Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Visst... men då är lösningen enkel... bo ensam i villa så kan du spela som du vill. Skulle några flugor kola vippen på kuppen är det ju mest en bonus.![]()
Rummet ingår ju i anläggningen, så då gäller det ju att köpa på sig ett bra rum... och dit hör ju volym/dynamikbegränsande grannar. Enbart en kostnadsfråga om hur perfektionistisk man önskar vara.
Kanske bättre med en billigare anläggning i egen villa än en 2miljonerkroniskanläggning i en lägenhet?![]()
Vanliga människor är väl inte lönt att diskuttera - sådana finns ju inte här på forumet i alla fal.
Morello skrev:Dynamiken blir större trots en komprimerande andraton![]()
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Visst... men då är lösningen enkel... bo ensam i villa så kan du spela som du vill. Skulle några flugor kola vippen på kuppen är det ju mest en bonus.![]()
Rummet ingår ju i anläggningen, så då gäller det ju att köpa på sig ett bra rum... och dit hör ju volym/dynamikbegränsande grannar. Enbart en kostnadsfråga om hur perfektionistisk man önskar vara.
Kanske bättre med en billigare anläggning i egen villa än en 2miljonerkroniskanläggning i en lägenhet?![]()
Vanliga människor är väl inte lönt att diskuttera - sådana finns ju inte här på forumet i alla fal.
Vill du ha kompression nu? Först är skivor med en viss kompression alltid dåliga. Vill du komprimera själv?
Harryup skrev:Har inte sagt att det gäller alla horn men många många vanliga högtalare är rejält trötta i jämförelse. Så några generaliseringar biter inte på mig. Men du har säkert rätt att det finns många horn som beter sig så. Men skall man alltid jämföra det sämsta av en typ med det bästa av den typen man själv gillar? Tycker inte jag.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har inte sagt att det gäller alla horn men många många vanliga högtalare är rejält trötta i jämförelse. Så några generaliseringar biter inte på mig. Men du har säkert rätt att det finns många horn som beter sig så. Men skall man alltid jämföra det sämsta av en typ med det bästa av den typen man själv gillar? Tycker inte jag.Är det inte precis det som du själv gör, nu?
Harryup skrev:NEJ, jag skriver många, ibland många många eller flesta. Håller med Morello om att det gäller en del kanske nästan alla. Men Morello generaliserar tyvärr lite för mycket när det gäller horn.
Inget är svart-vitt och ingen har hört alla olika kombinationer av apparater. Men det är nog inte så många som upplever alla horn som kraftigt dynamikbegränsade.
Morello skrev:Håller näppeligen med om att hornsystem generellt skulle bjuda på en bättre dynamikhantering - snarast tvärtom. Kompressionshorn distorderar inte sällan ganska friskt.
Bill50x skrev:perstromgren skrev:
Efter detta är det bara att se till att signalen hamnar oförfalskad hemma, och återgiven som i studions lysningsrum.
Voilà!
Vad vi måste komma ihåg, livemusik "på lokal" är INTE samma sak som att lyssna hemma i ett litet rum. Alltså är kanske "a wire with gain" inte det optimala.
/ B
Harryup skrev: Snarare är det så att LTS medlemmar har bestämt att andra vill ha ett färgat ljud.
Svante skrev:Harryup skrev: Snarare är det så att LTS medlemmar har bestämt att andra vill ha ett färgat ljud.
Fråga: Är jag en av de LTS-medlemmarna?
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev: Snarare är det så att LTS medlemmar har bestämt att andra vill ha ett färgat ljud.
Fråga: Är jag en av de LTS-medlemmarna?
ja absolut!
Nejdå, menar bara allmänt prat på forumet. Dom som verkligen är inblandade i styrelsen har jag aldrig hört det ifrån. Kan meddela att jag också är medlem.
n-puh skrev:Hum, där fick vi en liten inblick i varför världen ser ut som den gör.
MagnusT skrev:Men....
Hu rmånga skivor produceras för att låta "så transparant som möjligt" jmfrt med "så shysst som möjligt på bilradio OCH enklare hemmastereo OCH alla möjliga andra målmiljöer".
Harryup skrev:Dessutom om nu Svinte Hirry och Mets gör samma inställningar dagen efter så skulle det bli ytterligare 3 olika inställningar.
Skulle vi packade gått på en rock konsert skulle det ha blivit flera hundra olika inställningar.
DTH skrev:Med andra ord, vad är korrekt återgivning? 1.) Att återge det som faktiskt finns på fonogrammet, eller 2.) Att återge det som skaparen av fonogrammet tror finns på fonogrammet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster