Kan en mm pickup gå sönder på endast en kanal?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 16:33

Svante: Jag mätte på en såndär pickup med en nål som den översta bilden ovan. Resistansen mellan det fyrkantiga röret och signal på kontaktpinnarna var mellan 480-500ohm det var svårt att mäta exakt eftersom mina händer inte var helt still. Mellan själva nålen och kontaktpinnarna fanns ingen kontakt alls, men jag vågade inte trycka så hårt med proben. Coolt, då vet man det då :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-09-11 16:42

En favvoreplik (som jag hatar om den kommer från andra):
Vad var det jag sa?

Vad var det jag sa. Jo jag sa "Skifta mellan kanalerna på ingången till din Riaa." :D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-11 17:14

I en moving magnet går ingen signal till själva nålen. Spolarna sitter inne i huset och magneterna inne i röret bakom nålen, den bit man sticker in i huset. Däremot tror jag vissa pickuper vill jorda nålen till ena signaljorden men glapp där ska inte orsaka signalbortfall.

Men det löste ju sig i alla fall.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 09:06

Aha, tack Jax! Jag kollade för säkerhets skull mha en magnet om det satt nått i röret, och det gjorde det, magneterna verkar sitta inslutna i klister eller nått, för de syns inte när man tittar in. Glappet som kan bli är isf av mekanisk natur. Det där med blyerts gnuggande fick jag höra av en radiohandlare i Enköping, och har inte fått nån anledning att ifrågasätta det tidigare.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 10:30

Nu har jag kollat en ortofonOM också. Nålhållarstycket är inte mycket magnetiskt(men jätte lite), nålen sitter instucken i en (1st) rund "hållare", denna hållare klämms in mellan fyra magneter i pickupen (dessa 4st magneter i pickuphuset är mycket magnetiska). Magneterna som inducerar signalen på spolarna sitter alltså på OM i pickupkroppen. Jag tror att de med fyrkantigt mässingsrör också bara har en rund svagt magnetiskt "nålhållare" som sedan sticks in mellan fyra magneter (även hos denna konstruktion är nålhållaren mycket mindre magnetisk än kroppen). Signalbortfall sker när en av magneterna inte längre trycker på "nålhållaren", och då borde blyertstricket tjäna till att förtjocka mässingsröret lite grann, så att magneten som glappar kläms dit. :idea: Är jag ute och cyklar?? Det finns ju en hel del gamla hifi rävar här som kan rätta mig om jag har fel?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 11:12

japp, magneterna klämmer på varsin sida av av det fyrkantiga röret som nålen sitter fast i, (huvud)magneterna sitter således i pickuphuset på den konstruktionen, precis som hos ortofonOM. Kan inte någon berätta för mig om jag missar något? Jag vill ju inte berätta felaktiga saker i framtiden :?
Edit: Jag har altså slaktat lite pickuper nu :D

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 13:11

Yo... jag har faktiskt missat nått. Får se om det omkullkastar mina glappningsteorier.. :oops: återkommer..

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 13:18

Så! Nu har jag petat ut nålen ur mässingsröret, och nålen satt bara fast i en omagnetisk gummi ring, direkt mot rörväggen. I röret fanns inga magneter.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 13:35

Nu fattar jag ingenting, innut "slidan" som man skjuter in mässingsröret i fanns bara 4st metalltungor som går till spolarna, dessa magnetiska metalltungor ligger mot röret. Några rörliga magneter hittade jag inte, varken i röret eller huset. Jag har alltså missat nått. Kan magneterna vara så små att de inte syns, själva nålen som diamanten sitter fast vid är magnetisk, men jag hade trott att det behövdes två magneter, som ju borde behöva mer platts än det som finns inne i själva nålen?? Tillbaks på ruta ett känns det som. Kan nån vänlig själ förklara för mig?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 13:44

Kan det vara så att ett billigt sätt att bygga MM pickup på är att bara använda en magnet i nålen upphängd i ett fyrkantigt rör som ligger an mot polerna på spolarna? en centrerad magnet alltså som gör hela jobbet. Jag kan inte fatta annat. Vore schysst med feedback, jag gillar inte riktigt att inte veta om alla bara :oops: garvar åt mina teorier

Edit: förtydliganden
Edit:Liksom att det fyrkantiga röret är en "förlängning" av polerna på spolarna som på så sätt kan omsluta en ensam magnet, placerad i nålen som ju är fritt rörlig i alla leder i sin gummi upphängning. Om det är så fattar man ju varför det bara är billiga pickuper som har ett sånt där fyrkantigt rör.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 14:54

Jaha, när jag sökte på "dual magnet phono cartridge" hittade jag bara audio technica pickuper. De hade tydligen patenterat det systemet också. Annars verkar det som om det vanligaste är pickuper med EN magnet. Där ser man hur galet det kan bli när man spekulerar. Jag utgick från att det var tvärt om.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 19:09

Jag ber verkligen så hemskt mycket om ursäkt för det i mina inlägg som var fel, jag trodde verkligen att det var så. I framtiden håller jag tyst i tekniska sammanhang. Oerhört pinsamt, det här. Förlåt.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-12 20:33

Postpunk, det är ok för mig.
Du har i alla forskat (ja just det, forskat) och lärt dig. Det var kul att följa din väg. Jag har också lärt mig genom att läsa.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-12 21:04

postpunk skrev:Jag ber verkligen så hemskt mycket om ursäkt för det i mina inlägg som var fel, jag trodde verkligen att det var så. I framtiden håller jag tyst i tekniska sammanhang. Oerhört pinsamt, det här. Förlåt.

Tyckte det var riktigt intressant att följa din slakt av pickupen ! Speciellt som det inte var min egen ! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-12 23:30

postpunk skrev:Jag ber verkligen så hemskt mycket om ursäkt för det i mina inlägg som var fel, jag trodde verkligen att det var så. I framtiden håller jag tyst i tekniska sammanhang. Oerhört pinsamt, det här. Förlåt.

Blottande av okunskap kan kännas pinsamt, men drabbar alla och är väldigt utbildande för åskådarna. Så känn dig stolt och nyttig!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-14 14:12

Tack grabbar! För mig kan rullgardinen gå ned med ilfart s.a.s Nu borde jag iaf fatta att det finns storsint folk också.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi