goat76 skrev:Till skillnad från låtspår i 2-kanal så ställs det ett krav att från Dolby att alla Atmos-spår högst ska ligga på -1 dB i peak och loudness med ett minimum på -18 Integrated LUFS. Det är alltså ett krav för att ett Atmos-spår ens ska kunna släppas, annars godkänns det inte för release vilket inte finns för de "öppna" formaten som råder för musik i 2-kanal. Här finns det alltså en fördel med ett slutet format, och det är verkligen bra att Dolby tog det beslutet.
Ja då återstår väl bara att de stora streamingtjänsterna tillsammans gör om rekommendationerna till hårda krav alternativt att Dolby Atmos blir en så stor grej att det blir det som gäller vis musiklyssning. Skivbolagen skiter i ljudkvaliteten, ljudteknikerna skiter i ljudkvaliteten och majoriteten av lyssnarna gör detsamma, men det kostar ju i princip inget att lämna headroom och låta bli att styra ut signalen och då kan man väl lika gärna tvingas att göra detta för den lilla skara som faktiskt bryr sig.