Musikströmmartest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Musikströmmartest

Inläggav distad » 2024-10-19 05:14

pLudio skrev:
juanth skrev:Bra. Kör en vätskepaus nu så du orkar berätta vad som vann. :)

Jag vann, då jag drack upp allt vin.

PXL_20241018_200853384.jpg

Grodan slocknade väl först ? :mrgreen: Kul att ni håller på och testar och dricker gott vin. :P
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-10-19 09:34

distad skrev:Kul att ni håller på och testar och dricker gott vin. :P

Det är svårt med objektiva tester när man sippar på vin. Allt låter bättre när nivån sjunker i flaskan, till slut låter "köksradion" bäst och den är enklast att hantera :-)

Däremot vore det kul med en test hur man upplever en anläggning efter en viss mängd alkohol. Tänk er följande scenario. Jag har en anläggning för 50 tusen. Efter två stadiga whisky låter den underbart, minst som en halv mille. Då behöver man kalkylera:
- Hur ofta "behöver jag halvmille-ljudet?
- Hur mycket whisky kan jag köpa för prisskillnaden?
- Vad är risken för beroende?
- Vad tycker partnern?
- Hur länge till kommer jag leva?

azimut.jpg
azimut.jpg (60.97 KiB) Visad 3545 gånger

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-19 09:52

Bill50x skrev:

Det är svårt med objektiva tester när man sippar på vin. Allt låter bättre när nivån sjunker i flaskan, till slut låter "köksradion" bäst och den är enklast att hantera :-)

Vi höll oss till sinussignaler för att inte bli allt för upprymda. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-19 10:45

Bill50x skrev:

/ B

Ja, jag tycker det är kul att "någon" på det här forat gör "något tillsammans" och inte bara sitter hemma framför sina telefoner/datorer och ""tycker en massa"". Sedan att det inte blir enligt forats objektiva skolbok skiter jag faktiskt i. Vad tog glädjen vägen i att umgås kring hobbyn ??? För den har försvunnit. Har folk så pass mycket att göra i sin mobilhysteri att de "drunknat" i dessa mobiler och sk. social flöden på dem :?: Nu är detta sura inlägg "inte" riktat emot dig, utan jag bara konstaterar att umgänget kring hobbyn har dött :!: Och jag vet att det kommer vara så i fortsättningen också, men det är tragiskt att det blivit så. Dessa mobiler har fått folk helt knäppa enligt mig. När jag sade till IB att jag vill ha en stor skylt om mobilförbud i mitt nästa hem, så var jag gammalmodig.. :o :( :wink: Men kan man inte låta bli den där jäkla mobilen, vad gör man då för besök hemma hos någon annan, umgås och prata ? eller för att fingra på mobilen 8O ja då kan man ju lika bra ha stannat hemma :!: *Ja, jag tycker inte om dessa mobiler*
Senast redigerad av distad 2024-10-19 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-19 10:52

pLudio skrev:
Bill50x skrev:

Så ni satt och drack vin och lyssnade på sinussignaler :o Den här meningen som man läst någon gång på forat , vad ska du använda apparaten till ? Mäta eller lyssna på ? har nu kommit upp till ytan :lol: Man lyssnar på sinussignaler en hel kväll 8O *Ta nu denna text med humor* för det är lite roligt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-19 11:00

distad skrev:
pLudio skrev:
Bill50x skrev:Det är svårt med objektiva tester när man sippar på vin. Allt låter bättre när nivån sjunker i flaskan, till slut låter "köksradion" bäst och den är enklast att hantera :-)

Så ni satt och drack vin och lyssnade på sinussignaler :o Den här meningen som man läst någon gång på forat , vad ska du använda apparaten till ? Mäta eller lyssna på ? har nu kommit upp till ytan :lol: Man lyssnar på sinussignaler en hel kväll 8O *Ta nu denna text med humor* för det är lite roligt.

Nja, jag mätte på sinussignaler medan Grodan och Blomman DJ:ade på den uppsättning av Bluesound NODE + SMSL DAC som inte testades för tillfället. Vi hade inget lyssningstest.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-19 11:01

pLudio skrev:
distad skrev:
pLudio skrev:Vi höll oss till sinussignaler för att inte bli allt för upprymda. :-)

Nja, jag mätte på sinussignaler medan Grodan och Blomman DJ:ade på den uppsättning av Bluesound NODE + SMSL DAC som inte testades för tillfället. Vi hade inget lyssningstest.

Okej då fattar jag. :oops:

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-10-19 11:15

Och summa summarum blev?
Vilken rangordning fick musikströmmarna?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-19 11:42

Hjalmar_Branting skrev:Och summa summarum blev?
Vilken rangordning fick musikströmmarna?

De inbyggda DAC:arna är mediokra så för finlyssning vill man ha en extern DAC i båda fallen.

Spelar man mest Spotify och rippade CD-skivor så duger en Sonos Connect S1 alldeles utmärkt men man skall sköta ljudvolymsjusteringen i DAC eller försteg och ha Sonosen på Fixed ljudvolym. Har man nyare Sonos med deras S2 OS så går det kanske bra att justera ljudvolymen även i strömmaren om man får ut 20+ bitar på Toslink (nota bene: jag har ingen koll på S2 och nyare hårdvara).

Strömmar man Qobuz eller har ett musikbibliotek med filer i alla möjliga upplösningar så är det Bluesound NODE som gäller av de två. Personligen är jag en stor anhängare av ReplayGain och då får man slå på variabel ljudvolym men man får ut minst 20 bitar på Toslink till extern DAC så det blir bra. BluOS stöd för SMB är också ett plus jämfört med en del andra strömmare som bara kan spela upp lokalt musikbibliotek via DLNA.

BluOS 4 verkar ha någon bugg när man byter fram och tillbaka mellan Fixed och Variable ljudvolym så jag var tvungen att starta om NODE:n en gång för att kunna justera ljudvolymen.

Det är inte meningsfullt att byta ut PSU:n i Bluesound NODE N130.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-10-19 12:44

Tack för utförligt svar.
Jag kör med en Node2i som föregående ägare stoppat i annat psu-kort och en annan spänningsmatningslåda till.
Gillar gränssnittet i Bluesound,finns inget mer att önska på den biten.
Använder dacen i MiniDsp 2x4HD som är ansluten med Toslink till Node2i.
Tolkar jag det hela rätt om jag tror att dacen i MiniDsp är flaskhals?
Samtidigt så villhöver jag funktionerna i Dspen.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-19 13:13

Hjalmar_Branting skrev:Använder dacen i MiniDsp 2x4HD som är ansluten med Toslink till Node2i.
Tolkar jag det hela rätt om jag tror att dacen i MiniDsp är flaskhals?

Ser OK ut. Har du full volym ut från miniDSP och in i ett försteg?

Bild

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-10-19 15:12

Vid grammofonspelning så använder jag MiniDsp som volymkontroll,kör Riia-steget rakt in i MiniDsp.
Vid strömmat material så brukar jag ställa MiniDsprbs volym på ”nästan” fullt och reglera volymen i Bluesound appen,av bekvämlighet helt enkelt.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-10-19 16:40

Jättekul att ni testat och postat! :)
Hoppas vinet och kexchokladen smakade!

Nu är det väl inte absolutnivåkalibrerat (eller?) så brusgolvet om ca -140 dBfs eller mindre kanske inte stämmer helt (och det kanske kan vara svårt att mäta så låga nivåer?) men oavsett vilket ligger brusnivån relativt likartat i de olika mätningarna. Det som skiljer är distorsion och brum. Vilket är intressant i sig, men också med tanke på tidigare diskussioner kring DAC'ar och digitala volymkontroller. Man kan fundera över vad distorsionen kommer ifrån i de olika fallen.

Över nyquistfrekvensen dämpas även bruset i vissa fall, är det olika implementering av filter?

Om ni ska mäta mer så kanske den där 19+20 KHz kombon vore avslöjande?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-19 16:47

pLudio skrev:

Inte i dessa mätningar.

Ljudmässigt är det en tydlig uppgradering.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-19 16:54

avr7000 skrev:
pLudio skrev:

Inte i dessa mätningar.

Stefan

Va..Kan det låta bättre än vad det mäter... 8O Hur ska vi nu kunna lita på alla mätningar som folk köper prylar efter.... :roll: Folk lyssnar ju inte på grejerna innan köp längre, utan bara mätningen är bra så köper de. :? *Verkar det som*

:mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-19 17:34

distad skrev:Va..Kan det låta bättre än vad det mäter... 8O Hur ska vi nu kunna lita på alla mätningar som folk köper prylar efter.... :roll: Folk lyssnar ju inte på grejerna innan köp längre, utan bara mätningen är bra så köper de. :? *Verkar det som* :mrgreen: :wink:

Trams, har aldrig sett en mätning på vare sig Lodis eller Andersson. Tog nog minst 20 år innan jag såg en mätning på OA52 och NAD 208 köpte jag på uppstuds när jag inte fick köpa Krell. Mätningar läste jag om efteråt. Qutest hade jag sett hos den där som alltid gör staplar, bara för att jämföra Kinesen, som enligt staplarna skulle vara likvärdig. Icke. Nä, utan öron skulle jag avstå från att lyssna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-19 18:15

pLudio skrev:
juanth skrev:Bra. Kör en vätskepaus nu så du orkar berätta vad som vann. :)

Jag vann, då jag drack upp allt vin.

PXL_20241018_200853384.jpg

Lådorna på bordet ser nästan ut som mina optiska isolatorer, eller vad det är jag har. Körde ni alltså ut alla streamers mot en och samma externa DAC? Blev det någon som helst skillnad? Jag söker en streamer utan dac, men alla säger att det går att koppla förbi den som sitter i så snart får det väl bli en sån. Har hittat Hifi-Rose som inte har inbyggd dac, men den kostar som en hel tunna bra whisky.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-10-19 18:38

hifikg skrev:Jag söker en streamer utan dac, men alla säger att det går att koppla förbi den som sitter i så snart får det väl bli en sån.

Testa SoTM. Finns flera modeller, börjar på 10 kkr.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-19 20:07

Maarten skrev:Det som skiljer är distorsion och brum. Vilket är intressant i sig, men också med tanke på tidigare diskussioner kring DAC'ar och digitala volymkontroller. Man kan fundera över vad distorsionen kommer ifrån i de olika fallen.

Ja, vid nästa tillfälle skall jag spela in volymjusterat ljud digitalt och analysera det i REWs RTA, den tar ju WAV-filer med.

Maarten skrev:Över nyquistfrekvensen dämpas även bruset i vissa fall, är det olika implementering av filter?

16 bitars TPDF dithered testsignal i en uppsamplande 24-bitars DAC, så du ser det digitala filtret (vilket inte ser ut att vara så bra).

Maarten skrev:Om ni ska mäta mer så kanske den där 19+20 KHz kombon vore avslöjande?

Ja, IMD och jitter vill jag också mäta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-19 22:06

avr7000 skrev:
pLudio skrev:

Inte i dessa mätningar.

Stefan

Intressant. Har sökt dig några gånger på mobilen, men du är kanske upptagen med annat?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-20 00:25

petersteindl skrev:
avr7000 skrev:
pLudio skrev:

Inte i dessa mätningar.

Stefan

Intressant. Har sökt dig några gånger på mobilen, men du är kanske upptagen med annat?

MvH
Peter

Är utomlands just nu men kommer hem i morgon...
Jag ringer.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-20 12:58

Allt är på Ethernet-kabel utom lila #9 som är på wifi. Svag störning på 150 Hz från Ethernet. iFi PSU:n ger en extra störning på 100 Hz samt en del över 50 kHz. Mätt på den interna DAC:en, störningarna fortplantas inte via Toslink till extern DAC.

Bluesound N130 med olika kraftförsörjning och nätverk.png
Bluesound N130 med olika kraftförsörjning och nätverk.png (157.38 KiB) Visad 3212 gånger

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-20 13:55

Inte ett spår av de små störningarna över Toslink men man kan nojja över jitter istället. Återstår att mäta DAC över USB men där spelar den externa DAC:en också stor roll.

Bluesound N130 med iFi PSU o intern DAC jmfrt Toslink o SMSL SU-9n.png
Bluesound N130 med iFi PSU o intern DAC jmfrt Toslink o SMSL SU-9n.png (93.09 KiB) Visad 3195 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-10-20 16:18

Applåder!
Det ser närmast identiska ut, förutom toslink till extern DAC.

Än så länge får man väl säga att mätningarna är som förväntat?
Ska bli intressant med 19+20 KHz:
pLudio skrev:Ja, vid nästa tillfälle skall jag spela in volymjusterat ljud digitalt och analysera det i REWs RTA, den tar ju WAV-filer med.

Jitter är väl också bra att testa, men kanske mer för säkerhets skull än att det är troligt att man hittar förklaringar där?

(Man kanske heller inte bör utesluta defekter i enskilda exemplar, eller olyckliga inkopplingar av olika slag som möjlig förklaring till upplevda skillnader även om sannolikheten inte är jättestor?
Psykologi finns förstås med i hög grad när man lyssningstestar mycket små skillnader men det är väl självklart.)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-20 16:59

Maarten skrev:Än så länge får man väl säga att mätningarna är som förväntat?

Ja, Ethernet-puckeln var en liten överraskning och så vet jag inte var 50 Hz puckeln kommer ifrån när vi körde på batteri och wifi. Strömsladden bredvid på fotot på bordet utan mig i bild kopplades ur (fotot är från början av kvällen fastän det lades upp sist). Oavsett så är det inget som hörs på de låga nivåerna.

Maarten skrev:Ska bli intressant med 19+20 KHz:
pLudio skrev:Ja, vid nästa tillfälle skall jag spela in volymjusterat ljud digitalt och analysera det i REWs RTA, den tar ju WAV-filer med.

Jitter är väl också bra att testa, men kanske mer för säkerhets skull än att det är troligt att man hittar förklaringar där?

Jag tror inte att jitter är ett problem men det skall mätas ändå. Just SMSL:en verkar vara bra mot jitter och har t o m DPLL-inställningar. USB har ju annars sina fördelar där.

Maarten skrev:Man kanske heller inte bör utesluta defekter i enskilda exemplar, eller olyckliga inkopplingar av olika slag som möjlig förklaring till upplevda skillnader även om sannolikheten inte är jättestor?

Min hypotes är att folk har subtilt jordbrum i större utsträckning än man tror, vilket kan sorteras in under olyckliga inkopplingar. Jag har mätt på en dyr DAC med THD+N på ca -33 dB @ 1 kHz som jag misstänker är defekt snarare än dålig, så det händer säkert.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-10-20 21:56

Maarten skrev:Applåder!
...

Eller hur! Ett hästjobb av pLudio, dels att ha planerat o fixat mätutrustning o testfiler, dels att trots en del svåra distraktioner i närheten genomföra testerna.

Men även hans bisittare hade ett digert arbete; Stig's Finest behövde nödvändigtvis plockas fram ur gömmorna och dom väger 17,5kg stycket. Och den uppmärksamme iakttagaren kan på nedanstående bild se hur den yttersta spetsen på "blombladen" är suddiga till följd av ett idogt takthållande. Hårt jobb, men nån måste göra't.
Bilagor
Modern tolkning och Stig's Finest.JPG
Modern tolkning och Stig's Finest.JPG (119.54 KiB) Visad 3093 gånger
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-20 23:17

:lol: :lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-20 23:24

Stig's Finest låter nog bättre än det där som hänger på väggen... 8O :mrgreen: :lol: :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-21 00:31

Begriper inte vad Rockwoolen gör där, i mitt rum finns inget utrymme för Rockwool mellan 52.2 o väggen

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-21 00:55

hifikg skrev:Begriper inte vad Rockwoolen gör där, i mitt rum finns inget utrymme för Rockwool mellan 52.2 o väggen

Den är där för de som hänger på väggen.... utan sådant så låter det sämre. Något som du kanske inte tänkte på när du hade Världens bästa OA51.N på besök hos dig....? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi