Imperial-Blomman skrev:Linn LP-12 sålde dåligt i början.
Den va för billig.
Nångång i slutet på 70talet så höjde dom priset till de dubbla å då tog försäljningen fart.
Lite historia från Wiki:
Wiki skrev:Linn was founded by Ivor Tiefenbrun to produce the Sondek LP12 turntable. The company's logo is the simple geometric representation of the 'single point' bearing which was the unique selling point of the LP12 turntable.
Hamish Robertson designed the Ariston RD11 in 1971 with Castle Precision Engineering Ltd machining many of the parts. Robertson left Ariston, which had been taken over by Dunlop Westayr Ltd and reorganised as Ariston Audio Ltd. In February 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell turntables made by Castle Precision Engineering. This was officially announced in an advertisement in Hi-Fi News & Record Review, with the following text: ”The turntable previously available under the name Ariston RD11 is now available under the name Linn LP12”. There were claims, and even patent litigation at the time, that the first Linn Sondek LP12 was a carbon copy of the RD11, and many parts interchangeable. Ultimately, the patent was awarded successfully to Linn.
Ägaren till Dunlop Westayr Ltd var Peter Dunlop. Han startade bolaget Systemdek och designade om den gamla Ariston där han införde ett nytt lager för skivtallriken. År 1980 övertog jag och Harryup Ljudbutiken från Erik ”Perka” Andersson som flyttade till Los Angeles.
I den vevan tog jag agenturen för Goldring och van den Hul samt Systemdek och Helius tonarm.
Därmed var jag konkurrent till Linn på den Svenska marknaden. Jag importerade även Tim de Paravicinis rörsteg Esoteric Audio och sedan Snell högtalare och Audio Note samt 15 produkter till inklusive Sugden som var konkurrent till Naim.
I och med att jag distribuerade Systemdek fick jag väldigt bra kontakt med Peter Dunlop. Då fick jag en hel del information gällande Hamish Robertson och Ariston och turerna med familjen Tiefenbrun.
Aristonskivspelaren konstruerades av Hamish Robertson, även tonarmslagret. Den som skulle tillverka skivspelaren var pappa Tiefenbrun i sitt mekanikbolag som tillverkade mekaniska delar. Ivor Tiefenbrun var inte inblandad, han var i Israel under hela den tiden.
Linn fanns inte ens som bolag då Ariston fanns på marknaden. Jag menar, hur svårt kan det va. Peter Dunlop släppte Ariston och drog sig snabbt ur turerna mellan Robertson och Tiefenbrun. Hamish gick ett tragiskt öde tillmötes. Det var inga snälla takter som Tiefenbrun hade mot Hamish.
Linn ändrade helt sin inriktning 1979 och ingick i ett slags utökat partnerskap med Naim audio. De jobbade gemensamt redan men utökade samarbetet 1979 och de krävde nu att alla deras distributörer inte fick distribuera andra produkter som inte Linn godkände. Glotta fick ett ultimatum liksom alla Linn-distributörer runt om i Världen.
Glotta var tvungen att släppa Goldmund och Audio Research och Mark Levinson m.fl. och Glotta avböjde detta och Linn släppte Glotta som distributör.
Därmed var Linn-agenturen fri.
År 1980 registrerade jag AB med namnet Ljudbutiken i Stockholm AB.
Linn hade i den vevan Linn Basik i tankarna. Det var en billig tonarm med billig pickup från begynnelsen. Made in Japan. Den skulle monteras på Linn LP12 som en insticksmodell för Linn som varumärke. Tror den introducerades 1980 eller 1981.
Vi på Ljudbutiken fick köpa Linn Basik tonarm och pickup direkt från Linn som vi monterade på Systemdek och bytte ut pickupen mot Goldring 920 med van den Hul nål. Det blev rätt bökigt att montera annan pickup på tonarmen. Vid mitt besök på Linnfabriken försökte jag få Tiefenbrun att använda van den Huls nålspets eller köpa sina pickuper från Goldring. Goldring och Linn hade möten i ämnet men den Japanska Basikpickupen var något billigare så det blev japanskt med rund nålslipning.
Jag sökte Linnagenturen och fick den efter Glotta. Vi köpte in hela Linns sortiment till Ljudbutiken utom de aktiva högtalarna med Naim elektronik.
Jag fick sedan liknande ultimatum som Glotta och jag behöll mina andra agenturer. Linnagenturen togs då över av Göran Rudling som dessförinnan aldrig fick leverans från Linn trots att han hade gjort beställningar direkt från Linn.
1985 på CES mässan lanserade Linn sin förstärkare och bröt därmed avtalet med Naim. De hade inte informerat Naim. Det var i sedvanlig Tiefenbrunsk ordning ingen snygg sorti mot sina partners.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.