Linn Sondek LP12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Linn Sondek LP12

Inläggav Bill50x » 2025-11-03 15:11

Skillnaden mellan de olika LP12'orna är, tyvärr, ju dyrare desto bättre. De återger musiken bättre (med avseende på såväl musiken som hifi-parametrar - de som inte vill förstå skillnaden kan sluta läsa nu).
Jag har tex varit på en demo mellan de två lagerna Cirkus och Karousel. Flera av deltagarna kunde sin läxa och började prata i termer om att man förstod musiken bättre, att man förstod musikernas intentioner bättre och liknande Linn-klyschor. För mig, med ett ben i varje läger, var det detaljerna som var skillnaden. På en gammal jazzplatta från -60 hörde man mycket tydligare knäppningarna på en stå-bas, raspet från stråken, swischet från visparna mot trumskinnen osv. Det som jag kallar för hifi-parametrar. Detta går naturligtvis att beskriva i tekniska termer men jag är inte tillräckligt kunnig för att göra detta. Men hör, det gör jag.

Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror. Men naturligtvis spelar alla detaljer roll och med mekanik kan det bli kostsamt. Linns dyraste kostar lite mindre än en halv miljon, en hårresande summa för att spela några vinyler på.

Med det sagt (jag är lika ihärdig som Morello :wink: ) tycker jag inte att spelaren ovan med redovisat innehåll är för dyr utan snarare en bra deal. Med de spec'arna är den mycket dyrare att köpa ny idag. Oavsett vad man anser om prissättningen. Dessutom brukar Linn-ägare generellt var noga med sina produkter, ofta är det nyskick på 20-30 år gamla produkter, skivspelare servas regelbundet osv.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-03 15:12

goat76 skrev:31900:- verkar inte så farligt dyrt för en vinylspelare från Linn.

Nä, precis som 39 100:- inte verkar så fasligt dyrt för en högtalarkabel från Transparent: 3 meter högtalarkabel för nästan 40 papp

Detta eftersom den "mest transparenta" kostar uppemot 1½ mille: 1 395 000:- för Opus Magnus G6

Överprissatt är alltid överprissatt...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-03 16:15

Bill50x skrev:Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror. Men naturligtvis spelar alla detaljer roll och med mekanik kan det bli kostsamt. Linns dyraste kostar lite mindre än en halv miljon, en hårresande summa för att spela några vinyler på.

Hur skulle den tekniska förklaringen kunna lyda till att en bättre skivspelare inte fångar upp små sprakljud från ojämnheter och smuts, vilket jag antar är det man hör i ingångsspåret och mellan låtarna?

Om det sagda problemet nu inte har med pickupens känslighet att fånga upp små detaljer i ljudet, vilken "sämre" del i skivspelaren är det då som är den största bidragande orsaken till att dessa artifakter lättare hörs, och är det inte en överhängande risk att en skivspelare som inte släpper igenom dessa artifakter inte också "slätar över" mindre detaljer som faktiskt finns där i ljudinspelningarna?

Orsaken till ovanstående frågor är att jag vill lära och förstå hur saker hänger ihop, för den upplevelsen jag har haft i andra sammanhang som funktioner så som "Dolby noise reduction" för analoga ljudkällor eller exempelvis en "noise gate" pedal för att minska ovälkomna ljud från en "överkänslig" single coil elgitarr-pickup, allt som oftast medför en viss förlust av mindre ljuddetaljer. Men kanske är dessa saker inte jämförbara med det som sker i en skivspelare?

Många frågetecken här från min sida. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-03 16:17

Bill50x skrev:Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror.

Speciellt tyst mellan låtarna är det sällan på vinyl i min värld. Speciellt när man varit ifrån vinyl en längre tid är det slående hur mycket störande ljud det är från vinyl. Visserligen är detta beroende på vilken musiktyp man lyssnar på. Klassisk och spretig musik eller odynamisk rock/pop gör skillnad. Innan CD och andra digitala källor, tyckte besökare att det var ovanligt lite störljud hos mig men nu är det ju ännu mindre av den varan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-03 16:42

goat76 skrev:
Bill50x skrev:Vad som skiljer de billigare (eller mindre dyra) LP12'orna åt är tystnaden mellan tonerna. På en enkel billig spelare (oavsett märke) låter det ganska mycket när man sänkt ner pickupen i ingångsspåret och mellan låtarna. På en mer påkostad spelare är det tyst, nästan "digital" sådan och det hänger inte alls till 100% på nålslipning som vissa tror. Men naturligtvis spelar alla detaljer roll och med mekanik kan det bli kostsamt. Linns dyraste kostar lite mindre än en halv miljon, en hårresande summa för att spela några vinyler på.

Hur skulle den tekniska förklaringen kunna lyda till att en bättre skivspelare inte fångar upp små sprakljud från ojämnheter och smuts, vilket jag antar är det man hör i ingångsspåret och mellan låtarna?

Som sagt, jag är inte tekniskt kunnig, mest bara intresserad. Men efter att ha hört skillnaden mellan senaste och näst senaste Linn-lagret är jag böjd att tro att mycket ligger i lagringen av tallriken. Det är ju Linn verkligen inte ensam om att fokusera på, luftburen lagring har ju förekommit, någon exotisk spelare från Japan hade två roterande skivor som en axel med fem graders lutning stödde sig på, en svensk skivspelare (Serner?) hade en extremt tung tallrik där lagret oftast gav upp efter några timmars spelning osv. Så många försök att dämpa rumblet finns det. Och med min begränsade erfarenhet av dyra lösningar är nog att lagret är en väsentlig del i "tystnaden mellan tonerna" Och detta är ju verkligen något som ökar den befintliga S/N för skivspelare. Dvs att sänka störsignalen. Efter några försök på 70-talet gav jag tex upp med direktdrivna skivspelare utan tex en tanke på att de förstås utvecklats precis som remdrivna diton. Jag har lyssnat på tex några av Technics senaste modeller och de låter ju verkligen bra. Men jag är absolut präglad av remdrivet och kan knappast tänka mig något annat. Men när Linn släpper en direktdriven kanske jag tänker om :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-03 17:06

Bill50x skrev:
goat76 skrev:

Som sagt, jag är inte tekniskt kunnig, mest bara intresserad. Men efter att ha hört skillnaden mellan senaste och näst senaste Linn-lagret är jag böjd att tro att mycket ligger i lagringen av tallriken. Det är ju Linn verkligen inte ensam om att fokusera på, luftburen lagring har ju förekommit, någon exotisk spelare från Japan hade två roterande skivor som en axel med fem graders lutning stödde sig på, en svensk skivspelare (Serner?) hade en extremt tung tallrik där lagret oftast gav upp efter några timmars spelning osv. Så många försök att dämpa rumblet finns det. Och med min begränsade erfarenhet av dyra lösningar är nog att lagret är en väsentlig del i "tystnaden mellan tonerna" Och detta är ju verkligen något som ökar den befintliga S/N för skivspelare. Dvs att sänka störsignalen. Efter några försök på 70-talet gav jag tex upp med direktdrivna skivspelare utan tex en tanke på att de förstås utvecklats precis som remdrivna diton. Jag har lyssnat på tex några av Technics senaste modeller och de låter ju verkligen bra. Men jag är absolut präglad av remdrivet och kan knappast tänka mig något annat. Men när Linn släpper en direktdriven kanske jag tänker om :D

/ B

I mitt huvud uppfann jag precis en magnetdriven skivspelare där en snurrande magnet driver runt tallriken, utan att på något vis ha någon fysisk kontakt med varken skivtallrik, tonarm eller övriga delar som sköter utgående signal. Jag måste bara flura vidare lite över hur allt detta ska fungera i praktiken. :D

Man vet aldrig, Linn har ändrat sig förr allt efter att nya tekniker har mognat, så kanske får vi se en direktdriven skivspelare från dem någon gång i framtiden. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-03 17:31

Jag läste på lite om den påstådda piratkopierade LP12:an, och där framgick det att den legala tvisten främst verkade handla om lagrets utformning. I övrigt verkar skivspelaren Ariston RD11 ha utformats gemensamt av de tre inblandade herrarna... :)

"The Officer saw the nub of the disputed invention as the point contact bearing formed by the conical end of the platter spindle. And it was agreed all round that this, by minimising rumble was indeed the nub of the invention."

"To summarize the summary: Jack Tiefenbrun formed Castle Precision Engineering (Glasgow) Ltd. 15 years ago. Hamish Robertson had a company called Thermac in 1967 which became Ariston in 1970 and Ariston Audio in 1973. In 1970 Jack Tiefenbrun's son Ivor Tiefenbrun bought some Hi-Fi equipment and became friendly with Hamish Robertson. Ivor Tiefenbrun made a prototype turntable with a ball bearing and then went off to Israel in 1971. While Ivor was away, Jack Tiefenbrun and Hamish Robertson changed the ball bearing to a point bearing. Robertsons's company Thermac then ordered some 40 such units from Castle. Now as Ariston, Robertson then planned a display of the units for Harrogate in September 1971. C. W. and J Walker were appointed selling agents for the turntable- by now christened the RD11. The turntable was indeed shown at Harrogate that year and the RD11 sales literature boasted "a unique single point bearing" and "almost rumble free sound". The next year (1972) Jack Tiefenbrun filed the two provisional patent specifications on which the disputed patent (BP 1 394 611) was finally to issue. By the end of that year (1972) there had been a deteriation, and finally a breakdown, of relationships between Robertson and Ariston on one hand and the Tiefenbrun's on the other. This culminated with a threat to Robertson that a copyright action would be brought against him if he had the RD11 turntable made elsewhere than at Castle by Tiefenbrun.

In February 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell single-point bearing turntables made by Castle. Ariston was then taken over by Dunlop Westayr Ltd. and the separate firm Fergus Fons formed with Robertson as director. As we have already seen, it was Fons and Robertson and not Ariston-Dunlop-Westayr, who attacked the Tiefenbrun patent claims."

Källan för ovanstående citat är ett gäng intressanta inlägg av en kille som fördjupat sig rejält i denna patent-dispyt:
https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... st-3249597

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-03 17:40

goat76 skrev:I mitt huvud uppfann jag precis en magnetdriven skivspelare där en snurrande magnet driver runt tallriken, utan att på något vis ha någon fysisk kontakt med varken skivtallrik, tonarm eller övriga delar som sköter utgående signal. Jag måste bara flura vidare lite över hur allt detta ska fungera i praktiken.

Tror du ska titta på vad Bang & Olufsen gjorde med drivningen i Beogram 8000. Ett luftlager för tallriken och kanske en luftlagrad tangentialarm på det. För min del blir det inte några djupdykningar i vinylträsket trots ett större innehav av både vinyler och skivspelare.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-03 18:04

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:I mitt huvud uppfann jag precis en magnetdriven skivspelare där en snurrande magnet driver runt tallriken, utan att på något vis ha någon fysisk kontakt med varken skivtallrik, tonarm eller övriga delar som sköter utgående signal. Jag måste bara flura vidare lite över hur allt detta ska fungera i praktiken.

Tror du ska titta på vad Bang & Olufsen gjorde med drivningen i Beogram 8000. Ett luftlager för tallriken och kanske en luftlagrad tangentialarm på det. För min del blir det inte några djupdykningar i vinylträsket trots ett större innehav av både vinyler och skivspelare.

Det har nog tagits fram många olika lösningar genom åren. Det där med en magnetdrivna skivtallriken är nog ingen bra ide, det skulle nog påverka de små magneterna i pickupen rätt mycket. :)

Själv har jag precis börjat simma lite i vinylträsket, och än så länge har det varit en mycket trevlig upplevelse på alla sätt och vis.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-03 19:02

Imperial-Blomman skrev:Linn LP-12 sålde dåligt i början.
Den va för billig.
Nångång i slutet på 70talet så höjde dom priset till de dubbla å då tog försäljningen fart.

Lite historia från Wiki:
Wiki skrev:Linn was founded by Ivor Tiefenbrun to produce the Sondek LP12 turntable. The company's logo is the simple geometric representation of the 'single point' bearing which was the unique selling point of the LP12 turntable.
Hamish Robertson designed the Ariston RD11 in 1971 with Castle Precision Engineering Ltd machining many of the parts. Robertson left Ariston, which had been taken over by Dunlop Westayr Ltd and reorganised as Ariston Audio Ltd. In February 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell turntables made by Castle Precision Engineering. This was officially announced in an advertisement in Hi-Fi News & Record Review, with the following text: ”The turntable previously available under the name Ariston RD11 is now available under the name Linn LP12”. There were claims, and even patent litigation at the time, that the first Linn Sondek LP12 was a carbon copy of the RD11, and many parts interchangeable. Ultimately, the patent was awarded successfully to Linn.

Ägaren till Dunlop Westayr Ltd var Peter Dunlop. Han startade bolaget Systemdek och designade om den gamla Ariston där han införde ett nytt lager för skivtallriken.
År 1980 övertog jag och Harryup Ljudbutiken från Erik ”Perka” Andersson som flyttade till Los Angeles.
I den vevan tog jag agenturen för Goldring och van den Hul samt Systemdek och Helius tonarm.
Därmed var jag konkurrent till Linn på den Svenska marknaden. Jag importerade även Tim de Paravicinis rörsteg Esoteric Audio och sedan Snell högtalare och Audio Note samt 15 produkter till inklusive Sugden som var konkurrent till Naim.

I och med att jag distribuerade Systemdek fick jag väldigt bra kontakt med Peter Dunlop. Då fick jag en hel del information gällande Hamish Robertson och Ariston och turerna med familjen Tiefenbrun.

Aristonskivspelaren konstruerades av Hamish Robertson, även tonarmslagret. Den som skulle tillverka skivspelaren var pappa Tiefenbrun i sitt mekanikbolag som tillverkade mekaniska delar. Ivor Tiefenbrun var inte inblandad, han var i Israel under hela den tiden.

Linn fanns inte ens som bolag då Ariston fanns på marknaden. Jag menar, hur svårt kan det va. Peter Dunlop släppte Ariston och drog sig snabbt ur turerna mellan Robertson och Tiefenbrun. Hamish gick ett tragiskt öde tillmötes. Det var inga snälla takter som Tiefenbrun hade mot Hamish.

Linn ändrade helt sin inriktning 1979 och ingick i ett slags utökat partnerskap med Naim audio. De jobbade gemensamt redan men utökade samarbetet 1979 och de krävde nu att alla deras distributörer inte fick distribuera andra produkter som inte Linn godkände. Glotta fick ett ultimatum liksom alla Linn-distributörer runt om i Världen.

Glotta var tvungen att släppa Goldmund och Audio Research och Mark Levinson m.fl. och Glotta avböjde detta och Linn släppte Glotta som distributör.
Därmed var Linn-agenturen fri.

År 1980 registrerade jag AB med namnet Ljudbutiken i Stockholm AB.

Linn hade i den vevan Linn Basik i tankarna. Det var en billig tonarm med billig pickup från begynnelsen. Made in Japan. Den skulle monteras på Linn LP12 som en insticksmodell för Linn som varumärke. Tror den introducerades 1980 eller 1981.

Vi på Ljudbutiken fick köpa Linn Basik tonarm och pickup direkt från Linn som vi monterade på Systemdek och bytte ut pickupen mot Goldring 920 med van den Hul nål. Det blev rätt bökigt att montera annan pickup på tonarmen. Vid mitt besök på Linnfabriken försökte jag få Tiefenbrun att använda van den Huls nålspets eller köpa sina pickuper från Goldring. Goldring och Linn hade möten i ämnet men den Japanska Basikpickupen var något billigare så det blev japanskt med rund nålslipning.

Jag sökte Linnagenturen och fick den efter Glotta. Vi köpte in hela Linns sortiment till Ljudbutiken utom de aktiva högtalarna med Naim elektronik.

Jag fick sedan liknande ultimatum som Glotta och jag behöll mina andra agenturer. Linnagenturen togs då över av Göran Rudling som dessförinnan aldrig fick leverans från Linn trots att han hade gjort beställningar direkt från Linn.

1985 på CES mässan lanserade Linn sin förstärkare och bröt därmed avtalet med Naim. De hade inte informerat Naim. Det var i sedvanlig Tiefenbrunsk ordning ingen snygg sorti mot sina partners.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-03 20:03

goat76 skrev:Det har nog tagits fram många olika lösningar genom åren. Det där med en magnetdrivna skivtallriken är nog ingen bra ide, det skulle nog påverka de små magneterna i pickupen rätt mycket.

Det var inget problem. Samma princip som de äldre elmätarna. Just den modellen, Beogram 8002 fick en ganska positiv recension av Larsgöran Hedström när det begav sig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-11-03 23:08

goat76 skrev:Det har nog tagits fram många olika lösningar genom åren. Det där med en magnetdrivna skivtallriken är nog ingen bra ide, det skulle nog påverka de små magneterna i pickupen rätt mycket. :)

Funkar bra med direkt drivna grammofoner. Där har man ju en magnet som man monterat under skivtallriken, så roterar man ett magnetfält och magneten (samt skivtallriken och den underbara italienska disco-plattan som ligger ovanpå densamma) snurrar med. Funkar kanon! Mycket bättre än remdrift. Enklet att byta hastighet också.
Hur lång tid tog det innan Linn hade lyckats lista ut hur man skulle få skivtallriken att snurra i korrekt hastighet, dvs 45 varv per minut? 17 år eller nåt va?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-04 00:50

Max_Headroom skrev:
goat76 skrev:Det har nog tagits fram många olika lösningar genom åren. Det där med en magnetdrivna skivtallriken är nog ingen bra ide, det skulle nog påverka de små magneterna i pickupen rätt mycket. :)

Funkar bra med direkt drivna grammofoner. Där har man ju en magnet som man monterat under skivtallriken, så roterar man ett magnetfält och magneten (samt skivtallriken och den underbara italienska disco-plattan som ligger ovanpå densamma) snurrar med. Funkar kanon! Mycket bättre än remdrift. Enklet att byta hastighet också.
Hur lång tid tog det innan Linn hade lyckats lista ut hur man skulle få skivtallriken att snurra i korrekt hastighet, dvs 45 varv per minut? 17 år eller nåt va?

Det har du rätt i, det sitter redan en riktigt kraftfull magnet som håller fast skivtallriken i min skivspelare så det kanske skulle funka med min ide för drivning. :)

På tal om Italo Disco, min första LP jag köpte när jag var liten (för att spela på min storasysters skivspelare) var albumet Evolution med bandet Scotch. Det var mitt favoritband för en stund 1985 när jag gick i lågstadiet i 3:an, men det var nog egentligen bara de två hitlåtarna "Delirio Mind" och "Disco Band" som var 'da shit' för mig. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-04 11:31

De allra flesta remdrivna skivspelare har synkronmotordrift. Det är en motor som följer växelspänningens polvändningar mer eller mindre stegvis. Stegmotor är ett annat namn. Om man håller i en synkronmotor när den går så känner man att den inte har jämn rotationshastighet, detta jämnas dock mer eller mindre ut av den mjuka gummiremmen, och vibrationerna som motorn introducerar i sin infästning isoleras mer eller mindre bra via innerchassiets fjädrande upphängning. En motortyp som har en jämn rotation är trefas synkronmotor. Det har använts av Technics i deras direktdrivna skivspelare, men även av några ytterst få remdrivna skivspelare, t.ex de dyra SME-spelarna, Thorens TD126 och Thorens New Reference.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-04 12:19

Likströmsmotor är ett alternativ till de mera vibrerande växelströmsmotorerna. Det är väl likströmsmotor i dagens Linn LP12?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-04 13:10

paa skrev:De allra flesta remdrivna skivspelare har synkronmotordrift. Det är en motor som följer växelspänningens polvändningar mer eller mindre stegvis. Stegmotor är ett annat namn. Om man håller i en synkronmotor när den går så känner man att den inte har jämn rotationshastighet, detta jämnas dock mer eller mindre ut av den mjuka gummiremmen, och vibrationerna som motorn introducerar i sin infästning isoleras mer eller mindre bra via innerchassiets fjädrande upphängning. En motortyp som har en jämn rotation är trefas synkronmotor. Det har använts av Technics i deras direktdrivna skivspelare, men även av några ytterst få remdrivna skivspelare, t.ex de dyra SME-spelarna, Thorens TD126 och Thorens New Reference.

Myket bra sammanfattning - Linn har som påpekats en helt vanlig synkronmotor av tvåfastyp (Airpax vill jag minnas) - precis som vilken som helst enklare, remdriven grammofon.

Roger, det låter inte rimligt med en DC-motor då Linn, liksom andra enklare grammofoner, inte har någon varvtalsreglering, vilket är nödvändigt med en DC-motor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-04 13:13

Linn Radikal 2, an LP12 upgrade, comprises a DC motor, motor control unit and power supply.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-04 13:17

En dc-motor drivs inte av likström, utan det är dess styr och reglerkrets som matas med likström om det är en borstlös motor. Alternativt har den en kommutator som polvänder strömmen titt och tätt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-04 13:23

Linn Radikal 2 erbjuder en DC-motor, styrenhet och varvtalsgivare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-04 13:52

Det finns många benämningar som är korrekta men som kan leda tankarna fel.
T.ex. Synkronmotor. Den måste väl rotera synkront utan avvikelser? Nej, som sagt inte!
Eller likströmsmotor. Den måste matas med likström, och då kan det inte bli några variationer i rotation eller moment? Nej, strömmen måste polvändas på något sätt förbi magneterna
Eller mångpolig synkronmotor, det måste väl ge många fler men svagare puffar? Nej, den ger 50 impulser per min precis som alla synkronmotorer, den snurrar bara långsammare.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-04 16:40

Jag är inte insatt i motortekniken utan har tagit till mig av de som kan mera och så har jag praktisk erfarenhet av resultatet.

Jag läste artiklarna om bygget av Verdier-skivspelaren i Audio Video sent 80-tal. Tog därefter kontakt med Christer Backlund och efterfrågade en svagare motor likt den de använde i Verdier-bygget. Eftersom jag tänkte använda den till en Unamco hade jag hamnat på rätt ställe då de köpt AC-motorer där. Tror jag fick med ett datablad men det är försvunnet. I vilket fall är det en Philips MB12 Motor 24 VDC 4322 010 75052 med reservation för att några av siffrorna skavts bort. Byggde en reglerbar strömförsörjning och körde på ett 9V batteri.

DC Motor Verdier.jpg
DC Motor Verdier.jpg (1.61 MiB) Visad 733 gånger

Philips MB12.jpg
Philips MB12.jpg (593.2 KiB) Visad 733 gånger

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-04 18:23

Är väl skitsamma om det är en kopia eller ej. Det mesta är förfinade kopior av äldre grejer, oavsett bransch.
Jag har ägt LP12 under en herrans massa år och då hade jag toppmodellen och bytte upp mig då förbättringar kom.
Sålde den då jag fick barn, min grava OCD skulle inte klara småbarn som sprang omkring där en Ekos 2 och Arkiv fanns... 8)

Skrote

Inläggav Skrote » 2025-11-06 12:06

Linn kanske gör bra produkter. Jag har aldrig ägt en linn produkt. Det som är slående med Linn är att Ivor är en affärsmän. En skicklig sådan. Han tvingar butiker att enbart sälja sina produkter - eller de han godkänner. Han bygger om butiker till vardagsrum. "Hittar" på massa teorier om ljud. I slutändan är Linn butiker någon form av exklusiva guldsmedsbutiker - linn är dyrt så även guld. Jag har inte varit i någon Linnbutik sedan slutet av 80-talet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-06 12:41

Min erfarenhet av Linn är de gör mycket bra produkter, tyvärr har dock deras priser sprungit iväg till sådana nivåer att jag klivit av tåget. Men det kan mycket väl vara så att det är ett resultat av en allt minskad HiFi-marknad, och att det numera är allt svårare att överleva som företag om man inte antingen säljer enorma mängder till låga priser där service och kvalitet får ta ett stort steg tillbaka, eller att man mjölkar ur sina befintliga kunder så mycket det bara går för att kunna upprätthålla en hög kvalitet och bra service.

Det enda jag har av märket Linn är min Akurate DSM, vilken är en makalöst bra streamer och försteg med mängder av funktioner. Helt fantastiskt är att den ständigt uppdateras och förbättras i princip samma takt som de nyare modellerna, så även om man sitter med en Linn streamer från 2007 så får man fortfarande nya och förbättrade funktioner, och mjukvaran håller sig extremt stabil tack vare allt det arbete Linn hela tiden gör förbättringar. Det är mycket värt i en värld där apparatens funktioner jämt behöver anpassas efter tredjepartaktörer och alla de tjänster som står utanför Linn och alla andra HiFi-företags kontroll. Efterhandsarbete kostar nog inte så lite över tid.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-06 13:39

sportbilsentusiasten skrev:Är väl skitsamma om det är en kopia eller ej. Det mesta är förfinade kopior av äldre grejer, oavsett bransch.

Så brukar det inte låta på detta forum...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-06 13:40

Linns grammofoner och elektronik är det inget fel på, men högtalarna är med få undantag rena böset. Ni minns väl kalkonen "linn komri"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-06 13:41

RogerGustavsson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Är väl skitsamma om det är en kopia eller ej. Det mesta är förfinade kopior av äldre grejer, oavsett bransch.

Så brukar det inte låta på detta forum...

Det är en sak att låta sig inspireras av andra och något helt annat att göra rena piratkopior/plagiet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2025-11-06 14:41

Morello skrev:Linns grammofoner och elektronik är det inget fel på, men högtalarna är med få undantag rena böset. Ni minns väl kalkonen "linn komri"?

Även när det gäller högtalare följer Linns senare skapelser mer traditionella designprinciper och innehåller påkostade konstruktionslösningar med viss teknikhöjd i genomförande enligt min bedömning. Som med merparten av konsumentprodukter inom förströelsesegment kan man ha åsikter om pris/prestanda kvoter, vilket man tack och lov inte behöver bry sig om när man gör personliga val till sig själv.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2025-11-06 14:54

Morello skrev:Linns grammofoner och elektronik är det inget fel på, men högtalarna är med få undantag rena böset. Ni minns väl kalkonen "linn komri"?

Jag har ingen Linn elektronik, men väl ett par gamla AV5140 högtalare undanställda. Räknas dom som bös?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-06 18:21

Ägt Komri, skitbra enl min smak. Tokgillade dom.
Jag struntar i perspektiv och andra ljudegenskaper. De gjorde musiken kul. Kör JBL (aktiva och passiva) numera.
Lämnade Linn då priserna sköt i höjden för ca 15 år sedan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi