I-or skrev:Bill50x skrev:Men är det bara det digitala formatet som gör att den strömmande musiken ibland känns "tråkigare"? Allts, jag har album som är nedtankade i 256k mp3 och sedan lagd på en CD-rom. CD som sedan prisats för sitt välljud! Min tanke är att mix och master är mycket viktigare än det digitala formatet och att tex Spotify meckar med ljudet innan det når konsumenten. Lite som radiostationer ofta gör.
Någon som vet något om detta?
/ B
Spotify "meckar" förutom eventuell snålkodning bara med ljudet i så måtto att företaget för populära artister tyvärr oftast bara erbjuder remastrade versioner av lite äldre album. Inte sällan hittar man flera dynamiskt stympade versioner av samma album men ibland finns även ursprungsversionen att tillgå, vilket förstås gläder den ljudkvalitetsmedvetne.
Fler och fler av ursprungsversionerna tas bort eller i värre fall pekar på samma master som nyare så även om man hittar album X från 1985 och X remastered från 2007 så är risken stor att det är samma filer som används. Finns säkert några gamla kvar men en hel drös av mina exempel som jag använt för att visa att remasters ofta är dåliga har försvunnit.