för dyra kablar tror jag att man får ut mycket mer av om man lägger på annat.

+1
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-17 20:41

dewpo skrev:
sprudel skrev:
Froggy skrev:
Eller hur! Tänk sådan otroligt stor valfrihet vi skulle ha när vi ska välja mediciner om vi bara tog bort blindtester 8O

Jodå, och då ska du ta i beaktning att placeboeffekten för mängder av läkemedel är större än realeffekten.

Fast om en medicins placeboeffekt är större än realeffekten får den nog ses som ganska harmlös?
Då tycker jag att det är mer upprörande att hundratusentals människor ordineras "läke"-medel som enligt metastudier ökar risken för en förtidadöd!

Det finns människor som fått placebo och när kuren avslutats har de enorma abstinensbesvär. Tror att många inte insett vidden av potens i placeboeffekten.
Den är personberoende, men samma person kan vara varierande mottaglig för effekten under olika tillfällen i sin tillvaro. De som är känsligast har en benämning, placeboreaktorer.
Martin Ingvar har studerat placeboeffekten tämligen ingående och via analyser av hjärnmönster noterat att samma områden stimuleras och reagerar på samma sätt oavsett om det är smärtstillande medicin med dokumenterad effekt eller placebo. Lite scary faktiskt.
Fast egentligen är det inte så konstigt alls. De flesta har insikt i att psykiska besvär kan ge somatiska besvär av olika slag, klassiskt är stress orsakad av utarbetning, förlust av anhörig, ensamhet mm som tar sig uttryck i kroppsliga besvär, nedsatt immunförsvar, orolig mage, tarmbesvär, hjärtbekymmer, listan är lång. Om man då reflekterar över kopplingen hjärna-mående och kroppslig status så inser man att positiva förväntningar likväl som negativa har kroppsliga effekter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2024-10-17 21:03

Finns det några vettiga studier om placebo när det handlar om ljud? Hade varit kul att ha nånting att slänga på alla som konstant påstår att dom hör skillnader som objektivt sett inte finns öht.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-17 22:05

Tell skrev:Finns det några vettiga studier om placebo när det handlar om ljud? Hade varit kul att ha nånting att slänga på alla som konstant påstår att dom hör skillnader som objektivt sett inte finns öht.

Inte vad jag hört talas om. Närliggande är väl människor med vanföreställningar som haltar med den egentliga tillvaron och hör röster, känner dofter som inte finns. Men det är ju inte placebo, det är en sjukdom.
Det hade dock varit kul med en seriös test av de olika kablar jag gav exempel på tidigare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-17 22:10

Tell skrev:Finns det några vettiga studier om placebo när det handlar om ljud? Hade varit kul att ha nånting att slänga på alla som konstant påstår att dom hör skillnader som objektivt sett inte finns öht.

Varför har du det behovet ? Stör det dig så jäkla mycket att det finns folk som säger att de hör skillnader ? Varför i huvud taget stör man sig på andras upplevelser ? En del tycker om A. andra tycker om B. Var är problemet ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-17 22:41

Finns några här som har väldigt svårt med "kablar" Men överlag så har tonen varit ganska bra tycker jag. Eftersom jag haft gott om tid sista åren så har det blivit mycket Tuben och det är ganska sjukt att folk sitter och följer alla "tyckare där" för det går ju inte att lita på "något" i princip som de säger. :o De här killarna (brukar alltid vara 3 som lyssnar) som jag länkat till här är en av de mest trovärdiga på Tuben. Sett några videos där de jämfört ett helt drös olika högtalare med exakt samma förutsättningar och de har beskrivit allt som de hör och hur de upplever olika högtalare och de är inte alltid överens, utan de tycker lite olika även om de brukar vara ense om vilka burkar som tillhör toppen och botten. Så jag tycker inte att de gör sämre tester än vilken tidning som helst.
Sedan när man själv lyssnar på någon modell så kan jag tycka både detsamma och annorlunda än vad de gjort och det kallar jag för personlig smak. För jag har ljudsmak, även om en del verkar tycka det är konstigt. Hörseln är ett sinne och vi upplever inte likadant som någon slags robot. Jag är inte alls på samma planet när det gäller ett visst element som andra är, som går i spinn över dess ljud.
Mina öron är mina öron, och jag vill få dem att njuta så mycket det går utan att andra ska tycka en massa. :) Råd är alltid bra, men man ska ändå till slut njuta av det som spelas upp.

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-17 22:47

Oj.....
Det finns mängder av forskning hur sinnena fungerar. Framförallt samverkar våra sinnen för att få en någorlunda korrekt bild av vår omgivning/verklighetsuppfattning.
Lite otäckt men all input är bara våra 5 sinnen, resten kokar vi ihop i vår hjärna.
Varje enskilt sinne är "lättlurat", så även också hörseln. I bland feltolkar ett sinne verkligheten och vi blir t.ex sjösjuka/rörlesesjuka.
Eller en riktig "klassiker" - visa en brinnande tändsticka och berör någon med en isbit när dom blundar och kroppen reagerar med brännande smärta. Hade synen fått medverka hade upplevelsen varit helt annan.

Hörseln är inte utvecklad för att lyssna på hifi och har ytterlgt svårt att skilja på att "låta bra" och "låta rätt" då vi har subjektiva preferenser. I viss mån en träningssak då "låta rätt" aldrig egentligen kan bli "låta verkligt". Hifi-stereo är trots allt ett sätt att lura hjärnan med 2 ljudkällor och fantomprojektion.

Det finns mycket att säga om detta, men vi hör för att vi ska kunna överleva, inte för att lyssna på musik och leta efter "fel" i återgivningen.
T.ex typiskt för hörseln är att vi inte fokuserar (perception) på ljud som vi är vana vid eller är stadigvarande. Därför stör inte brus (stokastiskt brus) lika mycket som tillfälliga ljud, oväntade ljud. osv.

Summa summarum: lita inte på din hörsels förmåga. Den är lika dålig som smaken och lika ombytlig - ibland är det gott med glass, ibland inte. Helt enkelt dagsnotering.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-17 22:54

jansch skrev:

Oj.....
Det finns mängder av forskning hur sinnena fungerar. Framförallt samverkar våra sinnen för att få en någorlunda korrekt bild av vår omgivning/verklighetsuppfattning.
Lite otäckt men all input är bara våra 5 sinnen, resten kokar vi ihop i vår hjärna.
Varje enskilt sinne är "lättlurat", så även också hörseln. I bland feltolkar ett sinne verkligheten och vi blir t.ex sjösjuka/rörlesesjuka.
Eller en riktig "klassiker" - visa en brinnande tändsticka och berör någon med en isbit när dom blundar och kroppen reagerar med brännande smärta. Hade synen fått medverka hade upplevelsen varit helt annan.

Hörseln är inte utvecklad för att lyssna på hifi och har ytterlgt svårt att skilja på att "låta bra" och "låta rätt" då vi har subjektiva preferenser. I viss mån en träningssak då "låta rätt" aldrig egentligen kan bli "låta verkligt". Hifi-stereo är trots allt ett sätt att lura hjärnan med 2 ljudkällor och fantomprojektion.

Det finns mycket att säga om detta, men vi hör för att vi ska kunna överleva, inte för att lyssna på musik och leta efter "fel" i återgivningen.
T.ex typiskt för hörseln är att vi inte fokuserar (perception) på ljud som vi är vana vid eller är stadigvarande. Därför stör inte brus (stokastiskt brus) lika mycket som tillfälliga ljud, oväntade ljud. osv.

Summa summarum: lita inte på din hörsels förmåga. Den är lika dålig som smaken och lika ombytlig - ibland är det gott med glass, ibland inte. Helt enkelt dagsnotering.

Jag fortsätter att lita på mina öron. Gillar de vad de hör så gör de det, gillar de inte vad de hör så gör de det. Och jag tycker alltid om glass. :mrgreen: Och viss mat och viss musik och vissa färger osv. Skulle man sluta att lita på sina sinnen så skulle det bli otrevliga överraskningar när jag stoppar viss mat i min mun.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-17 22:55

distad skrev:

Varför har du det behovet ? Stör det dig så jäkla mycket att det finns folk som säger att de hör skillnader ? Varför i huvud taget stör man sig på andras upplevelser ? En del tycker om A. andra tycker om B. Var är problemet ?

Därför att folk blir scammade på en himla massa pengar för skit, ren konsumentupplysning. Om det handlade om småpengar så vore det väl en sak, men när man hör om folk som intecknar huset, säljer Teslan, hyr ut frugan och adopterar bort barnen för att få råd med 2x2 meter högtalarkabel, då har det gått något lite för långt.
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-17 22:56

distad skrev:Finns några här som har väldigt svårt med "kablar" Men överlag så har tonen varit ganska bra tycker jag. Eftersom jag haft gott om tid sista åren så har det blivit mycket Tuben och det är ganska sjukt att folk sitter och följer alla "tyckare där" för det går ju inte att lita på "något" i princip som de säger. :o De här killarna (brukar alltid vara 3 som lyssnar) som jag länkat till här är en av de mest trovärdiga på Tuben. Sett några videos där de jämfört ett helt drös olika högtalare med exakt samma förutsättningar och de har beskrivit allt som de hör och hur de upplever olika högtalare och de är inte alltid överens, utan de tycker lite olika även om de brukar vara ense om vilka burkar som tillhör toppen och botten. Så jag tycker inte att de gör sämre tester än vilken tidning som helst.
Sedan när man själv lyssnar på någon modell så kan jag tycka både detsamma och annorlunda än vad de gjort och det kallar jag för personlig smak. För jag har ljudsmak, även om en del verkar tycka det är konstigt. Hörseln är ett sinne och vi upplever inte likadant som någon slags robot. Jag är inte alls på samma planet när det gäller ett visst element som andra är, som går i spinn över dess ljud.
Mina öron är mina öron, och jag vill få dem att njuta så mycket det går utan att andra ska tycka en massa. :) Råd är alltid bra, men man ska ändå till slut njuta av det som spelas upp.

Då är du helt normal.
Vår hörsel är subjektiv och dessutom lättlurad.

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-17 23:22

distad skrev:
jansch skrev:

Oj.....

Jag fortsätter att lita på mina öron. Gillar de vad de hör så gör de det, gillar de inte vad de hör så gör de det. Och jag tycker alltid om glass. :mrgreen: Och viss mat och viss musik och vissa färger osv. Skulle man sluta att lita på sina sinnen så skulle det bli otrevliga överraskningar när jag stoppar viss mat i min mun.

Du blandar ihop att "lita på mina öron" med "gillar vad de hör"(öronen).
Det är vår subjektiva värld som styr oss.

Om glass (som är så gott). Ett extremt exempel:
Prova att trycka i dej en halv liter gammaldags vaniljglass när du är rejält magsjuk. Risken är att kroppen bestämmer sig för att det är farligt och du kommer aldrig då att gilla smaken mer.
Glass = gott är en typisk subjektiv upplevelse och normalt gillar vi det p g a fett och socker (överlevnad) men det krävs bara en magjuka för att "hjärnan" skall ändra uppfattning

Tell

Inläggav Tell » 2024-10-18 00:23

distad skrev:

Gentar det jag skrev på förra sidan :)
Tell skrev:Ja alltså egentligen spelar det ingen roll för mig om folk får placebokickar av nån pryl dom köpt, utan problemet för mig är om man sprider det vidare som nå objektiva faktan och då samtidigt håller seglivade myter kvar där det finns företag som på ett riktigt fult sätt utnyttjar dessa för att sälja snordyr ormolja till folk med sämre koll. Och sen se när folk svär vid dessa kablar samtidigt som dom sitter i kala rum utan varken fysisk eller digital rumskorrigering så blir jag bara ledsen av detta väldigt dumma felfokus som dessa myter får till.

Dessutom är jag alldeles för autist för att inte låta bli att rätta folk när jag anser att dom har fel.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-18 00:43

hifikg skrev:
distad skrev:

Därför att folk blir scammade på en himla massa pengar för skit, ren konsumentupplysning. Om det handlade om småpengar så vore det väl en sak, men när man hör om folk som intecknar huset, säljer Teslan, hyr ut frugan och adopterar bort barnen för att få råd med 2x2 meter högtalarkabel, då har det gått något lite för långt.

Och du tar i så du spricker... 8O Det är ju löjligt att dra sådan här historier. Det finns betydligt mer allvarliga saker som verkligen sker hela tiden där ute i "samhället" än sådant här "svammel."
För det är ju rent svammel ifrån din sida att folk säljer "allt" för att kunna köpa kablar. :roll:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-18 00:54

distad skrev:
hifikg skrev:
distad skrev:Varför har du det behovet ? Stör det dig så jäkla mycket att det finns folk som säger att de hör skillnader ? Varför i huvud taget stör man sig på andras upplevelser ? En del tycker om A. andra tycker om B. Var är problemet ?

Och du tar i så du spricker... 8O Det är ju löjligt att dra sådan här historier. Det finns betydligt mer allvarliga saker som verkligen sker hela tiden där ute i "samhället" än sådant här "svammel."
För det är ju rent svammel ifrån din sida att folk säljer "allt" för att kunna köpa kablar. :roll:

Försökte vara lite övertydlig för att få fram ett budskap, men de kablar du pysslar med är ganska ofarliga i sammanhanget så kör hårt! En vacker dag upptäcker du optiska lådor också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-18 01:01

Lite övertydlig..... 8O Det får ju vara lite balans. :) Och det jag håller på med är ju inget som någon dör av. Jag tycker om att pyssla och testa. Du kommer få se hur det kommer se ut hos mig efter något år i egen lya. :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-18 01:04

Kablar? Påminner lite om denna film. :)

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2024-10-18 10:06

Ja absolut!! För utan kablar blir det inget ljud :twisted:

Om du sen lägger 3 kr per meter eller 300 000 kr per meter har ingen jättestor betydelse.
Jag föredrar att lägga min surt förvärvade slantar på annat än kablar, ex CD skivor o gott vin.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-18 10:44

nuffe skrev:Jag föredrar att lägga min surt förvärvade slantar på annat än kablar, ex CD skivor o gott vin.

Gott vin är annat än sockerpiller!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-18 11:04

pLudio skrev:
nuffe skrev:Jag föredrar att lägga min surt förvärvade slantar på annat än kablar, ex CD skivor o gott vin.

Gott vin är annat än sockerpiller!

Ska vi ha vintestning, blint kanske ? Jag är på. :D :wink: Jämföra dyrt emot billigt ? En del där ute kan ju bara dricka dyra viner. Billigt är inte bra... :mrgreen:
Men du kanske menade något annat. :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2024-10-18 12:32

Jag skrev gott vin!

Priset är som vanligt inte en kvalitetsfaktor, det gäller även vin!

Fick ett tips i Frankrike i somras, av en dam som sålde väldigt dyra viner
"Köp Xxx på Lidl, kostar bara 4€ flaskan och är nästan lika bra som vårt.......
Och det var det!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-10-18 13:45

hifikg skrev:Fasen... lyssna på musik istället.

Bra idé! jag kör det här:

Lite annat än mässjazzen som kabeltestare plågar sig med...
Hoppa fram till 26:30, knaonbra version av Love Missile F1-11!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-05 06:02

sprudel skrev:Här är två olika exempel på högtalarkablar. Tror du att man hör skillnad?

Nordost Valhalla 2
Kapacitans 33pf/m
Induktans 0,375 uH/m

Kimber Cable 8 TC
Kapacitans 346 pf/m
Induktans 0,09 uH/m

Sent svar, men ja svarar jag på frågan. Har hört de där Valhalla en gång och hajade till då....

Föregående

Återgå till Generellt om hifi