En av de bästa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: En av de bästa?

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-05-08 16:15

Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det kan noteras att de är fulmoddade med Variovent och andra hemska anslutningsdon.

Väl noterat,men det går nog att återställa portarna.

Det var slutna lådor på denna versionen!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-05-09 08:16

Men det ska ju sägas att de nya B&W har ju väldigt högklassiga element med väldigt låg dist.

Om de gick tillbaka till tidigare mer kantiga lådformer och gjorde riktiga delningsfilter istället för "first order few parts in the signal path"-skräp så skulle det vara riktigt hög klass.

Som de nyare D-modellerna är gjorda nu har de sådana problem med låd- och filterdesign att de inte ens går att korrigera med EQ.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-09 11:18

Johan_Lindroos skrev:
Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det kan noteras att de är fulmoddade med Variovent och andra hemska anslutningsdon.

Väl noterat,men det går nog att återställa portarna.

Det var slutna lådor på denna versionen!

Finns kanske en risk det petats i delningsfilter också då ( på gott och ont? ) ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-05-09 16:43

När blev ett par kontakter så viktiga för ljudet ? :wink: Annars är det 802N som är höjdpunkten bland B&W bästa. Första utgåvan av D har jag lyssnat på och det var inte bra alls, när man hört N innan... Vad jag hört så har B&W gått på temat mer diskant i efterföljande D modeller så mina öron funkade bra när jag hörde första utgåvan av D som lät för mycket där uppe.... *sorgligt är det*
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-05-09 19:24

I-or skrev:Om vi håller oss till produkter, där det finns oberoende högklassiga mätresultat att tillgå så har vi utöver Revel Ultima Studio 2 även t.ex. KEF Blade 1 Meta och Magico S5 (den första versionen).

Blade har jag hört en hel del, bra grejer.
De två andra för lite för att bedöma.
Har du andra förstag på talare som du gillar?
Några JBL? Giller dynamik o livekänsla i dessa...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-10 16:08

JBL:s större högtalare uppvisar oftast (men inte alltid) både relativt hög verkningsgrad och en basavstämning som är anpassad för stora rum. Bafflarna är stora, vilket leder till mindre problem med SBIR-dalar i övre basen / undre mellanregistret, något som ger en kraftfull klangbalans. Dessutom är distorsionen nästan alltid låg i basen även vid höga ljudtrycksnivåer. Lavindistorsionen inträder oavsett frekvens vanligen först vid mycket höga ljudtrycksnivåer. Allt detta sammantaget ger speciellt i små och medelstora rum mycket riktigt upphov till "livekänsla" om man med detta menar mycket tryck överlag och inte minst i basen (inte helt olikt hur PA-system brukar vara inrattade).

Totalt sett har jag dock inte stött på någon modell från JBL som återger alla musikgenrer på ett bra sätt. Detta brukar jag tillskriva diverse frekvensgångsavvikelser, ofta väl låg spridning och dessutom den grundfysikaliskt betingade horndistorsionen som jag har mycket svårt för.

Utöver dessa faktorer brukar vågledar-/hornförespråkaren Earl Geddes hävda att hörbarheten för s.k. högre ordningens moder (HOM) ofta är hög för hornkonstruktioner och det är möjligt att han har rätt här även om jag inte tror att detta alltid är ett problem med JBL-hornen. HOM uppkommer när vågutbredningen i hornet inte enbart sker längs axeln utan även i tvärled. Detta ger en tydligt förlängd löpväg som leder till en sorts svans i tidsplanet, vilken åtminstone teoretiskt skulle kunna bli så lång att den uppnår hörbarhet på ett annat sätt än frekvensgångsavvikelser. Jag har många gånger tyckt mig notera någonting liknande speciellt för lite större horn.

Oavsett anledning så har jag alltså aldrig riktigt kommit överens med återgivningen för JBL:s hornbestyckade konstruktioner.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi