Morello skrev:De gamla myter angående NS-10, som tyvärr upprepas av Vogel i Studio, är enkla att skjuta ned. Det är nämligen så enkelt som att dåliga högtalare med stora avvikelser med avseende på framförallt frekvengång och riktverkan kan vara så av diamtralt olika karaktär - NS10 har ett förhöjt mellanregister, en annan skräphögtalare kan ha ett insjunket dito osv. En tredje av studiofolket hyllad skräphögtalare, tex Aurotone, kan ha en överdriven diskantnivå. Det går således inte att lyssna på på NS-10 i tron om att den är en representant för majoriteten av branschens skräphögtalare; det är den inte. En NS10-anpassad produktion kommer bara att fungera med en liten del av marknadens skräphögtalare.
Vogel talar om "förstoringsglas på mellanregistret" - inte heller detta är ett relevant argument - vill man lyssna med förhöjd mellanregisternivå kan man enklare nyttja en fullregisterhögtalare av god klass och sedan vrida upp aktuellt register med en ekvalisator.
Det övergår mitt förstånd att dessa myter har fått sådant fotfärste och att Studio spiller spaltutrymme på en gammal skräphögtalare - det finns tusentals gamla skräphögtalare som skulle kunna fylla varje nummer av blaskan i decennier om så önskas.
Mjae, då får du nog läsa lite noggrannare.

Till att börja med låter det på din beskrivning som att jag säger särskilt mycket positivt om NS-10 och det gör jag ju faktiskt inte.
Den första myten har jag också hört, och den upprepar jag inte alls just eftersom det är en myt. Tvärtom skriver jag att det finns gott om alternativ om man nu nödvändigtvis vill kolla sin mix i en skräphögtalare.
Men det ÄR nyttigt att kolla sin mix ur lite olika perspektiv (och jämföra med hur ens referensmaterial översätts till de olika lyssningarna). Ett annat exempel på det nämnde jag tidigare här i tråden: Jag kollar ofta mixen i ett par slutna hörlurar för att komplettera mina öppna. De öppna tenderar att vara aningen svaga i djupbasen och då känns det lite tryggare när jag har tagit en koll i slutna just för att kolla hur lågbasen upplevs där. Det är exakt samma sak som att kolla hur väl mellanregistret funkar i NS-10 eller liknande. Man tar en snabb koll, jämför med sitt referensmaterial, går vidare tio sekunder senare och känner sig lite tryggare att man befinner sig på rätt ställe. Så jag tror med all respekt att du läser in lite saker som faktiskt inte står i texten.
Vad gäller det andra har du i stort sett rätt, och det finns numera plugins som kan efterlikna frekvensgång mm från olika högtalare, vilket ju på ett sätt låter en testa mer än bara med en enda uppsättning skräphögtalare. Anledningen till att jag själv håller kvar vid min Auratone nämner jag också. Den står ju där redan och är bara en knapptryckning bort i min högtalarväxel. Man ska inte underskatta nyttan av ett smidigt arbetsflöde.
Sedan är det ju inte bara en högtalares frekvensgång som avgör dess karaktär, som du förstås är väl medveten om. Just den här egenskapen jag nämner i artikeln, att jag upplever ett "rörigt" mellanregister hos NS-10 kanske har med frekvensgång att göra, eller med distorsion kring delningsfrekvensen eller något annat. (Att djupanalysera högtalarkonstruktioner får andra ägna sig åt, jag håller på med musikmixning). Hur som helst vidhåller jag att just det där diffusa sättet som NS-10 presenterar mellanregistret på faktiskt kan hjälpa mig att sätta fingret på saker som mina bra-på-riktigt-högtalare (och lurar) kan vara lite för förlåtande kring, just på grund av att de är så högupplösta. Notera här att jag beskriver en högst subjektiv upplevelse baserad på min egen användning och mina egna preferenser kring arbetsflöde och verktyg. Vilket också torde framgå av texten. Andra är kanske bättre på att lösa de problemen utan att ta till NS-10 eller annat.
Fridens liljor // Henrik