ATC SCM11 mätningar och lyssningsintryck mm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: ATC SCM11

Inläggav goat76 » 2025-02-17 21:20

Här är en kul "Factory Tour" video från ATC fabriken där de visar hela processen från tillverkning av deras element till färdiga högtalare. Det mesta verkar handla om hederligt gammalt handarbete, vilket väl tydligt visar att det mesta även går att reparera. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-18 01:05

goat76 skrev:
Det finns två varianter av ATCs mid-dome element, dels en standard version som sitter i mina ATC SCM40 och sen en S-specificerad variant som sitter i de större studio högtalarna. Utan att överdriva så kan man väl säga att ATC elementen är minst sagt robust byggda, här nedan är en bild på standard versionen som "bara" väger 7 kg, medans den S-specificerade versionen väger hela 9 kg! :D

Bliesma M74T-6 är helt klart ett smidigare och nättare element som endast väger 0,68 kg, jag har hört att det ska vara bra och är väl det folk numera köper ifall man är ute efter en mid-dome då ATC för sedan länge slutat sälja sina element separat.

Bliesma M74T-6 utnyttjar en modernare neodymiummotor än ATC:s ferritmotor. Bliesmas konstruktion blir därför betydligt mindre och lättare utan att för den skull tappa motorstyrka.

Prestanda blir identiska vad gäller flödestätheten i magnetgapet förutsatt att ståldelarna är mättade i båda fallen, men den större motorn erhåller en högre termisk tröghet och större kylande yta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-02-18 13:45

goat76 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
goat76 skrev:
Det är ett hyfsat stort frekvensomfång ATCs mid-dome täcker från 380 Hz till 3,5 kHz med bibehållen låg distorsionsnivå, och väldigt robusta för att klara extrema påfrestningar som rätt ofta sker i musikstudios när någon råkar överstyra någon kanal.

Det finns två varianter av ATCs mid-dome element, dels en standard version som sitter i mina ATC SCM40 och sen en S-specificerad variant som sitter i de större studio högtalarna. Utan att överdriva så kan man väl säga att ATC elementen är minst sagt robust byggda, här nedan är en bild på standard versionen som "bara" väger 7 kg, medans den S-specificerade versionen väger hela 9 kg! :D

[ Bild ]

Bliesma M74T-6 är helt klart ett smidigare och nättare element som endast väger 0,68 kg, jag har hört att det ska vara bra och är väl det folk numera köper ifall man är ute efter en mid-dome då ATC för sedan länge slutat sälja sina element separat.

[ Bild ]

Tack för info, uppskattas.
Har trånat after 75mm från ATC på åtskilliga mässor där de brukar ha ett element att pilla på.
Stabila grejer är en trevlig egenskap för oss nördar.
Kan man köpa ersättningselement om man säger sig äga ett par ATC?
Men de kanske vill att man skickar in de gamla...

Jag är övertygad om att man får köpa ersättningselement om något går sönder. Deras huvudinriktning är trots allt musikstudios där mycket just handlar om robusthet och enkelheten att snabbt kunna reparera och byta ut något när olyckan råkar vara framme, de vill nog bara ha bevis att man äger högtalarna, och jag antar att de kräver att man skickar in de gamla elementen.

Här är vad de själva säger om reparationer, och jag kan inte se att de gör någon skillnad mellan deras professionella studio produkter och deras HiFi-relaterade produkter när det kommer till service och reparation. https://atc.audio/customer-services/fac ... ce-repair/

Så pass dyra element är vanligtvis bättre* att kona om istället för utbyte, och att döma av deras text är det så de jobbar vilket kan anses seriöst.

*) I och med att det blir billigare för kunden.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-18 15:51

Attans, då blir det svettigt dyrt om man bara vill ha 2st mellan-reg.
Intressant video var det. Såg en från Harbeth på väg in till kontoret imorse. Seriösa grabbar i England.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-19 11:39

Zaph Audio gjorde lite mätningar på middomen för ett antal år sen

https://www.diyaudio.com/community/thre ... 123/page-4

Troels har också kikat på den

http://www.troelsgravesen.dk/ATC-SM75-150.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-19 13:42

sportbilsentusiasten skrev:Attans, då blir det svettigt dyrt om man bara vill ha 2st mellan-reg.
Intressant video var det. Såg en från Harbeth på väg in till kontoret imorse. Seriösa grabbar i England.

Harbeth har jag aldrig förstått mig på. Väldigt lite bas i förhållande till stora element. ATC tyckte jag var på vissa modeller (andra sämre) på en mässa. Men inget som jag föll totalt för då det finns andra märken som låter bättre i mina öron.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi